ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توضیح و اصلاح خبر اعدام سامان محمدی خیاره

زمانه پیش از این خبر اعدام محسن محمدی خیاره را به نقل از منابع تایید نشده منتشر کرد که گزارش آنها از سوی نهادهای حقوق بشری تایید نشده است. از این جهت زمانه مستقلاً نمی‌تواند این خبر را تایید یا تکذیب کند و از مخاطبان به خاطر انتشار این خبر عذرخواهی می‌کنیم.

توقف فعالیت نیروگاه برق غزه ـ الجزیره به نقل از یک کارشناس: ‌اسرائیل قوانین بین‌المللی را در غزه نقض می‌کند

سرینیواس بورا، استاد حقوق در دانشگاه جنوب آسیا در دهلی نو به الجزیره گفته است امتناع اسرائیل از تأمین سوخت، غذا و سایر اقلام ضروری برای نوار محاصره شده غزه، «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی» است. به گفته بورا، اولین قانون جنگ این است که باید میان جنگجویان باقی بماند: «وقتی غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند - مانند اقدامات اسرائیل در غزه- این نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.» او گفت که این قانون هم در مورد حماس -که متهم به کشتن غیرنظامیان در حمله غافلگیرانه خود به اسرائیل در روز شنبه ۱۵ مهر است- و هم در مورد اسرائیل باید اعمال شود اما: «در مورد اسرائیل، تصمیم این رژیم برای محروم کردن تمام جمعیت نوار غزه از کالاهای اساسی، به دلیل نقش آن به عنوان محاصره‌کننده، وزن خاصی دارد.» روز چهارشنبه، تنها نیروگاه نوار غزه پس از اتمام سوخت، کار خود را متوقف کرد و بیش از دو میلیون نفر را حتی در بیمارستان‌ها و سایر تأسیسات که خدمات ضروری ارائه می‌دهند، بدون برق رها کرد. بورا در پاسخ به پرسشی درباره استدلال اسرائیل مبنی بر اینکه پاسخش به حمله حماس اقدامی برای دفاع از خود است، گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند اما باید این کار را در چارچوب قوانین بشردوستانه بین‌المللی انجام دهد.»

یک کارگر معدن در استان سمنان بر اثر ریزش معدن جان باخت

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بامداد سه‌شنبه ۱۸ مهرماه، یک کارگر شاغل در معدن سلستین واقع در روستای طرود شهرستان شاهرود به نام سیدابراهیم موسوی حین انجام کار بر اثر ریزش معدن جان خود را از دست داد. یک منبع کارگری در استان سمنان به ایلنا گفت حادثه حدود ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه رخ داده است. کارگر جانباخته مشغول استخراج در معدن بود که ناگهان معدن ریزش کرد. اهالی محل این کارگر ۳۰ ساله را به پایین کوه منتقل کردند اما او به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست می‌دهد. به‌گفته این منبع، فعالیت معدن سلستین طرود غیرمجاز است. محصول تولیدی از سلستین در صنایع دارویی و نظامی و در صنایع مختلفی همچون ساخت لامپ‌های فلوئورسنت (لامپ کم‌مصرف)، لامپ تصویری تلویزیون‌های رنگی و ساخت آتش زنه کاربرد دارد.

در میانه جنگ حماس و اسرائیل، روسیه و عربستان سعودی درباره بازار نفت گفت‌وگو می‌کنند

الکساندر نواک، وزیر انرژی و معاون نخست‌وزیر روسیه گفت عربستان سعودی و روسیه، دو صادرکننده بزرگ نفت جهان، روز چهارشنبه ۱۹ مهر / ۱۱ اکتبر درباره وضعیت بازار و قیمت نفت گفت‌وگو خواهند کرد. نواک گفت این کشور و عربستان سعودی درباره تأثیر جنگ حماس و اسرائیل که به‌گفته کرملین می‌تواند به سرعت به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود و بر وضعیت مصرف منابع انرژی جهان تأثیر بگذارد، گفت‌وگو خواهند کرد. قیمت نفت خام در پی تهاجم گسترده حماس به اسرائیل در روز شنبه ۱۵ مهر / ۷ اکتبر، افزایش یافت. در ویدئویی که روز چهارشنبه توسط خبرنگاران روسی در فضای مجازی منتشر شده، الکساندر نواک از عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در مسکو استقبال کرد. آن‌ها قرار است در کنفرانس انرژی در مسکو شرکت کنند. روسیه و عربستان سعودی همچنین نشست کمیسیون بین دولتی خود را برگزار خواهند کرد. نواک در ابتدای نشست مشترک گفت روسیه آماده است تا عرضه فرآورده‌های نفتی به عربستان سعودی را افزایش دهد و در زمینه انرژی هسته‌ای، اکتشافات زمین‌شناسی و تأمین مواد غذایی همکاری کند. عربستان سعودی و روسیه در سال‌های اخیر کاهش عرضه نفت را برای حمایت از ثبات قیمت آن هماهنگ کرده‌اند. آن‌ها توافق کرده‌اند که تا پایان سال جاری میلادی به کاهش داوطلبانه عرضه نفت به میزان ۱,۳ میلیون بشکه در روز یا بیش از یک درصد تقاضای جهانی ادامه دهند. عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید اوضاع در غزه و مناطق همسایه تلاش خواهد کرد. این کشور بار دیگر تأکید کرد که از تلاش‌ها برای ثبات بازار نفت حمایت می‌کند. اسرائیل نفت خام بسیار کمی تولید می‌کند، اما بازارها نگران آن هستند که درگیری‌ها تشدید و عرضه نفت در خاورمیانه مختل شود و کسری مورد انتظار در ادامه سال را بدتر کند.

حماس: اسرائیل دروغ می‌گوید، کودکان را هدف قرار نداده‌ایم

حماس که از روز شنبه درگیر جنگی تمام عیار با اسرائیل شده، روز چهارشنبه در واکنش به انتشار مجموعه اخباری از کشته‌شدن و سوزاندن کودکان در کیبوتص‌های اطراف غزه گفت که «کودکان را هدف قرار نمی‌دهد». حماس در بیانیه‌اش تاکید کرد که «رسانه‌های غربی باید دقیق باشند و کورکورانه از روایت صهیونیستی که مملو از دروغ و تهمت است جانبداری نکنند.» در این بیانیه آمده است که مقاومت و گردان‌های القسام «نظامیان صهیونیست و نیروهای امنیتی» را هدف قرار داده‌اند. «ما ... قاطعانه نادرست بودن ادعاهای ساختگی برخی رسانه‌های غربی را که به طور غیرحرفه‌ای روایت صهیونیستی مملو از دروغ و تهمت علیه ملت ما فلسطین و مقاومت آنها را تکرار می‌کنند که آخرین آن ادعای کشتار کودکان و سر بریدن آنها بود را رد می‌کنیم.» از روز شنبه تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته و حداقل ۳۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت غزه هم ظهر روز چهارشنبه گزارش داد که تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل به ۱۰۵۵ نفر رسیده است. ۵۱۸۴ نفر هم زخمی شده‌اند.

دولت باز هم ساخت خانه‌های ۲۵ متری را تکذیب کرد

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران دوشنبه گذشته اعلام کرد که «۳۰ تا ۴۰ هزار واحد ۲۵ متری در استان تهران و البرز ساخته می‌شود». او گفت «در رابطه با این طرح با دولت تعامل داریم». وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه ۱۹ مهر سخنان باقرپور را تکذیب کرد و گفت: «با توجه به این‌که ساخت مسکن و به‌ویژه ورود به جزییاتی چون متراژ و نقشه آن در حوزه مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ‌گاه اعلام و اعمال نظری در این زمینه نداشته و این ادعا قویاً تکذیب می‌شود.» مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هم پیش از این گفته بود مسکن ۲۵ متری نیاز بازار را پاسخ نمی‌دهد. این در حالی است که حتی گفته می‌شد در مورد ساخت خانه‌های ۲۵ متری تفاهم‌نامه‌ای به تأیید شهرداری تهران و وزارت کشور رسیده است. اما عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران با تکذیب موضوع ساخت مسکن ۲۵ متری در این شهر گفت: «براساس قانون، مجوز و پروانه ساخت برای واحد‌های مسکونی زیر ۳۵ مترمربع داده نشده و نمی‌شود.» طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری تابستان گذشته از سوی یکی از مدیران وزارت راه و شهرسازی مطرح و با انتقادهایی روبه‌رو شد. کارشناسان معتقد بودند خانه‌هایی با این متراژ فاقد استاندارد فضای خصوصی برای افراد است و نمی‌تواند رفاه کافی و لازم را برای مردم فراهم کند. برخی دیگر از این انتقادها نیز به دولت بود که به جای کاهش متراژ خانه افراد، باید به بازار آشفته مسکن سر و سامان بدهد و از تورم افسارگسیخته مسکن و هزینه‌های ساخت بکاهد. مهم‌ترین شعار دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال بود اما تاکنون هیچ توفیقی در اجرای این وعده نداشته است.

زمین‌لرزه دوباره در افغانستان: زلزله‌‌ای به بزرگی ۶,۳ هرات را تکان داد

تنها چند روز پس از وقوع یک رشته زمین‌لرزه مرگ‌بار که بیش از دو هزار و ۴۰۰ کشته برجای گذاشت، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۶,۳ غرب افغانستان را لرزاند. صبحگاه چهارشنبه ۱۹ مهر، دو زمین‌لرزه دیگر هم به بزرگی ۵ و ۴,۱ رخ داد. آخرین زمین‌لرزه بامداد چهارشنبه به وقت محلی منطقه‌ای نزدیک شهر هرات مرکز ولایت هرات را لرزاند. دفتر والی هرات گفته است به استان‌‌های نزدیک مناطقی که در اثر زمین‌لرزه‌های قبلی شدیدا آسیب دیده بودند، «تلفات عظیم» وارد شده است. به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از عبدالوحید ریان، سخنگوی وزارت اطلاع‌رسانی طالبان، دست‌کم ۸۰ نفر زخمی شده‌اند و رانش زمین شاهراه اصلی هرات - ترغندی را مسدود کرده است. دست‌‌کم یکی از منارهای تاریخی شهر هرات نیز در اثر زلزله آسیب دیده است. زلزله کنونی در هرات پنج روز پس از زلزله‌‌ای به بزرگی ۶,۳ در روز شنبه (۱۵ مهر) در این ولایت رخ داد که هزاران کشته و زخمی برجا گذاشت.

نازیلا معروفیان: وزارت اطلاعات و پلیس آسایش اقلیم کردستان کتکم زدند

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار ایرانی در شبکه‌های اجتماعی گفت نیروهای امنیتی ایران و نیروهای پلیس آسایش اقلیم کردستان او را در بازداشت کتک زدند. او گفت که در بازداشت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به او تعرض جنسی شده است. معروفیان اکنون به کشور فرانسه رسیده است. در دو ویدئو که در اینستاگرام منتشر کرد، معروفیان به وضعیت بازداشت‌هایش در ایران، وضعیت بازداشتش توسط پلیس آسایش اقلیم کردستان، و وضعیت زندگی‌اش پس از بازداشت‌ها در ایران می‌پردازد. در مورد بازداشت در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان، معروفیان با اشاره به صورت و چشمش که آثار کبودی بر آن مشهود است می‌گوید: «من ۱۵ روز زندان سلیمانیه عراق بودم. این فقط بخشی از کار دست آقایونه. آقایون منظورم افرادی است که آنجا بودم.... اونهایی که زدند مرد بودند. زن هم آنجا بود و فقط نگاه می‌کرد. من را یاد ایران انداخت.» با توجه به آثار کبودی بر صورت او به نظر می‌رسد که این بازداشت پیش از منتقل شدن نازیلا معروفیان به فرانسه بوده است. معروفیان می‌گوید شرایطی که نهادهای امنیتی در ایران برایش ایجاد کردند او را ناچار به ترک ایران کرده است: «من اصلا به فکر رفتن نبودم. اما متاسفانه من رو از خاکم بیرونم کردند.» در مورد وضعیت اقتصادی زندگی‌اش پس از بازداشت معروفیان می‌گوید: «می خوام بهتون بگم که هیچکس به من کار نداد - حتی فروشنگی.» این روزنامه‌نگار که چهار بار در سال گذشته بازداشت شد، در بخشی دیگر می‌گوید هیچ تحریریه‌ای در رسانه‌های ایران به او کار نمی‌داد. و توضیح می‌دهد: «شاید آقایان اطلاعات از آنها خواسته بودند به من کار ندهند.» در مورد خشونت‌های وزارت اطلاعات، به غیر از ضرب‌وشتم‌های در حین بازداشت، خشونت و تعرض جنسی، معروفیان می‌گوید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی او را تهدید به مرگ کرده‌اند: «وزارت اطلاعات بعد از آخرین بازداشتم که با ضرب‌وشتم همراه از من و پدر و مادر خواستند که به خواجه عبدالله برویم. آن فرد زل زد به چشم‌های مادرم و گفت دختر تو قرار است کشته شود... ممکن است یهو ماشین به او بزند.... چون دخترت دشمن زیاد دارد.» به نظر می‌رسد که اشاره معروفیان به یکی از مقرهای وزارت اطلاعات در محله خواجه عبدالله تهران است. او می‌گوید که درخواست آنها این بوده که با این نهاد امنیتی همکاری کند. درخواستی که معروفیان نپذیرفته است. در بخش‌هایی از ویدئوهایش او به وضعیت کنشگری‌های علیه جمهوری اسلامی در خارج از ایران انتقاد می‌کند. او همچنین از حضور ابراهیم رئیسی در سازمان ملل متحد و گفت‌وگو‌ها با او ابراز ناراحتی می‌کند. همچنین ابراز ناراحتی می‌کند که مخالفان حکومت ایران (و تاکید می‌کند نه افراد عادی) در اعتراض به حضور رئیسی مقابل سازمان ملل کاری نکردند. نازیلا معروفیان، پس از انتشار گفت‌و‌گویی با پدر ژینا (مهسا) امینی کرد، چهار بار در یک سال بازداشت شد. زمانه نمی‌تواند این روایت را به طور مستقل راستی‌آزمایی کند.