ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان آلمان قانون تعیین جنسیت از سوی خودِ فرد را تصویب کرد

پارلمان آلمان (بوندستاگ) جمعه ۲۴ فروردین / ۱۲ آوریل قانون تعیین جنسیت از سوی خودِ فرد را تصویب کرد. بدین ترتیب افراد ترنس و بیناجنسی و همچنین افرادی که خود را نه زن و نه مرد می‌دانند، در آینده می‌توانند با یک اعلام ساده، جنسیت خود را تغییر دهند. تاکنون گزارش‌های پزشکی پیش‌نیاز تغییر جنسیت افراد در مدارک شناسایی آنان بود اما بسیاری از کسانی که چنین قانونی مستقیماً به هویت جنسی آن‌ها مربوط می‌شود، آن را تحقیرآمیز می‌دانستند. اعلام جنسیت برای افراد زیر سن قانونی نیز در آینده قابل تغییر است. برای کودکان زیر ۱۴ سال سن، والدین می‌توانند اظهارنامه لازم را به اداره ثبت احوال ارائه کنند. جوانان ۱۴ سال به بالا هم می‌توانند خود اقدام کنند، اما فقط با رضایت والدینشان. با این حال، در هر دو مورد، اعلام مشاوره قبلی ضروری است. به‌طور کلی، اعلام هویت جنسی را می‌توان پس از یک سال دوباره تغییر داد. این قانون قرار است از اول نوامبر سال جاری اجرایی شود. بوندستاگ همچنین اصلاح قانون نام‌گذاری را تصویب کرد. این اصلاحیه مقرر کرده است که زوج‌های متأهل می‌توانند در آینده نام دوگانه مشترک داشته باشند. این در مورد فرزندان آن‌ها نیز صدق می‌کند. در آینده، فرزندان طلاق و فرزندان ناتنی می‌توانند به‌راحتی نامی به غیر از نام مادر یا پدر خود را برگزینند. قانون جدید از یکم ماه مه ‌۲۰۲۵ اعمال می‌شود.

همه اعضای شورای امنیت با عضویت فلسطین در سازمان ملل موافق نیستند

فانیسا فرازیر، سفیر مالت که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد اعلام کرد که دو سوم اعضای شورای امنیت با عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل موافق‌اند اما کمیته پذیرش اعضای جدید نمی‌تواند بدون توافق همه اعضا تصمیمی در این‌باره بگیرد. فرازیر نام کشورهایی که با عضویت فلسطین در سازمان ملل مخالف هستند را اعلام نکرد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سپتامبر سال ۲۰۱۱ درخواست رسمی پیوستن فلسطین به سازمان ملل را ارائه کرد اما سازمان ملل نوامبر سال ۲۰۱۲ فلسطین را تنها به‌عنوان عضو ناظر پذیرفت. هفته گذشته تشکیلات خودگردان فلسطین یک بار دیگر درخواست عضویت خود را با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت فعال کرد و از دوشنبه گذشته روند بررسی آن آغاز شد. فلسطین باز هم می‌تواند از طریق اعضای شورای امنیت این درخواست را مطرح کند. برخی منابع دیپلماتیک گفته‌اند که الجزایر احتمالاً این پیشنهاد را در ۱۸ آوریل جاری بار دیگر به شورای امنیت خواهد برد. رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه گفته بود که به‌رسمیت شناختن فلسطین باید در چارچوب توافق با اسرائیل انجام شود. ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل نیز این هفته گفته بود: «ما تنها خواستار دستیابی به جایگاه قانونی خود در جامعه بین‌الملل هستیم و امیدواریم با درخواست‌مان در ۱۸ آوریل موافقت شود.»

در انفجار یک کوره آجرپزی در مرودشت فارس ۱۰ کارگر افغانستانی مجروح شدند - حال شش نفر از آن‌ها به‌خاطر سوختگی حاد وخیم است

در پی یک حادثه انفجار در کوره آجرپزی در روستای اطراف مرودشت فارس ۱۰ کارگر افغانستانی مجروح شدند که حال شش تن از آن‌ها به خاطر سوختگی شدید وخیم اعلام شده است. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از محمدجواد مرادیان، رئيس اورژانس فارس نوشت: «این حادثه ساعت ۶:۲۳ صبح امروز، ۲۴ فروردین‌ماه در کوره آجرپزی یکی از روستاهای اطراف مرودشت رخ داد که موجب مصدومیت ۱۰ نفر از کارگران افغانستانی شد. در این انفجار شش نفر دچار سوختگی شدید شدند و یک نفر هم به دلیل موج انفجار دچار شکستگی در ناحیه سر شد.» به گفته رئيس اورژانس فارس حال این شش نفر وخیم است و اورژانس قصد داشته آن‌ها را برای درمان با بالگرد به شیراز منتقل کند. محمدجواد مرادیان علت این حادثه را نشت گاز اعلام کرد. سالانه تعداد زیادی از کارگران در ایران به‌خاطر نبود ایمنی کار زخمی یا دچار معلولیت می‌شوند یا جانشان را از دست می‌دهند. برمبنای آمار سازمان پزشکی قانونی ایران تنها در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست داده‌اند. وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از حوادث کاری را در این سال تایید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد دارند و نه بیمه هستند. در این میان شرایط کاری کارگران افغانستانی حاکی از بهره‌کشی مضاعف از آن‌هاست. آن‌ها با استثمار، تبعیض در پرداخت حقوق و مسئله اقامت متزلزل و محرومیت از حقوق پناهجویان و مهاجران روبه‌رو هستند.

۱۳۰۰ کارگر بازنشسته مخابرات راه دور شیراز ۱۸ سال است که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند

نزدیک به ۱۳۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه «آی،تی،آی» (شرکت صنایع مخابرات راه دور شیراز) نزدیک به ۱۸ سال است که مزایا، دستمزد و سنوات خود را دریافت نکرده‌اند. افزون بر این تعداد، ۱۲۵ کارگر از این کارگران بازنشسته نیز در انتظار و بدون دریافت حقوق قانونی‌شان از دنیا رفته‌اند. بر مبنای گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) این وقفه ۱۸ ساله پس از واگذاری شرکت صنایع مخابرات راه دور شیراز در سال ۱۳۸۳ ایجاد شده است. در آن‌زمان این شرکت بخش اعظمی از کارگران خود را بدون تسویه تمام طلب آن‌ها تا سال ۸۵ بازنشسته کرد. ایلنا همچنین گزارش کرده که عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان این کارخانه حدود ۱۰۰۰ خانوار را درگیر کرده است که سال‌هاست تنها جوابی که به آن‌ها داده شده وعده‌های بدون عمل ازسوی مدیران شرکت بوده است. طبق گزارش‌هایی که سال ۹۹ منتشر شده بود، میزان مطالبات این کارگران به ۴۰ میلیارد تومان می‌رسد. هاشم شمشیری، رئیس کانون کارگران بازنشسته صنایع مخابرات راه دور شیراز به ایلنا گفته است: «مسئولان وعده دادند که مطالبات بازنشستگان آی‌تی‌آی تا قبل از نوروز پرداخت خواهد شد و ما هم به همکاران بازنشسته این موضوع را اطلاع دادیم اما این اتفاق رخ نداد و یک روز قبل از سال جدید معاونت اقتصادی استانداری فارس اعلام کرد که سرمایه‌گذاران بدعهدی کرده‌اند و دوباره شرمنده همکاران و بازنشسته های آی‌تی‌آی شدیم.» او افزود: «داستان‌های متفاوتی جهت پرداخت مطالبات بازنشستگان آی‌تی‌آی رخ داده است؛ در گذشته مقرر شد که کنسرسیومی جهت پرداخت مطالبات بازنشستگان تشکیل شود که به نتیجه نرسید؛ بعد از آن قرار شد شرکت آسیا تک وارد مرحله پرداخت مطالبات بازنشستگان شود. شرکت آسیا تک سرمایه گذار اصلی کارخانه آی‌تی‌آی است. [بعد] مقرر شد که بانک ملی و تجارت مطالبات بازنشستگان را پرداخت کند که هنوز هیچ اتفاقی در عمل رخ نداده است.» شرکت آسیاتک متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است. به گفته او بعد از پیگیری‌های استاندار و رئیس کل دادگستری «مجموعه آی‌تی‌آی به مزایده گذاشته شده است اما امکان دارد که نفوذ سهامداران اجازه ندهد که این مجموعه به مزایده برود.» بخش قابل‌توجهی از بازنشستگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این آمار در استان فارس بیش از ۷۰ درصد برآورد می‌شود. بازنشستگان سراسر ایران در سال‌های اخیر در اعتراض به بی‌توجهی به مطالباتشان و مشکلات معیشتی بارها دست به اعتراض زده‌اند.

آلمان دو دختر نوجوان ۱۵ و ۱۶ساله و یک پسر نوجوان ۱۵ساله را به اتهام تلاش برای «حمله تروریستی» در حمایت از داعش بازداشت کرد

پلیس آلمان در دوسلدورف، ایالت نوردراین‌وستفالن سه نوجوان ۱۵ و ۱۶ساله را به اتهام تلاش برای «حمله تروریستی» دستگیر کرد. متهمان دو دختر ۱۵ و ۱۶ساله و یک پسر ۱۵ساله‌اند و پلیس می‌گوید قصد داشتند در دفاع از «ایدئولوژی داعش» (گروه «دولت اسلامی») دست به حمله بزنند. به گزارش روزنامه «بیلد آلمان»، دفتر مرکزی مقابله با تروریسم در روز عید پاک خواهان صدور قرار بازداشت برای این نوجوانان شد و دادگاه منطقه‌ای دوسلدورف این قرار را صادر کرد. آن‌ها در یک گروه چت بر سر برنامه حمله حرف می‌زدند و به گفته هولگر همینگ، دادستان عمومی دوسلدورف، «در حال آماده‌سازی ارتکاب یک اقدام جدی خشونت‌بار» بودند. روزنامه بیلد گزارش داده که سه نوجوان می‌خواستند با چاقو و کوکتل‌مولوتف به کلیساها و ایستگاه‌های پلیس حمله کنند و قصد دسترسی به سلاح گرم هم داشته‌اند.

یکی از خلوت‌ترین نمازهای جمعه تهران به امامت کاظم صدیقی برگزار شد - صدیقی: منتقدان من دل مردم را شکستند

نماز جمعه‌ی ٢٤ فروردین تهران در حالی به امامت کاظم صدیقی برگزار شد که در هفته‌های اخیر بحث‌های بسیاری درباره‌ی پرونده‌ی فساد و زمین‌خواری این‌روحانی نزدیک به علی خامنه‌ای وجود داشته است و خبر برگزاری نماز جمعه‌ی این هفته‌ی تهران به امامت او نیز واکنش‌های منفی بسیاری را برانگیخت. تصاویر منتشرشده از نماز جمعه‌ی این هفته نشانگر یکی از خلوت‌ترین نمازجمعه‌های سال‌های اخیر است. کاظم صدیقی در خطبه‌های خود ضمن اشاره به بحث‌های راجع به پرونده‌ی زمین‌خواری‌اش، انگشت اتهام را به روی شبکه‌های اجتماعی گرداند و گفت: «در این چند روز اخیر شبکه‌های مجازی قتلگاه جوانان و مسلخ آبرو‌ها شده و این طلبه و سرباز ناچیز آنان را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت موجب شدند که دل مردم شکست.» خطیب نماز جمعه‌ی تهران در ادامه، انتقاداتی که به او شده را «حمله به مردم» خواند و به خاطر این‌که باعث این حملات شده است، «از مردم ایران و رهبر انقلاب» عذرخواهی کرد. صدیقی همچنین با گلایه از انتقادات گفت: «اگر برادری اشکالی داشت او را له نمی‌کنند» و «دشمن نمی‌تواند ما را از چشم هم بیندازد.» امام جمعه‌ی تهران در جای دیگری از حرف‌هایش با خطاب قرار دادن و تشکر از نمازگزاران اندک‌شمار گفت: «فضای تند برخاسته از بیرون و دشمنان من را نمی‌زنند بلکه مردم را می‌زنند، ولی این هجمه در بصیرت شما تاثیری نگذاشت و به همین دلیل بدهکار شما بوده و از شما تشکر می‌کنم.» در پرونده‌ی فساد کاظم صدیقی، امام‌جمعه‌ی تهران و رئیس ستاد امر‌به‌معروف و نهی از منکر مشخص شده است که او در زمان انتقال سند واگذاری باغ چهار هزار و ۲۰۰ متری ازگل به موسسه‌ای که خودش و فرزندانش سهامدار آن بوده‌اند، حدود شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هم به‌صورت دستی دریافت کرده است. وبسایت عصر ایران، از رسانه‌های داخلی در مطلبی فاش کرد که باغ چهار هزار و ۲۰۰ متری ازگل که حدود یک هزار میلیارد تومان ارزش دارد به قیمت شش میلیارد و ۶۴۴ میلیون و ۶۴۲ تومان به موسسه‌‌ی خانوادگی کاظم صدیقی فروخته شده است و خود کاظم صدیقی در مقام فروشنده، وجه معامله را از خریدار که باز هم شرکت خانوادگی خودش بوده، آن‌هم به‌صورت نقدی دریافت کرده است.