ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد ۱۷ عضو پ‌ک‌ک را در شمال عراق کشته است

وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه ۲۲ مرداد/ ۱۲ اوت اعلام کرد که ارتش ترکیه حملات هوایی در شمال عراق انجام داده و ۱۷ عضو حزب کارگران کردستان (PKK) را «خنثی» کرده است. ترکیه که معمولاً از اصطلاح خنثی شدن به معنای کشتن استفاده می‌کند، در حال انجام عملیات فرامرزی در عراق به عنوان بخشی از تهاجم خود علیه شبه نظامیان پ‌ک‌ک است. پ‌ک‌ک که از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه دست به مبارزه زده است، توسط ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است. ترکیه همچنین حملات نظامی خود را در سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق YPG آغاز کرده است و آن‌ها را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان می‌داند.

رانش زمین در سایت دفع زباله در اوگاندا جان ده‌ها نفر را گرفت

در پی رانش زمین در یک زباله‌دانی عظیم در کامپالا، پایتخت اوگاندا، پلیس این کشور دوشنبه ۲۲ مرداد/ ۱۲ اوت اعلام کرد که در حال حاضر حداقل ۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند که چهار نفر از آنها کودک بودند. امدادگران در میان زباله‌ها به امید یافتن بازماندگان پس از رانش زمین که پس از هفته‌ها باران سیل آسا رخ داد، مشغول عملیات تجسس‌اند. محل دفن زباله کیتیزی (Kiteezi) با مساحت ۳۶ هکتار تنها جایی است که زباله‌های کل کامپالا، شهری که حدود چهار میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، در آنجا دپو می‌شود. اریاس لوکواگو، شهردار کامپالا به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک فاجعه است [که براساس وضعیت این منطقه] حتماً اتفاق می‌افتاد». گزارش شده است که مقامات شهر سال‌هاست در تلاش برای یافتن یک سایت دفع زباله جدید بوده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، تپه بزرگی که از تجمع زباله تشکیل شده بود اواخر جمعه شب فرو ریخت و خانه‌هایی را در لبه سایت در حالی که ساکنان خواب بودند مدفون کرد. یووری موسوینی، رئیس جمهوری اوگاندا دستور داده است که تحقیقاتی در مورد اینکه چگونه به مردم اجازه داده شده است تا این اندازه در نزدیکی «توده خطرناک زباله» زندگی کنند، انجام شود. او فرمان تخلیه دیگر ساکنان اطراف این سایت دفع زباله را هم صادر کرد. پاتریک اونیانگو، سخنگوی پلیس کامپالا روز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ۱۴ نفر نجات یافته‌اند. وی گفته بود: «عملیات نجات همچنان ادامه دارد تا اینکه مطمئن شویم کسی زیر آوار زباله‌ها نمانده است». به گفته اونیانگو حدود ۱۰۰۰ نفر به دلیل رانش زمین مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. او مشخص نکرد که چه تعداد در این محل زندگی می‌کرده‌اند. بسیاری از مردم فقیر در پایتخت اوگاندار زندگی خود را از طریق زباله‌گردی و فروش یافته‌هایشان به شرکت‌های بازیافت می‌گذرانند. صلیب سرخ اوگاندا چادرهایی را برای کسانی که به سرپناه موقت نیاز دارند فراهم کرده است.

فرمانده مرزبانی فراجا کشتن کولبران توسط نیروهای مرزبانی را به گردن «گروه‌های مسلح» و «مین‌های جنگی» انداخت

سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا دوشنبه ۲۲ مرداد در یک نشست خبری گفت: «طبق قانون جدید تجارت مرزی که در مجلس تصویب شد، کولبری منسوخ است و هر کس خلاف این انجام دهد قاچاقچی است.» او گفت طبق این قانون کولبران باید کالاهای خود را به‌طور رسمی وارد بازار کنند و حق گمرکی بپردازند. او به کشتن کولبران در مرزها نیز اشاره کرد و گفت: «این‌که در فضای مجازی می‌گویند کولبران را کشتند و فلان کردند صحت ندارد. برخی کولبران روی مین‌های جنگی می‌روند یا توسط گروه‌های مسلح کشته می‌شوند و ربطی به مرزبانان ندارد.» او همچنین افزود کولبر «بدون آن‌که خود اطلاع داشته باشد، ناخودآگاه امنیت کشور را خدشه‌دار می‌کند». در ایران تقریباً هفته‌ای نیست که کولبران در مرزها کشته یا زخمی نشوند. نهادهای حقوق بشری عاملان اصلی کشتار کولبران را نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی می‌دانند. در یکی از آخرین نمونه‌ها کولبرنیوز گزارش داد که روز شنبه ۲۰ مرداد نیروهای هنگ ‌مرزی جمهوری اسلامی در نوار مرزی دوپلوره سردشت اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت دسته‌ای از کولبران کردند که بر اثر آن یک کولبر جوان به نام علی رسولی، اهل مهاباد و ساکن نلاس سردشت کشته شد. براساس آمار ثبت‌شده در کولبرنیوز، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی، جمعاً ۲۷۰ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد جمعاً ۳۴ کولبر (۱۳ درصد) کشته و ۲۳۶ کولبر (۸۷ درصد) زخمی شدند. از مجموع ۲۷۰ کولبری که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی کشته و زخمی شده‌اند، جمعاً ۲۲۲ مورد معادل (۸۲ درصد) با تیراندازی مستقیم و یا ضرب و شتم نیروهای نظامی حکومت ایران صورت گرفته است و ۲۰ نفر از آن‌ها کودکان زیر ۱۸ سال بودند. این تعداد نشان می‌دهد که شمار کولبران کشته و زخمی‌شده در نوار مرزی کردستان نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی ۲۱۸ درصد افزایش داشته است.

در میانه تنش‌های اسرائیل و ایران، آمریکا به صورت علنی دستور استقرار زیردریایی اتمی در خاورمیانه را داد

در حالی که خاورمیانه برای حملات احتمالی ایران و متحدانش پس از ترور اسماعیل هنیه آماده می‌شود، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه ۲۱ مرداد / ۱۱ اوت دستور استقرار یک زیردریایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده به خاورمیانه را صادر کرد. یو.اس.اس جورجیا، یک زیردریایی اتمی است که در ماه ژوئیه در دریای مدیترانه حضور داشته است. اعلام عمومی صدور دستور برای استقرار یک زیردریایی در یک منطقه از سوی وزارت دفاع آمریکا به روایت رویترز «اقدامی نادر» است. پنتاگون در بیانیه‌ای پس از گفت‌وگوی آستین با همتای اسرائیلی خود گفت که وزیر دفاع این کشور به ناو گروه تهاجمی آبراهام لینکلن دستور داده است تا استقرار خود را در خاورمیانه تسریع کند. در این بیانیه آمده است: «وزیر دفاع بر تعهد ایالات متحده به برداشتن هر گام ممکن برای دفاع از اسرائیل تأکید کرد و به تقویت موقعیت و توانایی‌های نظامی آمریکا در سراسر خاورمیانه با توجه به تشدید تنش‌های منطقه‌ای اشاره کرد.» ارتش ایالات متحده قبلاً گفته بود که جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی بیشتری را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد زیرا واشنگتن به دنبال تقویت حصار دفاعی اسرائیل است. اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس مورد حمایت ایران، در روز ۱۱ مرداد در تهران ترور شد. ایران وعده انتقام داده است ولی هنوز عملیاتی را آغاز نکرده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران خواستند به اسرائیل حمله نکند

رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک که روز دوشنبه ۲۲ مرداد/ ۱۲ اوت منتشر شد از ایران و متحدانش خواستند از حمله علیه اسرائیل خودداری کند چرا که این حمله «تنش‌ها را بیشتر می‌کند و احتمال آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر می‌اندازد». این سه کشور در بیانیه‌شان گفتند که جنگ غزه باید اکنون پایان یابد و حمله ایران در حالی که هنوز گروگان‌ها در دست حماس مانده‌اند، صفحه جدیدی از تنش را باز می‌کند. این سه کشور اروپایی خواستار آزادی گروگان‌ها شده‌اند و در بیانیه‌شان افزودند که مردم غزه به «ارسال و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک‌ها» نیاز دارند. تنش میان ایران و اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در شمال تهران در روز ۱۱ مرداد به شکل کم‌سابقه‌ای افزایش یافته است. رهبر جمهوری اسلامی در پیام تسلیتش از عبارت «خونخواهی» استفاده کرده و آن را قطعی دانسته است. دیگر مقام‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی هم از حتمی بودن «انتقام» از اسرائیل سخن گفته‌اند. علی شمخانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه ۲۰ مرداد در دو توییت به زبان‌های فارسی و عبری نوشت که مقدمات رسانه‌ای و دیپلماتیک حمله انتقام‌جویانه ایران به اسرائیل انجام شده است و با اسرائیل باید با زبان زور سخن گفت.

ظریف: هفته پیش استعفا داده بودم، به خاطر تابعیت آمریکای فرزندانم فشار می‌آوردند

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی در دولت مسعود پزشکیان صبح روز دوشنبه ۲۲ مرداد با انتشار توییتی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که هفته گذشته از سمتش در دولت استعفا داده است. چند ساعت پیش از این توییت او در نوشته دیگری در همین پلتفرم از بازگشتش به کار دانشگاهی نوشته بود. در نوشته پیشین به نحوه نهایی شدن فهرست وزرای کابینه به صورت مشخص انتقاد شده بود و او از «مردم خطاپوش ایران» عذرخواهی کرده بود. حال جواد ظریف در آخرین توییتش نوشته است که از رأی به پزشکیان و پشتیبانی‌ از او در رقابت‌های انتخاباتی پشیمان نیست: «پیام دیشب بنده به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز و یا مخالفت با واقع‌گرایی نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن خودم در معاونت راهبردی است.» او توضیح داده است که در هفته‌های گذشته افرادی که او را «مردودین» خوانده است با اشتغال او در دولت به دلیل تابعیت آمریکایی فرزندانش مخالفت کرده‌اند: «برخی مردودین از جانب مردم، با تفسیر عجیبی از قانون مصوب ۱۴۰۱، اشتغال بنده در مشاغل حساس را به بهانه‌ای برای فشار بر دولت چهاردهم تبدیل کرده بودند. بنده نیز برای جلوگیری از هرگونه شائبه یا بهانه برای کارشکنی در کار دولت دکتر پزشکیان عزیز، هفته گذشته طی نامه‌ای از معاونت راهبردی رئیس‌جمهور انصراف داده بودم.» کابینه معرفی‌شده از سوی پزشکیان در ۲۴ ساعت گذشته سیل انتقادات حامیان او در رقابت‌های انتخاباتی را برانگیخته است. آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات هم در دو توییت، هم از وزرای معرفی‌شده انتقاد کرده است و هم از ظریف خواسته که استعفایش را پس بگیرد.