ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لوکوموتیورانان آلمان برای ششمین بار اعتصاب کردند

قطارران‌های آلمان برای ششمین بار متوالی از نوامبر ۲۰۲۳/ آبان ۱۴۰۲ اعتصاب کردند. آنها خواستار کاهش ساعت کار هفتگی به ۳۵ سال هستند. این اعتصاب که از ساعت ۲ سه‌شنبه ۱۲ مارس/ ۲۳ اسفند آغاز شد به مدت ۲۴ ساعت ادامه خواهد داشت. شرکت دویچه‌بان یک روز قبل از شروع اعتصاب با شکایت به دادگاه کار خواستار لغو اعتصاب شد اما این درخواست در دادگاه رد شد. این شرکت که مذاکرات زیرمجموعه‌های آن با اتحادیه رانندگان قطار تا به حال بی‌نتیجه بوده از مسافران خواست در روز سه‌شنبه از سفر غیرضروری پرهیز کنند. همزمان برخی از سیاستمداران احزاب راست‌گرا، از جمله نمایندگان حزب دموکراسی آزاد و دموکرات مسیحی خواستار بازنگری در قانون مربوط به اعتصاب شدند. فولکر ویسینگ، وزیر حمل و نقل دولت ائتلافی آلمان و عضو حزب دموکراسی آزاد در واکنش به درخواست مداخله دولت برای محدود کردن حق اعتصاب، گفت: دولت نمی‌تواند با تهدید به تغییر قانون در یک چانه‌زنی جمعی مداخله کند اما پس از اینکه اختلاف برطرف شد، باید بررسی کند که آیا نیاز به تغییر قانون هست یا نه. همزمان با رانندگان قطار، کارکنان شرکت لوفت‌هانزا در فرانکفورت و چند شهر دیگر اعتصاب کردند. رسانه‌های آلمان گفتند این اعتصاب ۶۰۰ پرواز و هفت هزار مسافر را تحت تاثیر قرار داده است. اتحادیه مهمانداران و خدمه کابین لوفت‌هانزا از همکاران خود در مونیخ خواسته است ۱۳ مارس اعتصاب کنند. علاوه بر این با شکست مذاکره کارکنان حمل و نقل شهری در ایالات نوردراین وست‌فالن، اتحادیه حمل و نقل عمومی این ایالت گفت اعتصاب خواهد کرد. در آلمان یک سیاستمدار عضو حزب دموکرات مسیحی که همزمان رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است، به صورت آشکار خواستار «تدوین قانون اعتصاب» شد تا این حق تنها در اختیار قاضی نباشد. این درخواست‌ها با قصد محدود کردن اتحادیه‌ها در اعتصاب جمعی انجام شده است.

المپیک زمستانی ناشنوایان: تیم فوتسال مردان ایران قهرمان شد

تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران (مردان) در المپیک زمستانی ناشنوایان در ترکیه قهرمان شد. ایران توانست سه‌شنبه ۲۲ اسفند در دیدار نهایی برابر ژاپن با نتیجه سه بر یک به پیروزی برسد. سه گل ایران را علیرضا مختارآبادی به ثمر رساند. تیم ملی فوتسال ناشنوایان اسپانیا (زنان) هم با شکست برزیل در بیستمین دوره المپیک زمستانی ناشنوایان به قهرمانی رسید. تیم فوتسال زنان ناشنوای ایران در مسابقات حضور نداشت.

ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی مشترک خود را در خلیج عمان و دریای عرب آغاز کردند

نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه سه‌شنبه ۲۲ اسفند / ۱۲ مارس رزمایش مشترکی را با نام «کمربند مرکب امنیتی دریایی ۲۰۲۴» در خلیج عمان و دریای عرب آغاز کردند. این پنجمین مانور نظامی مشترک سه کشور در سال‌های اخیر است. مانور دریایی فوق همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، جنگ حماس و اسرائیل که وارد ششمین ماه خود شده و حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ آغاز شده است. وزارت دفاع روسیه گفت این رزمایش‌ دریایی که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، شامل کشتی‌های جنگی و هوانوردی می‌شود و بر حفاظت از «فعالیت‌های اقتصادی دریایی» متمرکز خواهد بود. رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که گروهی از کشتی‌های ناوگان اقیانوس آرام این کشور به رهبری رزمناو واریاگ روز دوشنبه در آستانه برگزاری رزمایش وارد بندر چابهار ایران شدند. همچنین نمایندگانی از نیروی دریایی آذربایجان، هند، قزاقستان، عمان، پاکستان و آفریقای جنوبی به‌عنوان ناظر حضور دارند. وزارت دفاع چین نیز اعلام کرد که این رزمایش با هدف «حفظ امنیت دریایی منطقه» برگزار می‌شود. این وزارتخانه در بیانیه‌ خود بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «چین ناوشکن موشک هدایت‌شونده اورومچی، ناوچه موشک هدایت شونده لین‌‌یی و کشتی تدارکاتی دانگ‌پین‌گو را برای شرکت در رزمایش اعزام خواهد کرد.» در همین حال ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران گزارش داد که هدف این رزمایش «تقویت امنیت تجارت بین‌المللی دریایی، مبارزه با دزدی دریایی و تروریسم دریایی» است. این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده آمریکا از دسامبر ۲۰۲۳ در آب‌های دریای سرخ در تلاش برای مقابله با حملات حوثی‌ها است. همچنین حدود ۲۰ هزار سرباز از ۱۳ کشور عضو ناتو در شمال سوئد، عضو جدید این ائتلاف نظامی، و همچنین کشورهای همسایه آن فنلاند و نروژ مانورهایی را انجام می‌دهند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر اقتصادی رهبر جمهوری اسلامی: ۱٬۸ میلیون نفر از ساکنان مناطق «کم برخوردار» هیچ راهی برای کسب درآمد ندارند

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران از سکونت ۲۰ میلیون نفر در ۲۰۲۰ منطقه «کم برخوردار» خبر داد. در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی منطقه «کم‌برخوردار» به جای منطقه محروم و حاشیه‌نشین به کار می‌رود. او مدعی شد سکونت بیست میلیون نفر در این مناطق «به معنای این میزان جمعیت محروم و کم‌برخوردار نیست». این مقام حکومتی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی اما اذعان کرد یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان «مناطق کم‌برخوردار» هیج راه حلی برای کسب درآمد ندارند. آقامحمدی گفت: این افراد «حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند چراکه به دلایلی از جمله معلولیت امکان اینکه درآمد مستقل را داشته باشند را ندارند. به گفته او پنج میلیون نفر از ساکنان «مناطق کم‌برخوردار» در تامین هزینه تحصیل فرزندانشان با مشکل روبرو هستند و «باید توانمند شوند». رئیس گروه اقتصادی دفتر علی خامنه‌ای در باره سیاست دولت برای توانمندسازی این افراد توضیحی نداد. آقامحمدی همچنین ادعا کرد «تنها شش درصد ساکنان مناطق کم‌برخوردار به سبد غذایی نیاز دارند» و «مابقی خانوار از محل هدفمندی یارانه‌ها حمایت و تامین می‌شوند.» ادعای رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران با گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای حکومتی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تناقض دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود شش دهک درآمدی برای تامین هزینه ماهانه با مشکل روبرو هستند. بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم حداقل ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران درآمدی کمتر از خط فقر رسمی دارند.

در هر ماه از زمستان امسال یک کودک دارای معلولیت به‌دست اعضای خانواده کشته شده است

در زمستان ۱۴۰۲ هر ماه حداقل یک فرد دارای معلولیت به دست اعضای خانواده‌اش کشته شده است. روزنامه «پیام ما» پسری ۱۶ساله دارای معلولیت ذهنی در شهرستان میبد استان یزد، «شهراد چراغی»، پسر ۹ساله دارای معلولیت از نوع اوتیسم که به دست پدرش کشته شد و یک پسر ۱۱سالهٔ دارای معلولیت ذهنی و جسمی که در خرم‌آباد به دست مادر و خاله‌اش به قتل رسید را سه قتل افراد دارای معلولیت از آغاز زمستان امسال گزارش کرد و به نقل از رئیس پلیس خرم‌آباد نوشت مادر و خاله کودک ۹ ساله خرم‌آبادی «او را به علت وضعیت بیماری، ناتوانی در نگهداری و هزینه‌هایش به قتل رساندند». کاهش بودجه حمایت از افراد داری معلولیت و اجرا نشدن تعهدات دولت در قبال این بخش از جامعه، به همراه گسترش روز افزون فقر به بروز چنین خشونت‌هایی دامن زده است. دولت در ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مکلف شده است کمک‌هزینهٔ معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجهٔ سنواتی کشور منظور کند، اما به آن عمل نمی‌کند. رشد مزمن نرخ تورم و کاهش بودجه خدمات اجتماعی و رفاهی موجب افزایش هزینه زندگی و گسترده‌تر شدن فقر شده است. بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر هستند. کارشناسان منتقد دولت جمعیت زیر خط فقر را بیشتر از رقم اعلام شده می‌دانند.

ماموران نیروی انتظامی دو شهروند بلوچ را در دلگان با شلیک گلوله مجروح کردند

ماموران انتظامی شامگاه شنبه ۱۹ اسفند بدون «هشدار ایست» به سرنشینان موتور سیکلتی در دلگان تیراندازی و دو تن را مصدوم کردند. «رسانک» که به صورت ویژه اخبار بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد هویت دو مصدوم این واقعه را فرزاد لطیفی (بامری)، ۲۰ ساله، دانشجوی دانشگاه آزاد ایرانشهر و امید عبداللهی، ۲۱ ساله گزارش کرد و نوشت: «آن‌ها پس از بازی در سالن فوتبال با موتورسیکلت خود در حال بازگشت به منزل بودند که توسط خودروی گشت نیروهای انتظامی شهر بدون ایست و هشداری مورد هدف گلوله قرار گرفته و با اصابت چند گلوله مجروح شده‌ و توسط شهروندان به بیمارستان ایرانشهر انتقال داده شده‌اند.» وضعیت فرزاد لطیفی که به گفته رسانک «برای تامین شهریه دانشگاه کارگری می‌کند»، وخیم توصیف شده است. مقام‌های انتظامی در ایرانشهر ادعا کرده‌اند برای ماموران «خاطی» پرونده تشکیل داده‌اند. پیش از این نیز ماموران انتظامی چندین شهروند بلوچ را با شلیک مستقیم مصدوم کرده یا کشته بودند.

به‌دنبال هفته‌ها بحران و خشونت‌های گروهی در هائیتی نخست‌وزیر این کشور استعفا داد

در پی تشدید خشونت‌های گروهی در هایئتی، آریل هانری، نخست‌وزیر این کشور سه‌شنبه ۲۲ اسفند / ۱۲ مارس استعفای خود را اعلام کرد. هانری در یک سخنرانی گفت که دولتش نمی‌تواند از وضعیت کنونی هایئتی بی‌تأثیر بماند و کشور به صلح و ثبات نیاز دارد. شب گذشته، دوشنبه ۲۱ اسفند / ۱۱ مارس نیز محمد عرفان علی، رئیس جمهوری گویان و رئیس جامعه و بازار مشترک کارائیب (کاریکام)، در یک نشست خبری پس از اجلاس کاریکام از استعفای آریل هانری خبر داده بود. کاریکام به‌همراه نمایندگانی از سازمان ملل و کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا و فرانسه روز گذشته در جامائیکا نشستی درباره وضعیت هائیتی برگزار کرد. رئیس جمهوری گویان گفت کاریکام از استعفای آریل هانری و تشکیل یک شورای ریاست جمهوری انتقالی و نیز انتصاب نخست‌وزیر موقت در هائیتی استقبال می‌کند. خشونت‌ها در هائیتی در پایان ماه فوریه سال جاری میلادی در جریان سفر آریل هانری به کنیا تشدید شد. باندهای مسلح در هایئتی به پاسگاه‌های پلیس حمله کرده و هزاران زندانی را از زندان‌ها آزاد کردند. آن‌ها همچنین به کاخ ریاست جمهوری حمله کردند. هانری از آن زمان به هائیتی بازنگشت و در حال حاضر در پورتوریکو به‌سر می‌برد. در حال حاضر باندهای مسلح ۸۰ تا ۹۰ درصد پورتو پرنس، پایتخت هائیتی را در اختیار دارند و این کشورش در آشوب و هرج و مرج گسترده‌ای فرو رفته است. شورای امنیت سازمان ملل ماه‌ها پیش دستوری برای عملیات حفاظت از صلح در هائیتی صادر کرده بود. کنیا نیز موافقت کرد که یک‌هزار مأمور پلیس برای این منظور فراهم کند. ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ۱۰۰ میلیون دلار برای ماموریت امنیتی بین‌المللی در هائیتی فراهم می‌کند. واشنگتن افزون بر این ۳۳ میلیون دلار کمک بشردوستانه به این کشور ارائه خواهد کرد. روز دوشنبه اتحادیه اروپا همه کارکنان دیپلماتیک خود را به دلیل «وخامت شدید وضعیت امنیتی» در هائیتی از این کشور خارج کرد. ژوونل موئیز، آخرین رئیس دولت هائیتی در سال ۲۰۲۱ به دست مخالفان ترور شد. از آن زمان تاکنون این کشور رئیس‌جمهوری و پارلمان ندارد و تنها با نخست‌وزیر اداره شده است. همچنین از سال ۲۰۱۶ تاکنون انتخاباتی در این کشور برگزار نشده است. آریل هانری چهره محبوبی در میان مردم هائیتی ندارد و مردم او را فاسد می‌دانند. او بارها انتخابات را به دلایل امنیتی به تعویق انداخته است. باندهای مسلح همچون مردم خواستار استعفای هانری بوده‌اند. جیمی (باربک) شریزیه، رهبر گروه‌های مسلح گفته بود که هانری را سرنگون خواهند کرد. او خواستار آن شده بود که رهبر بعدی هائیتی از سوی مردم انتخاب شود. در حال حاضر منابع غذایی در هائیتی بسیار محدود شده و صدها هزار نفر مجبور شده‌اند که خانه‌های خود را ترک کنند. هائیتی واقع در منطقه دریای کارائیب و مستعمره پیشین فرانسه است. این کشور ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یک‌ماه پس از آتش‌سوزی بیمارستان گاندی: برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های ناامن بودجه نداریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید این دانشگاه برای ایمن‌سازی بیمارستان‌های ناامن بودجه ندارد و این کار را باید «آرام آرام» انجام دهد. حسین قناعتی سه‌شنبه ۲۲ اسفند به خبرگزاری حکومتی کار ایران (ایلنا) گفت: «برنامه ما این است که اگر جایی واقعا خطرناک است، حتما آن را تعطیل کنیم، اما جاهایی که خطرناک نیستند یعنی خطر ملموس ندارند اما خطر بالقوه دارند باید برای آن‌ها برنامه ریزی کنیم و با برنامه ریزی آرام آرام این بیمارستان‌ها را اصلاح کرد.» به گفته قناعتی، بودجه مورد نیاز برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان است و دانشگاه علوم پزشکی چنین پولی در اختیار ندارد. سخن گفتن از ایمن‌سازی «آرام آرام» در حالی صورت می‌گیرد که پنج بهمن سال جاری بیمارستان خصوصی گاندی پس از سلسله‌ای از هشدارها در سال‌های اخیر دچار آتش‌سوزی شد. حسین قناعتی خرداد ۱۴۰۱ گفته بود: «تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پایتخت که اخطار آتش‌نشانی دارند آنقدر زیاد است که اگر همه آن‌ها تعطیل شوند، درمان در تهران مختل خواهد شد.» آذر همان سال مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت برای همه بیمارستان‌های ناایمن اخطار صادر شده است. نادیده گرفتن اخطار نهادهای نظارتی و رعایت نکردن استانداردهای ضروری در سال ۱۳۹۵ موجب آتش‌سوزی وسیع در ساختمان پلاسکو شد. ۱۹ دی سال جاری روزنامه شرق در گزارشی هشدار داده بود: «تهران پر از پلاسکوهایی است که هنوز نوبت ریزش آنها نرسیده است.» ادعای فقدان بودجه برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها همزمان بود با افزایش قابل توجه بودجه‌ی نهادهای مذهبی حکومتی (۱۲۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰، و ۶۲ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱)، حوزه‌های علمیه (۷۷ درصد نسبت به ۱۴۰۱، و بیش از ۱۹۵ درصد نسبت به ۱۴۰۰) و بیت خمینی (۲۹ درصد در مقایسه با ۱۴۰۱ و بیشتر از ۱۱۳ درصد در مقایسه با ۱۴۰۰).

وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی: تمام مدیران محیط زیست و ستاد احیا در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران تبرئه شدند، راننده به پرداخت دیه و حبس محکوم شده است

سبحان نجفقلیان، وکیل خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دو خبرنگاری که در حادثه واژگونی اتوبوس جان خود را از دست دادند اعلام کرد:‌ «براساس رأی صادرشده تمام مدیران متهم سازمان محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه در پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست تبرئه شدند و تنها راننده به‌عنوان مجرم شناخته شد.» سبحان نجفقلیان روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند گفت: «اعتراض ما به صدور قرار منع تعقیب برای مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه رد شد. علاوه بر آن مهران نظری سلطان‌آبادی، مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی و مختارخانی، رییس اداره محیط زیست شهرستان ارومیه مجرم شناخته نشدند.» او افزود: «راننده محکوم به پرداخت دیه مرحوم مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، دیه مجروحان و تحمل شش ماه حبس شد.» به‌گفته او قرار بر این شده که «پرونده ع.ح، از مسئولان استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و م. ا. ح، از مدیران وقت سازمان حفاظت محیط زیست که نقش اساسی آنان در وقوع واژگونی اتوبوس خبرنگاران مورد تأکید شکات است برای اظهارنظر به دادسرا ارجاع شود.» وکیل خانواده‌های کریمی و یاسینی در پایان تأکید کرد که مهلت اعتراض به این حکم ۲۰ روز است و حتماً اعتراض خواهند کرد و دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به آن رسیدگی خواهد کرد. او گفت: «البته ما فقط می‌توانیم به حکم صادر شده برای نظری و خانی اعتراض کنیم.» اتوبوس جمعی از خبرنگارانی که برای بازدید از تونل «کانی سیب» عازم این منطقه بودند، ساعت ۱۸ روز چهارشنبه دوم تیر ۱۴۰۰ در محور ارومیه-نقده واژگون شد. مهشاد کریمی از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و ریحانه یاسینی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که برای تهیه گزارش از احیای دریاچه ارومیه وارد آذربایجان غربی شده بودند در این سانحه جان خود را از دست دادند. ۲۱ تن از خبرنگاران نیز مجروح شدند. به‌گفته آسیه اسحاقی، خبرنگار خبرگزاری پانا و از حاضران در این اتوبوس، نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه از مشکل فنی اتوبوس حامل خبرنگاران آگاه بوده اما استاندار منکر آن بود که اتوبوس نقص فنی داشته است. سازمان حفاظت محیط زیست و شخص عیسی کلانتری، رییس وقت این سازمان هیچ‌کدام از انتقادها به مشکل اتوبوس و رفتار توهین‌آمیزشان در قبال خانواده‌ها را نپذیرفتند.