ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه تجدیدنظر محکومیت محمد حبیبی به شش ماه و یک روز حبس را تایید کرد

شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی را تایید کرد. حبیبی فروردین ۱۴۰۲ به دلیل واکنش اعتراضی به مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس به دست نیروهای امنیتی بازداشت و تا در خرداد همان سال در زندان حبس شد. دادگاه بدوی او را به شش ماه و یک روز حبس محکوم کرد. رامین صفرزاده، وکیل مدافع حبیبی ۲۱ مهر ۱۴۰۳ گفت دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی را عینا تایید کرده است. حبیبی پیشتر نیز در اردیبهشت ۱۴۰۱ به همراه شمار دیگری از اعضای تشکل‌های صنفی معلمان بازداشت شد و تا بهمن همان سال در زندان حبس بود. او پیشتر نیز چند مرتبه بازداشت و به حبس محکوم و از آموزش و پرورش اخراج شده بود. رسول بداقی که اردیبهشت ۱۴۰۱ به همراه حبیبی و جعفر ابراهیمی بازداشت شد، از آن زمان همچنان در زندان حبس شده است.

۲۱ معدنکار در پاکستان به دست یک گروه مسلح کشته شدند

در یک حمله تروریستی مرگبار در یک منطقه معدنی یک شرکت خصوصی، در حدود ۱۰ کیلومتری مقر ولسوالی دوکی در پاکستان، در ساعات اولیه روز جمعه، حداقل ۲۱ معدنچی زغال سنگ از جمله سه کارگر افغانستانی کشته و شش تن دیگر زخمی شدند. مقامات پاکستانی گفته‌اند که مهاجمان که حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر بودند، ابتدا راکت ها و نارنجک‌های دستی را به خانه‌های گلی معدنچیان زغال سنگ پرتاب کردند و بعداً تیراندازی کردند. یکی از پیمانکاران این معدن گفته که مهاجمان از "پهپادها برای یافتن معدنچیان" استفاده کردند. به گفته یک شاهد عینی، مهاجمان گفته بودند که معدنچیان به هشدارهای آنها برای توقف کار در معدن توجه نکرده‌اند. صاحب این معدن گفته است که او و بسیاری دیگر از صاحبان معادن زغال سنگ مدتی بود که از سوی ستیزه‌جویان تهدید می شدند، اما هیچ اطلاعی از چنین حمله بزرگی وجود نداشت. پس از این حمله مرگبار ده‌ها تن از کارگران اجساد کارگران کشته‌شده را را به باچا خان چوک در دوکی بردند و در آنجا علیه این حمله مرگبار تجمع اعتراضی برپا کردند. آنها این حمله را به شدت محکوم کردند و از دولت و اداره محلی به دلیل عدم تامین امنیت کامل برای کارگرانی که در معدن کار می کنند، انتقاد کردند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

فالح سعدی، کارگر نیشکر هفت‌تپه که خودسوزی کرده بود، در بیمارستان جان باخت

هشدار! این خبر محتوای آزاردهنده دارد. اگر افکار خودکشی دارید پیش از هر اقدامی با یکی از شماره‌های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰ سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ نوشت کارگر ۴۸ ساله شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که پنجشنبه ۱۹ مهر خود را آتش زده بود، پس از ۴۸ ساعت بستری در بیمارستانی در اهواز، به دلیل شدت جراحات جان باخت. به گفته این سندیکا، این کارگر فالح سعدی نام و چهار فرزند داشت. او کارگر فصلی بخش کشاورزی نیشکر هفت‌تپه بود که به دلیل تمدید نشدن قراردادش دست به خودسوزی زد و با ۵۰ درصد سوختگی با اورژانس هوایی به اهواز منتقل شد. سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه «نبود امنیت شغلی، دست و پنجه نرم کردن با فقر و نداری، گرفتار شدن در تورم روز افزون و ناامید بودن به آینده بهتر» را از عوامل اصلی این اقدام به خودسوزی برشمرد و نوشت: «هنوز هیچ مسٸولی از نیشکر هفت‌تپه درباره جزئیات این اتفاق تلخ توضیحی ارائه نداده است». این سندیکا خواستار پیگرد مسببان این واقعه شد. مسئولان دولتی در ایران آمار مربوط به خودکشی را پنهان می‌کنند اما گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها بیانگر افزایش اقدام به خودکشی در میان کارگران است. فالح سعدی کارگر فصلی بخش کشاورزی کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بود که پس از خودسوزی با ۵۰ درصد سوختگی با اور

یک زن‌کشی دیگر: مردی همسر و برادر همسرش را در ملایر به قتل رساند

در ادامه زن‌کشی در ایران، مردی همسر و برادر همسر خود را با سلاح گرم به قتل رساند. بنا بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، این حادثه در یکی از روستاهای ملایر اتفاق افتاده است و قاتل که فردی ۳۳ ساله بوده بلافاصله پس از این اقدام متواری می‌شود. بر مبنای این گزارش، قاتل در استان تهران شناسایی و در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه متهم به همراه فردی که در متواری دادن و مخفی کردن او نقش داشت، دستگیر شدند. به گفته احمد ساکی، فرمانده انتظامی ملایر، متهم با اعتراف به قتل، علت و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد که با تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد. در ایران سالانه ده‌ها زن به دست مردان خانواده کشته می‌شوند و در ساختار حقوقی مبتنی بر شریعت اسلامی، قتل زنان زیر عنوان «قتل ناموسی» و «اختلاف خانوادگی» پنهان می‌شود و قاتلان از مجازات مصون می‌مانند. مسئولان جمهوری اسلامی با تقلیل خشونت علیه زنان به «اختلاف خانوادگی» این واقعیت را انکار می‌کنند و مانع تصویب قوانینی که امنیت زنان را به صورت حداقلی تضمین و از خشونت مرگبار علیه آن‌ها پیشگیری کند، می‌شوند.

سوسن حسن‌زاده، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی را به سه ماه حبس تعزیری محکوم کردند

سوسن حسن‌زاده، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی اهل بوکان توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، جلسه دادگاه این فعال مدنی ۱۷ مهر ۱۴۰۳، به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» بدون حضور وکیل تعیینی برگزار شد. بر مبنای این گزارش، این فعال مدنی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به سه ماه حبس تعزیری محکوم و از اتهام «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» تبرئه شد. سوسن حسن‌زاده ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بوکان به دست نیروهای امنیتی به شکل خشونت‌آمیزی بازداشت و به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، او در طول روز برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و شب‌ها به سلول انفرادی زندان بازگردانده می‌شد. سوسن حسن‌زاده ۲۳ خرداد سال جاری با قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شد. این فعال مدنی که در سال‌های گذشته بارها به دلیل فعالیت‌های خود از سوی نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است، در زمان بازداشت از حق ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بود. در سال‌های گذشته فعالان مدنی حوزه زبان مادری در شهرهای کردستان به بهانه‌های مختلف بارها به نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و در مواردی به زندان نیز محکوم شده‌اند.

نیکاراگوئه دولت اسرائیل را «فاشیست» و «نسل‌کش» خواند و روابط دیپلماتیک با آن را قطع کرد

دولت نیکاراگوئه در اطلاعیه‌ای که ۱۱ اکتبر/ ۲۰ مهر منتشر شد اعلام کرد روابط دیپلماتیک با دولت اسرائیل را قطع می‌کند. در این بیانیه دولت اسرائیل «فاشیست» و «نسل‌کش» توصیف شده است. پیش از صدور این بیانیه کنگره این کشور از دولت خواسته بود در یک‌سالگی جنگ غزه اقدامی انجام دهد. دولت نیکاراگوئه همچنین با بیان اینکه این جنگ اکنون به لبنان نیز گسترش یافته است، گفت که جنگ سوریه، یمن و ایران را نیز تهدید می‌کند. از آغاز حملات اسرائیل به غزه شماری از دولت‌های آمریکای جنوبی و آفریقا روابطشان با دولت اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده‌اند. اسرائیل با شکایت آفریقای جنوبی به نسل‌کشی در غزه متهم است. همچنین رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار صدور حکم بازداشت برای نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل به همراه سه تن از رهبران حماس به دلیل ارتکاب جنایت جنگی شده است.

به اسم اشتغالزایی ۱۰۰ زندانی قزلحصار را در کارگاه های تولیدی استثمار می‌کنند

اله‌کرم عزیزی، مدیر زندان قزلحصار کرج اعلام کرده است که با فعال‌سازی کارگاه تولید کلید و پریز و سایر لوازم برقی ، ۱۰۰ زندانی در این بخش مشغول به کار شدند. او به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت «در این کارگاه روزانه تعداد قابل توجهی کلید و پریز و سه راهی برق توسط زندانیان تولید و بسته‌بندی می‌شود». عزیزی با بیان اینکه‎‌ اشتغالزایی برای زندانیان «افزون بر یادگیری و مهارت‌آموزی موجب ایجاد آرامش خاطر و کسب درآمد برای آنان می‌شود»، افزود: محصولات کارگاه تولیدی کلید،پریز، سه راهی برق و صنعتی مجتمع ندامتگاهی قزلحصار پس از مونتاژ به بازار عرضه می‌شود. به گفته این مسئول زندان، روزانه بیش از یک هزارو ۵۰۰ زندانی در ۲۰ کارگاه تولیدی این ندامتگاه برای آموزش و کسب درآمد مشغول به کار هستند. زندان قزلصار در سال‌های اخیر یکی از زندان‌هایی بوده که علیرغم بیماری و نیاز به اعزام به مراکز پزشکی بیرون از زندان، مسئولان زندان از اعزام زندانیان سیاسی در بیشتر مواقع جلوگیری می‌کنند و از آن نیز به عنوان یکی از ابزار فشار و اذیت و آزار زندانیان و خانواده‌های آنان به‌کار گرفته‌اند. زندان قزلحصار دیواری با گنجایش پنج هزار زندانی است که اکنون با به بند کشیدن نزدیک به ۳۰ هزار تن، شرایطی اسف‌بار دارد. تبعید و جابه‌جایی، رعایت نکردن اصل تفکیک جرائم، خودداری از انتقال به بیمارستان، قطع دسترسی به تلفن و ممنوعیت ملاقات از جمله سیاست‌های تنبیهی این نهاد زندان است.

ایران می‌گوید اسرائیل بیمارستان و انبار کمک‌های بشردوستانه‌ جمعیت هلال‌احمر در سوریه را نابود کرده است

مقام‌های حکومتی در ایران با تایید حمله اسرائیل به «انبار کمک‌های بشردوستانه» هلال‌احمر در مرز سوریه و لبنان، از سازمان‌های بین‌المللی خواستند «این جنایت فجیع» را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کنند. بر اساس گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، اسرائیل ۹ اکتبر/ ۱۸ مهر یک این انبار متعلق به هلال احمر ایران را را بمباران کرده است. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت بیمارستان صحرایی ۵۶ تختی که ایران در مرز لبنان و سوریه احداث کرده بود، به همراه انبار داروی آن بر اثر حمله اسرائیل، کامل سوخت. امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل این سازمان گفت این تاسیسات «شامل تجهیزات حیاتی بشردوستانه از جمله ۲۰۰ تخت بیمارستانی، یک بیمارستان صحرایی کاملاً مجهز به ۵۶ تخت و تجهیزات پزشکی پیشرفته، واحدهای تولید اکسیژن، اقلام مهم پزشکی، دو دستگاه نانوایی سیار، مواد غذایی و آب آشامیدنی،۵۰۰۰ بسته غذایی و سایر مواد ضروریِ پناهگاهی بود.» در نامه ایروانی گفته شده است «ایران رسماً کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را از قصد خود برای تأسیس این مرکز کمک‌های بشردوستانه مطلع کرده بود.» این نامه حمله اسرائیل به این تاسیسات را «نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و به‌طور انکارناپذیری جنایت جنگی» دانسته است که «تحت هیچ شرایطی نباید تحمل شود». مقام‌های ایران گفته‌اند اسرائیل ۱۱ موشک به این تاسیسات شلیک کرده است اما در باره تلفات جانی احتمالی آن چیزی نگفته‌اند. اسرائیل بارها به اماکنی در سوریه که گفته می‌شود به ایران و گروه‌های همسو تعلق دارند، حمله کرده است.

یک کارگر معدن مس سرچشمه و یک کارگر افغانستانی جانشان را از دست دادند

کار در محیط ناایمن جان دو کارگر دیگر را گرفت و یک کارگر را مصدوم کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، در دو حادثه کاری جداگانه در استان‌های کرمان و تهران یک معدنکار و یک چاه‌کن (مقنی) جانشان را از دست دادند. در استان کرمان یک کارگر معدن مس سرچشمه که برای خاموش کردن دو کمپرسور در بالای کارخانه مولیبدن مجتمع ۲ به داخل اتاقک رفته بود، دچار گازگرفتگی شد و جانش را از دست داد. به گفته کارگران این معدن، این حادثه مرگبار پنجشنبه ۱۹ مهر رخ داد. پیش از این نیز ۹ مهر یک کارگر همین معدن به دلیل اصابت لاستیک لیفتراک به سرش، مصدوم شده بود. ۱۹ شهریور نیز یکی از رانندگان گریدر در این معدن به دلیل حادثه حین کار جان باخت. خبرگزاری کار ایران، وابسته به خانه کارگر به نقل از کارگران نوشت پس از پنج حادثه حین کار طی دو ماه در این معدن، دادستان «دستور پلمب محل حادثه تا رفع مشکلات ایمنی برای جلوگیری از تکرار حوادث اینچنینی و برخورد با عاملان احتمالی را داده است.» در تهران نیز یک کارگر افغانستانی در حال حفر چاه دچار گازگرفتگی شد و جان باخت. یک همکار این کارگر ۴۰ ساله افغانستانی که برای کمک به داخل چاه رفته بود نیز به دلیل گازگرفتگی مسموم و به بیمارستان منتقل شد. هویت هیچ یک از این کارگران تا به حال اعلام نشده است. به گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ دستکم دو هزار و ۱۱۵ مرگ بر اثر حادثه ناشی از کار ثبت شده است. وزارت کار اما شمار کارگران جان باخته در حوادث کاری را کمتر از ۷۰۰ مورد اعلام کرده است. تفاوت آمار اعلام شده از سوی این دو نهاد نشان می‌دهد کسر بزرگی از حوادث مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهند.