ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کارگران گروه صنعتی فولاد اهواز وارد دومین روز شد

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ کارگران تمامی بخش‌های گروه ملی صنعتی فولاد اهواز برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند. کارگران به بی‌توجهی مدیریت شرکت به خواسته‌ها اعتراض کردند و با خواست اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل و همسان‌سازی حقوق دست به تجمع زدند. آن‌ها همچنین خواستار بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان هستند. بر اساس ویدیوهایی که در کانال تگرامی اتحادیه آزاد منتشر شده، کارگران در بخشی از اعتصاب خود با شعار «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» راهپیمایی کردند. کارگران گروه صنعتی ملّی فولاد اهواز سال‌هاست به وضعیت مدیریتی شرکت و وضعیت حقوقی خود از جمله عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل معترض‌اند. این اعتراض‌ها تاکنون برخورد شدید دستگاه‌های قضایی و امنیتی را در پی داشته است. از جمله در مهرماه امسال، در پی شکایت کارفرمای گروه ملی فولاد از ۱۷ کارگر معترض این شرکت، شعبه دوازدهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز علیه این کارگران حکم شلاق و جریمه صادر کرد. کارگران گروه ملی فولاد در سال ۹۷ هم اعتراض‌های گسترده‌ای را سازمان دادند که به بازداشت و اخراج شماری از آنها منتهی شد.

دست‌کم دو زندانی را در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام کردند

به گزارش رسانه‌های حقوق بشری، یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲، مقام‌های زندان عادل‌آباد شیراز حداقل دو زندانی را در رابطه با اتهام‌های «مواد مخدر» اعدام کردند. به گزارش رسانه «حال‌وش» که به طور ویژه اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، صبح امروز یک زندانی بلوچ به نام بهروز دیناربر در عادل‌آباد شیراز اعدام شد. بهروز دیناربر ۵۰ ساله، متأهل و دارای سه فرزند بود و پیش از حبس در شهرستان کهنوج استان کرمان زندگی می‌کرد. به گفته این رسانه، از ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ تا ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲ دست کم ۲۱۵ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند. این آمار تعداد افراد احراز هویت شده است. همچنین هرانا از اعدام یک زندانی دیگر در همین زندان خبر داد. هویت این زندانی وحید سالمی، ۳۵ ساله، اهل شهر صدرا گزارش شده است. بنابر این گزارش، وحید سالمی از حدود سه سال پیش به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت و سپس مرجع قضایی او را به اعدام محکوم کردند. «حال‌وش» همچنین می‌گوید علاوه بر بهروز دیناربر و وحید سالمی، پنج نفر دیگر نیز امروز در عادل‌آباد شیراز اعدام شده‌اند اما تاکنون هویت آن‌ها احراز نشده است.

یک شهروند بهائی را به هشت سال حبس محکوم کردند

شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد یک شهروند بهایی به نام سیروس ذبیحی مقدم را به هشت سال حبس محکوم کرده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، بر اساس حکم صادره، ذبیحی‌مقدم به اتهام «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» به هفت سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان و در مجموع به هشت سال حبس محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی هفت سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. سیروس ذبیحی مقدم، شهروند بهائی ساکن مشهد در مهرماه سال گذشته بازداشت و دو ماه بعد با تودیع وثیقه آزاد شده بود. نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی به ویژه بهاییان یکی از موارد نقض حقوق بشر در ایران است. بهاییان در ایران از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم‌اند و بسیاری از شهروندان بهایی به دلیل برگزاری برنامه‌های آموزشی و مذهبی بازداشت می‌شوند. جمهوری اسلامی همچنین اموال و دارایی‌های این شهروندان را مصادره می‌کند. حکومت به قبرستا‌ن‌های بهاییان حمله و آن را تخریب می‌کند، اجازه دفن آنها را در آرامستان‌های عمومی نمی‌دهد و آنها را مجبور می‌کند که افراد درگذشته را در مکان‌هایی دفن کنند که به عنوان آرامگاه شناخته نمی‌شوند.

تداوم فشارها علیه مهاجران افغانستانی: هزاران افغانستانی را به بهانه «غیرقانونی بودن» بازگرداندند

در تداوم فشارها، بازداشت و مواضع مهاجرستیزانه علیه مهاجران افغانستانی در ایران، علی زارعی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی قم، از عودت بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ مهاجر افغانستانی طی نیمه نخست سال جاری خبر داده و گفته است این اقدام در راستای «حضور غیرقانونی» مهاجران بوده است. او در حالی این موضوع را بیان کرده که چه مهاجران افغانستانی که او از آن‌ها به عنوان «غیرقانونی» نام برده و چه آن‌هایی که علی‌رغم داشتن اقامت سال‌هاست در ایران زندگی می‌کنند، نه تنها هیچ‌گاه از دید حکومت قانونی نبوده‌اند بلکه از ماندن در ایران نیز از امنیت کافی برخوردار نبوده‌اند. در همین حال، فرمانده هنگ مرزی زابل خبر از بازگرداندن بیش از دو هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی داده و گفته «این تعداد اتباع افغانستانی که در نقاط مختلف کشور به دلایلی همچون ورود غیر قانونی، اقامت غیرقانونی و یا پایان اعتبار گذرنامه دستگیر شده بودند، از طریق دروازه گذر مرزی میلک به کشور افغانستان انتقال داده شدند.» او همچنین گفته این اقدام برای این صورت گرفته تا «اثرات سو و معضلات اجتماعی این پدیده به‌ویژه بزهکاری‌های دامنگیر جامعه نشود.» صحبت‌های این مقام نظامی در حالی‌ست که در ماه‌های گذشته همزمان با موج رسانه‌ای علیه مهاجران افغانستانی در ایران، در برخی مناطق به خانه آنها حمله شد تا جایی که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی «یکی از معضلات جدی» این روزهای کشور را «افزایش بی‌ضابطه مهاجران غیرقانونی افغان» خوانده بود. او گفته بود که وزارت کشور به عنوان متولی امر باید برای این مسئله که «می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد» فکری کند.

سه زن در تهران هنگام عمل جراحی زیبایی جان خود را از دست دادند

در جریان سه حادثه جداگانه در پایتخت سه زن جوان که تحت عمل لاغری و جوانی قرار گرفته بودند، جان خود را از دست دادند. همشهری آنلاین، بدون اشاره به اسامی این سه زن، نوشته که این سه حادثه سه‌شنبه هفته گذشته در پایتخت اتفاق افتاده است. بر اساس این گزارش، زنی جوان که برای انجام جراحی زیبایی به یکی از کلینیک‌های پایتخت رفته بود وقتی به اتاق عمل منتقل شد زیر تیغ جراح ناگهان قلبش از تپش ایستاد. به دستور بازپرس جنایی جسد زن جان‌باخته به پزشکی قانونی منتقل شده تا علت اصلی مرگ او مشخص شود. به نوشته همشهری آنلاین، قربانی دوم نیز زنی جوان بود که برای انجام جراحی ساکشن به یکی از کلینیک‌های پایتخت مراجعه کرده بود. بنا به این گزارش، خانواده این زن از تیم جراحی شکایت کرده‌اند و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. به نوشته همشهری، آخرین و سومین زن جانباخته نیز همانند دو زن قبلی برای انجام جراحی زیبایی به یکی از کلینیک‌های پایتخت رفته که او هم پس از عمل جراحی به هوش نیامد و جانش را از دست داد. پیش‌تر رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی گفته بود که نزدیک به دو هزار پزشک و جراح غیرمتخصص عمل زیبایی در کشور انجام می دهند. هم‌چنین پیش‌تر سید نجات حسینی، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، گفته بود «حدود شش هزار صفحه شامل پزشکان با صلاحیت و فاقد صلاحیت و یا افراد غیرپزشک وجود دارد که به انجام تبلیغات برای انجام جراحی‌های زیبایی می‌پردازند.»

یک مددجوی دیگر مرکز ترک اعتیاد لنگرود در بیمارستان جان باخت، شمار کشته‌شدگان به ۳۶ نفر رسید

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مرگ یک تن دیگر از مددجویان مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهایی» در لنگرود را تایید کرد. به گفته او این مددجوی ۴۵ ساله با ۷۰ درصد سوختگی در بیمارستان ولایت رشت بستری شده بود. مرکز ترک اعتیاد لنگرود در ۱۲ آبان آتش گرفت. ۳۲ تن از مددجویان در نخستین ساعت وقوع آتش‌سوزی جان باختند و مددجویان مجروح به بیمارستان منتقل شدند. طی روزهای گذشته سه تن از مددجویان بستری شده در بیمارستان جانشان را از دست دادند و حالا با مرگ یک تن دیگر، شمار کشته شدگان این حادثه به ۳۶ نفر رسیده است. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شش تن از مصدومان پس از مداوا از بیمارستان مرخص شده‌اند اما چهار تن دیگر همچنان تحت درمان است. مقام‌های حکومتی در ایران تایید کرده‌اند که آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد «عمدی» بود. فرمانده انتظامی گیلان ادعا کرده است که اختلاف مالک مرکز با یکی از مددجویان پیشین سبب این واقعه شده است. او در روزهای قبل از بازداشت مظنون به آتش‌ زدن مرکز ترک اعتیاد خبر داده بود. مرکز ترک اعتیاد گام اول رهایی در ۱۲ آبان آتش گرفت. در این حادثه مددجویان که داخل ساختمانی که در آن از بیرون قفل شده بود، حبس شدند.