ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: فضای مثبتی برای احیای روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود دارد

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پنج‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه هنگام بازگشت از اجلاس دو روزه سران ناتو در لیتوانی، در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «برای احیای روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا فضای مثبتی وجود دارد. در نتیجه اقدامات مثبتی که از سوی اتحادیه اروپا خواهیم دید، کار را برای تحقق وعده‌های خود آغاز خواهیم کرد.» اردوغان افزود: «ترکیه به تعهدات خود پایبند است، می‌خواهیم هر چه سریع‌تر شاهد نتایج ملموس مذاکرات براساس اصل برد- برد باشیم.» او در مورد تأیید درخواست عضویت سوئد در ناتو از سوی ترکیه نیز گفت: «مجلس ما گام‌ها را پیگیری خواهد کرد و طبق منافع کشورمان درست‌ترین تصمیم را خواهد گرفت.» رئیس جمهوری ترکیه پس از ماه‌ها مقاومت سرانجام در اجلاس ناتو راه را برای پیوستن سوئد به ناتو هموار کرد. او قبل از عزیمت به اجلاس ناتو درخواست تازه‌ای مطرح کرد و از سرگیری مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را شرط موافقت خود با پیوستن سوئد به ناتو قرار داد. اما در اجلاس ناتو فضای دیگری حاکم شد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا پس از دیدار با اردوغان در توییتر نوشت که اتحادیه اروپا و ترکیه می‌خواهند «روابط خود را از سر بگیرند». او گفت: «دیدار خوبی» با اردوغان داشتم. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت استکهلم اکنون به آنکارا کمک می‌کند تا رویه‌های گمرکی ترکیه با اتحادیه اروپا را بهبود بخشد. دولت اردوغان همچنین می‌تواند روی تلاش‌های سوئد برای معافیت شهروندان ترکیه از دریافت ویزا به‌منظور سفر به اتحادیه اروپا حساب کند.

دو نفر را در فولادشهر در برابر دیدگان مردم اعدام کردند

به‌گزارش خبرگزاری فارس، امروز پنج‌شنبه ۲۲ تیر در فولادشهر واقع در استان اصفهان دو زندانی در ملاء عام اعدام شدند. این دو زندانی به نام‌های محمد قائدی‌‌نسب و صادق محمودی‌ برام متهم بودند که در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ در جریان یک درگیری جمعی، با سلاح گرم یک مأمور نیروی انتظامی به نام احسان نصیری را کشته‌اند. شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی مرتضی براتی و شعبه یک دادگاه کیفری این استان حکم اعدام این دو زندانی را صادر کردند و دیوان عالی کشور آن را تأیید کرد.

حسین یزدی، روزنامه‌نگار منتقد با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد

صبا یزدی، دختر حسین یزدی مدیر سایت «مبین ۲۴» و کانال خبری «ایران تایمز» که از ۱۳ تیر جاری بازداشت شده بود در گفت‌وگو با «شبکه شرق» از آزادی پدرش به قید وثیقه خبر داد. صبا یزدی گفت پس از پیگیری‌های فراوان، روز سه‌شنبه بازپرس دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان به مادر بزرگ او گفته بود که برای آزادی پدرش به قید وثیقه اقدام کند. او افزود شامگاه چهارشنبه ۲۱ تیر با سپردن سند خانه به دادسرا پدرش به‌طور موقت از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. حسین یزدی در پی احضار به دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد منتقل شده بود. اتهام مطرح‌شده علیه او «تبلیغ علیه نظام» عنوان شد. حسین یزدی هنگام بازداشت اعلام کرد: «در اعتراض به بازداشت ناعادلانه و عدم امنیت همیشگی‌ام اعتصاب غذا می‌کنم.» گفته می‌شود که او در روز بازداشت از قبول آب نیز امتناع کرده است. حسین یزدی تاکنون چندین بار به مراجع قضایی احضار شده است و پاییز گذشته نیز در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» مدتی زندانی بود و در بهمن سال گذشته از زندان آزاد شد. این روزنامه‌نگار در آن پرونده به یک سال حبس تعزیری، دو سال ابطال گذرنامه و ممنوعیت خروج از کشور، و الزام به شرکت در «دوره مدیریت رفتار و مهارت دانش» محکوم شده بود.

پایان سفر ابراهیم رئیسی به سه کشور آفریقایی؛ ایران و زیمبابوه ۱۲ توافق‌نامه امضا کردند

به گزارش رویترز، پنج‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه همزمان با پایان سفر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی به سه کشور آفریقایی، ایران و زیمبابوه برای تقویت روابط دوجانبه خود ۱۲ یادداشت تفاهم امضا کردند. رئیسی که روز گذشته (چهارشنبه) از کنیا و اوگاندا بازدید کرد، پنج‌شنبه با امرسون منانگاگوا، رئیس جمهوری زیمبابوه در هراره دیدار کرد. از جمله ۱۲ توافق‌نامه امضاشده ایجاد یک کارخانه تراکتورسازی در زیمبابوه با یک شرکت ایرانی و یک شریک محلی است. دو کشور همچنین قراردادهای همکاری در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، داروسازی و مخابرات و همچنین پروژه‌های تحقیقاتی، علمی و فن‌آوری امضا کردند. منانگاگوا پس از مراسم امضا به خبرنگاران گفت «ما از سرمایه‌گذاری در چندین بخش اقتصاد خود استقبال می‌کنیم». با این حال او نگفت که زیمبابوه چقدر از ایران انتظار سرمایه‌گذاری دارد. رئیسی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و زیمبابوه گفت که کشورش برای ایجاد روابط اقتصادی نزدیک‌تر تلاش خواهد کرد. وزارت امور خارجه ایران روز شنبه بدون ارائه رقم مقایسه‌ای با سال ۲۰۲۲ اعلام کرد تجارت ایران با کشورهای آفریقایی در سال جاری به بیش از دو میلیارد دلار افزایش یافته است. این نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران در بیش از یک دهه گذشته است و نشان‌دهنده تلاش جمهوری اسلامی برای تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی خود در مقابله با تحریم‌های آمریکاست. آخرین رئیس جمهوری ایران که به آفریقا سفر کرده بود محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۱۳ بود.

یک گور دسته‌جمعی با حدود ۹۰ جسد در دارفور سودان کشف شد

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از کشف یک گور دسته‌جمعی با حدود ۹۰ جسد در استان دارفور غربی سودان خبر داد. تورک در ژنو گفت این گور دسته‌جمعی در نزدیکی شهر الجُنَینه قرار دارد. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود بر اساس گزارش‌های موثق، شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» به‌همراه گروه‌های متحد آن این قتل عام را انجام داده‌اند. بسیاری از کشته‌شدگان از قوم ماسالیت هستند. تورک افزود «نیروهای پشتیبانی سریع» پس از کشتار مردم، ساکنان منطقه را مجبور به حفر گور دسته‌جمعی کرده‌اند. روز گذشته (چهارشنبه) سازمان دیده‌بان حقوق بشر از قتل عام اعضای قوم ماسالیت توسط نیروهای «نیروهای پشتیبانی سریع» گزارش داد و خواستار تحقیقات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شد. جنگ قدرت بین ارتش و «نیروهای پشتیبانی سریع» در سودان از ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل تاکنون به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و آواره شدن حدود سه میلیون سودانی منجر شده است. از آن زمان، گزارش‌های مکرر از جنایت‌ها علیه مردم غیرنظامی، به‌ویژه از دارفور منتشر شده است.

مأموران امنیتی به بهانه مقابله با «قاچاق سوخت» به روستای بندر کلاهی در میناب حمله کردند

به‌گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۱ تیرماه با ده‌ها خودروی نظامی و یگان ویژه به در روستای بندر کلاهی از توابع شهرستان میناب واقع در استان هرمزگان حمله کردند. بنا به این گزارش حمله نیروهای نظامی به بهانه مبارزه با «قاچاق سوخت» انجام شد و اهالی روستا را وحشت‌زده کرد. در این حمله مأموران با لودر مخازن سوخت را تخریب کردند و آتش زدند. جوان‌های روستا برای جلوگیری از ورود نیروهای نظامی ورودی روستا را برای مدتی بستند اما یک منبع آگاه به «کمپین فعالین بلوچ» گفت با استقرار نیروهای نظامی ورودی و خروجی روستا بسته شد و مأموران با حضور در کوچه‌ها اجازه رفت‌وآمد به مردم ندادند. وضعیت بد اقتصادی کشور و بیکاری شدید در این منطقه از ایران موجب شده است که اهالی این روستا و روستاهای مجاور آن به کار سوخت‌بری مشغول باشند. از آن‌جایی که حکومت این کار را قاچاق می‌داند، نیروهای نظامی مدام سوخت‌بران را سرکوب می‌کنند. روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه جاری نیز نیروهای نظامی به روستای بندر کلاهی یورش بردند و اتباع افغانستانی را بازداشت کردند.

ظریف: ضد روسیه نیستم ولی «اتحاد با روسیه» ناشی از درک اشتباه است

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی در یک سخنرانی در روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه بار دیگر از سیاستگذاران روابط خارجی در جمهوری اسلامی خواست که اشتباه محاسباتی خود در زمینه رابطه با چین و روسیه را تصحیح کنند. او که پیش از این هم گفته بود که نه روسیه و نه چین در فضای پیوستگی و اتحاد استراتژیک با جمهوری اسلامی نیستند در این سخنرانی هم گفت که شکل‌گیری ائتلاف‌ها و اتحادهای استراتژیک مربوط به دوران جنگ سرد بود و با اقتضائات آن زمان نمی‌توان اکنون برای سیاست خارجی تصمیم‌گیری کرد. «الان در دوران گذار هستیم و در این دوران، تصمیم‌گیری سخت است. این در حالی است که اکنون بسیاری همچنان ذهنیت جنگ سرد را دارند و تصمیم‌گیری‌ها در قالب جنگ سرد است. یعنی ما از روسیه توقعی داریم که فقط روسیه جنگ سرد یعنی شوروی چنین توقعی را برآورده می‌کرد. اشتباهات محاسباتی ما در قالب ادراک ما از جنگ سرد است.» ظریف تاکید کرد که امروز روسیه در هیچ حوزه‌ای توان رقابت ندارد جز آنچه که آن را توازن راهبردی می‌خواند و هدفش آن است که مانند آمریکا دنیا را چندین بار نابود کند. او افزود که رفتن روسیه به سمت اوکراین، فریادی بود برای آنکه با این کشور مذاکره کنند. ظریف گفت:« اگر کشوری دنبال اتحاد دائمی باشد؛ در چاله می‌افتد. چرا چین به روسیه اسلحه نمی‌دهد چون اتحادی بین‌ آنها وجود ندارد و پکن هم از این وضعیت ادراک درست دارد.» به گفته وزیر خارجه پیشین، جمهوری اسلامی درک اشتباهی از وضعیت روابطش با روسیه دارد و فکر می‌کند روسیه می‌تواند متحدش باشد.

وزیر کشور شمار مهاجران افغانستانی در ایران را «بیش از پنج میلیون نفر» اعلام کرد

احمد وحیدی، وزیر کشور درباره شمار مهاجران افغانستانی در ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «آمار را نمی‌توانیم دقیق بگوییم، ولی برآوردها درباره تعداد مهاجران افغانستانی در ایران بیش از پنج میلیون نفر است.» او با بیان اینکه در این زمینه دستگاه‌های امنیتی کنترل‌ها و نظارت‌های خاص خود را دارند افزود: «ولی ساماندهی مهاجران به نظارت بیشتری نیاز دارد و امیدواریم سازمان ملی مهاجرت که پیشنهاد داده‌ایم در مجلس تصویب شود چون ما به ساختار قوی‌تری نیاز داریم.» مجلس کلیات قانون تشکیل سازمان ملی مهاجرت را در ۲۲ آبان ۱۴۰۱ تصویب کرد. لغو قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی، تأکید مجدد بر سیاست بازگشت پناهجویان و مجرم‌انگاری ایرانیانی که برای اتباع خارجی خانه و ماشین و اموال منقول و غیرمنقول می‌خرند و مجر‌م‌انگاری پرشمار مهاجران در وضعیت‌های مختلف از مواد قانون قانون تشکیل سازمان ملی مهاجرت است. وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا این تعداد مهاجران افغانستانی ممکن است چالش امنیتی برای کشور ایجاد کند، گفت: «به‌طور عمومی دستگاه‌های اطلاعاتی چنین گزارشی به ما نداده‌اند و اگر گزارشی باشد رسیدگی و برخورد خواهد شد.»

وزارت دفاع روسیه می‌گوید گروه واگنر در حال تحویل سلاح‌های خود است

به‌گفته وزارت دفاع روسیه، گروه مزدور واگنر دو هفته پس از شورش کوتاه خود و پیشروی به سمت مسکو در حال تحویل کامل تسلیحات نظامی خود به نیروهای مسلح این کشور است. این وزارتخانه اعلام کرد که بیش از دو هزار قطعه سخت‌افزار نظامی از جمله تانک، موشک‌انداز متحرک و سامانه‌های ضدهوایی تحویل داده شده است. همچنین «بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن انواع مهمات و حدود ۲۰ هزار سلاح سبک به نیروهای مسلح روسیه داده شده است». گفته می‌شود که بسیاری از این تجهیزات در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار نگرفته بودند. خلع سلاح گروه واگنر نشان‌دهنده تلاش‌های مقامات روسیه برای خنثی کردن تهدید این ارتش خصوصی و بنیانگذار آن یوگنی پریگوژین است، اگرچه در مورد سرنوشت او همچنان تردید وجود دارد. کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که پریگوژین و ۳۴ افسر ارشدش در ۸ تیر / ۲۹ ژوئن، پنج روز پس از شورش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کردند. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت فرماندهان واگنر به پوتین ابراز وفاداری کردند و گفتند که آماده هستند «به جنگ برای میهن خود ادامه دهند». پوتین گفته است که نیروهای واگنر یا باید با وزارت دفاع قرارداد ببندند، یا به بلاروس بروند یا از خدمت بازنشسته شوند.

کره شمالی تأیید کرد که یک موشک بالستیک پیشرفته با سوخت جامد آزمایش کرده است

کره شمالی روز چهارشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه در سواحل شرقی خود یک موشک دوربرد پرتاب کرد. کاخ سفید این اقدام را در راستای بی‌ثبات کردن شبه‌جزیره کره دانست و ژاپن آن را غیرقابل قبول خواند. خبرگزاری دولتی کره (KCNA) پنج‌شنبه ۲۲ تیر /۱۳ ژوئیه اعلام کرد که موشک شلیک‌شده یک موشک بالستیک قاره‌پیمای «آی‌سی‌بی‌ام» از گونه «هواسونگ‌ـ ۱۸» با سوخت جامد بود. آخرین بار پیونگ یانگ این نوع موشک را در ماه آوریل پرتاب کرده بود. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آن زمان گفته بود که موشک «هواسونگ‌ـ ۱۸» یک «سلاح تهاجمی استراتژیک قدرتمند» است. کره شمالی موشک «هواسونگ‌ـ ۱۸» با سوخت مایع را در ماه مارس آزمایش کرد. «هواسونگ‌ـ ۱۸» با سوخت جامد این امکان را برای کره شمالی فراهم می‌سازد که حملات هسته‌ای دوربرد را با سرعت بیشتری انجام دهد. موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای «آی‌سی‌بی‌ام» با سوخت جامد پایدارتر هستند و می‌توان آن‌ها را آسان‌تر جابه‌جا کرد تا قبل از پرتابِ سریعِ آن در عرض چند دقیقه، شناسایی نشود. تحلیلگران بر این باورند که موشک‌های با سوخت جامد کره شمالی می‌توانند به اهدافی در هر نقطه‌ای از آمریکا حمله کنند و این کشور احتمالاً کلاهک‌های هسته‌ای ساخته است که می‌توانند روی موشک‌ها قرار گیرند. شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌هایی مبنی بر ممنوعیت کره شمالی در آزمایش موشک بالستیک تصویب کرده است، اما سال گذشته چین و روسیه قطعنامه‌های جدید در این‌باره را وتو کردند و آمریکا آن را چراغ سبزی برای ادامه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی دانست.

ابراهیم رئیسی در اوگاندا علیه همجنسگرایی حرف زد و خواهان «همکاری فرهنگی» در این زمینه شد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی که برای سفری سه روزه به آفریقا رفته است پس از دیدار از کنیا، چهارشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد و در این شهر با یووری موسونی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست مشترک هیئت‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و اوگاندا سخنرانی کرد و ضدهمجنسگرایی حرف زد و آن را «پدیده زشت» خواند. او گفت: «کشورهای غربی با هجمه به بنیان خانواده، ترویج پدیده زشت همجنسگرایی، رواج افراطی‌گری و تروریسم‌پروری و استفاده ابزاری از حقوق بشر کشورهای مستقل را تحت فشار می‌گذارند که در این راستا گسترش تعاملات و همکاری‌های فرهنگی میان ایران و اوگاندا در مقابله با برنامه دشمنان دو ملت بسیار مثمرثمر خواهد بود.» رئیس جمهوری اوگاندا نیز بر علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی با ایران در زمینه‌های مختلف تأکید کرد. رئیسی روز چهارشنبه «دفتر نوآوری و فن‌آوری ایران» را در اوگاندا افتتاح کرد. این دفتر در زمینه‌های صنایع غذایی، کشاورزی، دارویی، تجهیزات پزشکی، واکسن‌های دام و طیور، داروهای گیاهی، مکمل‌های غذایی و پهپادهای کشاورزی فعالیت خواهد کرد. روز چهارشنبه همچنین پنج سند همکاری میان جمهوری اسلامی و کنیا امضا شد.