ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عباس دریس را به ۱۴ سال حبس، و برادرش محسن دریس را به دو سال حبس محکوم کردند

فرشته تابانیان، وکیل عباس و محسن دریس، دو برادر عرب زندانی اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در شهرک چمران (جراحی) در استوری اینستاگرام اعلام کرد که در شعبه سوم دادگاه کیفری استان خوزستان، عباس دریس به اتهام «قتل عمد و حمل و نگهداری اسلحه» به ۱۴ سال زندان محکوم شده است. او با تاکید بر اینکه «هیچ‌گونه اقراری و ادله‌ای» علیه موکلش وجود ندارد، نوشت: «مستند حکم را قاضی علم خود دانسته‌اند. از این مقدار ده سال قابل اجراست. به این حکم اعتراض کردم. ما همچنان معتقدیم که در شهادت آقای صیادی، عباس دریس هیچ دخالتی نداشته‌اند». تابانیان همچنین نوشت که محسن دریس نیز بابت اتهام معاونت در قتل تبرئه و بابت اتهام نگهداری اسلحه به دو سال حبس محکوم شده است و افزود «محسن دریس از سال ۹۸ تا حدود یک ماه پیش در زندان بودند. بنا به درخواست موکلم، عباس دریس از زندان سپیدار اهواز به زندان ماهشهر منتقل شدند». پیش‌تر در ۲۴ مهر امسال، تابانیان خبر داده بود که خانواده رضا صیادی، عضو یگان ویژه کشته شده در جریان واقعه کشتار نیزار ماهشهر، به دیه رضایت دادند و در نتیجه، حکم قصاس پس از پذیریش دیه توسط قوه‌قضاییه، از پرونده او برداشته شد. مأموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل عباس ماهشهر، عباس و محسن دریس را ۱۷ آذرماه ۹۸ و کمی بعد از کشتار معترضان در نیزار ماهشهر بازداشت کردند. عباس دریس در این پرونده با دو اتهام «محاربه» و «قتل عمد» یک فرمانده یگان ویژه به نام «رضا صیادی» و محسن دریس نیز با اتهام «معاونت در قتل رضا صیادی» روبه‌رو شدند. عباس دریس در یک روند قضایی ناعادلانه مبتنی بر اعترافات اجباری از سال ۱۳۹۸ در زندان‌ است. در این پرونده پرابهام عباس دریس به اعدام محکوم و حکم او عیناً در دیوان عالی کشور تأیید شد. عباس دریس اکنون در جریان دادرسی، حضور خود در اعتراضات ۲۷ آبان ماه ۹۸ در شهرک چمران (جراحی) ماهشهر را پذیرفت، اما هرگونه دخالت در آتش‌زدن لاستیک و بستن جاده‌های ورودی و خروجی این شهرک را انکار کرد. پس از آن‌که عباس دریس را در اختیار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دادند و مأموران اطلاعات سپاه از او بازجویی کردند، او تحت فشار به تیراندازی با سلاح کلاشنیکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. حکم‌های اولیه با استناد به این اعترافات اجباری صادر شد. عباس دریس متولد ۱۳۵۲ در آبادان است و دارای سه کودک است. محسن برادر کوچک او، یک فرزند کودک دارد. اعترافات اجباری این دو برادر دی ماه ۹۸ از رسانه‌های حکومتی منتشر شد. در جریان بررسی پرونده این دو برادر، کفایه حزباوی، همسر عباس دریس، پس از «مطلع شدن از احتمال دریافت حکم اعدام همسرش، به دلیل فشارهای روحی دچار سکته مغزی شد» و جان باخت.

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا تحریم‌های بیشتری علیه حماس اعمال کردند

وزارت خرانه‌داری ایالات متحده آمریکا چهارشنبه ۲۲ آذر / ۱۳ دسامبر اعلام کرد که آمریکا و بریتانیا دور جدیدی از تحریم‌ها را بر افرادی ساکن ترکیه یا کشورهای دیگر که به نحوی با گروه فلسطینی حماس مرتبطند اعمال کرده‌اند. به گزارش رویترز، این تحریم‌ها هشت نفر را هدف قرار می‌دهند که دستور کار و منافع حماس را در خارج پیش می‌برند و در مدیریت منابع مالی این گروه نقش دارند. برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در توجیه این بسته جدید تحریم‌ها می‌گوید: «حماس همچنان بر شبکه‌ای از مقام‌ها و وابستگان تکیه دارد که از حوزه‌های قضایی ظاهراً آسان‌گیر سوءاستفاده می‌کنند تا با هدایت کارزارهای جمع‌آوری کمک‌های مالی در جهت منافع این گروه، این عواید غیرقانونی را برای پشتیبانی از فعالیت‌های نظامی حماس در غزه به آنان منتقل می‌کنند.» بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری، بسیاری از مقام‌های حماس که هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند، از جمله یکی از کارگزاران مالی اصلی گروه به نام «هارون منصور یعقوب ناصرالدین» در ترکیه مستقرند. در اقدام مشترک دیگری در همین روز، بریتانیا نیز اعلام کرد که هفت نفر مرتبط با حماس، از جمله محمود زهر، یکی از بنیانگذاران این سازمان و علی برکه، مسئول امور خارجی این گروه را تحریم کرده است. تحریم‌های بریتانیا همچنین یکی از رهبران سازمان جهاد اسلامی فلسطین و افرادی را که مرتبط با شبکه مالی حماس در لبنان و الجزایر خوانده شده‌اند هدف گرفته است. واشنگتن پیشتر در پی حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، سه دور تحریم علیه این گروه اعمال کرده بود.

اجرای حکم اعدام سمیرا سبزیان را موقتاً متوقف کردند

حکم اعدام سمیرا سبزیان‌فرد، زندانی محکوم به اعدام که برای اجرای حکم به سلول انفرادی زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، موقتاً متوقف و این زندانی به بند بازگردانده شده است. سمیرا که از جمله قربانیان کودک‌همسری است متهم شده که در ۱۳۹۳ شوهرش را به قتل رسانده است. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده سبزیان نوشته که این اقدام «در پی اخذ مهلت چندماهه صورت گرفته است». به گفته این منبع، «سبزیان‌فرد پس از انتقال به انفرادی قدرت تکلم خود را از دست داد. همچنین هنگام بازگشت به بند، قادر به راه رفتن نبود و با ویلچر منتقل شد.» این منبع در ادامه می‌افزاید: «اولیای دم برای اجرای حکم اعدام پافشاری می‌کنند.» سمیرا سبزیان‌فرد در ۱۵ سالگی ازدواج کرده و مادر دو فرزند ۱۱ و ۱۵ ساله است. او متهم است که در سال ۱۳۹۳، زمانی که ۱۹ سال داشته به همراه خواهر ۱۴ساله‌اش و فرد دیگری اقدام به قتل شوهرش کرده است. این پرونده در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی و آخرین جلسه دادگاه در آبان ۱۳۹۵ برگزار شده بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی در شبی که قرار بود سبزیان اعدام شود کارزاری با هشتگ‌های #جان_سمیرا_در_خطر_است و #نه_به_اعدام راه انداختند و خواستار توقف این حکم شدند. با این‌همه، نگرانی‌هایی وجود دارد نسبت به این‌که تعویق اجرای حکم بهانه‌ای برای کاستن از حساسیت عمومی و اجرای حکم در شرایطی دیگر باشد. محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران هشدار داد که حکومت تلاش می‌کند با بازگرداندن زندانیان محکوم به اعدام از سلول انفرادی به بند عمومی، از حساسیت‌ها در مورد اجرای حکم آنان بکاهد و سپس آن را به اجرا بگذارد. امیری مقدم در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اجرای حکم سمیرا سبزیان برای یک هفته به تعویق افتاد ولی این یک هفته سریع سپری خواهد شد و کمپین نجات سمیرا را باید با قدرت بیشتر ادامه داد.»

انتخابات ریاست‌جمهوری مصر؛ سیسی به احتمال قوی برای سومین‌بار «انتخاب» می‌شود

مردم مصر سه‌شنبه ۱۲ دسامبر / ۲۱ آذر ۱۴۰۲، در آخرین روز انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پای صندوق‌های رأی رفتند. در غیاب رقابت سیاسی واقعی انتظار می‌رود عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور کنونی مصر پیروز قاطع انتخابات شود و یک دوره شش‌ساله دیگر را در این سمت بماند. این انتخابات در فاصله روزهای یازدهم تا سیزدهم دسامبر برگزار شد. به گزارش رویترز، بسیاری از مردم مصر با بیان این‌که رأی آن‌ها تفاوتی ایجاد نخواهد کرد علاقه‌ای به شرکت در انتخابات نشان نداده‌اند. به گزارش مقام‌های انتخاباتی مصر، در روز دوم مجموع میزان مشارکت به ۴۵ درصد رسیده است، که کمی بالاتر از آمار انتخابات قبلی است. انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات روز دوشنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذر اعلام شود. در انتخابات اخیر سه چهره سیاسی کم‌اهمیت رقیب سیسی بودند؛ فرید زهران از حزب سوسیال‌دموکرات مصر، حازم عمر از حزب جمهوری‌خواه خلق و عبدالسند یمامه از حزب وفد. مشهورترین رقیب سیسی، احمد طنطاوی در ماه اکتبر اعلام کرد که به خاطر حمله «مقام‌ها و اوباش» به طرفدارانش، از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند. منتقدان می‌گویند انتخابات مصر ظاهرسازی است و محبوبیت سابق سیسی به خاطر بحران اقتصادی و سرکوب اعتراض‌ها رو به افول است. در مقابل، رسانه‌های دولتی رأی‌گیری اخیر را گامی به سوی «تکثرگرایی سیاسی» خواندند و گزارش‌های نقض قواعد انتخاباتی را تکذیب کردند. از سال ۲۰۱۳ و بعد از سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور وقت مصر و عضو سازمان اسلام‌گرای اخوان المسلمین در جریان کودتای نظامی، این سومین دوره است که سیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی از سوابق حقوق بشری مصر در دوره زمامداری سیسی به‌شدت انتقاد کرده‌اند و دولت مصر را به سرکوب آزادی‌های سیاسی و زندانی‌کردن ده‌ها هزار نفر متهم کرده‌اند.

فردی که عضو مجلس خبرگان را کشته بود، اعدام شد

حکم اعدام فردی که پیش از این یک نماینده مجلس خبرگان رهبری را کشته بود، اجرا شد. محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران روز چهارشنبه ۲۲ آذر این خبر را اعلام کرد. او گفت که تشریفات قانونی طی شده بود، دیوان عالی کشور هم حکم اعدام را تأیید کرده بود و به همین دلیل صبح روز چهارشنبه در زندان بابل این حکم اجرا شد. عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه پیشین بابلسر، کاشان و زاهدان بود که در روز ۶ اردیبهشت امسال در بابلسر کشته شد. در تصاویری که از زمان کشته شدن این عضو خبرگان رهبری منتشر شد، نگهبان بانک ملی بابلسر پس از مسلح کردن اسلحه به سمت عباسعلی سلیمانی می‌رود و به او شلیک می‌کند. بعدتر گفته شد که این فرد مشکلات مالی داشته است. در یکی از روایت‌ها از انگیزه این قتل آمده بود که ضارب بازنشسته نیروی انتظامی بود و به دلیل تنگدستی در شرکت خصوصی تأمین امنیت بانک‌ها کار می‌کرد. بعدتر رسانه‌های رسمی در ایران گفتند که ضارب، مقتول را با برادر معاون بانک که با او اختلاف داشت، اشتباه گرفته بود. در روایت دیگر اما اختلاف طبقاتی به‌عنوان انگیزه این اقدام مطرح شد. در شبکه‌های اجتماعی از قول یکی از همکاران ضارب این روایت منتشر شد که این عضو مجلس خبرگان برای دریافت سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پول نقد به بانک مراجعه کرده بود و در انتظار تأمین این مقدار پول بود. همین موضوع خشم نگهبان بانک را برانگیخت و به سمت او شلیک کرد. براساس این روایت، ضارب پیش از شلیک به همکارش گفته بود که «شب قبل پول خرید یک شانه تخم مرغ را هم نداشتم و با اینکه مهمان داشتم، ناچار شدم چند دانه تخم مرغ بخرم.»