ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برادرزاده پابلو نرودا: او را مسموم کرده بودند

یکی از اعضای خانواده پابلو نرودا گفت که کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص داده‌اند که این شاعر شیلیایی تقریباً ۵۰ سال پیش بر اثر مسمومیت درگذشته است. افشاگری رودولفو ریس، برادرزاده نرودا، آخرین چرخش در یکی از بحث‌های بزرگ شیلی پس از کودتای پینوشه است. موضع رسمی برای سال‌ها این بوده که نرودا به دلیل عوارض ناشی از سرطان پروستات درگذشت. راننده شخصی این شاعر برای دهه‌ها اصرار می‌کرد که او مسموم شده است. اظهارات ریس از سوی کارشناسان پزشکی قانونی از کانادا، دانمارک و شیلی که قرار است روز چهارشنبه گزارشی را در مورد علت مرگ نرودا منتشر کنند، تأیید نشده است. انتشار عمومی یافته‌های این گروه در سال جاری دو بار به تعویق افتاده است، ابتدا به دلیل مشکلات اتصال به اینترنت یکی از کارشناسان و سپس دوباره به دلیل اینکه یک قاضی گفت که هیئت هنوز به اجماع نرسیده است. کارشناسان بین المللی پزشکی قانونی چندین سال پیش علت رسمی مرگ نرودا را که ضعف و تحلیل بدن به دلیل بیماری مزمن - در این مورد سرطان – اعلام می‌شد، رد کردند. اما در آن زمان آنها گفتند که مشخص نیست چه چیزی نرودا را کشته است. ریس در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: «آزمایش‌های پزشکی قانونی انجام شده در آزمایشگاه‌های دانمارک و کانادا حاکی از وجود مقدار زیادی کلوریستریدیوم بوتولینوم است که با زندگی انسان ناسازگار است. این سم قدرتمند می‌تواند باعث فلج شدن سیستم عصبی و مرگ شود.» نرودا در طول زندگی خود ده ها جایزه از جمله جایزه نوبل ادبیات ۱۹۷۱ را به دست آورد، اما در سال‌های اخیر انتقاداتی از سوی گروه‌های فمینیستی متوجه او بود. این انتقادها به دلیل تجاوزی است که او در دهه ۱۹۳۰ انجام داد و در کتابش با عنوان «اعتراف به زندگی» بر آن صحه گذاشت. او همچنین به خاطر رها کردن تنها دخترش، مالوا مارینا، که بیماری مهلک هیدروسفالی متولد شده بود، مورد انتقاد بوده است.

ادامه مسمومیت دختران دانش‌آموز: نماینده قم می‌گوید اکثرشان «بیماری زمینه‌ای» دارند

در حالی که صبح سه‌شنبه ۲۵ بهمن، والدین نگران دانش‌آموزان در قم در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده بودند، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی گفت که این مسمومیت‌ها بزرگنمایی است و دخترهای دانش‌آموز «بیماری زمینه‌ای» داشته‌اند. احمد امیرآبادی فراهانی به روزنامه تندروی همشهری گفت که «در این باره بزرگ نمایی شده است». او همچنین مدعی شد که «دیروز ۲۸ دانش‌آموز را به بیمارستان منتقل کردند که از این تعداد تنها ۸ نفر گفتند که دست و پایشان می‌لرزد و حالت استرس دارند. برخی نیز بیماری‌های زمینه‌ای داشتند. می‌توانیم این موضوع را با یک مثال تحلیل کنیم، مثلا در یک جمعی ۸ تا ۱۰ نفر بگویند که ما در حال خفه شدن هستیم. افراد دیگر که بیماری زمینه‌ای داشته باشند نیز احساس خفگی به آنها دست می‌دهد و می‌گویند که ما در حال خفه شدن هستیم. بر این اساس این موضوع را می‌توان فوبیا عنوان کرد.» پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد را هم ناشی از «بیماری زمینه‌ای» اعلام کرده بودند. خانواده دختران دانش‌آموز در قم روز سه‌شنبه تلاش کردند تا با فرماندار این شهر دیدار کنند و نگرانیشان از سلامت فرزندانشان را به گوش یک مقام دولتی برسانند. رسانه‌های محلی قم گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی با این خانواده‌ها برخورد کرده‌اند و مانع ورود آن‌ها به ساختمان فرمانداری شده‌اند. مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی قم و استانداری و فرمانداری قم هنوز در مورد منشا این مسمومیت‌ها اظهارنظر نکرده‌اند. آن‌ها می‌گویند مقام‌های امنیتی و بهداشتی در حال بررسی موضوع و نمونه‌برداری محیطی هستند.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد تسلیحات توقیف شده جمهوری اسلامی را به عنوان مدرک نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به سازمان ملل ارائه کرده است

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد تسلیحات جمهوری اسلامی را که توسط ناو اچ‌ ام اس مونتروز نیروی دریایی سلطنتی توقیف کرده به عنوان مدرک قاچاق سلاح توسط سپاه پاسداران به یمن و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت به سازمان ملل ارائه کرده است. بر اساس این بیانیه ناو اچ‌ ام اس مونتروز در دو نوبت در اوایل سال ۲۰۲۲ سلاح‌های ایرانی را از قایق‌های تندرو که توسط قاچاقچیان در آب‌های بین المللی جنوب ایران هدایت می‌شد کشف و ضبط کرد. این اقلام شامل موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک‌های کروز بود. حمل این سلاح‌ها به یمن به معنای نقض قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۲۱۴۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ است. وزارت دفاع بریتانیا در ادامه این بیانیه اعلام کرد این تسلیحات را به نمایندگان سازمان ملل که مسئول ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند تحویل داده است. بن والاس وزیر دفاع بریتانیا گفت: «بریتانیا متعهد به رعایت قوانین بین‌المللی است و به مقابله با فعالیت‌های ایران که با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد و صلح را در سراسر جهان تهدید می‌کند، ادامه خواهد داد.» در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا آمده است: «حمایت نظامی مستمر ایران از حوثی‌ها و تداوم نقض تحریم‌های تسلیحاتی، به درگیری‌های بیشتر دامن زده و تلاش‌های صلح به رهبری سازمان ملل را تضعیف کرده است.»

دبیرکل ناتو از متحدان اوکراین خواست سلاح و مهمات بیشتری در اختیار این کشور قرار دهند

اعضای ناتو و دیگر متحدان اوکراین سه‌شنبه ۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن در مقر پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل گرد هم می‌آیند تا سلاح و مهمات بیشتری برای این کشور در جنگ با روسیه تهیه کنند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری در بروکسل بار دیگر از متحدان غربی اوکراین خواست تا حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهند. استولتنبرگ در پاسخ به این پرسش که انتظار دارد حمله بزرگ روسیه چه زمانی آغاز شود، گفت: «واقعیت این است که حمله آغاز شده است و ارائه تسلیحات بیشتر به اوکراین ضروری است.» استولتنبرگ گفت ناتو هیچ نشانه‌ای از اینکه رئیس جمهوری روسیه برای مذاکرات صلح آمادگی دارد نمی‌بیند. دبیرکل ناتو گفت: «واضح است که ما در یک مسابقه تدارکات تسلیحاتی هستیم. قابلیت‌های کلیدی مانند مهمات، سوخت و قطعات یدکی باید قبل از اینکه روسیه بتواند ابتکار عمل را در میدان جنگ به دست بگیرد، به اوکراین برسد.»

تهران خود را برای یک زلزله بزرگ آماده می‌کند، سازمان مدیریت بحران تهران می‌گوید پتانسیل وقوع زلزله ۷ ریشتری در پایتخت وجود دارد

در مرکز عملیات اضطراری کلانشهر تهران تمرین با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران شهر تهران و مدیران بحران مناطق ۲۲گانه تمرین زلزله با بزرگی ۵.۵ ریشتر برگزار شد. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه برگزاری این تمرین گفت:‌ «شهر تهران به دلیل نوع گسل‌هایی که در این شهر وجود دارد، پتانسیل وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌خیزی با بزرگای هفت ریشتر را دارد.» بر مبنای سناریوی طراحی شده یک زلزله به بزرگی ۵.۵ ریشتر در تهران باعث اختلال جدی در شبکه تلفن همراه و تلفن ثابت و اختلال در شبکه اینترنت می‌شود، تخریب کارگاه‌های صنعتی فرسوده در محدوده منطقه ۲۱، افزایش حجم مصدومین، ترافیک سنگین در مبادی ورودی و خروجی و همچنین معابر سطح شهر، کمبود بنزین و تراکم حضور خودروها در جایگاه‌های توزیع سوخت را در پی دارد. در این تمرین ابعاد مختلف در حوزه‌های ۱۵ گانه فعالیت ستاد مثل آتش‌نشانی، سلامت، هلال احمر، ارتباطات و فناوری اطلاعات، توزیع فرآورده‌های نفتی، موضوعات مرتبط با شهرسازی، اسکان اضطراری و دیگر ابعاد تخصصی با حضور همکاران عضو دستگاه‌های مختلف در سطح کل شهر تمرین شد. نصیری گفت: «در این تمرین با استفاده از توان استادان دانشگاه، ابعاد مختلف تمرین مورد ارزیابی‌های علمی قرار گرفت، چون هدف از این تمرین، برگزاری یک نمایش نیست، بلکه هدف از تمرین زلزله به معنی واقعی کلمه ارتقای آمادگی دستگاه‌های مختلف است.»

ابراهیم رئیسی عازم پکن شد، سفیر اسبق جمهوری اسلامی در چین می‌گوید تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین رو به «موت» است

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم شامگاه دوشنبه ۲۴ بهمن از فرودگاه مهرآباد تهران عازم پکن شد. وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند. رئیس دولت سیزدهم پیش از عزیمت به چین در جمع خبرنگاران گفت: «با کشور چین در مقابله با یکجانبه‌گرایی و در جهت استقلال سیاسی مواضع مشترک داریم؛ این مواضع ما را کنار هم قرار داده تا همکاری خوبی با چین در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و مسائل مختلف در سطح منطقه و جهانی داشته باشیم.» در همان حال حسین ملائک، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در چین در مصاحبه با سایت انتخاب گفت تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین در حال «موت» است. ملائک در ادامه افزود: « روابط ایران با چین در تفاهم‌نامه‌ی در حال موت ۲۵ ساله میان دو کشور بر اساس نفت بوده است و سرمایه‌گذاری‌ها قرار بود با این شرایط انجام شود در واقع نفت باید پشتوانه پروژه‌ها باشد اما چون نفت ایران دچار مشکلات تحریمی است و به علت تحولات روسیه که اکنون بازار نفت را در دست دارد، مقداری شرایط برای پروژه‌های ایران سخت شد.» سفیر اسبق ایران در چین گفت: «ما هیچ فرصتی به چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری ارائه ندادیم و چینی‌ها هم دچار دلال‌بازی ایرانی‌ها شدند و منافع دلال‌بازی باب طبع آنها شده است، ضمن اینکه توافق ایران و چین تا امروز هیچ اثری نداشته که بخواهد حفظ شود.» شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سفر به ریاض و در پایان دیدارش با پادشاه عربستان در ۱۸ آذر سال جاری، توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کرد. در بیانیه مشترک دو طرف چینی و سعودی بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شده بود. طرفین همچنین از جمهوری اسلامی خواسته بودند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کرده بودند.