ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه زندانی را در زاهدان اعدام کردند

سه زندانی در زندان زاهدان اعدام شدند. به گزارش وب‌سایت خبری هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه شنبه ۲۰ آبان سه زندانی محبوس در زندان زاهدان، میثم چندانی (دهقانی)، عبدالحق گمشاهدزهی، و یک زندانی دیگر که هویت‌اش مشخص نشده است، اعدام شدند. میثم چندانی به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور”، “محاربه از طریق اقدام مسلحانه” و “عضویت در گروه‌های مخالف نظام” به اعدام محکوم شده بود. چندانی در سال ۱۳۹۰ با یورش ماموران امنیتی در سراوان بازداشت شد. منابع مطلع به وبسایت خبری «حال‌وش» گفته‌اند که او را در زندان سخت شکنجه کرده بودند و بر اثر این شکنجه‌ها «دچار اختلالات روحی و روانی و الزایمر شده و تعادل اعصاب و روان خود را از دست داده بود». این رسانه گفته است که چندانی در حالی اعدام شده که متهم اصلی این پرونده که او هم به اعدام محکوم شده بود حین انتقال به زندان «موفق به فرار شده است و نیروهای امنیتی میثم چندانی را با اتهام‌های ساختگی جایگزین او کردند». گمشادزهی هم به اتهام قتل عمد به مجازات مرگ محکوم شده بود. او پدر دو فرزند و ساکن میرجاوه بود. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تنها یک اعدام در زندان مرکزی زاهدان را تایید کرد. او بدون اینکه نام فرد اعدام شده را اعلام کند، او را عامل قتل سه مامور نیروی انتظامی در آبان ۱۳۹۰ خواند. پیش از این سازمان‌های حقوق بشر اتهام منتسب به چندانی را «قتل سه مامور نیروی انتظامی» گزارش کرده بودند. دو اعدام دیگر اما هنوز به صورت رسمی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام نشده اند و در زمره اعدام‌های مخفیانه قرار دارند. به گزارش هرانا، بین ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۳، دستکم ۶۵۹ شهروند از جمله ۱۷ زن و یک کودک‌ـ‌مجرم اعدام شدند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته، افزایشی ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. هفت تن از این متهمان در ملاء عام اعدام شده اند.

سازمان ملل: بیش از نیمی از جمعیت سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

تقریباً هفت ماه جنگ بین ارتش سودان و یک گروه شبه نظامی قدرتمند موجی از ویرانی را به همراه داشته است. بیش از نیمی از جمعیت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و مردم از تکرار درگیری‌های قومی مرگبار ۲۰ سال پیش در دارفور بیم دارند. کلمنتین نکوتا سلامی، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در این کشور آفریقایی روز شنبه ۱۱ نوامبر/۲۰ آبان گفت: «آنچه در حال رخ دادن است، فاجعه‌بار است». سودان در اواسط آوریل درگیر هرج و مرج شد، زمانی که تنش‌ها بین ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش و ژنرال محمد حمدان داگالو، فرمانده شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع، اوج گرفت. اما کلمنتین نکوتا سلامی، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در امور بشردوستانه برای سودان، در یک کنفرانس خبری گفت که «وضعیت وحشتناک و غم‌انگیز است و صادقانه بگویم، ما برای توصیف وحشت آنچه که در حال رخ دادن است، کلمات کم داریم.» او تاکید کرد که «بحران سودان کمتر مشابهی دارد.» او گفت که علیرغم امضای بیانیه‌ای که طرف‌های متخاصم پس از مذاکرات صلح در جده، عربستان سعودی، مبنی بر حفاظت از غیرنظامیان و ارائه دسترسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه برای ۲۵ میلیون نفری که نیاز به کمک دارند، درگیری ها همچنان ادامه دارد. او گفت که بخش بهداشتی از بین رفته - با بیش از ۷۰ درصد از امکانات بهداشتی در مناطق درگیری نابود شده‌اند - به دلیل شیوع وبا، تب دنگی، مالاریا و سرخک وضعیت بسیار نگران کننده است. هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه گفت: «آنچه می بینیم افزایش گرسنگی و سطح بالای سوء تغذیه در میان کودکان است.» سازمان ملل حدود ۱۲ میلیون نفر از جمعیت سودان را تیازمند به کمک‌های بین‌المللی می‌داند. اما درخواست سازمان ملل برای ۲,۶ میلیارد دلار کمک بین‌المللی برای سال ۲۰۲۳ بی‌پاسخ مانده و تنها کمی بیش از یک سوم آن تامین شده است. نکوتا سلامی از کمک کنندگان خواست تا کمک‌های مالیشان را افزایش دهند. نکوتا سلامی گفت که او به ویژه از خشونت علیه زنان نگران است: «در برخی موارد به دختران جوان در مقابل چشمان مادرانشان تجاوز جنسی شده است.»

یک زندانی بلوچ را بعد از ۱۲ سال حبس اعدام کردند

حال‌وش که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد از اعدام میثم چندانی (دهقان) پس از ۱۲ سال حبس در زندان مرکزی زاهدان خبر داد. میثم چندانی در سال ۱۳۹۰ با یورش ماموران امنیتی در سراوان بازداشت شد. منابع مطلع به حال‌وش گفته‌اند که او را در زندان سخت شکنجه کرده بودند و بر اثر این شکنجه‌ها «دچار اختلالات روحی و روانی و الزایمر شده و تعادل اعصاب و روان خود را از دست داده بود». این رسانه گفته است که چندانی در حالی اعدام شده که متهم اصلی این پرونده که او هم به اعدام محکوم شده بود حین انتقال به زندان «موفق به فرار شده است و نیروهای امنیتی میثم چندانی را با اتهام‌های ساختگی جایگزین او کردند». او در دادگاه به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت کشور»، «عضویت در گروه‌های مخالف نظام(جندالله)»، و «محاربه از طریق اقدام مسلحانه» محاکمه و به استناد همین اتهام‌ها نیز به اعدام محکوم شد. چندانی را صبح روز ۲۰ آبان در زندان زاهدان اعدام کردند.