ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آب کرج قطع شد

کاوه حدادپور، سرپرست فرمانداری ویژه کرج چهارشنبه ۲۱ تیرماه از قطع آب در این شهر خبر داد و گفت تعداد تانکر‌های آبرسان در مناطقی که با قطع آب مواجه هستند در حال افزایش است و به ۳۰ تانکر آبرسانی می‌رسد. مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: «از مشترکین آب و برق استان تقاضا می‌شود تا پشت سرگذاشتن موج گرما مدیریت مصرف را مد نظر قرار دهند تا این شرایط را با کمترین مشکل سپری کنیم.» مهرور با بیان این‌که موج گرما در استان البرز تا دوشنبه هفته آینده ادامه دارد افزود: «این گرما باعث شده میزان مصرف برق و آب به‌طور بی سابقه‌ای افزایش یابد و وضعیت خدمت‌رسانی در این حوزه‌ها را به مرز هشدار برسد.» او گفت آبفا و شرکت توزیع نیروی برق البرز در وضعیت آماده باش کامل هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل درباره مسمومیت دانش‌آموزان: دختران ما «احساس فیزیکی مسمومیت» می‌کردند اما سمی وجود نداشت

سردار سپاه پاسداران غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۲۱ تیر در نشست تهدیدات نوین سایبری در مشهد به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان اشاره کرد و آن را به گردن رسانه‌ها انداخت و گفت: «منشاء این مسمومیت‌ها در رسانه بود؛ میکروب یا چیز دیگری در آن نقش نداشت.» او افزود: «در ماجرای مسمویت‌های اخیر، هیچ حمله شیمیایی یا بیولوژیکی در کار نبوده و شیوه نوینی از جنگ سایبری اتفاق افتاده است. دختران ما احساس فیزیکی مسمومیت می‌کردند در حالی که در آزمایشات پزشکی مشخص شد سمی وجود ندارد و عوامل بیولوژیک دیگری نیز باعث این قضیه نشده است.» جلالی همچنین گفت: «این یک فن‌آوری جدید است که می‌تواند در زمینه ایجاد حالت فیزیکی با ابزار روان‌شناختی اثر بگذارد.» این سخنان تکرار اظهارات پیشین مسئولان حکومتی درباره مسمومیت دانش‌آموزان است. نخستین گزارش‌ها از مسمومیت‌های دانش‌آموزان آذرماه سال گذشته منتشر شد، اما تنها در چند هفته پیش از پایان سال گذشته این خبرها مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و واکنش مقامات جمهوری اسلامی به آن نخست انکار، سپس تصدیق ضمنی و پس از اظهارنظر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ترکیبی از انکار و قول پیگیری بود. بنابر اعلام مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله به‌گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، در طول این مدت دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز دختر در پی مسمومیت‌های مشکوک با گاز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل شدند. این سخنان بر خلاف گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی است که به دخالت تندروها برای ممانعت از مدرسه رفتن دختران اشاره کرده است. مرتضی محمودوند، نماینده خرم‌آباد در مجلس اسلامی در همین راستا تأیید کرد افرادی که به‌گفته او به «جریان انحرافی»‌ وابسته‌ اند، دست به ترور شیمیایی دختران در مدارس زده‌اند. این نماینده مجلس درباره آخرین وضعیت پرونده مذکور گفت «طیف گسترده‌ای از معاندین و فرصت‌طلب‌ها از گروهک‌ جریان انحراف» که به‌زعم او «همه جا نفوذ کردند» دست به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز زده‌اند.

چهار سرباز پاکستانی در جریان حمله شبه‌نظامیان به یک پایگاه ارتش پاکستان کشته شدند

افراد مظنون به عضویت در یک گروه شبه‌نظامی که به تفنگ، نارنجک و خمپاره‌انداز مجهز بودند چهارشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه به یک اردوگاه نظامی پاکستان واقع در جنوب این کشور حمله کردند و چهار سرباز پاکستانی را کشتند. پنج سرباز دیگر نیز به‌شدت زخمی شدند. این پایگاه در استان بلوچستان پاکستان واقع شده است. بر اساس بیانیه مقام‌های پاکستانی تمامی پنج شبه‌نظامی در جریان تبادل آتش وعملیات تلافی‌جویانه پس از آن کشته شده‌اند. ارتش پاکستان همچنان در مناطق اطراف در جست‌وجوی دیگر همدستان این افراد و مخفیگاه آن‌ها است. گروه جهادی «تحریک جهاد پاکستان» که به تازگی تأسیس شده، در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و تصاویر ویدیویی وعکس‌هایی از جنگجویانی که در این حمله نقش داشتند، منتشر کرده است. بلوچستان منطقه‌ای سرشار از مواد معدنی در مرز با افغانستان و ایران است.

محمود عباس در تلاش برای آرام کردن اوضاع به جنین رفت

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه در تلاش برای کاهش تنش‌ها از شهر جنین واقع در کرانه باختری رود اردن بازدید کرد. دیدار محمود عباس از جنین در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته سه نفر از مقام‌های ارشد جنبش فتح (حزب محمود عباس) در جریان یک مراسم خاکسپاری با جمعیت خشمگین مواجه و ناچار به فرار شده بودند. مردم جنین از واکنش دولت خودگردان در قبال حمله‌های اسرائيلی‌ها به کرانه باختری خشمگین هستند. محمود عباس که ۸۷ سال دارد، فشارهایی که بر او برای کناره‌گیری از مقامش وارد می‌شود را نادیده گرفته است. او پس از بازدید از همان گورستانی که خاکسپاری در آن برگزار شده بود، به اردوگاه پناهندگان در جنین رفت. محمود عباس حمله اسرائیل به جنین را محکوم کرده و در واکنش همکاری‌های امنیتی با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است، اما بسیاری از فلسطینی‌ها همزمان با افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری موضع محمودعباس را از سر ضعف می‌دانند.

رجب‌علی اعتمادی (ر. اعتمادی) از نویسندگان پُرخواننده سال‌های پیش از انقلاب درگذشت

رجب‌علی اعتمادی مشهور به ر. اعتمادی، روزنامه‌نگار قدیمی و نویسنده رمان‌های پروفروش و عام‌پسند سال‌های پیش از انقلاب، چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در سن ۸۹ سالگی در تهران درگذشت. اعتمادی در سال ۱۳۱۲ در شهر لار استان فارس به دنیا آمد و از سال ۱۳۲۵ به‌عنوان خبرنگار در روزنامه اطلاعات آغاز به کار کرد. او سردبیر و نویسنده رمان‌های عاشقانه مجله اطلاعات جوانان در دهه ۱۳۵۰ بود و با نام مستعار «راما» هم آثاری منتشر کرد. «تویست داغم کن» (۱۳۴۰)، «دختر خوشگل دانشکده من، ساکن محله غم» (۱۳۴۲)، «کفش‌های غمگین عشق» (۱۳۵۲) و «روزهای سخت بارانی» (۱۳۵۵) از رمان‌های پرخواننده او در سال‌های پیش از انقلاب است. اعتمادی در سال ۱۳۹۵ در گفت‌وگو با روزنامه «وقایع اتفاقیه» گفته بود: «من عاشقانه‌نویسم. از سال ۴۵ این حس در من گسترش پیدا کرد که رمان عاشقانه بنویسم، چرا که عشق مفهومی ابدی است. چه در اروپا، چه در آمریکا و چه در ایران خودمان اگر رمانی بنویسید که در آن رد پایی از عشق نباشد، آن رمان فراموش خواهد شد. مردم به من می‌گویند عالیجناب عشق، چون من عشق را به مردمی که در یک دوره آن را فراموش کردند شناساندم.»

میلان کوندرا نویسنده کتاب «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» در سن ۹۴ سالگی درگذشت

رسانه‌های کشور چک روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه/ ۲۱ تیر اعلام کردند که میلان کوندرا، نویسنده چک‌تبار و نویسنده رمان «سبکی تحمل‌ناپذیر هستی» درگذشت. او در زمان مرگ ۹۴ ساله بود. آنا مرازوا، سخنگوی کتابخانه موراویا در جمهوری چک (MZK) گفت: «میلان کوندرا پس از یک بیماری طولانی دیروز در پاریس درگذشت.» کوندرا در شهر برنو چک متولد شد اما در سال ۱۹۷۵ به دلیل انتقاد از تهاجم شوروی به چکسلواکی در سال ۱۹۶۸ به فرانسه مهاجرت کرد. او به خاطر سبک کاری‌اشی که مضامین و شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشید که بین واقعیت پیش پا افتاده زندگی روزمره و دنیای عالی ایده‌ها شناور بودند، تحسین می‌شد. او به ندرت مصاحبه می‌کرد و می‌گفت نویسندگان باید از طریق آثارشان صحبت کنند. اولین رمان او «شوخی» در سال ۱۹۶۷ منتشر شد و تصویر سیاه زندگی تحت رژیم دیکتاتوری چکسلواکی را ارائه داد. این اثر اولین گام در مسیر کوندرا از عضویت در حزب کمونیست چکسلواکی تا مخالف و نهایتاً تبعید بود. او در سال ۱۹۷۶ به روزنامه فرانسوی لوموند گفت که سیاسی خواندن آثارش به معنای ساده‌سازی بیش از حد و در نتیجه پنهان کردن اهمیت واقعی آنهاست.

پنج زندانی از جمله سه زن در زندان‌های ایران اعدام شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بامداد امروز چهارشنبه ۲۱ تیر یک زندانی زن به نام فاطمه یوسف‌آبادی در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد. اتهام این زن قتل عنوان شده بود. او روز سه‌شنبه به همراه یک زن زندانی دیگر، جهت اجرای حکم اعدام از زندان قرچک ورامین به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده بود. زندانی دیگر اما به بند بازگشت. شبکه «حال وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نیز گزارش داد که سحرگاه سه‌شنبه ۲۰ تیر یک زندانی ۲۳ ساله به نام موسی شه‌بخش در زندان زاهدان اعدام شد. اتهام او به مواد مخدر مربوط می‌شد. سازمان حقوق بشر ایران هم از اعدام یک زندانی به نام بختیار چراغی در همان روز در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه خبر داد. اتهام این زندانی هم قتل عنوان شده بود. سازمان حقوق بشر ایران همچنین گزارش داد که بامداد یکشنبه ۱۸ تیر دو زندانی زن به نام‌های منیره سیادت و فرضیه شکراللهی در زندان دستگرد اصفهان اعدام شدند. اتهام آن‌ها نیز قتل بوده است. یک منبع آگاه به این سازمان گفته است که منیره سیادت، ۳۲ ساله به‌دلیل قتل همسرش به اعدام محکوم شد. به‌گفته این منبع او پیش از بازداشت خیاط بود و از سه سال پیش به اتهام قتل همسرش در زندان بود. منیره سیادت «در دوران جوانی عاشق پسر دایی‌اش بود، اما از هر دو طرف با ازدواج آن‌ها مخالفت شد و ازدواج منیره از روی اجبار صورت گرفت و علت قتل مشاجره لفظی با همسرش بود». فرضیه شکرالهی نیز از حدود ۵ سال پیش به اتهام قتل در زندان بود.

کره شمالی قبل از نشست امنیتی کره جنوبی و ژاپن موشک دوربرد شلیک کرد

در حالی که رهبران کره جنوبی و ژاپن قرار بود در حاشیه نشست ناتو برای گفت‌وگو درباره تهدیدات پیونگ یانگ با یکدیگر دیدار کنند، کره شمالی با پرتاب موشک دوربرد در سواحل شرقی خود در روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه/ ۲۱ تیرماه پاسخ داد. این پرتاب پس از انتقادات گسترده کره شمالی در روزهای اخیر و متهم کردن هواپیماهای جاسوسی آمریکا به نقض حریم هوایی در مناطق اقتصادی این کشور، محکوم کردن عزیمت یک زیردریایی حامل موشک‌های کروز هسته‌ای آمریکایی به کره جنوبی و قول اقداماتی در واکنش به آن صورت گرفت. مقام‌های ژاپنی می‌گویند این موشک به مدت ۷۴ دقیقه تا ارتفاع شش هزار کیلومتری و برد یک‌هزار کیلومتری پرواز کرد که طولانی‌ترین زمان پرواز آزمایشی یک موشک کره شمالی بود. در آوریل گذشته کره شمالی اولین موشک بالستیک قاره پیمای سوخت جامد خود (ICBM) را شلیک کرد که یکی از حدود ۱۲ آزمایش موشکی این کشور در سال جاری میلادی است. تحلیلگران بر این باورند که موشک‌های سخوت جامد کره شمالی می‌توانند به اهدافی در هر نقطه‌ای از ایالات متحده آمریکا حمله کنند و این کشور احتمالاً کلاهک‌های هسته‌ای ساخته است که می‌توانند روی موشک‌ها قرار گیرند. یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی که برای شرکت در نشست ناتو در لیتوانی به سر می‌برد، یک جلسه اضطراری شورای امنیت ملی را برای بحث در مورد این پرتاب تشکیل داد و متعهد شد که از این نشست برای فراخوان همبستگی بین‌المللی قوی برای مقابله با چنین تهدیداتی استفاده کند.

احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه ایران به دلیل انتشار بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و روسیه درباره جزایر سه گانه

بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه که در آن بار دیگر از «تلاش‌های امارات متحده عربی» برای حاکمیت بر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پشتیبانی شده بود، واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی را برانگیخت. وزارت خارجه ایران صبح چهارشنبه ۲۱ تیر سفیر روسیه را احضار و اعتراض جمهوری اسلامی به مطالب مندرج در این بیانیه را به سفیر روسیه ابلاغ کرد. به‌گزارش رسانه‌های ایران، علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه در این دیدار بر «تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، به خاک ایران» تأکید کرد و خواستار تصحیح موضع روسیه در این‌باره شد. در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه از تلاش‌های امارات برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز در مورد مسئله جزایر سه گانه از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و یا دادگاه بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده بود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز این بیانیه را مردود دانسته بود.

ابراز نگرانی ناتو از کمک‌های ایران به روسیه و «فعالیت‌های خصمانه» جمهوری اسلامی

کشورهای عضو ناتو سه‌شنبه ۲۰ تیر / ۱۱ ژوئیه در بیانیه پایانی نشست خود در لیتوانی اعلام کردند که به‌طور جدی از «فعالیت‌های خصمانه» ایران در قلمرو متحدان خود نگران هستند. آن‌ها از تهران خواستند تا حمایت‌های نظامی خود از روسیه از جمله تأمین پهپادهای مسکو را متوقف کند. این ائتلاف ۳۱ عضوی در بیانیه پایانی خود نوشت: «ما از ایران می‌خواهیم که حمایت نظامی خود از روسیه، به‌ویژه انتقال هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) را که برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و باعث تلفات گسترده غیرنظامیان شده است، متوقف کند. ما نگرانی عمیق خود را نسبت به فعالیت‌های ایران در خاک کشورهای متحد ابراز می‌کنیم.» ناتو همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواست تا از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ازجمله توقیف کشتی‌ها خودداری کند و نقشی سازنده در تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای داشته باشد. در بیانیه ناتو همچنین آمده است: «ما عزم خود را در جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای اعلام می‌کنیم. ما عمیقاً نگران تشدید برنامه‌های هسته‌ای ایران هستیم و از ایران می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر به توافق پادمانی مربوط به پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تعهدات سیاسی آن عمل کند.» ناتو انجام این تعهدات را در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی دانست. بیانیه اجلاس ناتو فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانسته و در پایان از ایران خواسته است تا به تمامی این فعالیت‌ها پایان دهد.