ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم شش ماه حبس منوچهر بختیاری در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد

شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان قزوین حکم شش ماه حبس منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی و پدر پویا بختیاری از کشته‌شدگان جنبش آبان ۹۸ را عیناً تأیید کرد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این حکم سه‌شنبه ۲۴ بهمن از سوی حبیب‌الله امیری، رئیس شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر قزوین صادر و به وکیل مدافع این زندانی سیاسی ابلاغ شد. شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین پیش از این در ۱۰ آبان‌ماه این حکم را علیه منوچهر بختیاری صادر کرده بود. اتهام او در این پرونده «توهین به رهبری» عنوان شده بود. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت کردند. بازداشت منوچهر بختیاری با خشونت مأموران همراه بود. دادگاه انقلاب او را به سه سال و شش ماه حبس، دو سال و شش ماه تبعید و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. منوچهر بختیاری در تیرماه ۱۴۰۱، به زندان مرکزی قزوین منتقل شد. شعبه اول دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی سید موسی آصف الحسینی ۱۹ دی ماه از بابت پرونده‌ای دیگر منوچهر بختیاری را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور» و «تشکیل و اداره گروه در بستر فضای مجازی با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس تعزیری، به اتهام «نشر اکاذیب» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس تعزیری و به اتهام «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. شواری انضباطی زندان از ۱۹ دی‌ماه منوچهر بختیاری را به مدت سه ماه از دسترسی به تلفن زندان و تماس با خانواده‌اش محروم کرده است. خانواده بختیاری پس از کشته شدن فرزندش پویا بختیاری، بارها با خشونت مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌اند. پیش‌تر، مهرداد بختیاری، برادر منوچهر بختیاری و عموی پویا نیز به پنج سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از ایران محکوم شده بود. پویا بختیاری در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در مهرشهر کرج به ضرب گلوله مأموران امنیتی کشته شد. پویا به‌همراه خواهر و مادرش در دومین روز از اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین به راهپیمایی معترضان پیوسته بود.

قوه قضاییه ایران می‌گوید مدیر موسسه غیرانتفاعی البرز در خورموج را به دلیل تنبیه دانش‌آموزان بازداشت کرده است

به دنبال انتشار یک ویدئو از تنfیه بدنی دانش‌آموزان در یک موسسه غیرانتفاعی در شهر خورموج، واقع در استان بوشهر، رئیس کل دادگستری این استان مدعی شد که فرد خاطی بازداشت شده است. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه (میزان)، به نقل از مهدی مهرانگیر رئیس کل دادگستری استان بوشهر، نوشت: «دستور دستگیری فردی که خشونت فیزیکی علیه دانش آموزان انجام داده بود صادر شد و در حال حاضر مدیر موسسه دستگیر شده است.» انتشار ویدئو و تصاویری از خشونت مدیر مدرسه غیرانتفاعی البرز در شهر خورموج استان بوشهر در روزهای گذشته با واکنش فعالان صنفی و مسئولان حکومتی آموزش و پرورش همراه بود. رسانه‌های داخلی ایران پس از انتشار ویدئو نام مدرسه‌ای که در آن دانش‌آموزان تنبیه بدنی شده بودند را مخفی کردند. پیشتر آموزش و پرورش شهرستان دشتی گفته بود که در یک جلسه فوری «مدیر خاطی را عزل کرده است».

نیروهای امنیتی سجاد ملک‌شاهی را پس از انتشار ویدئو «دعوت به تحریم انتخابات» بازداشت کردند

فعالان حقوق بشر و رسانه‌هایی که به صورت ویژه اخبار کردستان را پوشش می‌دهند از بازداشت سجاد ملک‌شاهی، شهروند ساکن قروه در شامگاه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ خبر دادند. به گفته «کردپا» و «شبکه حقوق بشر کردستان» ماموران امنیتی ملکشاهی را پس از آنکه او در یک ویدئو مردم را به شرکت نکردن در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ دعوت کرد، بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل کردند. این دو منبع گزارش کردند نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منزل ملکشاهی «یورش بردند و او را بازداشت کردند.» ملکشاهی در یک ویدئو که آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفته بود: «اگر می‌خواهید رای بدهید، این یعنی به تمام دزدی‌ها و اختلاس‌ها رای داده‌اید.». انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

محکومیت توماج صالحی به یک سال حبس در دادگاه تجدیدنظر «تایید» شده است

حساب کاربری منسوب به توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «حکم ۱ سال حبس ناعادلانه توماج صالحی که در دادگاهی مخفیانه بدون حضور وکیل و اطلاع قبلی صادر شده‌بود عیناً تایید شد.» این حساب کاربری که اخبار مربوط به توماج صالحی را پوشش می‌دهد، افزود: «تایید این حکم در حالی صورت گرفته‌است که همچنان پس از گذشت بیش از ۲ ماه از حمله، ضرب و شتم و ربایش خیابانی، برای تفهیم اتهام و همچنین در دادگاه فرمایشی/دستوری هیچگونه مستندات قانونی توسط قضات ارائه نشده و صرفاً بر طبق دستور نهادهای امنیتی در حالیکه غیرقانونی بودن اتهامات وارده بر آنها محرز بوده، حکم صادر کردند». نیروهای امنیتی ۱۲ آذر برای دومین‌بار در فاصله حدود یک سال توماج صالحی، رپر معترض در ایران را بازداشت کردند. او پیشتر در آبان ۱۴۰۱ همزمان با خیزش زن، زندگی، آزادی به دست نیروهای امنیتی بازداشت و برای مدت طولانی در سلول انفرادی حبس و شکنجه شده بود. دادگاه انقلاب او را بابت اتهام «افساد فی الارض» به شش سال و سه ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی چون محرومیت از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، ممنوعیت خروج از کشور، منع فعالیت هنری محکوم کرده بود. صالحی که با ترانه‌های اعتراضی‌اش در سال‌های پایانی دهه ۹۰ خورشیدی مشهور شد، آذر ۱۴۰۲ به دست ماموران لباس شخصی مسلح و بدون ارائه هرگونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و شتم شدید در بابل بازداشت شد.

یک عضو «شورای عالی نظام پرستاری»: پرستاران برای تأمین معاش مجبورند چند جا کار کنند

اعظم فخری محمودی، عضو «شورای عالی نظام پرستاری» ایران گفته پرستاران به دلیل دستمزد اندک و اجرا نشدن عادلانه نظام تعرفه‌بندی، به کار در چند جا مشغولند. او نخستین فردی نیست که در باره نظام ناعادلانه دستمزد کادر درمان سخن می‌گوید. پیش از این نیز دبیرکل خانه پرستار و بسیاری از پرستاران گفته بودند که دستمزد پرستاران کفاف هزینه زندگی را نمی‌دهد و آنها را به ترک شغل و حتی مهاجرت مجبور می‌کند. فخری محمودی ضمن تأیید دستمزد ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان برای هر ساعت کار اضافه پرستاران، این مبلغ را «بسیار ناچیز» توصیف کرد و افزود: «اگر قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به سبک و فرمول خودش و به صورت عادلانه اجرا شود، وضعیت معیشت پرستاران بهبود پیدا می‌کند.» او با بیان این که «برخی بیمارستان‌ها در پرداخت تعرفه اعمال سلیقه می‌کنند»، گفت: «ما شاهدیم که پرستاری که بیشترین خدمات را ارائه می‌دهد، کمترین دریافتی را دارد. اگر عدالت در پرداخت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری رعایت شود دیگر نیازی نیست پرستاران چند جا کار کنند.» عضو «شورای عالی نظام پرستاری» که انتخابات آن با رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای منتقد وزارت بهداشت و درمان برگزار شد، شرایط شغلی پرستاران زن را سخت‌تر توصیف کرد و از مدیران بیمارستان‌ها خواست تا پرستاران زن را در بخش‌هایی که کمتر تنش و استرس دارند به کار بگیرند. بر اساس گفته مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و اعضای تشکل‌های صنفی در سال ۱۴۰۱ حداقل سه هزار پرستار ایران را ترک کردند.

در دو حادثه کاری جداگانه یک کارگر کشته شد، دو کارگر مصدوم شدند

رسانه‌های داخلی ایران از مرگ و مصدومیت سه کارگر دیگر طی یک روز در دو شهر بروجن و شهررضا خبر دادند. در شهرک صنعتی رازی شهررضا در استان اصفهان دو کارگر که هویت آنها اعلام نشده است، آسیب دیدند. یکی از کارگران که به گفته خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، ۲۷ ساله بود در دم جان باخت و کارگر دیگر که ۲۶ سال سن داشت، به بیمارستان منتقل شد. این دو کارگر هنگامی دچار حادثه شدند که مجبور بودند برای گرمایش اتاق کارگاهی که در آن شاغلند از اجاق گاز استفاده کنند. در یک خبر دیگر مدیر آتش‌نشانی بروجن در استان چهارمحال و بختیاری گفت که یک کارگر حین کار در یک کارگاه صنعتی در شهرک صنعتی خادم‌القران به دلیل گیر کردن دستش در لابه‌لای دستگاه دچار مصدومیت شد. رسانه‌های ایران در بسیاری از مواقع نام کارگاه‌هایی که کارگران در آن آسیب می‌بینند را پنهان می‌کنند. براساس اعلام پزشکی قانونی تنها در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ حوادث مرگبار کارگری نسبت به مدت مشابه یک سال قبل‌تر ۱۵,۷ درصد افزایش یافته است. در این بازه زمانی حداقل ۱۰۷۷ کارگر جانشان را بر اثر حادثه کاری از دست دادند. آمار جمع‌آوری شده در سازمان‌های حقوق بشری شمار کارگرانی را که سال ۲۰۲۳ قربانی حوادث مرگبار شدند بیش از دو هزار نفر نشان می‌دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران اما ادعا می‌کند حوادث مرگبار در محیط‌های کاری کاهش یافته است و سالانه حدود ۷۰۰ کارگر جانشان را به علت ناایمن بودن محل کار از دست می‌دهند. این آمار تنها حوادث ثبت شده از سوی بازرسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در برمی‌گیرد در حالی که عمده حوادث مرگبار کارگری در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار رخ می‌دهند.

کره شمالی چندین موشک کروز به دریای ژاپن شلیک کرد

مقام‌های نظامی در سئول گفتند که کره شمالی چهارشنبه ۲۵ بهمن/ ۱۴ فوریه چند موشک کروز جدید شلیک کرد. این شلیک‌های جدید بخشی از یک سلسله آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ ‌یانگ در سال جاری است که با خط ‌و نشان‌ کشیدن‌های هر دم فزاینده رهبر این کشور برای همسایه جنوبی‌اش همراه بوده است. کیم جونگ اون، کره جنوبی را «دشمن اصلی» کشورش اعلام کرده است، فعالیت آژانس‌هایی را که برای اتحاد مجدد و تنش‌زدایی میان دو کره فعالیت می‌کنند، متوقف کرده و گفته حتی ذره‌ای نقض حریم کشورش را با جنگ پاسخ خواهد داد. پیونگ یانگ همچنین آزمایش‌های تسلیحاتی از جمله موشک‌های کروز، سیستم سلاح هسته‌ای زیر سطحی و موشک بالستیک مافوق صوت با سوخت جامد را افزایش داده است. در واکنش به دور جدید آزمایش موشک‌های کروز کره ‌شمالی، ستاد مشترک ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفت که در همکاری با کره جنوبی در حال بررسی وضعیت هستند. اوایل این هفته، کره‌ شمالی اعلام کرد که سیستم کنترلی جدیدی را برای یک پرتابگر موشک آزمایش کرده است. پرتاب موشک‌های کروز این گمانه‌زنی را هم در میان کارشناسان نظامی برانگیخته است که پیونگ‌ یانگ در حال آزمایش این سلاح‌ها قبل از ارسال آنها به مسکو برای استفاده در جنگ اوکراین است. پیونگ یانگ و مسکو در ماه‌های اخیر روابط خود را تقویت کرده‌اند و کیم جونگ اون، رهبر این کشور، سفری نادر به روسیه برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه در ماه سپتامبر داشت. سئول و واشنگتن به صورت مشترک کره شمالی را متهم کرده‌اند که در ازای دریافت حمایت فنی از برنامه ماهواره‌ای‌اش به روسیه تسلیحات می‌دهد. رویدادی که مجموعه‌ای از تحریم‌های سازمان ملل علیه هر دو کشور را نقض می‌کند. برخلاف موشک‌های بالستیک، آزمایش موشک‌های کروز تحت تحریم‌های فعلی سازمان ملل علیه پیونگ یانگ ممنوع نیست. موشک‌های کروز نسبت به موشک‌های بالستیک در ارتفاع پایین‌تری پرواز می‌کنند و شناسایی و رهگیری آن‌ها سخت‌تر است.