ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برادر بنیامین کوهکن، زندانی بلوچ را بازداشت کردند

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، که اخبار مرتبط با مردم بلوچستان را گزارش می‌کند، ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، مأموران اطلاعات سپاه در زابل ادریس کوهکن، جوان ۲۳ ساله بلوچ را بازداشت کرده‌اند. هویت این شخص بازداشت‌شده «ادریس کوهکن» متولد ۱۴ آبان ماه ۷۹، فرزند حمیدرضاست. «کمپین فعالین بلوچ» به نقل از یک «منبع آگاه» نوشته است: «مأموران اطلاعات سپاه ساعت ۸ صبح ادریس را از داخل منزل به اتهام همکاری با قتلی که پیشتر برای بنیامین پرونده‌سازی کرده بودند بازداشت کرده‌اند.» به گفته این پایگاه خبری، ماموران اطلاعات سپاه با بازداشت اعضای خانواده بنیامین کوهکن می‌خواهند خانواده وی را برای همکاری تحت فشار قرار دهند. بنیامین کوهکن نوجوان ۱۶ ساله بلوچ فرزند حمیدرضا در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شده بود. او همچنین از چهار ماه پیش همراه با زندانی دیگری به نام محمد نارویی به بند قرنطینه منتقل شده بود. مقامات قضایی و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که بنیامین کوهکن را به اتهام «قتل عمد» و «سرقت مسلحانه» بازداشت کرده‌اند. بازداشت بی‌رویه و بی‌حسابرسی شهروندان رویه مرسوم دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در بلوچستان بوده است.

خامنه‌ای: با مساله «زنان و قومیت‌ها» می‌خواهند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه ۲۰ شهریور و در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا/مهسا امینی در یک سخنرانی در «جمع مردم خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان» گفت که آمریکا به دنبال فروپاشی رژیم او است و برای تامین این هدف مجموعه‌ای به اسم «گروه بحران» تشکیل داده است. خامنه‌ای گفت که براساس «معلومات اطلاعاتی» که به او داده شده گروه بحران «می‌خواهند بگردند نقاطی را که در کشور به نظر آن‌ها موجب می‌شود بحران درست شود، تحریک کنند‌.» گروه بحران ادعایی علی خامنه‌ای شباهتی با نام «گروه بین‌المللی بحران» در آمریکا دارد که در میانه دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت. این نهاد غیردولتی به عنوان گروهی شناخته می‌شود که ماموریتش را میانجیگری در مناقشه‌های بزرگ بین‌المللی با هدف ممانعت از بروز جنگ قرار داده است. گروه بین‌المللی بحران اگر همان گروهی باشد که در کشفیات اطلاعاتی اخیر خامنه‌ای از آن نام برده شده، نقش مهمی در موفقیت مذاکرات برجام و انعقاد توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ در سال ۱۳۹۴ داشت. خامنه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که «دشمن» برنامه‌ای برای گسترش «نقاط بحران‌ساز» در جمهوری اسلامی دارد: «آن‌ها با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیدند که در ایران چند نقطه بحران‌ساز وجود دارد: اختلاف‌های قومی، تفاوت‌های مذهبی و مسئله جنسیت و زن که باید این‌ها را برای بحران‌سازی تحریک کرد.»

کیوان نبی جهت اجرای حکم به زندان نقده منتقل شد

کیوان نبی، شهروند کُرد اهل پیرانشهر روز سه‌شنبه چهاردهم شهریور پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادگاه این شهرستان بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان نقده منتقل شد. کیوان نبی که ۲۸ سال دارد بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است. اتهام‌های کیوان نبی، عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی است. به گزارش کرد‍پا، شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی اوجاقلو، کیوان نبی را در مجموع به شش سال و سه ماه حبس محکوم کرده است. کیوان نبی همچنین توسط شعبه ١٠٢ دادگاه کیفری دو پیرانشهر به ریاست قاضی رضا قهرمانی ساعتلو،‌ به اتهام اخلال در نظم عمومی به سه ماه و ٤٥ ضربه شلاق محکوم که این حکم به پرداخت سه میلیون و پانصد هزار تومان جزای نقدی تبدیل شده بود. کیوان نبی پیش از این بیست و یکم آبان‌ ١٤٠١ بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از سه روز نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات پیرانشهر به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و پس از ٢٦ روز بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان نقده فرستاده شده بود. کیوان نبی پس از ٣٧ روز نگهداری در زندان نقده در تاریخ بیست و هشتم دی‌١٤٠١ با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد و پانصد میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده بود. کیوان نبی متأهل و دارای یک فرزند است.

سازمان ملل می‌گوید افغانستان به بهشت تولید مت‌آمفتامین تبدیل شده است

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۱۰ سپتامبر/ ۱۹ شهریور هشدار داد که قاچاق مت‌آمفتامین در افغانستان و کشورهای اطراف آن به سرعت در حال افزایش است. در گزارش ۶۰ صفحه‌ای این نهاد وابسته به سازمان ملل آمده است که مقدار سالانه‌ی مت‌آمفتامین کشف‌شده در افغانستان و کشورهای همسایه‌ی آن در پنج سال اخیر ۱۲ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، مقدار سالانه‌ی مت‌آمفتامین کشف‌شده در سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان و کشورهای همسایه‌اش ۲,۵ تن بود، اما این مقدار در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲,۹۷ تن افزایش یافته است. در این گزارش گفته شده است که منشأ مت‌آمفتامین کشف‌شده از کشورهای همسایه نیز افغانستان بوده است. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته است که در داخل افغانستان، مقدار مت‌آمفتامین کشف‌شده از کم‌تر از ۱۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۹، به دو هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است که نشانه‌دهنده‌ی افزایش سریع آن است. این نهاد گفته است که تولید مت‌آمفتامین در افغانستان یک تهدید فزاینده است و تا اکنون این نوع مواد مخدر با منشأ افغانستانی در نقاط مختلف جهان همانند اتحادیه اروپا، خاورمیانه، جنوب‌شرق آسیا و شرق آفریقا کشف شده است. در این گزارش آمده است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان و اعلام ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر از سوی این گروه، قاچاق هروئین هم ادامه یافته است. گرچه طالبان می‌گوید که رهبرشان فرمان ممنوعیت کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را صادر کرده است، اما گزارش‌های متعددی درباره استفاده این گروه از منابع ناشی از قاچاق مواد مخدر و رواج تولید مخدرهای طبیعی و صنعتی منتشر شده است.

شیرکو حجازی، رئیس هیأت فوتبال سقز را بازداشت کردند

نیروهای امنیتی دوشنبه ۲۰ شهریور شیرکو حجازی، فعال مدنی و رئیس هیأت فوتبال سقز را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. سایت خبری کردپا به نقل از یک منبع مطلع نوشت، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی و با توسل به خشونت شیرکو حجازی را در یکی از خیابان‌های نزدیک محل کارش بازداشت کرده‌اند. از دلیل بازداشت و اتهامات احتمالی علیه آقای حجازی اطلاعی در دست نیست.

خانواده عرفان خزائی، از جان‌باختگان خیزش سراسری را برای بازجویی به اداره اطلاعات شهریار احضار کردند

در ادامه فشارها و احضار و بازداشت خانواده‌های دادخواه، آژانس خبری «کردپا» یکشنبه ۱۹ شهریور گزارش کرد که مقام‌های امنیتی چهار تن از اعضای خانواده عرفان خزائی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را به اداره اطلاعات شهریار احضار کرده‌اند. حاتم خزائی، ندا کارگر، احسان خزائی و یزدان خزائی پس از احضار مورد بازجویی قرار گرفتند. تاکنون جزئیات بیشتری در این رابطه در دست نیست. عرفان خزائی، ۳۰ ساله و اهل شهر کنگاور استان کرمانشاه در تاریخ ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری موسوم به قیام زن، زندگی، آزادی در شهریار بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سراسری سال گذشته را احضار، تهدید و یا دستگیر کرده‌اند. در آخرین مورد از این فشارها، امید قدیمی، برادر فواد قدیمی، روز پنجشنبه ۱۶ شهریور بازداشت و یکشنبه ۱۹ شهریور برای بازجویی به بازداشتگاه امنیتی شهرامفر سنندج منتقل شد.

صدور حکم حبس و جریمه نقدی برای یک شهروند در مشهد و بازداشت یک زن در تهران به‌خاطر مقابله با حجاب اجباری

چندی پیش دخالت یکی از آمران حجاب اجباری در نوع پوشش یک زن در مشهد، به بروز درگیری میان این شخص و همسر آن انجامید. حالا به گزارش ایسنا، دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ عباس تعدادی، مسئول دفتر حقوقی ستاد امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر خراسان رضوی از محکومیت این فرد به «شانزده ماه حبس تعزیری، صد و شصت و پنج میلیون تومان جریمه نقدی و دیه» خبر داد. تعدادی همچنین اظهار داشت که خودرو این شهروند پس از شناسایی پلاک آن توقیف شده است. یکشنبه ۱۹ شهریور نیز سازمان اطلاعات فراجا از بازداشت یک زن در تهران به‌دلیل نشر تصاویر بدون حجاب خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، خبر داد. به گزارش خبرگزاری برنا (وابسته به وزارت ورزش و جوانان)، مرکز سایبری سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اعلام این خبر علت بازداشت این شهروند را «انتشار تصاویر غیراخلاقی و بدون حجاب از خود در زمان انجام تمرینات ورزشی در لوکیشن‌های مختلف و اماکن عمومی» عنوان کرد. به نوشته هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری ایران) این شهروند پس از بازداشت با تشکیل پرونده قضایی مواجه شده و محتوای صفحه اینستاگرام او نیز حذف شده است. در این گزارش‌ها به هویت و اتهامات طرح‌شده علیه این دو شهروند اشاره نشده است. همچنین از محل نگهداری زن بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.

عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان را بازداشت و به زندان سمنان منتقل کردند

عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان و از زندانیان سیاسی سابق، یک‌شنبه ۱۹ شهریور بازداشت شد. رنگریز یکشنبه در یک تماس تلفنی کوتاه از بازداشت و حضور خود در زندان سمنان خبر داد. از دلیل بازداشت و وضعیت پرونده او اطلاعی در دست نیست. رنگریز ۱۱ اردیبهشت ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر در جریان تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی به همراه چند فعال دیگر بازداشت شد و ابتدا شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه، عاطفه رنگریز را به ۱۱ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. رنگریز ۴ آبان ۱۳۹۸ از زندان آزاد شد و حکم او و حکم برخی از فعالان کارگری و بازداشت‌شدگان روز کارگر، خرداد سال بعدش تحت عنوان «عفو» شکست. از عاطفه رنگریز مقاله‌های متعددی منتشر شده است. حکومت در آستانه سالگرد قیام ژینا موجی از بازداشت‌ و سرکوب فعالان را به راه انداخته است.