ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلمبردار رویترز در جنوب لبنان با شلیک ارتش اسرائیل کشته شد

در جنوب لبنان، یک خودرو که چندین خبرنگار بین‌المللی سوار بر آن بودند، هدف شلیک ارتش اسرائیل قرار گرفت. این حمله اسرائیل، فیلمبردار خبرگزاری رویترز را کشت و شش خبرنگار دیگر را مجروح کرد. رویترز در بیانیه‌ای کوتاه خبر کشته شدن عصام عبدالله (Issam Abdallah)، خبرنگار تصویری خود را تایید کرد و نوشت: «با اندوهی عمیق دریافتیم فیلمبردار ما، عصام عبدالله، کشته شده است». در زمان شلیک به این ماشین، عبدالله در حال ارسال مستقیم ویدیویی زنده به رویترز بود. رویترز می‌گوید در جست‌وجوی اطلاعات بیشتر است و «با همکاری مقامات محلی به دنبال اطلاعات بیشتر هستیم و از خانواده و همکاران عصام حمایت می‌کنیم». رویترز همچنین اعلام کرد که دو خبرنگا آن‌ها، ثائر السودانی (Thaer Al-Sudani) و ماهر نزهه (Maher Nazeh) در میان مجروحان هستند. تلویزیون الجزیره هم اعلام کرد ایلای رخیا (Elie Brakhya) و کارمن جوخدار (Carmen Joukhadar) هم از کارمندان این شبکه در میان مجروحان هستند. خودرو این خبرنگاران در گذر تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل هدف قرار گرفت.

وضعیت سلامت عاطفه رنگریز، پژوهشگر و فعال زنان در پی اعزام مجدد به اداره اطلاعات سمنان وخیم گزارش شده است

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان محبوس در زندان شاهرود، در هفته جاری دوباره به اداره اطلاعات سمنان منتقل و‌ پس از گذراندن مراحل بازجویی، به بند عمومی زندان سمنان بازگردانده شده است. به گزارش کانال تلگرام «اتحادیه آزاد کارگران» در طول این مدت، عاطفه رنگریز به دلیل فشارهای ناشی از بازجویی در سه نوبت دچار عارضه قلبی شده اما نیروهای امنیتی از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کرده‌اند. این عارضه تنها با حضور یک پزشک در اداره اطلاعات سمنان مورد پیگیری قرار گرفته است. در تاریخ سوم مهرماه، با وجود ابلاغ قرار وثیقه یک میلیارد تومانی و تودیع آن از سوی خانواده رنگریز، با آزادی این پژوهشگر و فعال زنان مخالفت شده است. بنا به صحبت‌های بازپرس حاضر در دادسرای عمومی و انقلاب شاهرود: «اداره اطلاعات نیازمند بازجویی‌های بیشتر است و آزادی به قید وثیقه میسر نیست.» نیروهای امنیتی ۱۹شهریور عاطفه رنگریز را بازداشت و به اداره اطلاعات سمنان منتقل کردند. او پس از چند روز بی‌خبری از وضعیتش و گذراندن بازجویی در اداره اطلاعات به زندان شاهرود منتقل شده بود.

درخواست سازمان ملل برای ۲۹۴ میلیون دلار کمک فوری برای آوارگان در غزه و کرانه باختری اشغالی

سازمان ملل متحد در پی حملات گسترده اسرائیل به نوار غزه درخواستی فوری برای ۲۹۴ میلیون دلار کمک بشردوستانه برای بیش از یک میلیون نفر در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی ارائه داد. اداره هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که درخواست استمداد فوری برای «اراضی اشغالی فلسطینی» معادل ۲۹۴ میلیون دلار برای ۷۷ گروه و سازمان درگیر می‌شود تا بتوانند فوری‌ترین نیازهای یک میلیون و ۲۶۰هزار نفر را در غزه و کرانه باختری اشغالی تأمین کنند. این درخواست کمک فعالیت‌ها و نیازهای مالی گروه‌های بشردوستانه فعال در منطقه، از جمله ۱۳ آژانس ملل متحد، ۲۹ سازمان غیردولتی بین‌المللی، ۳۵ سازمان غیردولتی داخلی و جامعه هلال سرخ فلسطین را در یک مجموعه گرد هم می‌آورد. اداره هماهنگی در اطلاعیه خود افزود که «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (UNRWA) نقشی محوری در «اراضی اشغالی فلسطینی» بازی می‌کند و تأمین‌کننده اصلی خدمات اساسی مثل آموزش، بهداشت، زیرساخت اردوگاه‌ها و کمک‌های اضطراری به ۱,۵ پناهجوی ثبت‌شده فلسطینی در غزه است. این اطلاعیه می‌افزاید: «در کرانه باختری نیز UNRWA به ۱,۱ میلیون پناهنده فلسطینی و دیگر اشخاص ثبت‌شده که ۸۹۰ هزار نفرشان پناهنده هستند خدمات می‌رساند.» روز جمعه این اداره اعلام کرد که شمار فلسطینیانی که در غزه آواره شده‌اند به بیش از ۴۲۳هزار نفر افزایش یافته است.

ادعای بانک مرکزی: ایران به منابع ارزی در عراق و قطر دسترسی پیدا کرده است

به گزارش «شبکه شرق» بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق در دسترس قرار گرفت و همچنین مذاکرات در خصوص تأمین منابع از طریق فاینانس با چین در دستور کار است. بانک مرکزی در حالی این خبر را منتشر کرد که واشینگتن‌پست در گزارشی ادعا کرده بود که قطر و آمریکا بر توقف دسترسی تهران به شش میلیارد دلار آزاد‌شده‌، توافق کرده‌اند. در مقابل، بانک مرکزی جمهوری‌اسلامی گزارش روزنامه واشینگتن‌پست مبنی بر توقف دسترسی تهران به پول‌های آزادشده را تکذیب کرده و اعلام‌ کرد که «شش میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر در اختیار چند بانک ایران قرار گرفته‌ است.» پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل و در واکنش به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که آزادسازی شش میلیارد دلار برای جمهوری اسلامی منجر به دسترسی حماس به منابع مالی لازم برای عملیات علیه اسرائیل شده است، دولت بایدن اعلام کرد که جمهوری اسلامی هنوز هیچ رقمی از دلارهای آزادشده را برداشت نکرده است.

۱۰ نفر در یک مهمانی خصوصی در شاهرود بازداشت شدند

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی، علیرضا شائینی، فرمانده نیروی انتظامی شاهرود در استان سمنان پنج‌شنبه ۲۰ مهر از بازداشت ۱۰ نفر در یک مهمانی خصوصی در این شهر خبر داد. شائینی دلیل بازداشت این شهروندان را شرکت در مهمانی خصوصی در یکی از ویلا‌های حاشیه شهر عنوان کرد و مدعی شد که در این رابطه «مقادیری مواد مخدر کشف و ضبط شده است». او همچنین با اشاره به پلمپ ویلای مزبور تهدید کرد که «تمامی مالکان ویلا‌های منطقه چنان‌چه اماکن خود را در اختیار چنین مراسمی قرار دهند» با آن‌ها برخورد قضایی خواهد شد. حکومت اسلامی در ایران از آغاز تأسیس خود به درجات مختلف در حریم خصوصی مردم دخالت کرده است.