ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه جمعی از هنرمندان و حقوق‌دانان: به انفعال جمهوری اسلامی در برابر مسمومیت‌های عمدی در مدارس اعتراض کنید

۱۰ تن از هنرمندان، حقوق‌دانان و فعالان مدنی ایران در بیانیه‌ای مسمومیت‌های نظام‌مند دانش‌آموزان دختر را محکوم کردند. آن‌ها در بیانیه خود گفته‌اند که «مسمومیت‌های عمدی در مدارس ایران نوعی تهدید و انتقام‌گیری از دختران جوان و نوجوان است» که در جنبش زن، زندگی، آزادی «وجهه‌ی همت خود را پایان دادن به حجاب اجباری و مطالبه‌ی حقوق زنان قرار داده‌اند». آن‌ها با اشاره به بی‌عملی مسئولان حکومتی نوشته‌اند: «در حالی که هر اقدام و حرکت اعتراضی از چشم نیروهای استبدادی پنهان نمی‌ماند بی‌توجهی به کشف عامل این جنایت‌ها، دستور کار باندهای پنهان در تاریک‌خانه‌های قدرت مافیایی است.» به‌گفته آن‌ها «شواهد نشان می‌دهد تقسیم کار نانوشته‌ای‌ بین «مرکز غیبی» این جنایات گسترده و آمران و عاملان آن وجود دارد و حکومت بی‌توجه و منفعل، دست «دهشت‌افکنان» را برای تداوم عملیات باز گذاشته ‌است». این هنرمندان و حقوق‌دانان مسموم کردن دانش‌آموزان دختر را «جنایت علیه بشریت» عنوان کرده و از همه‌ی فعالان حقوق بشر خواسته‌اند که «با استفاده از موقعیت و جایگاه حقوق بشری و قانونی خود، اعتراض شدید به انفعال دولت جمهوری اسلامی را اعلام کنند و چنانچه اقدامی عاجل و مؤثر از سوی دولت صورت نپذیرد موضوع را به صورت امری مجرمانه و جنایت‌کارانه در دستور کار نهادهای قضایی بین‌المللی قرار دهند». امضا کنندگان این بیانیه گیتی پورفاضل (وکیل)، جعفر پناهی (فیلم‌ساز)، رمضان حاجی مشهدی (وکیل)، سعید دهقان (وکیل)، کتایون ریاحی (بازیگر سینما)، حسین رئیسی (وکیل)، فرزانه زیلابی (وکیل)، نسرین ستوده (وکیل)، مهرانگیز کار (حقوق‌دان) و محمد مقیمی (وکیل) هستند.

معرفی فیلم‌های جشنواره کن امسال: برای اولین بار شش کارگردان زن در بخش مسابقه اصلی حضور دارند

تی‌یری فرمو، مدیر جشنواره فیلم کن پنج‌شنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل در یک نشست خبری در پاریس، فهرست فیلم‌های حاضر در هفتادوششمین دوره این جشنواره را اعلام کرد. فرمو گفت: «انتخاب‌های امسال ترکیب خوبی از فیلم‌سازان جوان و پیشکسوتان است.» برای نخستین بار در تاریخ جشنواره فیلم کن، امسال شش کارگردان زن در بخش رقابت اصلی حضور دارند: کاترین بریلات و جاستین تریه از فرانسه، راماتا تولای سی از سنگال، کوثر بن هنیه از تونس، جسیکا هاسنر از اتریش و آلیس رورواکر‌ از ایتالیا. سال گذشته پنج فیلم‌ساز زن در بخش اصلی جشنواره شرکت داشتند. فیلم ایرانی «آیات زمینی» به کارگردانی علی عسگری و علیرضا خاتمی در بخش نوعی‌ نگاه جشنواره امسال حضور دارد. حضور فیلم‌سازان بزرگ در بخش رقابت اصلی هفتادوششمین جشنواره کن برجسته است؛ از جمله ویم وندرس، نوری بیلگه جیلان، وس اندرسون، کن لوچ، نانی مورتی، آکی کوریسماکی، هیروکازو کورئیدا و تاد هینز. اسامی فیلم‌های بخش رقابتی از این قرارند: روزهای عالی (ویم وندرس)، بلوط پیر (کن لوچ)، شهر سیارکی (وس اندرسون)، برگ‌های افتاده (آکی کوریسماکی)، درباره علف‌های خشک (نوری بیلگه جیلان)، خورشید آینده (نانی مورتی)، راپیتو (مارکو بلوکیو)، می‌دسامبر (تاد هینز)، آناتومی یک سقوط (جاستین تریه)، کلاب زیرو (جسیکا هاسنر)، چهار دختر (کوثر بن هنیه)، کایمر (آلیس رورواکر)، هیولا (هیروکازو کورئیدا)، منطقه مورد علاقه (جاناتان گلیزر)، شور دودین بوفانت (تران آن هونگ)، آخرین تابستان (کاترین بریلات)، فایربرند (کریم آینوز) و بانل و آدام (راماتا تولای سی). «محبوب» ساخته کارگردان و بازیگر زن فرانسوی «مایوین»، فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره است. هفتادوششمین دوره جشنواره فیلم کن از ۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد (۱۶ تا ۲۷ ماه مه) برگزار می‌شود و روبن اوستلوند، کارگردان سوئدی و برنده دو نخل طلا از جشنواره کن، ریاست هیئت داوران بخش مسابقه اصلی را برعهده دارد.

شمار پناهجویان کشته‌شده در سواحل تونس به ۲۵ نفر رسید

در پی حادثه غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل تونس، شمار کشته‌شدگان به ۲۵ نفر افزایش یافت. نیروی دریایی تونس پنج‌شنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل جسدهای ۱۵ پناهجوی دیگر را از دریا بیرون آورد. گارد ملی گفت که کاپیتان تونسی این قایق در میان قربانیان است. روز گذشته نیروی دریایی ۱۰ جسد را پیدا کرد و ۷۶ نفر از قربانیان این حادثه را نجات داد. این پناهجویان از کشورهای جنوب صحرا و تونس بودند. این رویداد سه‌شنبه شب ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل رخ داد. به‌گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) از ژانویه تا مارس سال جاری میلادی، شمار پناهجویانی که در تلاش برای عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند بیش از همین بازه زمانی در شش سال گذشته است. سازمان ملل ۴۴۱ مورد مرگ را در سه ماهه اول سال جاری ثبت کرده است.

اعتراضات علیه اصلاحات قانون بازنشستگی در فرانسه برای دوازدهمین روز ادامه یافت

روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل بار دیگر در فرانسه ده‌ها هزار نفر علیه اصلاحات قانون بازنشستگی تظاهرات کردند. در بسیاری از شهرها، اتحادیه‌ها برای تجمع اعتراضی فراخوان داده بودند. جاده‌ها و خطوط راه آهن در این روز مسدود شدند. در پاریس کارکنان بخش جمع‌آوری زباله دست به اعتصاب زدند. رفت‌وآمد کشتی‌ها نیز متوقف شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه شب گذشته (چهارشنبه) بار دیگر از اصلاحات بحث‌برانگیز خود در قانون بازنشستگی دفاع کرد و وعده گفت‌وگو با اتحادیه‌ها را داد. هدف از این اصلاحات افزایش تدریجی سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال است. افزون بر این، تعداد سال‌های پرداخت حق بیمه از ۴۱ سال به ۴۳ سال افزایش می‌یابد. در حال حاضر شورای قانون اساسی فرانسه در حال بررسی قانونی بودن این اصلاحات است. نتیجه این بررسی فردا جمعه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل اعلام خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز: این‌که ما قیمت نفت را ۱۵ درصد تخفیف دهیم رقم بالایی نیست

سیدحمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی، درباره تخفیف قیمت نفت ایران گفت: «این‌که کشور‌هایی مانند روسیه و ایران و ونزوئلا در شرایط تحریم مجبور هستند تخفیف دهند شکی نیست. خریدار هم در شرایطی از ما نفت می‌خرد که منافع خاصی داشته باشد لذا این‌که ما ۱۵ درصد تخفیف دهیم رقم بالایی نیست.» حسینی این تخفیف در فروش نفت را «قابل قبول» خواند و افزود: «ما باید به شدت افزایش صادرات دهیم و نیاز کشور را نباید به‌خاطر شرایط بازار رها کنیم.» سیدحمید حسینی چین را «مقصد مهم صادراتی ایران» عنوان کرد و گفت: «در این‌که صادرات ما در دو سال گذشته افزایش پیدا کرده شکی وجود ندارد.»

سعید سیف‌علی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بازداشت شد

عسل اسماعیل‌زاده، همسر سعید سیف‌‌علی، مدیر مسئول سایت خبری دیده‌بان ایران از بازداشت همسرش توسط نیروهای امنیتی خبر داد. او در این‌باره گفت: «همسرم روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه به قصد پیگیری پرونده‌اش به دادسرا مراجعه کرد و بازداشت شد. تا این لحظه هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری ایشان ندارم.» سعید سیف‌‌علی پیش از این در ۱۷ دی‌ماه سال گذشته، با موج بازداشت روزنامه‌نگاران به دادسرای اوین احضار و بازداشت شد. او هشت روز پس از آن با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی، به‌طور موقت آزاد شد. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات علیه این روزنامه‌نگار اطلاعی در دست نیست.

امیرعبداللهیان می‌گوید جمهوری اسلامی آماده است به طالبان کمک کند که زنان افغانستان از حق اشتغال و تحصیل محروم نمانند

در حالی‌که این روزها جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند زنان را به دلیل دفاع از حق پوشش خود سرکوب کند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه آن در حاشیه نشست چهار جانبه ایران، چین، پاکستان و روسیه از نگرانی نسبت به وضعیت زنان در افغانستان سخن گفت. امیرعبداللهیان گفت: «نگرانی جدی ما از محروم کردن زنان و دختران افغانستان از تحصیل از موارد مورد گفت‌وگو در این نشست بود.» او افزود: «در این نشست آمادگی ایران برای این‌که هم به صورت حضوری هم به روش‌های مجازی بتوانیم از خلایی که در افغانستان به‌وجود با همکاری هیات حاکمه موقت عبور کنیم و زنان و دختران مسلمان افغانستان از این حق تحصیل و حق اشتغال محروم نباشند، اعلام شد.» امیرعبداللهیان در حالی این سخنان را بیان می‌کند که براساس گفته‌های خود مسئولان حکومتی ۷۰ درصد جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل در ایران را دختران تشکیل می‌دهند و جمعیت دختران بازمانده از تحصیل بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که به نسبت جمعیت ۱۵ میلیون نفری دانش‌آموزان عدد بسیار بزرگی به نظر می‌رسد. به این آمار وضعیت تهدیدآمیز تحصیل دختران را می‌توان افزود: حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، ترویج و تشویق ازدواج در سنین پایین که منجر به ترک تحصیل دختران می‌شود. در زمینه اشتغال نیز در دو فصل ابتدایی سال گذشته تنها ۱۳،۷ درصد از زنان بالای ۱۵ سال ایران مشارکت اقتصادی داشتند. براساس اطلاعات مرکز آمار، آمار اشتغال زنان ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۳,۳درصد رسیده است. آخرین آمار مربوط به فعالیت اقتصادی زنان در شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ بیانگر این است که فعالیت اقتصادی زنان معادل ۱۳,۷درصد بوده است.

سخنگوی نیروهای مسلح: تولیدات حوزه‌های علمیه به شدت مورد توجه جوانان است

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به خبرگزاری ایسنا گفت تولیدات حوزه‌های علمیه که در قالب رسانه‌های نوعرضه می‌شود مورد استقبال جوانان قرار گرفته است. او در بازدیدش از نمایشگاه قرآن در مصلای تهران گفت: «امروز حوزه به رسانه‌های نوین ورود پیدا کرده و آثار خود به‌خصوص قرآنی را در قالب رسانه‌های نوین ارائه کرده که این روش مورد استقبال قشر جوان است.» این ادعای سخنگوی سپاهی نیروهای مسلح در حالی مطرح شد که در ماه‌های گذشته و پس از انقلاب ژینا مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از فاصله گرفتن عموم ایرانیان و به‌ویژه‌ نسل‌های جوان‌تر از الگوهای تحمیلی نظام سخن گفته‌اند.

آمریکا چند فرد و شرکت مستقر در ترکیه را به‌دلیل کمک به روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرد

ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه دست‌کم چهار شرکت و فرد مستقر در ترکیه اعمال کرد که به‌گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا کنترل صادرات این کشور را نقض کرده و به تلاش‌های جنگ‌طلبانه روسیه در جنگ اوکراین کمک کرده‌اند. این تحریم‌ها شامل یک شرکت الکترونیک و یک تاجر فن‌آوری می‌شود که گفته می‌شود به انتقال کالاهای «دومنظوره» با کاربرد نظامی و غیرنظامی، کمک کرده‌اند. واشنگتن و متحدانش پس از حمله روسیه، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور اعمال کردند، اما کانال‌های عرضه کالاها از ترکیه، همسایه دریای سیاه روسیه و همچنین هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی، باز باقی ماندند. براساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت الکترونیکی «آزو اینترنشنال» که تراشه‌های کامپیوتری خارجی را به روسیه منتقل کرده، یک شرکت بازرگانی و توزیع محصولات صنعتی به نام «دکسیاس» که نقش میانجی را با یک نهاد تحریم‌شده روسیه ایفا می‌کرده است، به‌همراه یک شاخه از این شرکت و یک مدیرکل در فهرست تحریم‌شدگان قرار دارند. ترکیه عضو ناتو است و در طول جنگ اوکراین روابط خوب خود را با مسکو و کی‌یف حفظ کرده است. آنکارا اصولاً با تحریم‌های غرب مخالف است اما گفته است که این تحریم‌ها در ترکیه دور زده نمی‌شوند و هیچ کالای صادراتی نمی‌تواند توسط ارتش روسیه مورد استفاده قرار گیرد. ترکیه ماه گذشته انتقال کالاهای تحت تحریم غرب به روسیه را متوقف کرد. در ماه دسامبر، رویترز براساس پرونده‌های گمرک روسیه گزارش داد که شرکت الکترونیکی «آزو اینترنشنال» دست‌کم ۲۰ میلیون دلار قطعات به روسیه صادر کرده است، از جمله تراشه‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های آمریکایی.

گلرخ ایرایی به هفت سال زندان و انواع محرومیت‌های اجتماعی از جمله ممنوعیت از حضور در تهران محکوم شد

گلرخ ایرایی از بازداشت‌شدگان در جریان قیام ژینا که از ۲۰۰ روز پیش در زندان به سر می‌برد، با حکم قاضی ایمان افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیزی (بابت اتهام اجتماع و تبانی ۶ سال حبس، بابت اتهام تبلیغ علیه نظام ۱ سال حبس)، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت حضور در تهران، ۲ سال ممنوعیت حضور در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات و ضبط گوشی تلفن همراه محکوم شد.چنانچه این حکم در مرحله تجدیدنظر تأیید شود، از این میزان حبس، ۶ سال زندان قابل اجرا است. گلرخ ایرایی ۴ مهر ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران همراه با ضرب و شتم بازداشت شد. نیروهای امنیتی در جریان بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی از لوازم شخصی او کرده بودند. اوایل آبان ایرایی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست محمود حاج مرادی به «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» متهم شد. ایرایی پیشتر نیز به خاطر فعالیت‌های خود بازداشت و محکوم شده بود. در آخرین مورد او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

توافق عربستان و سوریه برای از سرگیری خدمات کنسولی و پروازها میان دو کشور

مقامات عربستان سعودی و سوریه، از توافق دو کشور برای از سرگیری خدمات کنسولی متقابل و پروازهای میان دو کشور خبر دادند. ریاض و دمشق بامداد پنجشنبه ۲۴ فروردین / ۱۳ آوریل و در پایان سفر رسمی فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه به جده در پاسخ به دعوت شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه این کشور، در یک بیانیه مطبوعاتی مشترک ضمن استقبال از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و پروازهای میان دو کشور، بر اهمیت «تقویت امنیت و مبارزه با تروریسم در همه اشکال و سازمان‌های آن» تأکید کردند. بر اساس این بیانیه در دیدار وزیران خارجه سوریه و عربستان دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه که «وحدت، امنیت، ثبات، هویت عربی و تمامیت ارضی» این کشور را حفظ کند و «به مردم آن نیز سود برساند» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روز گذشته وزیر امور خارجه سوریه در نخستین سفر رسمی یک مقام بلندپایه این کشور به عربستان طی ۱۲ سال اخیر در رأس یک هیئت دیپلماتیک وارد فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز» شهر جده شد. در همان حال ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر نیز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که کشورش از دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس دعوت‌نامه دریافت کرده تا در یک نشست مشورتی که قرار است جمعه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل برای تبادل نظر درباره احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در شهر جده برگزار شود، شرکت کند. به گفته الانصاری شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در این نشست حضور خواهد داشت و علاوه بر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از عراق، اردن و مصر نیز برای شرکت در این نشست با هدف گفت‌وگو درباره وضعیت سوریه دعوت شده است.

طغیان خرم‌رود راه ارتباطی ۲۳ روستا را در استان لرستان مسدود کرد

در پی بارش شدید باران رودخانه خرم‌رود در شهرستان خرم‌آباد طغیان کرده است. همچنین بارش شدید باران که از صبح پنج‌شنبه ۲۴ فروردین آغاز شده است، باعث آب‌گرفتگی معابر و طغیان آب در کانال‌ها در نقاطی از شهر خرم‌آباد شده است. به گفته فرماندار خرم‌آباد، هم‌اکنون سیلاب راه ارتباطی ۲۳ روستا را مسدود کرده و در بخش پاپی نیز سه پل موقت را نیز تخریب کرده است. بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان در مصاحبه با خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) گفت: «مناطقی از جنوب پلدختر و خرم‌آباد، مناطقی از جنوب شرق از جمله بخش‌هایی از سپیددشت و شول‌آباد و مناطقی مانند تنگ هفت، تنگ پنج، کشکان، افرینه، جلوگیر و بخش‌هایی از آزادراه خرم‌آباد به پل زال بیش از سایر مناطق در معرض خطر سیل قرار دارند.» به گفته این مقام مسئول، مناطق جنوب شهرستان دلفان و مرز شمالی کوهدشت در وضعیت قرمز به سر می‌برند. مرادپور گفت: «همچنین در سپیددشت و شول‌آباد به دلیل حجم زیاد روان‌آب‌ها و ماهیت گل‌آلود شدن آب و در مناطق شمالی استان از جمله نورآباد و الشتر، طغیان رودخانه‌های فصلی در داخل شهرها پیش‌بینی می‌شود که ساکنان این مناطق باید منازل خود را برای جلوگیری از هر گونه آسیب و خسارت، تخلیه کنند.»

مادر و دختر معترض در ماجرای درگیری بر سر حجاب در امام‌زاده حسین همدان بازداشت شدند

حسن خانجانی، دادستان همدان اعلام کرد «در اجرای دستور بازپرس پرونده مربوط به درگیری در شاهزاده حسین مبنی بر جلب دو خانم به اتهام اخلال در نظم امامزاده و درگیری و ضرب و شتم خادمان، ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آنان را در یکی از محله‌های همدان شناسایی و بازداشت کردند‌.» ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی منتشر شد با این توضیح که یک مادر و دختر در امام‌زاده حسین همدان به خاطر حجاب توسط خادمین این امام‌زاده تذکر گرفته‌اند و بعد از بگو مگویی که بین آنها رخ داده یکی از خادمین موی دختر را کشیده و بقیه خادمان دست‌های آنها را گرفته و به داخل یک اتاق کشیده‌اند و آنها را در آن اتاق محبوس کرده‌اند. براساس گزارش منتشر شده این مادر و دختر توانستند از اتاق خارج شوند اما با در قفل شده امام‌زاده روبرو شدند. در ویدیویی که ۱۹ فروردین منتشر شده دیده می‌شود که دو زن از در قفل شده امام‌زاده حسین همدان بالا می‌روند و جمعیت زیادی خارج از امام‌زاده آنها را تشویق می‌کنند که خارج شوند. دادستان همدان اما ادعا کرد که درگیری با این مادر و دختر در صحن امامزاده نه به خاطر حجاب بلکه به دلیل «نحوه پذیرایی در محل» اتفاق افتاده است.