ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئولان قضائی جمهوری اسلامی مانع از اعزام یحیی ناصری، زندانی سیاسی عرب اهوازی به بیمارستان شدند

در حالی‌که یحیی ناصری، زندانی سیاسی عرب اهوازی از بیماری رنج می‌برد، با این حال، مقام‌های قضائی و امنیتی از اعزام او به بیمارستان خارج از زندان برای درمان جلوگیری می‌کنند. به‌گزارش سازمان حقوق بشری «کارون»، یحیی ناصری به بیماری هموروئید مبتلا است و به‌دلیل شدت گرفتن وضعیت بیماری‌اش نیاز فوری به درمان و عمل جراحی دارد. یحیی ناصری از ۱۸ سال پیش در زندان به‌سرمی‌برد. او پس از دستگیری به مدت ۹ ماه در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات شکنجه شد و سپس در یک دادگاه فرمایشی به ریاست قاضی شعبانی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب در اهواز به اعدام محکوم شد. این حکم سپس به حبس ابد کاهش یافت. سازمان حقوق بشری «کارون» با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت ناصری، تأکید کرده است که جلوگیری از دسترسی او به مراکز درمانی مناسب، نقض آشکار حقوق بشر است. این سازمان خواستار اقدام فوری برای اعزام یحیی ناصری به بیمارستان و ارائه خدمات پزشکی لازم است، و از سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی می‌خواهد که برای اعمال فشار به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران جهت انجام اقدام‌های لازم برای حفظ سلامت این زندانی سیاسی تلاش کنند.

طالبان عبدالله دانش، خبرنگار تلویزیون معارف را بازداشت کرد

رسانه‌های افغانستان از بازداشت یک خبرنگار سابق شبکه تلویزیونی معارف در ولایت پروان خبر دادند. هشت صبح به نقل از منابع خود نوشت استخابارات طالبان شامگاه ۲۴ خرداد عبدالله دانش، خبرنگار پیشین شبکه تلویزیونی معارف را بازداشت و او را به مکان نامعلوم منتقل کردند. دانش علاوه بر تلویزیون معارف، در تلویزیون میترا و رادیو دنیا کار کرده بود. او پس از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان و تعطیلی بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و رسانه‌های چاپی بیکار شده بود. تا هنگام انتشار این خبر طالبان توضیحی درباره بازداشت دانش نداده است.

نیروهای امنیتی معلمان بازنشسته را کتک زدند، آموزش و پرورش بیانیه تشکل‌های صنفی معلمان را جعل کرد

دو روز پس از تجمع گروهی از معلمان بازنشسته در تهران، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از «ضرب‌وشتم» تجمع‌کنندگان به دست مأموران امنیتی خبر داد. این شورا با انتشار تصاویری از بدن کبودشده دو معلم حاضر در تجمع ۲۲ خرداد نوشت: «روز چهارشنبه تجمع فرهنگیان بازنشسته مورد هجوم وحشیانه نیروهای پلیس قرار گرفت. تجمع را برهم زدند و تعدادی از معلمان را ضرب‌وشتم نمودند. این برخورد حاکمیت با ۳۰ سال خدمت صادقانه است.» شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در ادامه با اشاره به «جعل بیانیه دعوت به مشارکت در انتخابات» از سوی وزارت آموزش و پرورش، این اقدام را «وقاحت» خواند و گفت: «در شرایطی که حکومت نمایش انتخابات راه انداخته و با وقاحت به نام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بیانیه انتخاباتی! جعل و صادر می‌کند تا برای خودش اعتبار بخرد. اما باز دست از سرکوب مردم و معلمان برنمی‌دارد. این در حالی است که یکی از شعارهای معلمان طی ماه‌های گذشته این بود که: از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رأی نمی‌دیم». وزارت آموزش و پرورش ایران در حالی که کانون‌های صنفی را «فاقد مجوز» و مصداق «تشکل غیرقانونی» می‌خواند، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای جعلی به نام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی صادر کرده و در آن از دانش‌آموزان و والدین آنها خواسته است که در انتخابات شرکت کنند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با صدور اطلاعیه‌ای این بیانیه را جعلی دانسته و گفته بود تا به حال موضعی مبنی بر دعوت به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نگرفته است.

سوفیا هوانگ ژوکین، روزنامه‌نگار چینی و فعال «می تو» به پنج سال زندان محکوم شد

سوفیا هوانگ ژوکین روزنامه‌نگار و فعال عرصه «می تو» در چین به پنج سال زندان محکوم شد. اتهام او «تحریک برای براندازی علیه دولت» عنوان شده است. علاوه بر این روزنامه‌نگار، وانگ جیان بینگ، فعال کارگری نیز همزمان به سه سال و شش ماه زندان محکوم شده است. سوفیا هوانگ ژوکین که به نماد جنبش فمینیستی «می تو» در چین شناخته شده است در رسانه‌های اجتماعی در مورد تجربیات خود از آزار جنسی در محل کارش می‌نوشت. او در یک آژانس خبری چینی مشغول به کار بود. ژوکین و وانگ نوامبر سال ۲۰۲۰ در یکی از شهرهای جنوبی چین در برگزاری تجمعات فعال بودند. سوفیا هوانگ ژوکین سال ۲۰۲۱ بازداشت شد و زمان بازداشت وانگ نیز همراهش بود. جلسات دادگاه سال ۲۰۲۳ پشت درهای بسته برگزار شد. به گفته نهادهای حقوق بشری این دو مدت‌ها در زندان با شرایط وخیم در بازداشت بودند. سارا بروکس، مدیر بخش چین سازمان عفو بین‌الملل حکم ژوکین و وانگ را مغرضانه و بی‌اساس توصیف کرده و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط هر دو فعال شده است.

انتخابات بریتانیا: پیشی گرفتن حزب راست افراطی «اصلاحات بریتانیا» از محافظه‌کاران در نظرسنجی‌ها

براساس نتایج یک نظرسنجی جدید، نایجل فاراژ، رهبر حزب «اصلاحات بریتانیا» برای نخستین بار از ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا از حزب محافظه‌کار، جلوتر است. نتایج نظرسنجی «یوگاو» که برای روزنامه تایمز صورت گرفت نشان می‌دهد که حزب اصلاحات بریتانیا با دو درصد اختلاف نسبت به نظرسنجی‌های پیشین از حزب محافظه‌کار پیشی گرفته است. براساس این نظرسنجی حزب «اصلاحات بریتانیا» ۱۹ درصد محبوبیت دارد و حزب محافظه‌کار (حزب حاکم) ۱۸ درصد. در این نظرسنجی حزب مخالف دولت یعنی حزب کارگر با ۳۷ درصد از احزاب دست راستی و محافظه‌کار کشور جلوتر است. حزب کارگر بریتانیا را کی‌یر استارمر رهبری می‌کند. نتایج این نظرسنجی که بیش از دو هزار نفر در آن شرکت داشتند در آستانه انتخابات سراسری منتشر می‌شود. محبوبیت حزب «اصلاحات بریتانیا» پس از بازگشت دوباره فاراژ به عرصه سیاست و در دست گرفتن رهبری حزب افزایش یافته است. کارزار فاراژ در زمان برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) موفق بود. حزب «اصلاحات بریتانیا» یک حزب راست‌گرای ضدمهاجرت است که سال ۲۰۱۸ و پس از برگزیت تأسیس شد. انتخابات سراسری بریتانیا ۱۴ تیر / ۴ ژوئیه زودتر از موعد مقرر (پاییز امسال) برگزار می‌شود.

مسئولان زندان سپیدار اهواز مانع درمان نجات انور حمیدی کارون شده‌اند

نجات انور حمیدی در زندان به بیماری مبتلا شده است. مسئولان سازمان زندان‌ها مانع مرخصی و انتقال او به درمانگاه برای درمان می‌شوند. یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به هرانا گفت علیرغم ابتلا به «اختلال در عملکرد تیروئید، آب مروارید و خونریزی از ناحیه هر دو چشم، فشار خون، چربی خون و سردردهای مزمن»، او «از رسیدگی پزشکی مناسب و همچنین اعزام به پزشکی قانونی برای تایید عدم توانایی در تحمل کیفر محروم مانده است». نجات انور حمیدی کارون از سال ۱۳۹۷ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق در زندان سپیدار اهواز حبس شده است. دادگاه او را به ۱۵ سال حبس محکوم کرده که بخشی از آن قابل اجرا است. او که در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی نیز در زندان حبس شده بود، سال ۱۳۹۶ به دست ماموران امنیتی بازداشت و به قید وثیقه آزاد شد.

کارگران شهرداری منطقه سه زاهدان اعتصاب کردند

تأخیر در پرداخت دستمزد به یک رویه معمول در شهرداری‌ها تبدیل شده است. صدها کارگر شهرداری در نقاط مختلف ایران از یک ماه تا سه سال مزد معوقه طلب دارند. برخی از این کارگران روزانه برای دریافت مطالبات مزدی معوقه تجمع و تحصن می‌کنند. یک نمونه از یک گروه کارگران شهرداری زاهدان هستند که پنجشنبه ۲۴ خرداد اعتصاب کردند. به گفته رسانه‌های نزدیک به فعالان بلوچ، کارگران شهرداری منطقه سه زاهدان پنجشنبه ۲۴ خرداد دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان سازمان همیار تجارت این شهر تجمع کردند تا به تأخیر در پرداخت دستمزدها اعتراض کنند. کارگران معترض گفتند با گذشت سه ماه از آغاز سال، هنوز حقوقی دریافت نکرده‌اند و حق بیمه آنها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است. به گفته کارگران معترض، مسئولان شهرداری وعده کرده بودند تا پیش از ۱۴ خرداد مزد معوقه آنها را پرداخت کنند. این وعده اما تحقق نیافت. اعتصاب کارگران شهرداری موجب انباشت زباله در برخی معابر عمومی منطقه سه شهرداری شده است. در روزهای قبل نیز کارگران شهرداری بندرعباس، دزفول، یاسوج و چند شهر دیگر در اعتراض به تأخیر در پرداخت دستمزدها و دستمزد اندک اعتصاب و تجمع کرده بودند.

از هر چهار افغانستانی یک نفر شب را گرسنه می‌خوابد

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد خواستار اهدای غذا به نیازمندان در افغانستان شد. این نهاد بین‌المللی در آستانه «عید قربان» به عنوان یکی از بزرگترین مناسبت‌های مذهبی مسلمانان نوشت یک چهارم جمعیت افغانستان «هر روز غروب گرسنه به خواب می‌روند». به گفته برنامه جهانی غذا دست‌کم ۱۲ میلیون نفر از مردم افغانستان «نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا می‌آید». این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید برای کمک‌رسانی در شش ماه آینده به ۶۵۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد. افغانستان از تابستان ۲۰۲۱ بار دیگر تحت سلطه طالبان قرار دارد. پس از بازگشت طالبان به قدرت، سازمان‌های بین‌المللی و خارجی مستقر در افغانستان بخشی از کمک‌های خود را محدود کردند یا برای انتقال آن با مانع روبه‌رو شدند.

در حمله اسلام‌گرایان تندرو به شرق جمهوری دموکراتیک کنگو ده‌ها نفر کشته شدند

بیش از ۴۰ نفر در حمله شورشیان اسلام‌گرا در جمهوری دموکراتیک کنگو کشته شدند. رئیس اداره منطقه لوبرو در شرق این کشور، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای گروه «نیروهای دموکراتیک متفقین» را مسئول این حمله دانست. این گروه تندرو که تبار آن اوگاندایی است و از متحدان گروه «دولت اسلامی» (داعش) محسوب می‌شود، از اواسط دهه ۱۹۹۰ هزاران غیرنظامی را کشته است. در هفته‌های اخیر شمار حملات اسلام‌گرایان تندرو در این منطقه افزایش یافته است. داعش هفته گذشته اعلام کرد که افراد این گروه در حمله به روستای مسیحی‌نشین ماسالا در منطقه بینی واقع در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، ۶۰ مسیحی را سر بریدند و تعدادی از خانه‌های اهالی این روستا را به آتش کشیده و اموال آن‌ها را غارت کردند. از ابتدای ماه ژوئن تاکنون دست‌کم ۱۵۰ نفر جان خود را در این حملات از دست داده‌اند. شرق جمهوری دموکراتیک کنگو که غنی از مواد معدنی است چندین دهه می‌شود که با خشونت‌های مداوم دست به گریبان است. براساس برآوردهای سازمان ملل، تقریباً هفت میلیون نفر از اهالی این منطقه در پایان سال ۲۰۲۳ آواره شدند.

مسعود پزشکیان هم می‌خواهد مرزها را مسدود و مهاجران افغانستانی را از ایران اخراج کند

مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌ جمهوری «انسداد مرز» ایران و افغانستان را یکی از برنامه‌های خود در حوزه «مهاجران» اعلام کرد. او در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت دولت او همزمان سه اقدام را در باره مهاجران افغانستانی پیش خواهد برد. انسداد مرزها تا به حال سیاست مشترک او و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری است. پزشکیان نوشت: «انسداد مرزها و جلوگیری از مهاجرت بیشتر» مسئولیت محوری او به وزارت کشور خواهد بود. «ساماندهی مهاجرین موجود» دیگر سیاست اعلام شده از سوی پزشکیان است. او نوشت: «نباید انکار کرد که تعداد زیادی از برادران افغان نقش مؤثری در اقتصاد ایران دارند یا در جنگ تحمیلی و... فداکاری کرده‌اند ولی حضور آنها در ایران باید ساماندهی شده و با انضباط باشد». «مذاکره با کشورهای غربی برای پذیرش بخشی از مهاجرین یا حداقل تقبل هزینه‌های حضور آنان در ایران» هم سومین راهکار اعلام شده از سوی پزشکیان در ارتباط با مهاجران افغانستانی در ایران است که دو سال اخیر موج خشونت بیشتری علیه آنها جریان دارد. ایران به تازگی ساخت دیوار در مرزهای شرقی را با هدف ممانعت از ورود مهاجران افغانستانی آغاز و طی سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون افغانستانی را اخراج کرده است. در روزهای قبل محمدباقر قالیباف هم انسداد مرزها و اخراج مهاجران افغانستانی را بخشی از سیاست دولت خود اعلام کرده بود.