ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان: «تداوم حبس ظالمانه‌ی هاشم خواستار و جواد لعل‌محمدی محکوم است»

شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان، با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی جواد لعل‌محمدی و هاشم خواستار، دو تن از فعالان صنفی معلمان محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد شد. این شورا در بخشی از بیانیه‌ای که منتشر کرده آورده است: «جواد لعل‌محمدی و هاشم خواستار نام‌هایی آشنا برای کنشگران صنفی ایران هستند. آقای هاشم خواستار سالهاست وجود شریف و صدیقش به مقاومت و مبارزه‌ای صادقانه گره خورده است. این معلم مبارز طی چهار دهه اخیر دوره‌ای نبوده است که تجربه زندان و محرومیت را از سر نگذرانیده باشد. هر اندازه که فشارها و محرومیت‌ها و سختی‌ها بر او و خانواده دردمند او بیشتر شده، آرمان‌های بلنداخلاقی و انسانی این معلم پیشکسوت در راه تعالی اخلاقی جامعه و سیاست و حکومت و اجتماع و آموزش فزونی یافته است». در بخش دیگر این بیانیه، شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان نوشته است که «این شورا از دست اندرکاران قضایی به ویژه دادستانی مشهد انتظار دارند با توجه به بیش از پنج سال زندان بدون مرخصی آقای خواستار که در دهه هفتاد زندگی است و انواع بیماری‌های جسمی را صبورانه به دوش می‌کشد و مشکلات مشابهی که دامن‌گیر جناب آقای لعل‌محمدی ست، با فراهم آوردن شرایط آزادی این معلمان آزاده، امید و نشاط را به عموم جامعه ایران، به ویژه جامعه معلمان ایران به ارمغان آورند.» پیش‌تر هرانا گزارش کرده کرد که هاشم خواستار دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. او از بیماری‌های گوارشی و فشار خون بالا رنج می‌برد و از رسیدگی درمانی مناسب محروم است. بر مبنای گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هم‌چنین جواد لعل محمدی از امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است. او از بیماری قند خون رنج می‌برد و طی دوران حبس به دلیل ضرب و شتم توسط ماموران زندان، از ناحیه گوش و چشمانش دچار آسیب‌دیدگی شده است.

پنج ترم محرومیت از تحصیل تهمینه مهدیان، دانشجوی مجسمه‌‌سازی تایید شد

در ادامه پرونده‎‌سازی‌های امنیتی و سرکوب دانشجویان، محرومیت پنج ترم از تحصیل تهمینه مهدیان، دانشجوی مجسمه‌سازی دانشگاه هنر در وزارت علوم تایید شد. کانال تلگرام دانشجویان متحد که این خبر را منتشر کرده نوشته است که تهمینه مهدیان از مهر ١۴٠١ یک ترم تحصیلی را بدون دریافت حکم ممنوع‌الورود بود، دو ترم دیگر را نیز به واسطه‌ی پرونده‌سازی تعلیق و حال پس از اتمام دوران محرومیت از تحصیل، مجددا دو ترم دیگر محرومیت از تحصیل او توسط کمیته‌ی مرکزی وزارت علوم تایید شده است. تهمینه مهدیان دانشجوی ترم آخر مقطع کارشناسی است. او که اخیراً امتیاز ارشد مستقیمی را بدلیل تعلیق از دست داده، اکنون با خطر اخراج مواجه است. دولت ابراهیم رئیسی از سال ۱۴۰۰ و به ویژه پس از جنبش ژینا با تشکیل پرونده‌های انضباطی و اداری شمار زیادی از دانشجویان را تعلیق یا اخراج کرد و اساتید منتقد دانشگاه‌ها را هم یا بازنشسته کرد و یا قراردادشان را تمدید نکرد. حق تحصیل، به‌عنوان حق پایه‌ای و همگانی، همواره بخش مهمی از مطالبات دانشجویان و سازمان‌های صنفی دانشجویی بوده است. به‌رغم وعده‌های انتخاباتی، در دولت چهاردهم نیز رویه سرکوب دانشگاه و دانشجویان متوقف نشده و چندین دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تعلیق شدند. پیش‌تر «شورای هماهنگی» ضمن محکومیت صدور چنین احکامی، خواهان بازگشت به تحصیل تمام دانشجویان شده و این احکام را «ظالمانه» خوانده بود.

مرگ و مصدومیت ۱۲ تن در مسیر عسلویه به کنگان- ۱۱ تن از مصدومان و کشته‌شدگان مهاجر بودند

رسانه‌های داخلی ایران صبح ۲۴ شهریور گزارش کردند در جریان واژگونی یک دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ در مسیر کنگان به عسلویه در استان بوشهر ۱۲ تن مصدوم یا کشته شدند. به گفته یک مسئول محلی ۱۱ تن از سرنشینان این خودرو مهاجر بودند. احسان ایزدپناه، مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان بوشهر به خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی گفت: «در این حادثه ۹ تن کشته و سه تن نیز مصدوم شدند.» به گفته او ۱۱ تن از سرنشینان خودرو «اتباع بیگانه بودند». اتباع بیگانه در ادبیات رسمی ایران برای مهاجران و شهروندان غیرایرانی استفاده می‌شود. بنا بر اظهارات ایزدپناه تنها راننده خودرو «تبعه ایران» بود که در این حادثه جان باخت. او گفت سه مصدوم این حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند. بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار تن در تصادف‌های جاده‌ای جان باختند. مشخص نیست این آمار مهاجرانی که ایران آنها را «غیرقانونی» می‌داند، در برمی‌گیرد یا نه. سالانه ده‌ها هزار گریخته از افغانستان تلاش می‌کنند از مسیر ایران به ترکیه بروند. ایران با تشدید مقررات محدودکننده، مسیر عبور را برای این گروه از مهاجران ناامن‌تر و مرگبارتر می‌کند.

وزیر علوم ادعا کرد: برخی از استادان اخراجی به دانشگاه بازگشته‌اند، معاون اول رئیس دولت دانشجویان معترض را «پرخاشگر» خواند که نظام به آنها اجازه نمی‌دهد از خط قرمز عبور کنند

دو مقام ارشد دولت چهاردهم مدعی شدند برخی از مدرسان و اعضای هیئت‌های علمی که در دولت قبل اخراج شده بودند، به دانشگاه بازگشته‌اند و پرونده دانشجویانی که به اخراج یا تعلیق محکوم شده بودند، دوباره بررسی خواهد شد. محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه «یکسری اساتید احساس می‌کنند با آنها فراقانونی برخورد شده است»، گفت: «باید این مساله دنبال شود و مسأله برخورد سلیقه‌ای با اساتید متوقف شود و اگر احیانا با افرادی برخورد سلیقه‌ای شده سریع حل شود.» او همچنین در باره دانشجویان اخراجی، آنها را «فرزندان پرخاشگر» توصیف کرد و افزود: «پاسخ پرخاشگری، اخراج نیست». عارف در ادامه اما تلویحی دانشجویان معترض را به «خط گرفتن از جایی» متهم کرد و گفت: «نظام نشان داده علی‌رغم نگاه فرهنگی، اما اجازه نمی‌دهد کسی از خطوط قرمز آن عبور کند». او بلافاصله اضافه کرد: مطمئن است «اینطور افراد در دانشگاه‌ها» نیستند. همزمان خبرگزاری‌های ایران به نقل از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نوشتند: اساتید اخراجی «کم و بیش به دانشگاه بازگشته‌اند». حسین سیمایی صراف در پاسخ به پرسشی در باره شمار استادانی که دوباره به دانشگاه بازگشته‌اند، گفت «حضور ذهن ندارد». او در باره وضعیت دانشجویانی که به تازگی با حکم تعلیق از تحصیل مجازات شده‌اند هم گفت: «می‌توانند مجدد شکایت کنند». وزیر علوم وعده کرد شکایت دانشجویان «در کمال بی‌طرفی بررسی خواهد شد». پیش از این مسعود پزشکیان وعده کرده بود دانشجویان اخراجی به دانشگاه باز خواهند گشت.

نیروهای امنیتی در آستانه دومین سالگرد خیزش ژینا، سه شهروند دیگر کُرد را بازداشت کردند

در ادامه فشارهای امنیتی و سرکوب فعالان مدنی و شهروندان کُرد در آستانه دومین سالگرد خیزش سراسری ژینا، رضا علایی، فیلمساز اهل بانه به دست نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد. شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد ناشر حقوق بشر مستقر در فرانسه هم‌چنین گزارش کرده که دو شهروند کُرد دیگر در شهرهای دیواندره و مریوان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. بر مبنای این گزارش، چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳، نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بانه، رضا علایی را هنگام خروج از منزل، بدون ارائه حکم قضایی بازداشت کردند. این هنرمند کُرد تا کنون چند فیلم کوتاه و بلند از جمله «زمین‌های کثیف» و «بی ۶» را کارگردانی کرده است. هویت دو بازداشتی دیگر کُرد میلاد پیرانی، اهل روستای «قلعه کهنه» شهرستان دیواندره اعلام شده است. نیروهای امنیتی میلاد پیرانی را در منزل خانوادگی خود در این روستا بازداشت کرده‌اند. زانیار افسری دیگر فرد بازداشتی پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. در آستانه دومین سالگرد خیزش زن، زندگی، آزادی، سرکوب‌ فعالان صنفی و خانواده‌های جان‌باختگان در شهرهای کردستان بیش از پیش افزایش یافته است. طی روزهای اخیر، موج جدیدی از احضار و بازداشت فعالان، شهروندان و خانوادەهای دادخواە در کردستان آغاز شدە و به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان دست‌کم ۲۱ فعال و شهروند کُرد در شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، مریوان، سروآباد، بوکان و بانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و ۱۴ فعال صنفی معلمان کردستان نیز به دادسرای عمومی و انقلاب سنندج احضار شده‌اند. بر اساس خبرهای منتشر شده در کردستان ایران به شمول استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخشی از آذربایجان غربی ۲۵ شهریور اعتصاب عمومی خواهد بود.

دستگاه قضایی حکومت ایران جان دو زندانی دیگر را در زندان‌های قزوین و جیرفت گرفت

دستگاه قضایی ایران جان دو زندانی دیگر را در زندان‌های جیرفت و قزوین گرفت. بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، سحرگاه سه‌شنبه ۲۰ شهریور، منصور سالاری که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان جیرفت اعدام شد. بر مبنای این گزارش، «منصور سالاری اهل شهرستان جیرفت بود و از ۷ سال پیش با اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود. او متهم بود که برسر اختلافات شخصی، پسرعموی خود را به قتل رسانده است.» سازمان حقوق بشسر ایران در گزارشی دیگر خبر داده که صبح چهارشنبه ۲۱ شهریور، حکم یک زندانی به نام کیومرث علائی ۴۰ ساله که با اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد. بر اساس این گزارش، «کیومرث علائی از سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود. او دارای یک فرزند بود.» اعدام این زندانیان توسط مسئولان زندان و نهادهای متولی اعلام نشده است. کارشناسان سازمان ملل دوشنبه ۱۲ شهریور / دوم سپتامبر در بیانیه‌ای نسبت به افزایش اعدام‌ها در ماه اوت ۲۰۲۴ در ایران ‌ابراز نگرانی کردند و از حکومت ایران خواستند فوراً اجرای حکم افرادی را که در معرض مجازات اعدام قرار دارند متوقف کند. بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۴۲۶ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

شیر هم دوباره گران می‌شود

پس از افزایش نرخ نان، شیر و به تبع آن فرآورده‌های لبنی نیز گران می‌شود. احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران خبر داده است رایزنی‌ها با وزیر جهادکشاورزی برای افزایش نرخ شیر انجام شده است و نرخ جدید به زودی ابلاغ خواهد شد. به گفته او قیمت یک کیلوگرم شیر خام سه هزار تومان افزایش خواهد یافت. نرخ شیر خام در بهار ۱۴۰۲، ۱۵ هزار تومان برای هر یک کیلوگرم تعیین شده بود. مقدسی گفت: «قیمت یک کیلوگرم شیر در دامداری ۱۸ هزار تومان تعیین شده و مصوبه آن به زودی ابلاغ خواهد شد.» افزایش قیمت شیر موجب گرانی فرآورده‌های لبنی خواهد شد. دامداران افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی از آغاز سال ۱۴۰۳ را مسبب گرانی شیر عنوان می‌کنند. با افزایش قیمت شیر در سال‌های اخیر مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران کاهش چشمگیری داشته است. در روزهای قبل نیز نرخ نان در چند استان تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود. دولت به قصد آنچه که «یارانه‌زدایی» عنوان می‌کند، سیاست «آزادسازی قیمت‌ها» را در دستور کار قرار داده است.

حال روحی و جسمی سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان در زندان نامساعد است

سروناز احمدی، مترجم، مددکار اجتماعی و فعال حقوق کودکان که بیش از ۱۶ ماه است در زندان حبس شده، از شش روز پیش اعتصاب دارو کرده است. سروناز احمدی که «در اعتراض به نحوه رسیدگی پزشکی و ممانعت از مرخصی درمانی، دست به اعتصاب دارو زده و مصرف داروهای ضروری را متوقف کرده است»، اکنون در زندان با حال نامساعد روحی و جسمی رو به روست. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «سروناز احمدی وقتی که دچار پانیک اتک می‌شود، بدنش قفل می‌شود. او که از ۱۷ شهریور، دست به اعتصاب دارو زده، چندین بار این حملات به او دست داده و همبندی‌هایش او را به بهداری زندان بردند که آنجا تنها به تزریق آمپول عضلانی اکتفا کردند. امکان تکرار این حملات وجود دارد و برای او خطرناک است». این منبع افزود: «سروناز در صورت موافقت با آزادی مشروط و یا اعزام به مرخصی درمانی به اعتصاب خود پایان خواهد داد.» پیش‌تر نیز، هرانا در گفت‌وگو با یک منبع نزدیک به خانواده احمدی گزارش کرده بود که سروناز احمدی در جریان تنش در زندان دچار “پانیک اتک” شده و به بیمارستان منتقل شده بود و پزشکان اعلام کرده بودند که بیماری او مشکوک به صرع است و نیاز به رسیدگی پزشکی مناسب در خارج از زندان دارد. ماموران امنیتی آبان ۱۴۰۱ سروناز احمدی را به همراه همسرش، کامیار فکور بازداشت کردند. دادگاه انقلاب احمدی را به سه سال و شش ماه حبس محکوم کرد. ۱۶ ماه از این محکومیت طی شده است و بر اساس قوانین جزائی در ایران، زندانیان پس از یک سوم دوره محکومیت می‌توانند به صورت مشروط آزاد شوند.