ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جعفر ابراهیمی را به دلیل «شرایط وخیم جسمانی و در حالت بیهوشی» از زندان به بیمارستان انتقال دادند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از انتقال جعفر ابراهیمی، بازرس کانون صنفی معلمان تهران به بیمارستان رجایی کرج خبر داد. به گفته این شورا، این معلم زندانی به دلیل «شرایط وخیم جسمی و تشدید بیماری در حالت بیهوشی» از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان رجایی این شهر منتقل شد. جعفر ابراهیمی در روز ۱۲ شهریور به همراه ۱۲ زندانی دیگر بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به زندان قزلحصار تبعید شده بود. او که از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان حبس شده است به بیماری ضعف سیستم ایمنی مبتلا بود و در زندان نیز به گفته وکیلش به دیابت دچار شده است. سازمان پزشکی قانونی با بررسی مدارک درمانی با مرخصی پزشکی یک ماهه این معلم زنداین موافقت کرده بود اما سازمان زندان‌ها، در حالی که پزشک زندان نیز پیشنهاد کرده بود روند درمانی ابراهیمی در بیرون از زندان پی گرفته شود، با مرخصی او مخالفت کرد و او را به زندان قزلحصار منتقل کردند. او و دیگر زندانیان تبعید شده از روزی که به زندان قزلحصار تبعید شدند، در اعتراض به این وضعیت از گرفتن غذای زندان خودداری کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اطلاعیه‌ای خواهان آزادی سریع و بلادرنگ جعفر ابراهیمی شده و گفته است که مسئولیت سلامت او بر عهده سازمان زندان‌ها است.

ادامه بازداشت عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان، در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان

عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان و از زندانیان سیاسی سابق، از یکشنبه ۱۹ شهریور در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان محبوس است و خانواده از وضعیت و دلیل بازداشت او بی‌اطلاع‌اند. منابع آگاه به «زمانه» خبر دادند که خانواده رنگریز پس از پیگیری در سه روز گذشته، اطمینان حاصل کرده اند که هویت او در هیچ‌یک از زندان‌های دامغان و زندان مرکزی سمنان، ثبت نشده است. عاطفه رنگریز با یورش مأموران به خانه یکی از بستگانش در سمنان بازداشت شد و سپس سه‌شنبه ۲۱ شهریور در تماس تلفنی کوتاهی از حضورش در بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان خبر داد. علت بازداشت این فعال حامی حقوق زنان و کارگران مشخص نیست. در آستانه سالگرد قیام ژینا، حکومت شمار زیادی از فعالان و دادخواهان را بازداشت کرده است.

به رغم انتشار بیانیه‌هایی علیه جمهوری اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی می‌گوید قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد

در حالی که بیانیه‌های مختلفی در نشست شورای حکام علیه اقدامات اتمی جمهوری اسلامی صادر می‌شود، رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که در نشست این شورا قطعنامه‌ای در این‌باره صادر نخواهد شد. محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی گفته معتقد است روند فعلی نشست شورای حکام نشان نمی‌دهد فضا به سمت صدور قطعنامه علیه ایران برود. به گفته اسلامی موارد اختلافی با آژانس درباره وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی از چهار سایت به دو سایت کاهش پیدا کرده و درباره این دو سایت نیز روشنگری‌های لازم انجام شده و مدارک زیادی به آژانس ارائه شده است. اسلامی گفته: «طبیعی است که در مورد برجام چون آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند، ما هم از تعهدات خود بازگشته‌ایم.» در همین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران باید توضیحات فنی معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشا انسانی در سایت‌های ورامین و تورقوز آباد ارائه کند. در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌هایی درباره برنامه اتمی ایران صادر شده اما هیچ کدام قطعنامه نیست. اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر کرده و با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل آژانس درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی در این‌باره ابراز نگرانی کرده و گفته به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی ادامه خواهد داد.» اتحادیه اروپا تاکید کرده اقدامات جمهوری اسلامی هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد اما خطرات زیادی برای اشاعه سلاح‌های اتمی دارد. آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز می‌گویند ایران همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای خود تا سطح هشداردهنده‌ای که به وضوح فراتر از توجیه قابل قبول غیرنظامی است، ادامه داده و اراده‌ای برای تعهد به شفافیت نشان نداده است. نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه اتمی ایران و کاهش تولید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد بار دیگر از ایران خواسته تمام این تولیدات را متوقف کند. گزارش آژانس کاهش سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران را تایید می‌کند. گروسی پیشتر در بازگشت از سفر به تهران در ماه مارس، گفته بود جمهوری اسلامی برای راه‌اندازی مجدد دوربین‌های نظارتی وعده داده است اما این دوربین‌ها تابستان سال گذشته پس از بدتر شدن روابط تهران با غرب از کار افتاد.

سالگرد ژینا: ۳۰ دانشجوی دانشگاه بهشتی را برای امضای تعهدنامه احضار کرده‌اند

به گزارش کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و بازگشایی دانشگاه‌ها دست‌کم ۳۰ دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران برای امضای تعهد انضباطی به حراست کل این دانشگاه احضار شده‌اند. به گفته این منبع، حراست دانشجویان را احضار کرده و تعهدی مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات احتمالی ترم جدید از آن‌ها گرفته است. همچنین حراست برخی از دانشجویان را که پیش‌تر نیز تماس‌های تهدیدآمیزی را از شمار‌ه‌های خصوصی دریافت کرده بودند، دوباره تهدید کرده است و دانشجویانی را که حاضر به امضای تعهد نشده‌اند تهدید کرده که مانع از فارغ‌التحصیلی‌شان می‌شود. همچنین بر اساس گزارش‌های دانشجویان، چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ دو نفر از نیروهای امنیتی در ساختمان حراست حاضر شده و از دانشجویان تعهد گرفته‌اند. این افراد خود را، نیروهای حراست وزارت علوم و دانشگاه معرفی کردند و به بازجویی و تهدید دانشجویان پرداختند. همچنین گفته می‌شود ماشین پلیس انتظامی در داخل دانشگاه حضور یافته است. با نزدیک شدن به سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی»، تماس‌ نهادهای امنیتی و احضار دانشجویان و فعالین دانشجویی در اغلب دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

سالگرد ژینا:‌ اداره اطلاعات سقز امجد امینی، پدر ژینا را در دو هفته اخیر چهار بار احضار و بازجویی کرده است

امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی که قتل حکومتی او در شهریور گذشته به اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی در ایران انجامید، چهار بار در دو هفته گذشته از سوی اداره اطلاعات سقز احضار و بازجویی شده است. به گزارش شبکه‌ی حقوق بشر کردستان، آخرین مورد احضار دوشنبه ۲۰ شهریور رخ داد. ژینا امینی ۲۶ شهریور پس از چند روز بستری در بیمارستان کسرا در تهران درگذشت. مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر ژینا در پیامی کوتاه که جمعه ۱۷ شهریور در اینستاگرام منتشر شد، گفتند «در سالیاد شهادت فرزند دلبندمان، ژینا (مهسا) امینی بر مزار آن عزیز سفر گردهم آمده و مراسم سنتی و مذهبی سالگرد را برگزار می‌کنیم» و «هم‌میهنان» را به پاسداشت این سالگرد و پرهیز از «هرگونه کنش خشونت‌آمیز» فراخواندند. منبع نزدیک به خانواده به شبکه حقوق بشر کردستان گفته که بازجویان اداره اطلاعات امجد امینی را تحت فشار قرار داد‌ه‌اند تا این پیام برای برگزاری مراسم سالگرد ژینا را تکذیب کنند. آنها تهدید به بازداشت فرزند دیگر خانواده، اشکان کرده‌اند: «بازجویان پدر ژینا را تهدید کرده‌اند که در صورت فعالیت و انتشار پیامی از سوی هر یک از اعضای خانواده در فضای اجتماعی و حضور بر مزار ژینا در سالگرد وی، فرزند دیگرشان، اشکان را بازداشت خواهند کرد.» ژینا (مهسا) امینی در آرامستان آیچی شهر سقز به خاک سپرده شده است.

مشاور زنان و خانواده وزیر علوم: در کل ایران تنها یک زن واقعاً رئیس دانشگاه است؛ آن هم رئیس دانشگاه مخصوص زنان

فخرالسادات نصیری، مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم جمهوری اسلامی خبر داد که تنها یک زن در سرتاسر ایران واقعاً رئیس دانشگاه است و دو زن دیگر هم رئیس دانشگاه‌های کوچکی هستند که در حقیقت دانشکده‌اند. به گفته نصیری، دولت تصویب کرده که ۳۰ درصد از نیروهای مدیریتی را باید زنان تشکیل دهند اما این میزان، به گفته او، «به سه درصد هم نمی‌رسد»: «همین حالا در کل کشور فقط سه خانم هستند که ریاست دانشگاه را برعهده دارند. تازه رئیس دانشگاهی که رده بالا باشد و بتوانیم به آن دانشگاه بگوییم، فقط یک مورد است که آن هم دانشگاه الزهراست و ریاست آن را خانم دکتر «زهرا ناظم بکایی» عهده‌دار است. پس از آن ریاست دو دانشگاه کوچک دیگر که دانشکده هستند برعهده خانم‌هاست.» دانشگاه الزهرا دانشگاهی مخصوص زنان است و به همین خاطر ریاست آن را به یک زن سپرده‌اند. نصیری در این گفت‌و‌گو با خبرگزاری حکومتی کار ایران (ایلنا)، چهارشنبه ۲۲ شهریور، در ادامه افزود: «زنان از دور می‌بینند که می‌توانند به مرتبه بالاتر رشد کنند، اما سقفی شیشه‌ای رو به روی آن‌هاست. زنان پشت شیشه را می‌بینند و می‌فهمند که می‌توانند ارتقا یابند و دلشان هم می‌خواهد رشد کنند و به مدیریت عالی برسند و راه به ظاهر برایشان باز است، ولی در واقع مانع وجود دارد. این موانع اجازه نمی‌دهد زنان به مدیریت عالی برسند و مدیران ارشد اغلب آقا هستند و به نظرم باید از آنان پرسید که چه چیزی سد راه تصدی پست‌های مدیریتی برای زنان شده است و اجازه نمی‌دهد زنان رشد پیدا کنند؟»

نامه رئیس جبهه اصلاحات به دبیر شورای عالی امنیت ملی: خاتمه حصر موسوی، رهنورد و کروبی را در دستور کار شورا قرار دهید

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات سه‌شنبه ۲۱ شهریور در نامه‌ای به علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی، خواهان رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شد. منصوری در این نامه از وضعیت سلامتی رهنورد و موسوی ابراز نگرانی کرد و خواهان رسیدگی پزشکی به آنها شد: «مدتی است اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت سلامتی جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد در رسانه‌ها منتشر می‌شود. تشدید محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر، و به‌خصوص اظهار نگرانی برخی از اعضای خانواده‌ی ایشان در تماس‌های اخیر اینجانب با آنان بر حجم این نگرانی‌ها افزوده است. با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به وضعیت، بخصوص سلامتی این عزیزانِ در حصر، اقتضای مسئولیت‌پذیری آن است که در اولین فرصت یک تیم پزشکی مجرب و مورد وثوقِ جامعه‌ سلامتی آنان را بررسی کرده، گزارشی دقیق و شفاف از وضعیت سلامت آنان به افکار عمومی ارائه دهند». رئیس جبهه إصلاحات همچنین حصر سه چهره اصلاح‌طلب را «نقض عدالت قضایی» خواند: «در حصر نگاه داشتن جناب آقای میرحسین موسوی، سرکار خانم زهرا رهنورد و جناب آقای مهدی کروبی به مدت ۱۳ سال و محروم کردن آنان از حقوق اولیه‌ شهروندی بدون برگزاری حتی یک جلسه‌ی دادگاه، در تعارض با اصول قانون اساسی قرار دارد و نقض عدالت قضایی است.» حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین با وعده پایان دادن به حصر و با حمایت اصلاح‌طلبان در ۹۲ و ۹۶ به قدرت رسید اما به وعده‌اش عمل نکرد. موسوی و رهنورد و کروبی از ۱۳۸۹ در حصر به سر می‌برند. موسوی در بیانیه‌ای پس از قیام ژینا خواهان برگزاری رفراندوم برای گذار به نظامی دموکراتیک شده بود.