ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه سنندج ادریس منبری، فعال مدنی و عضو انجمن «نوژین» را به یک سال حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم کرد

ادریس منبری، مدرس زبان کُردی، فعال مدنی و عضو هیأت مدیره انجمن فرهنگی- اجتماعی «نوژین» در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری دو سنندج به ریاست قاضی بهمن امیدزاده به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به یک سال حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده است. شبکه حقوق بشر کردستان ۱۸ مهر ۱۴۰۲ همچنین نوشت که جلسه رسیدگی به اتهامات ادریس منبری بدون حضور این شهروند و وکیل مدافع او برگزار شده است. صدور این حکم در روزهای گذشته به صورت کتبی به ادریس منبری ابلاغ شده و به مدت ۲۱ روز قابل واخواهی خواهد بود. بر اساس این گزارش، دادگاه بر اساس تبصره ۳ ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری اجرای حکم حبس یک سال تعزیری این فعال مدنی در محل اقامت او را به مصلحت ندانسته و دستور اجرای مجازات حبس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه را صادر کرده است. ادریس منبری هفتم آذر سال گذشته در رابطه با خیزش سراسری «ژن، ژیان، ئازادی» به دست نیروهای امنیتی بازداشت و نهم بهمن‌ماه همان سال با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد.

سه هزار قرق‌بان جنگل‌های مازندران یک و ماه نیم است دستمزد دریافت نکرده‌اند

سه هزار قرق‌بان جنگل‌های مازندران یک ماه و نیم است که حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند. علی‌اکبر علوی‌نژاد، نماینده کارگران شرکت تعاونی جنگل‌های «نقی ده مزده» به خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، گفت که قرار بود این هفته معوقات مزدی پرداخت شود اما به دلیل اینکه «بودجه به حساب سازمان جنگل‌ها واریز نشده» مقدمات کار فراهم نیست. به گفته علوی‌نژاد، وضعیت معیشتی قرق‌بان‌ها خوب نیست و آن‌ها برای تامین معاش با مشکل روبرو هستند. قرق‌بان‌ها و محیط‌بان‌ها پیش از این نیز از تاخیر در پرداخت دستمزدها و حقوق اندک گلایه‌مند شده بودند.

محمود عباس برای گفت‌وگو با پادشاه اردن و وزیر خارجه آمریکا درباره وضعیت غزه و جنگ به اردن رفت

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین صبح پنج‌شنبه ۲۰ مهر / ۱۲ اکتبر برای دیدار با عبدالله دوم، پادشاه اردن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و گفت‌وگو درباره وضعیت نوار غزه وارد اردن شد. ماجد فرج رئیس سازمان اطلاعات فلسطین و حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، محمود عباس را در این سفر همراهی می‌کنند. به‌گزارش «شبکه ۱۲» اسرائیل بلینکن در امان، پایتخت اردن با عباس دیدار خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا صبح پنج‌شنبه وارد اسرائیل شد و سپس به اردن خواهد رفت. براساس آمار صبح پنج‌شنبه وزارت بهداشت فلسطین شمار کشته‌شدگان در غزه به یک‌هزار و ۳۵۴ نفر و زخمی‌شدگان به شش هزار و ۴۹ نفررسیده است.

آلمان کمک به فلسطینی‌ها را متوقف می‌کند

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک سخنرانی در مجلس این کشور در روز پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر/ ۲۰ مهرماه گفت که کشورش تمام کمک‌های توسعه‌ای به فلسطین را تا پایان یافتن «یک روند بازنگری» متوقف می‌کند. او گفت در این بازنگری باید اطمینان حاصل شود که این کمک‌ها به بهترین نحو در خدمت «صلح منطقه‌ای و امنیت اسرائیل» است. او گفت: «معیار ما این خواهد بود که این پروژه‌ها به بهترین وجه به صلح در منطقه و امنیت اسرائیل کمک می‌کنند یا خیر. تا زمانی که این بررسی کامل نشود، ما همکاری‌ توسعه‌ای (و کمک مالی) جدیدی (با فلسطینی‌ها) نخواهیم داشت.» شولتس افزود که او می‌تواند «پیش‌بینی کند که رنج مردم غیرنظامی در نوار غزه به احتمال زیاد بیشتر خواهد شد. اما این نیز تقصیر حماس و حمله آن به اسرائیل است.» شولتس در بخش دیگری از سخنانش در پارلمان آلمان گفت که برلین فعالیت‌های حماس و سازمان‌های مرتبط با این گروه را در آلمان ممنوع خواهد کرد. شولتس در سخنرانی خود در پارلمان گفت: «وزارت کشور فدرال حماس را از فعالیت در آلمان منع خواهد کرد. انجمنی مانند صامدون که اعضای آن وحشیانه‌ترین اقدامات تروریستی را در خیابان‌های ما جشن می‌گیرند، در آلمان ممنوع خواهد شد.» در روزهای گذشته پلیس آلمان بارها به تجمع حامیان حقوق فلسطینی‌ها در پایتخت این کشور یورش برده و تعدادی را دستگیر کرده است.

سلمان رشدی کتابی درباره حمله با چاقو و مجروح شدنش نوشت

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی-هندی، می‌خواهد کتابی درباره حمله‌ای که در ماه اوت ۲۰۲۲ با چاقو به او شد منتشر کند. این حمله تقریباً به قیمت جان نویسنده تمام شد. گروه انتشاراتی پنگوئن رندوم هاوس اعلام کرد که این کتاب که عنوان آن «چاقو ـ اندیشه‌هایی پس از تلاش برای قتل» است در آوریل سال آینده منتشر خواهد شد. رشدی در این کتاب به پیامدهای سوءقصد می‌پردازد. سلمان رشدی ۷۶ ساله گفته است که نوشتن این کتاب برای او ضروری بود. سلمان رشدی به دلیل نوشتن رمان «آیه‌های شیطانی» خود از سال ۱۹۸۸ بارها مورد تهدیدهای اسلام‌گرایان تندرو قرار گرفته است. روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز فتوای قتل رشدی را داد. در ماه اوت سال ۲۰۲۲، سلمان رشدی در آمریکا مورد حمله قرار گرفت و به‌شدت مجروح و یک چشمش نابینا شد.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان هرات را ضروری خواند

فلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پنج‌شنبه ۲۰ مهر / ۱۲ اکتبر در شبکه اجتماعی اکس با اشاره به زمین‌لرزه‌های اخیر در افغانستان نوشت افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان در هرات ضروری است. گراندی وضعیت کنونی به‌ویژه برای زنان هرات را بسیار شکننده خواند و با خانواده‌های قربانیان زمین‌لرزه‌های هرات ابراز همدردی کرد. در چند روز اخیر ولایت هرات افغانستان، هم‌مرز با ایران شاهد دو زمین‌لرزه‌ قوی بود. روز شنبه گذشته در ولسوالی زنده‌جان و شماری دیگر از ولسوالی‌های هرات زمین‌لرزه‌‌ای با قدرت ۶,۳ درجه‌ی ریشتر رخ داد. صبح روز گذشته (چهارشنبه) نیز زمین‌لرزه‌ دیگری با همین قدرت بخش‌های از این ولایت و شماری از ولایت‌های دیگر غرب افغانستان را لرزاند. پزشکان بدون مرز اعلام کرده‌اند که در زمین‌لرزه‌ روز شنبه، دو هزار و ۴۴۵ نفر کشته و دو هزار و ۴۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در زمین‌لرزه‌ صبح دیروز نیز دو نفر جان باخته و ۱۱۷ نفر زخمی شدند. بر اساس آمار طالبان، حدود دو هزار خانه در ولسوالی زنده‌جان و شماری دیگر از ولسوالی‌های هرات کاملاً ویران شده‌اند. برنامه جهانی غذا نیز روز گذشته در شبکه اکس نوشت آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه افغانستان «وحشت‌زده و گرسنه» هستند. فلیپ کراف، مسئول ارتباطات برنامه جهانی غذا در ویدئویی گفت: «آن‌هایی که نجات یافته‌اند، خانه‌ای برای بازگشت ندارند. آن‌ها وحشت‌زده و گرسنه هستند و با سرپناه‌های اندکی که وجود دارد، شب‌های سرد را در میان ویرانه‌ها می‌گذرانند.» او افزود این زمین‌لرزه در حالی رخ داده است که یک سوم جمعیت افغانستان نمی‌دانند وعده‌ بعدی غذایی خود را از کجا تأمین کنند. به‌گفته فلیپ کراف، برنامه جهانی غذا مجبور شده است به‌دلیل کمبود گسترده‌ی بودجه، کمک‌های غذایی اضطراری را به ۱۰ میلیون نفر قطع کند و در چنین شرایطی نیازهای ضروری مردم افغانستان، غیرقابل پیش‌بینی است.

«نتانیاهو و گانتز در بیانیه کابینه اضطراری: «هر عضو حماس یک مرد مُرده است

در شامگاه ۱۲ اکتبر/۲۰ مهر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و بنی گانتز، وزیر دفاع سابق و رهبر حزب وحدت ملی بیانیه مشترک دولت ائتلافی اضطراری‌ را منتشر کردند. این دو صبح روز ۱۱ اکتبر اعلام کردند که با توافق یک کابینه ائتلافی در شرایط جنگی تشکیل دادند. در اولین ساعت بامداد ۱۲ اکتبر، بیانیه مشترک دولت ائتلافی اضطراری منتشر شد. در این بیانیه آنها توضیح دادند که اختلاف‌هایشان را کنار گذاشتند: «هر ملاحظه دیگری را کنار گذاشته‌ایم زیرا سرنوشت کشور ما در خطر است. ما با هم، شانه‌به‌شانه هم، برای شهروندان اسرائیل و برای کشور اسرائیل کار خواهیم کرد.» این بیانیه بعد از گفت‌وگو‌ی جو بایدن، ریاست جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، منتشر شد. بایدن به گروهی از رهبران یهودی‌ بعد از ظهر ۱۱ اکتبر گفت که از نتانیاهو خواسته است که از «قوانین جنگی» پیروی کند. بیانیه مشترک رهبران اسرائیل به این گفت‌و‌گو با ریاست جمهوری آمریکا اشاره نکرد اما به حمایت‌های جو بایدن از اسرائیل در روز ۱۰ اکتبر اشاره کرد: «اتحاد ملت در لحظات غم و اندوه مرزها را در هم می‌شکند و به گوشه و کنار جهان می‌رسد. این را دیروز در سخنرانی مهم و تکان‌دهنده پرزیدنت بایدن دیدیم.» در بیانه مشترک، برنامه نتانیاهو و گانتز برای نابود کردن حماس تکرار شد: «هر عضو حماس یک مرد مرده است. حماس داعش است و همانطور که دنیا داعش را درهم‌‌شکست و حذف کرد، ما هم آنها را حذف می‌کنیم.» این اولین بیانیه مشترک کابینه ائتلافی است. هنوز جزئیات رده‌بندی‌ها در این کابینه عمومی نشده است. پیش‌تر گانتز گفته بود که با نتانیاهو برای تشکیل یک کابینه در زمان جنگ توافق کرده و گفته بود از جمله اعضای یوآو گالانت، وزیر دفاع کنونی اسرائیل است. گالانت گفته بود: «ما داعش-غزه، این چیزی را که حماس نامیده می‌شود، از روی زمین محو می‌کنیم.»

بایدن به بنیامین نتانیاهو: از «قوانین جنگی» پیروی کنید

به گزارش فرانس ۲۴، رئیس‌جمهوری آمریکا، جو بایدن بعد از ظهر ۱۱ اکتبر در دیدار با رهبران جامعه یهودی آمریکا در کاخ سفید گفت که به نخست‌وزیری اسرائیل گفته است که از قوانین جنگی پیروی کند و به ایران هم هشدار داد که مراقب باش. او حملات حماس به اسرائیل را که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر شد «مرگ‌بارترین روز برای یهودیان پس از هولوکاست» خواند. بایدن گفت که صبح روز ۱۱ اکتبر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگو کرده و از او خواسته است بنا به قوانین جنگی عمل کند: «چهل سال است که بی‌بی [نتانیاهو] را می‌شناسم و صحبت‌های صریحی با هم داریم. به او گفتم که با تمام عصبانیت و ناامیدی، واقعاً مهم است که اسرائیل بر اساس قوانین جنگی عمل کند.» رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد تاکید کرد: «و قوانین جنگی وجود دارد.» این اولین باری است که پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، بایدن اسرائیل را دعوت به رعایت قوانین می‌کند. بایدن در همین جمع به ایران هم هشدار داد و گفت: «مراقب باش». او با اشاره به انتقال ناو هواپیمابر آمریکایی «فورد» به شرق دریای مدیترانه گفت تصمیم‌های آمریکا «برای ایرانی‌ها روشن کرده» که مراقب باشند. بایدن کمک‌های آمریکا به اسرائیل را از آغاز جنگ فهرست کرد و گفت که دولت او به غیر از فرستادن ناو «فورد» به منطقه، به ارتش اسرائیل مهمات و ره‌گیرهای موشکی مخصوص گنبد آهنین داده است. او گفت که قرار است که هواپیماهای جنگنده آمریکا هم به منطقه فرستاده شوند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اوایل روز چهارشنبه برای نشان دادن همبستگی با اسرائیل به اسرائیل رفت. تا کنون دست کم ۲۲ آمریکایی در حملات حماس به اسرائیل کشته شده‌اند. تعداد آمریکایی‌ها و شهروندان دو تابعیتی آمریکا که حماس و جهاد اسلامی اسیر گرفته و به غزه برده‌اند، مشخص نیست. تخمین زده می‌شود که تعداد اسیران نظامی و غیرنظامی ۱۵۰نفر باشد.

یک زندانی بلوچ در مشهد بدلیل عدم انتقال به بیمارستان جان باخت

گروه رسانه‌ای حال‌وش گزارش داد که یک زندانی بلوچ، با نام محمد حسن نوتی‌زهی، ۳۹‌ساله و دارای چهار فرزند، روز دوشنبه ۱۷ مهر در زندان وکیل آباد مشهد دچار ایست قلبی شد و به دلیل عدم انتقال به بیمارستان در بهداری زندان جان باخت. پس از اینکه حال این زندانی بد شد، مقامات زندان او را به بهداری زندان بردند. اما به دلیل «عدم انتقال به بیمارستان مجهز به بیرون از زندان» این زندانی پس از دو ساعت در بهداری زندان جانش را از دست داد. حال‌وش نوشت که محمد حسن نوتی‌زهی اهل و ساکن چشمه زیارت از توابع شهرستان زاهدان در استان سیستان و بلوچستان بود. نوتی‌زهی دو سال پیش در شهر طبس با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر بازداشت و توسط دادگاه انقلاب شهر مشهد «به اعدام با یک درجه تخفیف» محکوم شد. دسترسی زندانی به امکانات پزشکی و بهداشتی، از جمله دسترسی به بیمارستان مجهز در زمان ایست قلبی، از حقوق پایه‌ای انسانی است. منبع حال‌وش به این گروه خبری گفت محمد حسن نوتی‌زهی به‌دلیل عدم توجه مسئولان زندان و «عدم موافقت جهت انتقال» به بیمارستان خارج از زندان، جان خود را از دست داده است. بهداری زندان وکیل آباد مشهد تنها دارای وسایل پزشکی برای کمک‌های اولیه و جزئی است و نیروی مجرب و امکانات مناسب را برای رسیدگی به بیماری‌های پیچیده تر مانند ایست قلبی ندارد. حال‌وش نوشت که «در چنین مواردی زندانی بدون فوت‌وقت باید به مراکز درمانی خارج از زندان انتقال شود که در سایه عدم توجه مسئولین، محمد حسن جان خود را از دست داد».