ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونیسف: یک‌سوم کودکان جهان از کمبود آب رنج می‌برند

به‌گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) از هر سه کودک در جهان یک کودک از کمبود آب رنج می‌برد. کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف دوشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر گفت پیامدهای تغییرات اقلیمی ویرانگر است و تقریباً ۷۴۰ میلیون کودک و نوجوان در مناطقی زندگی می‌کنند که سطح آب‌های زیرزمینی رو به کاهش و خطر خشکسالی در حال افزایش است و منابع آب محدود شده است. راسل افزود آب آشامیدنی ناکافی عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قابل پیش‌گیری به‌ویژه در میان کودکان خردسال است. بر اساس این گزارش، کودکان در جنوب آسیا بیشترین آسیب را از کمبود آب می‌بینند. همچنین در شمال آفریقا و خاورمیانه دسترسی به آب محدود است.

اهالی شهر زهکلوت در واکنش به کشته شدن دو شهروند بلوچ به دست نیروهای نظامی تجمع کردند

شماری از اهالی شهر زهکلوت به دلیل کشته شدن دو شهروند بلوچ به‌دست نیروهای نظامی در مقابل پایگاه یگان تکاوری تجمع اعتراضی برگزار کردند. این دو شهروند بلوچ، «شاهپور بامری» ۳۴ ساله فرزند چراغ اهل دلگان و ساکن زهکلوت و «جواد بامری» ۳۵ ساله فرزند نجات اهل روستای چاهکیچی از توابع شهرستان دلگان نام‌ دارند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، دوشنبه ٢٢ آبان ۱۴۰۲، تعدادی از شهروندان بلوچ پس از حضور فرمانده کل یگان ویژه کشور در شهر زهکلوت در مقابل درب پایگاه یگان تکاوری ١١۵ این شهر تجمع کردند و پاسخگویی مقامات نظامی و امنیتی برای کشته شدن جواد بامری و شاهپور بامری را خواستار شدند. در پی تیراندازی نیروهای نظامی مرصاد در روز ۱۶ آبان ۱۴۰۲ به یک خودرو در منطقه دشت شوره جازموریان در منطقه رودبار زمین، محور دلگان به زهکلوت، این دو شهروند بلوچ با اصابت گلوله جان خود را از دست دادند. این شهروندان در حالی از سوی نیروهای نظامی به رگبار بسته شدند که هیچگونه اقلام قاچاق در خودروی خود نداشتند. سالانه صدها شهروند بلوچ به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی کشته می‌شوند و مقام‌های قضایی، قاتلان را مجازات نمی‌کند.

نخست‌وزیر اسبق بریتانیا به عنوان وزیر خارجه منصوب شد

دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق بریتانیا، روز دوشنبه ۱۳ نوامبر/ ۲۲ آبان به عنوان وزیر امور خارجه بیریتانیا منصوب شد. این یک بازگشت سیاسی غیرمنتظره برای سیاستمداری است که در قمار پرمخاطره برای برگزاری همه‌پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا، نخست وزیری خود را از دست داد. کامرون، ۵۷ ساله، مشاور سابق روابط عمومی، از زمان استعفای خود در سال ۲۰۱۶، در حاشیه سیاست بود و بیشتر وقت خود را به نوشتن خاطرات و لابی‌گری تجاری صرف می‌کرد. تغییرات در کابینه ریشی سوناک، صبح روز دوشنبه و با برکناری وزیر کشور آغاز شد. اخراج وزیر کشور بریتانیا به دنبال انتقاد او از پلیس لندن در رابطه با نحوه مدیریت تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها انجام شد. جیمز کلورلی، که تا ساعتی پیش وزیر خارجه بریتانیا بود حال جایگزین وزیر کشور برکنار شده خواهد شد. پست خالی‌مانده وزارت خارجه هم به دیوید کامرون می‌رسد. کامرون در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به دعوت سوناک وارد کابینه شده است. او گفت که جهان در آستانه تغییرات بزرگی است و او می‌خواهد بریتانیا را در کنار متحدان و شرکایش حفظ کند و تلاش کند تا صدا و سیاست بریتانیا در جهان شنیده شود.

نخست وزیر بریتانیا، وزیر کشور را برکنار کرد

ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه ۱۳ نوامبر سوئلا براورمن،‌ وزیر کشور را از سمتش برکنار کرد. برکناری براورمن بخشی از تغییراتی است که قرار بوده سوناک در کابینه خود اعمال کند. اخراج وزیر کشور بریتانیا به دنبال انتقاد او از پلیس لندن در رابطه با نحوه مدیریت تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد. براورمن علیه تظاهرات ضداسرائیلی در لندن اظهارات تندی بیان کرده و از پلیس خواسته بود که این تظاهرات را لغو کند. او گفته بود رئیس پلیس لندن با طرفداران فلسطین مدارا کرده و حضور اسلام‌گرایان افراطی در این تظاهرات را نادیده گرفته است. رویترز به نقل از یک منبع نوشت که اظهارات وزیر کشور با مخالفت شدید اپوزیسیون و حتی افرادی از حزب حاکم- حزب محافظه‌کار -روبه‌رو شده بود و آنها از نخست وزیر خواستند تا براورمن را از سمت خود برکنار کند. حزب کارگر( اپوزوسیون) معتقد است این اظهارات تنش‌زا بوده و سبب شد تا تظاهرات روز شنبه در جو متشنج برگزار شود. حدود ۳۰۰ هزار نفر در تظاهرات ‌حمایت از فلسطینی‌ها شرکت کردند. پلیس سعی داشت که مانع از درگیری معترضان راست افراطی که در تظاهرات دیگری در حاشیه این تظاهرات حضور داشتند شود که پس از زدوخورد این افراد با پلیس بیش از ۱۴۰ نفرشان بازداشت شدند.

در شهر بانه در شش ماه اول سال چهار کارگر ساختمانی در حین کار جان خود را از دست داده‌اند

در شهر کوچک بانه، در شش ماه امسال برای کارگران بخش ساختمان ۱۱ حادثه اتفاق افتاده که در چهار مورد به مرگ کارگران منجر شده است. کارگرانی که جان خود را از دست داده‌اند، جمال مولودی، شاهو مروتی، مهدی نصیری و فرزاد محمد رحیمی هستند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) حسن عزتی، رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان بانه درباره مرگ این کارگران گفت این آمار ممکن است چندان دقیق‌ نباشد و در این مدت شمار بیشتری از کارگران نیز دچار حادثه شده باشند. او در ادامه گفت که در این شهر۲۵۰۰ کارگر ساختمانی عضو انجمن هستند و تقریباً همین تعداد هم کارگر غیرعضو داریم؛ در واقع حدود پنج هزار کارگر ساختمانی در بانه مشغول به کار هستند. عزتی در ادامه گفت که از این پنج هزار کارگر، فقط حدود ۱۵۰۰ نفر بیمه تأمین اجتماعی هستند؛ یعنی بیش از نیمی از کارگران بیمه و در نتیجه مستمری بازنشستگی، دفترچه درمانی و غرامت حادثه کار ندارند؛ یعنی اگر برایشان در محل کار حادثه‌ای رخ بدهد که منجر به بستری شدن، نقص عضو یا حتی فوت شود، نه غرامتی برای خودشان نه مستمری‌ای برای بازماندگانشان پرداخت می‌شود.

شولتس: مذاکره با پوتین در صورت خروج نیروهای روسیه امکان‌پذیر است

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در روز ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی Heilbronner Stimme گفت که اگر روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو خواهد کرد. شولتس به این روزنامه گفته که در گذشته با رئیس جمهوری روسیه گفتگو کرده است و در آینده نیز مجدداً این کار را خواهد کرد. با این وجود، «روسیه باید گامی قاطع قبل از این دیدار بردارد: خروج نیروها.» متحدان اوکراین هنوز به‌صورت رسمی از مذاکرات با روسیه فراتر از فرمول صلح اوکراین حمایت نکرده‌اند. طرح ۱۰ ماده‌ای که رئیس جمهوری اوکراین در نوامبر ۲۰۲۲ ارائه کرد، خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از سرزمین‌های اشغال شده اوکراین و احیای تمامیت ارضی این کشور است. اگرچه بسیاری از متحدان غربی انتظار ندارند روسیه در مذاکرات صلح با چنین پیش‌شرط‌هایی شرکت کند، حمایت غرب از اوکراین در ماه‌های اخیر متزلزل شده است. نبردهای درون حزبی بر سر کمک‌های مالی باعث آشفتگی در مجلس نمایندگان ایالات متحده شده است، در حالی که برخی از رهبران اتحادیه اروپا از حمایت نظامی خودداری کرده‌اند یا به «خستگی» خود از جنگ اعتراف کرده‌اند. اوایل این هفته، دولت ائتلافی آلمان با دو برابر کردن بودجه کمک نظامی به اوکراین در سال ۲۰۲۴ موافقت کرد. در حالی که چهار میلیارد یورو مبلغی بود که ابتدا برای کمک‌های نظامی به اوکراین در پیش نویس بودجه ۲۰۲۴ اختصاص داده شد، دولت تصمیم گرفت این رقم را به هشت میلیارد یورو برساند. آلمان پس از ایالات متحده دومین کشور ارائه دهنده کمک نظامی به اوکراین در جهان است.