ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توقیف گذرنامه و شش ماه ممنوع الخروجی مریم‌ محمودآبادی از بازداشتی‌های جنبش «ژن، ژیان، ئازادی»

گذرنامه مریم‌ محمودآبادی از بازداشتی‌های جنبش «ژن، ژیان، ئازادی» به مدت شش ماه با حکم دادستان عمومی و انقلاب سیرجان توقیف شد. مریم‌ محمودآبادی جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ با گذاشتن وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت از زندان سیرجان آزاد شده است. بنا به اطلاعات رسیده به زمانه او ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ گذرنامه خود را تحویل نهادهای امنیتی داد تا دوره ۶ ماه ممنوع الخروجی خود را بگذراند. در نامه‌ای که به امضای مجتبی قدیمی، دادستان عمومی و انقلاب سیرجان رسیده از پلیس اطلاعات و امنیت عمومی سیرجان خواسته شده تا توقیف گذرنامه مریم محمود آبادی را عملی کند. به گفته منابع زمانه مریم‌ محمودآبادی همچنین باید به مدت دو سال به صورت اجباری در بهزیستی شهر سیرجان کار بدون دستمزد انجام دهد. مریم محمودآبادی ۲۵ ساله، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با یورش مأموران امنیتی به منزلش در سیرجان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در کرمان منتقل شد. او پس از نزدیک به سه هفته بازداشت در انفرادی زندان کرمان، از ۱۶ خرداد به زندان سیرجان منتقل شده بود. مریم محمودآبادی آبان ۱۴۰۱ نیز در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی آزادی» در ایران، بیش از یک ماه را در انفرادی اطلاعات سپاه و سپس زندان کرمان در بازداشت بود. او آن‌زمان در نهایت با قرار وثیقه و به صورت موقت از زندان آزاد شد.

سارا جهانی، در پی اسپاسم عضلانی آسیب‌دیده است؛ مسئولان زندان لاکان رشت مانع دسترسی او به امکانات تخصصی پزشکی می‌شوند

سارا جهانی، فعال حقوق زنان محبوس در زندان لاکان رشت دچار اسپاسم عضلانی شده و از اعزام به مراکز درمانی و رسیدگی پزشکی محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده ضمن تایید این خبر به هرانا گفته است: «صبح روز [سه‌شنبه ۲۳ مردادماه]، خانم جهانی در سرویس بهداشتی زندان دچار اسپاسم عضلانی شد و به دلیل عدم کنترل تعادل به زمین افتاد. در پی این اتفاق، بالای چشم وی دچار پارگی و خونریزی شد. اما مسئولین زندان به پزشک بهداری اجازه ویزیت وی را ندادند و تنها کمک بهیار، بالای چشم او را بخیه زده‌اند. با توجه به شدت خونریزی و پارگی بالای چشمش نیاز به رسیدگی تخصصی پزشکی دارد.» در مردادماه ۱۴۰۲ و با نزدیک شدن به سالگرد اعتراضات زن، زندگی، آزادی سرکوب و بازداشت فعالان حوزه زنان شدت گرفت. سارا جهانی از جمله ۱۲ کنش‌گر حقوق زنان ساکن گیلان بود که آن زمان بازداشت شد و اکنون برای گذران حکمی سه ساله در زندان لاکان رشت در بند است. علی‌رغم ابتلای او به بیماری‌‌های زمینه‌ای، شعبه پنج اجرای احکام دادسرای رشت گفته است که پزشکی قانونی، او را دارای توان تحمل کیفر تشخیص داد، آن ‌هم در حالی‌ که مسئولان پزشک قانونی رشت به‌صورت شفاهی به خانواده‌ او اعلام کرده بودند که به‌واسطه ابتلا به بیماری و شدت آن، توان تحمل کیفر را ندارد. سارا جهانی دکتر داروساز است و در بیمارستان سوانح سوختگی رشت کار می‌کرد. او در دادگاه بدوی به شش سال و سه ماه حبس که سه سال و شش ماه و یک روز آن قابل اجراست، محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. او پیش از بازداشتش در ویدئویی در حساب اینستاگرامی‌اش گفته بود: «اگه فقط اجازه بدهید زنده بمانیم، باز هم بلند می‌شویم و می‌گوییم: زن، زندگی، آزادی»

کارشکنی ضابطین امنیتی در تامین امنیت جانی زندانیان: به‌رغم موافقت پزشک معتمد قوه قضائیه، با مرخصی درمانی سروناز احمدی مخالفت می‌شود

روز گذشته یکی از نزدیکان سروناز احمدی در حساب اینستاگرامی‌اش خبر داد که این مترجم و فعال حقوق کودکان و زنان روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد از زندان اوین به پزشک متخصص مغز و اعصاب اعزام شده است، سپس پزشک معتمد قوه قضائیه بر اساس نتایج آزمایش‌ها و نوار مغز طی نامه‌ای به مسئولان زندان وضعیت او را بسیار وخیم توصیف کرده و برای او درخواست مرخصی اورژانسی کرده است اما ضابطین پرونده او با مرخصی درمانی‌اش مخالفت کرده‌اند. این در حالی‌ است که سروناز احمدی یک سوم از محکومیت سه سال و نیمه خود را طی کرده و طبق قانون امکان استفاده از مرخصی و آزادی مشروط را دارد. اما کارشکنی ضابطین امنیتی اجازه استفاده از این حقوق را به او نمی‌دهد. اعزام او به بیمارستان سه‌شنبه هفته گذشته و پس از حمله گارد زندان به بند زنان اوین صورت گرفت. زندانی‌های بند زنان اوین، در در اعتراض به اجرای حکم اعدام رضا رسایی، دست به تحصن زده بودند و در نتیجه‌ی حمله گارد زندان به آن‌ها، برخی دچار حمله عصبی و آسیب و جراحت شدند. سروناز احمدی در پی حمله عصبی به بیمارستان منتقل شد و همان شب به بند بازگشت و همچنین نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل نیز دچار حمله تنفسی و به بهداری زندان منتقل شد. سروناز احمدی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ هنگامی که برای عیادت محمد حبیبی به منزل او رفته بود، همراه دیگر فعالان مدنی بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین در بند است. او فعال حقوق کودکان است و از او ترجمه‌هایی هم در حوزه زنان منتشر شده است از جمله کتاب «انقلاب در نقطه صفر: کار خانگی، بازتولید و مبارزه فمینیستی» اثر سیلویا فدریچی. سرکوب و آزار زندانیان زن شدت گرفته است. یکی از نزدیکان آنیشا اسدالهی، مترجم و فعال حقوق کارگران محبوس در زندان اوین در حساب اینستاگرامی‌اش از تداوم قطع تماس زندانیان خبر داده است. زنان زندان اوین روزهای سه‌شنبه در همراهی با دیگر زندانیان، علیه اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند اما در هفته‌های گذشته با صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی، فعال حقوق کارگران و پخشان عزیزی، فعال سیاسی کرد اعتراضات آن‌ها به تحصن و امتناع از بازگشت به بند تبدیل شد. فایل صوتی اعتراضات آن‌ها نشان می‌دهد که شعارهایی از جمله «بند زنان اوین/هم‌صدا و هم‌پیمان/تا لغو حکم اعدام/ایستاده‌ایم تا پایان» سر داده شده.

فرمانده مرزبانی فراجا: از نیمه دوم سال پروژه سه‌میلیارد یورویی انسداد مرزهای شرقی را شروع می‌کنیم

همزمان با معرفی وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی، سردار احمد علی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا روز چهارشنبه ۲۴ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که وزارت کشور سه میلیارد یورو را به انسداد مرزهای شرقی ایران اختصاص داده. شورای عالی امنیت ملی نیز انجام این وظیفه را به عهده عهده ستاد کل نیروهای مسلح گذاشته است. فرمانده مرزبانی فراجا گفت: «در ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاهی تشکیل شد که این قرارگاه به صورت هفتگی جلساتی را تشکیل می‌دهد. بودجه لازم نیز به ارتش، سپاه و مرزبانی انتظامی تخصیص داده شد. درحال حاضر اقدامات اولیه شامل عقد قراردادها انجام شده و درحال انجام تدارکات ساخت برجک‌ها و پاسگاه‌ها، خرید حس‌گرها، دوربین‌ها و اسلحه‌های پیشرفته مورد نیاز هستیم.»