ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید فشار به زندانیان سیاسی و عقیدتی اهل سنت در زندان قزلحصار

یک منبع آگاه به زمانه گفت مسئولان زندان قزلحصار کرج از روز گذشته، ۲۴ خرداد، تلفن‌های هشت زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت را که به تازگی به کارزار «سه‌شنبه های نه به اعدام» پیوسته بودند، قطع کرده و به آنان ابلاغ شده تا اطلاع ثانوی از حق ملاقات با خانواده محروم شده‌اند. در هفته نوزدهم این کارزار، سه‌شنبه ۱۵ خرداد، زندانیان عقیدتی سیاسی در واحد سه زندان قزلحصار به نام‌های فریدون ذاکری نسب، صلاح‌الدین ضیایی، عیدو شه‌بخش، سلیمان شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، محمد صالح زیادالله، عبدالله وریا، عبدالکریم قنبرزهی به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» پیوستند. این زندانیان طی این مدت از سوی عزیزی، رئیس زندان، فرج‌نژاد و قبادی، از معاونین زندان، و سادات رسول، رییس حفاظت، تحت فشار و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. این زندانیان در شرایطی غیر انسانی در سالنی مشهور به «سوئیت» (انفرادی‌های مخصوص زندانیان زیر حکم اعدام) نگهداری می‌شوند. چهار تن از این زندانیان یعنی عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، سلیمان شه‌بخش وعبدالکریم قنبرزهی، هم‌اکنون محکوم به اعدام و در معرض اجرای حکم هستند. همزمان با گسترش کارزار نه به اعدام، فشار بر زندانیان سیاسی قزل‌حصار به طور ویژه افزایش یافته است. این زندانیان هر سه‌شنبه در اعتراض به حکم اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند و همراه با زندانیان دیگر زندان‌ها از جمله خرم‌آباد، مشهد، سقز، خوی و نقده، نامه‌ها و بیانیه‌های اعتراضی صدور می‌کنند.

وزیران دفاع کشورهای ناتو بر سر طرحی برای حمایت درازمدت از اوکراین توافق کردند

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو پنج‌شنبه ۲۴ خرداد / ۱۳ ژوئن روی طرحی به توافق رسیدند که هدف آن تضمین پشتیبانی بلندمدت از اوکراین است. انتظار می‌رود که این ائتلاف نظامی از ماه ژوئیه تحویل تسلیحات به اوکراین و فعالیت‌های آموزشی سربازان اوکراینی را بین کشورهای عضو هماهنگ کند. تاکنون این وظیفه عمدتاً برعهده ایالات متحده آمریکا بوده است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت هدف ایجاد بستری قوی‌تر برای حمایت درازمدت از اوکراین است. این ائتلاف نظامی نگران آن است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، ایالات متحده از این ائتلاف خارج شود. خبرگزاری آلمان به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که طرح موسوم به «طرح عملیاتی» که وزیران دفاع ناتو در بروکسل درباره آن تصمیم‌گیری کردند، فردا جمعه رسماً به تصویب نهایی برسد. مجارستان این وعده را از سوی ناتو دریافت کرده که مجبور نیست نه از نظر پرسنلی و نه از نظر مالی در «طرح عملیاتی» شرکت کند. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید خطر سوق دادن ناتو به رویارویی مستقیم با روسیه وجود دارد.

حماس می‌گوید اصلاحات جزئی در طرح آتش‌بس پیشنهاد داده است که مانع توافق نیست

رویترز روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد/ ۱۳ ژوئن به نقل از یکی از رهبران ارشد حماس نوشت که این گروه با طرح آتش‌بس مخالفت نکرده و تنها اصلاحاتی جزئی در آن انجام داده است. این مقام حماس گفت: «تغییراتی که حماس در مورد پیشنهاد آتش‌بس ایالات متحده آمریکا مطرح کرده است «مهم نیست» و شامل خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه می‌شود» . آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که حماس تغییرات متعددی را در پیشنهاد مورد حمایت آمریکا مطرح کرده است، که برخی غیرقابل اجرا هستند، اما میانجی‌ها مصمم هستند که شکاف‌ها را برطرف کنند. ایالات متحده گفته است که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفته، اما اسرائیل علناً این را اعلام نکرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بارها گفته است که این کشور متعهد به پایان دادن به کارزار خود قبل از نابودی حماس نخواهد بود. رهبر ارشد حماس به رویترز گفت که سازمان او خواستار انتخاب فهرستی متشکل از ۱۰۰ فلسطینی با محکومیت‌های طولانی برای آزادی از زندان‌های اسرائیل شده است. این مقام حماس گفت که طرف اسرائیل ۱۰۰ نفر را فقط به زندانیانی محدود کرده که کمتر از ۱۵ سال از حبس آنها باقی مانده باشد. رهبر حماس گفت: «هیچ اصلاحیه قابل توجهی وجود ندارد که مانع توافق شود». خواسته‌های این گروه همچنین شامل بازسازی غزه، رفع محاصره، از جمله باز کردن گذرگاه‌های مرزی، اجازه تردد مردم و انتقال کالا بدون محدودیت است.

شمار کارگران خارجی کشته‌شده در حادثه آتش‌سوزی در کویت به ۴۹ نفر رسید

در پی حادثه آتش‌سوزی صبح چهارشنبه ۲۳ خرداد / ۱۲ ژوئن در یک ساختمان مسکونی در شهر منقف واقع در جنوب کویت، اعلام شد که شمار کارگران خارجی کشته‌شده در این رویداد به حداقل ۴۹ نفر افزایش یافته است. معاون نخست‌وزیر کویت صاحبان ساختمان را متهم به ارتکاب تخلفاتی کرد که منجر به وقوع چنین حوادثی شد. ملیت کارگران کشته‌شده هنوز توسط مقامات فاش نشده است اما به نظر می‌رسد جمعیت بزرگی از ساکنان این ساختمان کارگران هندی بوده‌اند. سفیر هند از بیمارستان‌هایی که کارگران آن به دلیل جراحات ناشی از آتش‌سوزی تحت درمان بودند، بازدید کرد. سفارت هند در کویت در شبکه‌های اجتماعی نوشت، در یک بیمارستان، بیش از ۳۰ شهروند هندی بستری شده‌اند و افزود که حداقل ۴۷ کارگر در بیمارستان‌ها تحت درمان قرار گرفته‌اند. جامعه هندی‌های ساکن کویت گفته است که ۴۱ هندی در این آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند. کارگران یقه آبی با دستمزد کم در کشورهای حوزه خلیج فارس اغلب در اقامتگاه‌هایی متراکم با حداقل امکانات حیاتی زندگی می‌کنند. مشخص نیست که کارگران چه شغل‌هایی داشته‌اند اگرچه کویت مانند سایر کشورهای خلیج فارس به‌شدت به نیروی کار خارجی در صنایعی مانند ساختمان‌سازی نیاز دارد و عمده نیروی کارش را از کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا تأمین می‌کند. یک کارگر مصری که از آتش‌سوزی جان سالم به‌در برده و به عنوان راننده در کویت کار می‌کند، به رسانه‌های محلی گفت که آتش‌سوزی از طبقه اول شروع شد و افرادی که در طبقات بالاتر بودند نتوانستند فرار کنند. وزارت کارگران مهاجر فیلیپین روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه نفر از ۱۱ کارگر فیلیپینی ساکن این ساختمان به بیمارستان منتقل شدند، در حالی که وضعیت پنج نفر نامشخص و سه نفر سالم هستند. رسانه‌های دولتی گزارش دادند که وزارت کشور کویت گفته است تعداد کشته‌شدگان به ۴۹ نفر رسیده است و این وزارتخانه در حال تحقیق، جست‌وجوی محل برای یافتن قربانیان و تلاش برای شناسایی کسانی است که جان باخته‌اند.

جمهوری اسلامی یک شهروند فرانسوی زندانی را آزاد کرد

رئیس‌جمهوری فرانسه روز چهارشنبه ۲۳ خرداد/ ۱۲ ژوئن با انتشار یک توییت در شبکه اجتماعی اکس نوشت که «لویی آرنو» شهروند این کشور آزاد شده است و قرار است روز پنج‌شنبه به فرانسه بیاید. مکرون نوشت: «لویی آرنو آزاد شد. او پس از مدت‌ها حبس در ایران فردا در فرانسه خواهد بود.» آرنو، شهروند فرانسوی در پائیز ۱۴۰۲ و در ابتدای قیام ژینا دستگیر شد. مقام‌های جمهوری اسلامی این فرانسوی را به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی متهم کردند. او در پاییز سال گذشته و پس از دو سال در حبس بودن به ۵ سال زندان هم محکوم شده بود. مکرون در خبر آزادی این شهروند فرانسوی از میانجی‌گری عمان برای این اقدام هم تشکر کرد. یک نشانه دیگر از اینکه عمان به کانال مشترک همه کشورهای غربی برای مبادله و حل و فصل پرونده‌های اختلافی با ایران تبدیل شده است. با آزادی لویی آرنو همچنان سه فرانسوی دیگر از جمله سسیل کوهلر، معلم و فعال صنفی و همسرش ژاک پاریس و یک شهروند دیگر به نام اولیویه در ایران زندانی هستند. مکرون در توییتش نوشته که به یاد آن‌ها است. در سال‌های اخیر، سپاه پاسداران ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتاً به اتهامات جاسوسی و امنیتی بازداشت کرده است. گروه‌های حقوق بشر، ایران را متهم کرده اند که از طریق این گروگان‌گیری‌ها تلاش می‌کند از کشورهای دیگر امتیاز بگیرد. جمهوری اسلامی که تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، گروگان‌گیری برای به‌دست آوردن اهرم دیپلماتیک را انکار می‌کند.