ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت

داود جوانی، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اعلام کرد که سومین جلسه شورای عالی کار با دستور کار حداقل دستمزد و تعیین سبد معیشتی کارگری برای سال آینده، امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند بدون نتیجه به پایان رسید. به‌گزارش خبرگزاری فارس داود جوانی گفت: «قرار شد نشست بعدی شورای عالی کار با موضوع تعیین حداقل دستمزدِ سال آینده‌ی کارگران روز شنبه ۲۶ اسفند برگزار شود.» او افزود چون بین گروه کارگری و کارفرمایی توافقی در مورد سبد معیشت حاصل نشد، قرار شد جلسه بعدی مستقیم روی حداقل دستمزد کارگران بحث شود. علی‌رضا میرغفاری، عضو شورای عالی کار نیز درباره این جلسه به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «هیچ پیشرفتی در تعیین حداقل دستمزد و سبد حداقل معیشت با وجود اختلافات موجود طی مذاکرات صورت نگرفت.» میرغفاری افزود: «روی گروه کارگری در شورای عالی کار به صورت دو به یک (طرف کارفرمایی و دولت در برابر گروه کارگری) فشار سنگینی وجود دارد و مذاکرات به‌سختی پیش می‌رود.» شورای عالی کار شب گذشته (سه‌شنبه) نیز جلسه بدون نتیجه‌ای برگزار کرده بود. محسن باقری، عضو شورای عالی کار و کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار ضمن بی‌نتیجه خواندن جلسه سه‌شنبه شب، گفت: «روی مباحثی مثل بُعد خانوار به میزان ۳,۳ نفر، میزان کالری مورد نیاز در بسیاری از اقلام و مواردی از این دست توافق صورت گرفته است. اما اختلاف به‌وجود آمده میان قیمت پیشنهادی طرف کارگری و قیمت سبد پیشنهادی دولت و کارفرمایان، نحوه محاسبه قیمت کالاهاست؛ زیرا دولت می‌گوید در تمامی اقلام چون سبد حداقل است، باید حداقل قیمت‌های موجود در بازار محاسبه شود.» به‌گفته باقری عدد نهایی گروه کارگری با ملاک قراردادن دهک چهارم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان استخراج شده است اما دولت زیر بار آن نمی‌رود.

در ۱۱ ماه سال جاری ۹۰ کارگر بر اثر حوادث کار در آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند

مهرداد ستاره، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی از افزایش ۲۹ درصدی کشته‌شدگان ناشی از حوادث کار طی ۱۱ ماه سال جاری، نسبت به سال گذشته خبر داد. به‌گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا مهرداد ستاره گفت: «طی این بازه زمانی، ۹۰ کارگر مرد در اثر حوادث کار در این استان فوت کرده‌اند که این تعداد سال گذشته ۷۰ نفر بوده است.» او افزود: «۵۲ درصد از فوتی‌های ناشی از حوادث کار در سال جاری بر اثر سقوط از بلندی، ۲۰ درصد بر اثر برخورد با اجسام سخت، ۱۳ درصد به دلیل برق‌گرفتگی، شش درصد در پی سوختگی، پنج درصد به علت غرق‌شدگی و چهار درصد بر اثر خفگی بوده است.» به‌گفته مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی تبریز با ۵۰ نفر در رده اول و شهرهای مرند با هشت نفر و شبستر با پنج نفر در رده‌های دوم و سوم بیشترین قربانیان حوادث کار قرار دارند. آذربایجان شرقی از نظر شمار کشته‌شدگان بر اثر حوادث کار در سال ۱۴۰۱ در رده هشتم قرار دارد. بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ دست‌کم یک‌هزار و ۷۷ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست دادند که نسبت به مدت مشابه یک سال قبل‌تر ۱۵,۷ درصد بیشتر است.

مهسا قربانی را هم از تیم داوران بازی پرسپولیس و استقلال حذف کردند؛ شهرآورد تهران بدون داور زن برگزار خواهد شد

خبرگزاری‌های داخلی از منتفی شدن قضاوت مهسا قربانی به عنوان داور VAR در دربی امشب خبر دادند. رسانه «ورزش۳» ظهر چهارشنبه خبر داد که تیم داوران شهرآورد در حالی از استادیوم آزادی و اتاق VAR بازدید کردند که مهسا قربانی در عکس‌های منتشرشده دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد در پی تصمیمی ناگهانی و بدون توضیح فدراسیون فوتبال، شهرآورد امشب بدون داوران زن برگزار می‌شود و موعود بنیادی‌فر و سعدالله گلمرادی از تاجیکستان داوران حاضر در اتاق VAR خواهند بود. چندی پیش نیز مسئولان فدراسیون نام مهناز ذکایی را، به دلیل انتشار تصویری از او با کلاه پرسپولیس، از تیم داوران خط زده و سعدالله گلمرادی را جایگزین او کرده بودند. این تصویر به بازی دو تیم پرسپولیس و کاشیمای ژاپن در سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد. مهناز ذکایی در گفتگو با ورزش ۳ گفته بود که این تصویر را «جامعه فوتبال» به بیرون درز داده است: «من و سایر داوران خانم، چهره شناخته‌ شده‌ای نداریم که مردم این عکس را منتشر کرده باشند. منظورم همین بود که احتمالا این عکس از داخل جامعه فوتبال به بیرون درز پیدا کرده است، همین.» روز گذشته نیز تصاویری از تجمع جمعی از «دلواپسان» در مقابل دفتر ریاست جمهوری در تهران منتشر شده بود که به حضور داور زن در دربی امروز معترض بودند. به این ترتیب، با حذف مهناز ذکایی و حالا مهسا قربانی از تیم داوران، صد و سومین شهرآورد دو تیم پرطرفدار پایتخت ساعت هشت امشب به وقت تهران، بدون حضور داوران زن برگزار خواهد شد.

ادامه اعتصاب غذای کامران قاسمی، زندانی سیاسی کُرد – او همچنان در سلول انفرادی است

کامران قاسمی، زندانی سیاسی کُرد در دهمین روز اعتصاب غذای خود همچنان در سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد. این زندانی سیاسی در ۱۳ اسفند در اعتراض به مخالفت مسئولان زندان و اداره اطلاعات با درخواست مرخصی و آزادی مشروط دست به اعتصاب غذا زد. شبکه حقوق بشر کردستان، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند نوشت که مسئولان زندان ارومیه، کامران قاسمی را پس از اعلام اعتصاب غذا به سلول انفرادی منتقل کرده‌اند و اجازه تماس و ملاقات هم به او نمی‌دهند. نیروهای امنیتی کامران قاسمی، شهروند اهل ارومیه را به همراه چهار نفر دیگر به نام‌های امید سعیدی، نائب (مسعود) حاجی‌زاده، عبدالعزیز گل‌محمدی و کیوان رشوزاده در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۸ بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل کردند. این افراد پس از یک سال بلاتکلیفی در زندان در آذر ماه ۱۳۹۹ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب کومله کردستان ایران، هر یک به ۱۰ سال و یک روز حبس محکوم شدند. حکم کامران قاسمی پس از درخواست تسلیم به رای به ۷ سال و ۶ ماه حبس تعزیری تبدیل شد. کامران قاسمی اکنون بیش از نیمی از محکومیت ۷ سال و نیم خود را سپری کرده است اما به دلیل مخالفت مسئولان زندان و اداره اطلاعات ارومیه از حق مرخصی و آزادی مشروط محروم است. این زندانی سیاسی یک بار دیگر هم در آ‌ذر ماه ۱۳۹۹ به همراه امید سعیدی و کیوان رشوزاده در اعتراض به بلاتکلیفی نسبت به وضعیت خود، فشار دفتر ویژه اداره اطلاعات و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در بند جوانان زندان مرکزی ارومیه به مدت یک هفته دست به اعتصاب غذا زدند.

یک عکاس خبری به دلیل انتشار تصویری از اعتراضات روستاییان از خبرگزاری ایرنا اخراج شد

حنا خلج، از عکاسان خبرگزاری ایرنا در پی انتشار تصاویری از یک تجمع اعتراضی، از محل کار خود اخراج شد. ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا، روز چهارشنبه ۲۳ اسفند نوشت که این خبرنگار پس از دوره‌ای تعلیق از کار، اخراج شده است. تعلیق و سپس اخراج این خبرنگار به دلیل اشاره او به اعتراضات روستاییان در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی در حساب کاربری‌اش در شبکه‌های مجازی بود. ۲۱ بهمن ۱۴۰۲، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به همراه شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مراسم کلنگ‌ زنی در روستای «رشتقون» در استان قزوین حاضر شدند که روستاییان با برگزاری تجمعی نسبت به «تملک فراقانونی مراتع و زمین‌هایشان توسط دولت» اعتراض کردند. حنا خلج که از طرف خبرگزاری ایرنا برای عکاسی از این مراسم به روستای رشتقون اعزام شده بود، یک روز بعد با انتشار عکسی از تجمع اعتراضی روستاییان در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «دیروز در روستای رشتقون پروژه نهضت ملی مسکن آغاز شد و درحالی که وزیر، استاندار و دو نماینده مجلس حضور داشتند، مردم یک‌صدا فریاد زدند، ما راضی نیستیم، حتی اگر افتتاح شود؛ اما صدای مردم در یک متری مسئولین شنیده نشد.» خانم خلج مدت کوتاهی پس از انتشار این مطلب به نهادهای امنیتی احضار شد و همزمان خبرگزاری ایرنا نیز او را از کار تعلیق و سپس اخراج کرد. حنا خلج روز گذشته در حساب اینستاگرامش چنین نوشت: «بالاخره بعد از چند هفته تعلیق و مسائل پیرامونش، امروز نامه اخراجم به سرویس عکس خبرگزاری ایرنا رسید.»

اصغر فرهادی از اتهام نقض حقوق مولف تبرئه شد – دادگاه می‌گوید در صدور حکم از نظر تخصصی اساتید حقوق و کارشناسان هنری استفاده کرده است

حکم دادگاه رسیدگی به پرونده شکایت آزاده مسیح‌زاده از اصغر فرهادی صادر شد. خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند نوشت که دادگاه ادعای آزاده مسیح زاده مبنی بر نقض حقوق مالکیت فکری و حق مولف در مورد فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی را رد کرده است. در این خبر آمده است که دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده از «نظر تخصصی اساتید دانشگاه تهران» درباره حقوق مولف استفاده کرده است. در متن این خبر آمده است: «حکم دادگاه پرونده نقض حقوق مؤلف در فیلم «قهرمان» براساس نظریات تخصصی سه تن از اساتید دانشگاه تهران، متخصص و مدرس در رشته حقوق مالکیت فکری و همچنین چهار کارشناس هنری رسمی که به اتفاق ادعاهای شاکی را بی‌اساس و مردود اعلام کرده بودند، صادر و فیلم «قهرمان» از این اتهامات به طور کامل تبرئه شد.» آزاده مسیح‌زاده مستندسازی است که در سال‌های گذشته در کارگاه‌های فیلم‌سازی اصغر فرهادی در موسسه کارنامه شرکت کرده بود. او در آن زمان مستندی در مورد یک زندانی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز ساخته بود. داستان این زندانی بعدتر دستمایه اصغر فرهادی برای نوشتن سناریو و ساخت فیلم قهرمان شد. آزاده مسیح‌زاده مدعی است که اصغر فرهادی از مستند او کپی‌برداری کرده و حقوق مولف را رعایت نکرده است.

معاون اول قوه قضائیه در واکنش به پرونده فساد مالی پسرانش استعفا کرد

محمد مصدق کهنمویی، معاون اول قوه قضائیه از سمت خود استعفا کرد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس این قوه، با استعفای مصدق موافقت کرده است. استعفای مصدق در پی پرونده فساد و پولشویی دو فرزند پسرش صورت گرفته است. در اوایل مهرماه سال جاری، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه اخبار غیررسمی درباره بازداشت یکی از فرزندان معاون اول این نهاد را تأیید کرد و چند روز پس از آن، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران خبر داد که دو فرزند محمد مصدق در بازداشت اطلاعات سپاه هستند. تاکنون سه جلسه از دادگاه فرزندان مصدق کهنمویی برگزار شده است. اولین جلسه این دادگاه روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند و دومین و سومین جلسه نیز صبح و عصر چهارشنبه ۱۶ اسفند در مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی فرخ‌نیا برگزار شد. در کیفرخواست نماینده دادستان علیه فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه آمده است که آن‌ها با «سوء استفاده از نام پدرشان» وجوهی کلان دریافت کرده، آن‌ها را در «حساب پوششی» ریخته و در پروژه‌های املاک،‌ طلا و سکه و دلار و خودروی لوکس استفاده کردند. «میزان»، خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته که استعفای مصدق با هدف «جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تأثیرگذاری در پرونده مطروحه و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده معاندان و بدخواهان» انجام شده است. مصدق در متن استعفای خود ضمن بیان این‌که «سرباز کوچک نظام و مقام‌ معظم رهبری» است و «در راه آرمان‌های انقلاب‌ تا پای جان ایستاده است»، نوشته که تاکنون با هیچ کدام از قضات و سایر عوامل رسیدگی به پرونده اتهامات دو پسرش ارتباطی برقرار نکرده است. اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در پاسخ به درخواست استعفای معاون اول خود نوشته است: «اگر چه حضور شما در این منصب در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تأثیری نداشته و نخواهد داشت اما با توجه به درخواست حضرت عالی و نکاتی که مطرح کردید، استعفای شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد.»

در تصادف مینی‌بوس حامل کارگران در کرمان چند کارگر کشته و مصدوم شدند

صبح چهارشنبه ۲۳ اسفند در اثر برخورد یک تریلی با مینی‌بوس حامل کارگران در ۱۰ کیلومتری محور جاده‌ای شهربابک به انار (در منطقه بنیک) واقع در استان کرمان دو کارگر کشته و سه کارگر دیگر مصدوم شدند. کارگرانی که دچار حادثه شدند در شرکت «مبین» کار می‌کنند و مینی‌بوس در حال انتقال کارگران به محل کار در شیفت صبح بود. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و دو کارگری که جان خود را از دست دادند ۳۵ و ۴۰ سال سن داشتند. بنا به این گزارش، مصدومان این حادثه به بیمارستان ولی‌عصر شهربابک منتقل شدند و حال آن‌ها در وضعیت وخیم قرار ندارد. ایران از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران است. بنا بر آمار رسمی هر سال حدود دو هزار کارگر جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری مصدوم، از کار افتاده و خانه‌نشین می‌شوند. هفته گذشته، طی سه روز دست‌کم ۱۰ کارگر که شماری از آن‌ها کارگران فصلی یا روزمزد بودند در چهار حادثه جداگانه شغلی جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ دست‌کم یک‌هزار و ۷۷ کارگر جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست دادند که نسبت به مدت مشابه یک سال قبل‌تر ۱۵,۷ درصد بیشتر است.

رویارویی بایدن و ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا قطعی شد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری کنونی آمریکا و دونالد ترمپ، رئیس ‌جمهوری پیشین این کشور، به‌عنوان نامزدهای نهایی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شدند. به‌گزارش رویترز، شرکت تحقیقاتی «ادیسون ریسرچ» گفته است که جو بایدن برای پیروز شدن در این کارزار، در انتخابات مقدماتی به رأی یک‌هزار و ۹۶۸ نماینده نیاز داشت که سه‌شنبه‌ شب با نتایج اولیه در ایالت جورجیا از این تعداد عبور کرد. او همچنین از می‌سی‌سی‌پی، ایالت واشنگتن، جزایر ماریانای شمالی و دموکرات‌های مقیم خارج حمایت لازم را به‌دست آورد. دونالد ترامپ نیز یک‌هزار و ۲۱۵ رأی لازم را برای تضمین حضورش در انتخابات ریاست‌ جمهوری به‌عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه به‌دست آورد. در این زمینه روز سه‌شنبه رأی موافق ۱۶۱ نماینده جمهوری‌خواه در ایالت جورجیا، هاوایی، می‌سی‌سی‌پی و ایالت واشنگتن سرنوشت‌ساز بود. بایدن ۸۱ ساله، پس از قطعی‌شدن نامزدی‌اش در بیانیه‌ای گفت: «رأی‌دهندگان اکنون برای تعیین آینده‌ این کشور حق انتخاب دارند. آیا ما قرار است بایستیم و از دموکراسی خود دفاع کنیم یا اجازه دهیم دیگران آن را نابود کنند؟ آیا حق انتخاب و حفاظت از آزادی‌های خود را باز می‌گردانیم یا اجازه می‌دهیم تندروها آن‌ها را از بین ببرند؟ » ترامپ ۷۷ ساله نیز در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت زمانی برای جشن گرفتن وجود ندارد و باید بر پیروزی بر بایدن که به‌گفته او «بدترین» رئیس‌ جمهوری تاریخ آمریکاست، متمرکز شد. رویترز نوشته است امسال رأی‌دهندگان برای تکرار رقابت بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ اشتیاق چندانی نشان نمی‌دهند و بیشتر آن‌ها براساس نظرسنجی‌های رویترز/ایپسوس به این دو نامزد تمایلی ندارند. از سویی ترامپ با اتهام‌های جنایی خود جایگاهش را در میان رأی‌دهندگان تحصیل‌کرده از دست داده است و از سوی دیگر بایدن نیز به نظر اکثر رأی‌دهندگان بسیار پیرتر از آن است که بتواند برای چهار سال دیگر رئیس جمهوری آمریکا باشد. بحران غزه و ورود مهاجران از مرز مکزیک به خاک آمریکا نیز به‌عنوان نقاط ضعف دیگر بایدن عنوان می‌شوند.