ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهرشاد الماسی، شهروند کُرد با تیراندازی نیروهای پلیس کشته شد

مهرشاد الماسی، جوان ۲۰ ساله اهل کرمانشاه، در حوالی میدان طاق‌بستان این شهر در اثر تیراندازی نیروهای پلیس کشته شد. شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده که روز سه‌شنبه ۱۷ مهر، خودروی گشت پلیس کرمانشاه در اطراف میدان طاق‌بستان این جوان را در حالی که سوار بر موتورسیکلت بود، مورد تعقیب و گریز قرار دادند. بر مبنای این گزارش مهرشاد سلیمی که از ترس توقیف موتورش در حال فرار بود، هدف تیراندازی این نیروها قرار گرفت که در نتیجه اصابت یک گلوله از پشت در جا کشته شد. بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، پیکر مهرشاد الماسی روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر در پزشکی قانونی کرمانشاه به خانواده‌اش تحویل و مراسم خاکسپاری او در روستای «محمود آباد» این شهر برگزار شد. شبکه حقوق بشر کردستان هم‌چنین نوشت که در چند روز گذشته نهادهای امنیتی در تماس‌های تلفنی با خانواده این جوان، آنها را در خصوص اطلاع‌رسانی در مورد کشته شدن فرزندشان مورد تهدید قرار داده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه: حکم پنج سال زندان برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی اجرا خواهد شد

اصغر جهانگیر صبح امروز یکشنبه ۲۲ مهر، در یک نشست خبری بدون نام بردن از الهه محمدی و نیلوفر حامدی گفت که پرونده محکومیت این دو روزنامه‌نگار برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام ارسال شده است. الهه محمدی و نیلوفر حامدی پیش‌تر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تبانی علیه امنیت کشور» جمعاً به شش سال حبس محکوم شده بودند. این دو روزنامه‌نگار پیش‌تر در دادگاه تجدیدنظر از اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا تبرئه شدند. در احکام اولیه، الهه محمدی به ۱۲ سال حبس و نیلوفر حامدی هم به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود. جهانگیر در خصوص آخرین وضعیت پرونده این دو روزنامه‌نگار افزود: «باتوجه به حکم صادره، مجازات اشد (پنج سال حبس) برای این افراد اعمال خواهد شد. پرونده آن‌ها جهت اجرای احکام به مراجع مربوطه ارسال شده است تا حکم نهایی اجرا شود.» الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن روزنامه‌نگاری بود که برای گزارش مراسم خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی به سقز رفت و یکی از اولین گفت‌وگوها با پدر و مادر او را در گزارش خود نقل کرد. او صبح پنجشنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۱، چند روز پس از انتشار این گزارش در روزنامه هم‌میهن، بازداشت شد. این روزنامه‌نگار به اتفاق نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که پس از مخابره لحظاتی که ژینا (مهسا) امینی در بیمارستان کسری تهران در کما بود و انتشار عکس خانواده ژینا امینی در بیمارستان بازداشت شد، برنده بیست و یکمین جایزه «خوزه کوزو»برای آزادی مطبوعات شدند. دی۱۴۰۲، نیلوفر حامدی و الهه محمدی پس از سپری کردن حدود ۴۰۰ روز بازداشت با سپردن وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی، به‌طور موقت از زندان اوین آزاد شدند.

منیژه خشنود، شهروند کُرد را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس محکوم کردند

منیژه خشنود، شهروند اهل بوکان از سوی شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو این شهرستان به ١٠ ماه حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در حکمی که شنبه ۲۱ مهر از سوی شعبه ١٠١ دادگاه کیفری دو شهرستان بوکان صادر و به این شهروند ابلاغ شده او از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۰ ماه حبس محکوم شده است. میژه خشنود پنجشنبه ١٥ شهریور ١۴٠٣، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از بازداشت آزاد شد. چهارشنبه ١۴ شهریور ١۴٠٣، این شهروند کُرد پس از اتمام مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان بوکان منتقل شده بود. نیروهای امنیتی منیژه خشنود، زن کُرد ۵۶ ساله را چهارشنبه دهم مرداد سال جاری، بازداشت کردند. او طی مدت بازداشت نیز از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده بود.

گارگران آبفای ایذه سه ماه است دستمزدی نگرفته‌اند - آن‌ها می‌گویند مسئولان پیگیری نمی‌کنند

کارگران شاغل در بخش‌های مختلف اداره آب و فاضلاب ایذه در استان خوزستان دست‌کم سه ماه دستمزد و سایر مزایا طلبکارند. این کارگران به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند که پرداخت مطالباتشان از سال ۱۴۰۰ به‌ تأخیر افتاده است: «عدم پرداخت دستمزد کارگران درحالیست که در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان شهرستانی در پیگیری مطالباتمان روز شنبه (۲۱ مهر ماه) مقابل ساختمان آب و فاضلاب دست به تجمع زدیم.» از اصلی‌ترین دلایل وضعیت نامناسب معیشتی کارگران آب و فاضلاب ایذه، واگذاری شرکت‌های متعلق به آبفا به شرکت‌های پیمانکاری عنوان شده است. کارگران شرکت‌های آبفا هم‌چنین پیش‌تر گفته بودند که از زمان واگذاری شرکت به پیمانکاران مختلف هیچ وقت در موعد مقرر حقوق دریافت نکرده‌اند. کارگران این مجموعه در چند سال اخیر بارها در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به تجمع اعتراضی زدند. آن‌ها در آخرین تجمع اعتراضی‌ در روز شنبه ۲۱ مهر، اعلام کردند که مبلغی بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان طلب عقب افتاده دارند که با عدم پاسخگویی مسئولان مواجه شده‌ است.

بیش از هشت ماه است که سه زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان ایلام را ممنوع‌الملاقات کرده اند

وحید چاوران، محمدحسین حاصلی و ناصر رضایی، سه تن از زندانیان محبوس در زندان ایلام، بیش از هشت ماه است که به دستور قاضی پرونده از ملاقات با خانواده خود محروم شده‌اند. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعلان حقوق بشر در ایران، وحید چاوران، محمدحسین حاصلی و ناصر رضایی، سه شهروند اهل آبدانان پیش‌تر از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب ایلام به ریاست قاضی محمدی بابت اتهاماتی از جمله مشارکت در «محاربه از طریق کشیدن سلاح گرم سبک خودکار»، «اخلال در نظم عمومی» و «توهین به رهبری»، هر کدام به ۱۲ سال حبس به ترتیب در زندان‌های زاهدان، کرمان و مشهد محکوم شدند. هرانا به نقل از یک منبع نزدیک به این زندانیان سیاسی نوشت که حکم صادره برای بازنگری مورد اعتراض قرار گرفته است، اما تاکنون هیچ‌گونه رسیدگی به آن صورت نگرفته است. پیش‌تر وحید چاوران ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲، در اعتراض به این محکومیت دست به خودکشی زد و به بیمارستان منتقل شد. او ۲۸ همان ماه به زندان ایلام بازگردانده شد. بر مبنای این گزارش، این اقدام یکی از دلایلی است که این سه زندانی از ملاقات با خانواده خود منع شده‌اند. هم‌چنین یکشنبه ۱۲ شهریور سال جاری محمدحسین حاصلی و ناصر رضایی در بازداشتگاە مرکزی ایلام در اعتراض به بلاتکلیفی، ادامه بازداشت و وضعیت نامناسب جسمی و روحی وحید چاوران دست به اعتصاب غذا زدند. وحید چاوران دوم تیرماه ۱۴۰۲، از سوی نیروهای امنیتی حین خروج از کشور در ارومیه بازداشت و پس از مدتی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام منتقل شد. او را پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان ایلام منتقل کردند. او به دلیل مشارکت در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تحت تعقیب نیروهای امنیتی بود. از دیگر سو، چهارشنبه چهارم مرداد ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی به منزل محمدحسین حاصلی، شهروند اهل شهر سراب‌باغ از توابع شهرستان آبدانان یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی او را بازداشت کردند. به گزارش کُردپا، بازداشت این شهروند با توسل به خشونت صورت گرفته بود و نیروهای امنیتی اقدام به تخریب وسایل منزل او کردند.