ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محدودیت دسترسی به تماس تلفنی در بند زنان اوین پس از عقد قرارداد سازمان زندان‌ها با شرکت «آسیاتک»

به‌دنبال عقد قرارداد جدید سازمان زندان‌ها با شرکت «آسیاتک»، زنان محبوس در بند زنان زندان اوین گفته‌اند که ارتباط تلفنی‌شان با خانواده محدود شده و مجبور به پرداخت هزینه چهاربرابری برای هر تماس تلفنی شده‌اند. طبق گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر زنان زندانی در روزهای پنجشنبه و جمعه از امکان استفاده از تلفن‌های زندان برای برقراری تماس با نزدیکان خود محرومند. در بقیه روزهای هفته هم تنها سه کابین تلفن در دسترس آن‌ها قرار دارد. زنان زندانی به «کمبود کابین تلفن و کیفیت پایین تماس‌ها، زمان اندک برای برقراری تماس تلفنی و همچنین چهاربرابر شدن هزینه تماس زندانیان پس از عقد قرارداد جدید با شرکت آسیاتک»‌ اعتراض کرده‌اند. یا این‌حال هنوز هیچ واکنشی به این اعتراض‌ها صورت نگرفته است. برخی از فعالان زندانی در اوین در سال‌های گذشته گفته بودند مسئولان زندان از محدودکردن تماس‌های تلفنی برای امنیتی‌تر کردن فضا در بند زنان استفاده می‌کنند.

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار زندانی آزاد شد

نازیلا معروفیان روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین آزاد شد. او در توییتر با انتشار عکسی، از آزادی خود خبر داد و گفت که به‌دلیل مشکل تنفس و تپش قلب به بیمارستان طالقانی منتقل شده است. نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۲۰ تیرماه سال جاری بعد از احضار به دادسرای امنیت اوین بازداشت شد. معروفیان سال گذشته بعد از انتشار مصاحبه‌اش با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی در تاریخ هشتم آبان ماه در منزل یکی از دوستان‌اش در تهران بازداشت شد. او که ۷۲ روز را در زندان‌های اوین و قرچک ورامین سپری کرد، در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. اوایل بهمن ماه سال گذشته، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، این روزنامه‌نگار را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی» به دو سال حبس تعزیری، پانزده میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. اما حکم حبس او به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمد.

نیروهای امنیتی دو شهروند بهایی را بازداشت کردند

بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲، جمال‌الدین خانجانی از مدیران سابق «جامعه بهایی ایران» به همراه دخترش ماریا خانجانی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. هرانا نوشته که نیروهای امنیتی منزل این شهروندان بهایی را تفتیش کرده، اما تا این لحظه به جزئیات بیشتری از این دستگیری اشاره‌ای نکرده و نیز از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح‌شده علیه این دو شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست. جمال‌الدین خانجانی پیش از این نیز به خاطر فعالیت‌های خود سابقه برخوردهای قضایی را داشته است.

دست‌کم سه معلم را به انفصال از خدمت، تنزل از مقام و بازنشستگی اجباری محکوم کردند

بر اساس برخی از گزارش‌های منتشر شده دست‌کم سه معلم در طی روزهای اخیر به انفصال از خدمت، تنزل از مقام و بازنشستگی اجباری محکوم شدند. در همین ارتباط آژانس خبررسانی «کردپا» نوشته است که هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت آموزش و پرورش شعبه سه، علیرضا همتی، دبیر آموزش و پرورش آبدانان را با سابقه ۲۶ سال خدمت به دلیل «شرکت در تجمعات صنفی معلمان و همراهی با اعتراضات ۱۴۰۱» به انفصال موقت به مدت سه ماه محکوم کرده است. در این گزارش آمده است که محمدعلی پورسردار، مدیر مدرسه دوره اول متوسطه در بخش مرکزی شهرستان آبدانان هم از سوی هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان ایلام به دلیل «حمایت از اعتراضات زن، زندگی، آزادی در فضای مجازی» به تنزل از مقام محکوم شده است. هم‌چنین پیش‌تر شورای صنفی معلمان، از محکومیت لیدا اسماعیلی، فعال صنفی معلمان البرز به بازنشستگی اجباری خبر داده بود. در یک سال گذشته به‌ویژه پس از قیام ژینا که با حمایت و اعتراضات سراسری معلمان همراه شد، فشارهای امنیتی و اذیت و آزار فعالان صنفی معلمان بیش از پیش افزایش یافته است. شوراهای صنفی معلمان بارها در ماه‌های گذشته این نوع فشارهای امنیتی و نیز بازداشت و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه معلمان را محکوم کرده است.

نیروهای هنگ مرزی یک کولبر دیگر را با تیراندازی از فاصله نزدیک کشتند

بنا بر گزارش «کولبرنیوز» که اخبار مربوط به کولبران مرزی را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲، یک کولبر اهل بخش نلاس از توابع سردشت در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی در نوار مرزی «هه‌نگه‌ژال» بانه کشته شد. هویت این کولبر جوان، ارسلان رسولی، ۲۹ ساله عنوان شده است. در این گزارش آمده است که نیروهای هنگ مرزی این کولبر را از «ناحیه سینه و از فاصله نزدیک» هدف تیراندازی قرار دادند. مرگ روزانه و دلخراش کولبران مرزی در حالی ادامه دارد که حکومت جمهوری اسلامی با تحمیل محرومیت و فقر بر مردمان استان‌های کردستان، کرمانشاه که بالاترین نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ را داشتند و بخشی از آذربایجان غربی، کولبری را به یک انتخاب اجباری تبدیل کرده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش «کولبرنیوز»، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ جمعاً ۶۱ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی، ریزش بهمن، سرمازدگی، انفجار مین به جا مانده، سقوط از ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. بر بنیاد این گزارش، از مجموع این تعداد، ۱۱ کولبر معادل ۱۸ درصد کشته و ۵۰ کولبر زخمی شده‌اند. بر اساس آمار ثبت شده از سوی کولبرنیوز از مجموع ۶١ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند ۴۲ مورد (۶۹ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفته است.

اعتراض مجدد معلولان نسبت به اجرا نشدن ماده ۲۷

«کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت» گزارش کرده است که امروز یکشنبه ۲۲ مردادماه قرار است افراد دارای معلولیت در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان در چند شهر تجمع برگزار کنند. طبق ماده ۲۷ قانون معلولان دولت مکلف است به «معلولان شدید و خیلی شدید» فاقد شغل و درآمد و نیازمند، کمک‌ هزینه معیشتی به میزان حداقل دستمزد سالانه پرداخت کند. اما دولت تاکنون با گذشت بیش از پنج سال، این قانون رو اجرا نکرده است. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر معلولان بارها در شهرهای مختلف ایران به برای رسیدگی به این موضوع دست به جمع‌آوری «طومار سراسری» زده‌اند، اما تا این لحظه دولت هم‌چنان نسبت به این موضوع و اجرای این قانون سکوت کرده است.

نیمی از رتبه‌های برتر کنکور در اختیار ثروتمندان است

نابرابری در دسترسی به آموزش در ایران موضوع تازه‌ای نیست. چندین سال است که برخی از منتقدان سیاست‌های کالایی‌سازی آموزش و حتی مسئولان دولتی درباره طبقاتی شدن آموزش هشدار می‌دهند. در تازه‌ترین اظهارنظر ایمان افتخاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فاش کرده است نیمی از سه هزار رتبه برتر کنکور سهم دهک دهم، یعنی ثروتمندترین دهک جامعه است و تنها دو دهم درصد رتبه‌های برتر کنکور از دهک نخست، یعنی فقیرترین لایه جامعه هستند. او گفته است: «وضعیت ورودی کنکور در دهک‌های پایین بغرنج و نامطلوب است و راهی برای توجیه کردن ندارد» و این مساله موجب «نگرانی در خصوص شانس بسیار بسیار پایین این افراد برای تربیت فرزندان در نسل بعدی که نقش مهمی در کشور ایفا می‌کنند» شده است. به گفته افتخاری با تصویب رایگان شدن تحصیل برای پذیرفته‌شدگان دهک‌های اول تا چهارم در مدارس استعدادهای درخشان «شانس دانش‌آموزان» دهک‌های پایین افزایش خواهد یافت. او با اذعان به اینکه مدارس سمپاد در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ قرار دارند، گفته «دهک‌های پایین درآمدی ما معمولاً در شهرهای بزرگ زندگی نمی‌کنند و در روستاها هستند».

دست‌کم ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان را بدون اخطار قبلی از گرفتن خوابگاه محروم کردند

در ادامه اذیت و آزار دانشجویان، شماری دیگر از دانشجویان از گرفتن خوابگاه برای ترم جدید محروم شدند. در همین ارتباط شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته است دست‌کم ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان را «به شکلی غیرقانونی و بدون اخطار قبلی» از خوابگاه محروم کرده‌اند. به گزارش این شورا، مسئولین امور خوابگاه عنوان کردند که این محرومیت‌ها به دلیل گزارش حراست مبنی بر «عدم رعایت قوانین پوشش و استعمال سیگار» رخ داده ‌است. دانشجویان محروم شده اکثراً دختر هستند و از آنان نیز خواسته شده تا برای رفع این محرومیت تعهدنامه‌ای را امضا کنند. پیش از این، شوراهای صنفی دانشجویان خبر داده بود که «تعداد زیادی» از دانشجویان دختر دانشگاه کردستان به دلیل گزارش حراست موفق به گرفتن خوابگاه برای ترم جدید نشدند. طی یک سال اخیر در پی «جنبش زن، زندگی، آزادی» و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نفتی گفت دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است به نقل از مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم کمبود بنزین و هم احتمال افزایش نرخ آن را تکذیب کرد. علی‌اکبر نژادعلی کاهش سهمیه بنزین در جایگاه‌های سوخت را تایید کرد. او گفت این اقدام به دلیل «توزیع یکنواخت سوخت در جایگاه‌ها» و «جلوگیری از تعطیلی جایگاه‌ها به دلیل نرسیدن سوخت» صورت گرفته است. او در باره اینکه آیا کاهش سهمیه سوخت به ۳۰ تا ۴۰ لیتر پس از تعطیلات تابستانی هم اجرا خواهد شد، توضیحی نداد اما گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲ «شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریور حداقل ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین سوز و ۹۵ درصد خودرو‌های نفت گازسوزمان را به استفاده از کارت‌های سوخت مختص خودروی خودشان مجاب کند.» نژادعلی ادعا کرد این فرایند هیچ دلیلی برای تغییر قیمت سوخت، اعم از بنزین و نفت گاز در جایگاه‌های سوخت نیست. او گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای در ارتباط با افزایش قیمت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت ندارد و همچنین هیچ قانون و مصوبه‌ای هم در این راستا حاکم نیست.». پیش از این ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفته بود: «میزان ناترازی بنزین روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر است». او از مسئولان خواسته بود برای کنترل مصرف «فکری کنند» تا با «وارد شدن پالایشگاه مهر خلیج فارس به مدار بهره‌برداری ناترازی تولید و مصرف بنزین برطرف شود». به گفته عاشوری ساخت پالایشگاه مهر خلیج فارس ۴۳ درصد پیشرفت داشته است و در صورتی که دولت ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار مصوب برای این پالایشگاه را تامین کند، سال آینده (۱۴۰۳) به بهره‌برداری خواهد رسید. علی زیار، معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز ۱۵ مرداد کسری ۱۳ میلیون لیتری بنزین در تیر ماه را تایید کرده و گفته بود: «مصرف روزانهٔ بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسید، درحالی‌که پالایشگاه‌های کشور تنها ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین تولید کردند». او به صورت تلویحی تایید کرده بود که منابع مالی و امکانات برای ساخت پالایشگاه‌ جدید یا توسعه پالایشگاه‌های موجود به منظور افزایش تولید بنزین وجود ندارد و در صورت تامین منابع مالی هم ساخت یک شبه پالایشگاه امکان‌پذیر نیست. زمزمه افزایش نرخ بنزین در ماه‌های گذشته از زبان برخی از نمایندگان مجلس بیان شده است. دولت اما هر بار احتمال افزایش نرخ این کالای معیار را رد کرده است. نگرانی حکومت از پیامدهای اجتماعی افزایش نرخ بنزین، مانند آنچه که در آبان ۱۳۹۸ رخ داد، یک عامل موثر در تصمیم دولت برای عدم افزایش نرخ بنزین است.