ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدی فتحی، معلم محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایش دست به اعتصاب غذا زد

مهدی فتحی، معلم و فعال صنفی معلمان محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایش دست به اعتصاب غذا زد. این معلم زندانی در نامه‌ای که کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان منتشر کرده، نوشته که در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتش، از روز سه‌شنبه هجدهم مهرماه از دریافت داروهای خود امتناع کرده است. این معلم زندانی در ادامه هم‌چنین اعلام کرده که اگر ظرف مدت سه روز از زمان اعتصاب دارو به خواسته هایش رسیدگی نشود، از امروز شنبه ۲۲ مهرماه دست به اعتصاب غذا می‌زند. او در بخشی از نامه‌اش در رابطه با شرایط نامناسب زندان عنوان کرده است: «امروز اگر من به بی‌‌گناهی کامل در بند و همزمان در زنجیر بودن با هفت هشت نفر داعشی که مسلح به رحل های قرآنی و انواع تیزی ها هستند، مجبور به جنگی تن به تن شده و زخم هایی بسیار بر می دارم. من امروز اگر بدون در نظر گرفتن آیین نامه تفکیک جرائم محکومان هر روز آواره این بند و آن بند هستم و در مسیر دادگاه ها و دادسراها و پزشکی قانونی با زنجیر بر دست و پایم تحقیرها و توهین های بی‌شماری می‌بینم، فقط به آن جهت است که بخشی از بی‌‌عدالتی و فساد و دزدی را که دیده ام فریاد زده ام.» او در پایان این نامه، خطاب به آموظ و پرورش آورده است: «شما امروز بعنوان بخشی از آموزش و پرورش که وظیفه تامین امنیت شغلی و حیثیتی معلمان را دارید، بروید و از کسانی که پرونده سازی کرده‌اند پرسش کنید که لطفا جرم های مهدی فتحی را بگویید تا بداند بر چه گناهی باید خط بُطلان کشیده و اگر گناهی نبود که نیست، بپرسید چرا یک معلم بیگناه باید به گناه نکرده در حبس باشد.» پیش از این هرانا، از قطع و عدم پرداخت حقوق ماهیانه و عدم رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به مرخصی درمانی مهدی فتحی خبر داده بود. فتح اسفندماه۱۴۰۰، در مرحله بدوی دادگاه از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» به ۱۲ سال حبس، دو سال تبعید به گرمسار، دو سال ممنوع‌ الخروجی و دو سال ابطال گذرنامه محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان فارس، به هشت سال حبس تعزیری کاهش یافت.

طی دو روز دست‌کم شش زندانی از جمله دو زندانی شهروند افغانستان در ایران اعدام شدند

در ادامه صدور و اجرای احکام غیرانسانی اعدام، حکم دو زندانی که در یک پرونده مشترک با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، هویت این دو زندانی اعدامی را عباس علی مقامی و مهدی شاداب، هر دو اهل شبستر اعلام کرده است. این نهاد حقوق بشری در خصوص اعدام این دو زندانی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «عباس‌علی مقامی و مهدی شاداب دوست و هم پرونده‌ای بودند و از حدود سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. این دو نفر راننده کامیون و کمک راننده کامیون بودند که به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت شدند.» اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. بر اساس اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در سه سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. امسال در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۲۲ که ۹۱ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۱۲۶ درصد افزایش را شاهد بوده و ۲۰۶ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است. در گزارشی دیگر ،هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش کرده روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه، حکم اعدام سه زندانی ازجمله دو تبعه افغانستان که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد. پیشتر خبر اعدام یک زندانی دیگر با اتهام مشابه در این روز در قزل‌حصار منتشر شده بود. هویت این سه زندانی این سه زندانی نظیرمحمد تاجیک، نورمحمد بربری (هردو تبعه کشور افغانستان) و شهاب الهامی اعلام شده است. این سه زندانی به همراه یک زندانی دیگر روز شنبه ۱۸ مهر ماه، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

هزاران تن در حمایت از فلسطین در لندن راهپیمایی کردند

هزاران معترض شنبه ۱۴ اکتبر در مرکز لندن در حمایت از فلسطین راهپیمایی کردند. این تظاهرات از خیابان پورتلند پلیس آغاز شد و تا خیابان وایت‌هال در مرکز لندن ادامه خواهد داشت. به گزارش روزنامه «گاردین»، در جریان این تظاهرات، بر ساختمان اصلی بی‌بی‌سی در اعتراض رنگ قرمز ریختند و گروه اکتیویست «آکسیون فلسطین» مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت و بی‌بی‌سی را متهم کرد که «دست‌اش آغشته به خون فلسطینیان است». بیش از یک هزار افسر پلیس برای تأمین امنیت تظاهرات اعزام شده اند. پلیس هشدار داده که هر کس از حماس حمایت کند یا از مسیر ازپیش‌مشخص راهپیمایی منحرف شود، می‌تواند بازداشت شود.

سه نوجوان بلوچ به دست نیروهای لباس شخصی در زاهدان بازداشت شدند

سه نوجوان بلوچ جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲، از سوی نیروهای لباس شخصی در زاهدان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. «حال‌وش» که اخبار و رویدادهای مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، این خبر را گزارش داد اما به دلایل بازداشت این سه نوجوان اشاره‌ای نکرد. حال‌وش هویت این سه نوجوان را که هنگام بازگشت از مصلای زاهدان بازداشت شده‌اند، یحیی گرگیج ۱۶ ساله، سلمان محمدانی (رند) ۱۷ ساله و یحیی محمدانی (رند) اعلام کرده است. حال‌وش به نقل از منابع آگاه خود نوشته است: «از وضعیت این سه نوجوان تاکنون اطلاعی در دست نیست و علی‌رغم پیگیری خانواده‌ها هیچ ارگانی پاسخگو نبوده است.» روز جمعه شهر زاهدان دو هفته پس از سالگرد «جمعه خونین» باز هم شاهد اعتراضات مردمی بود. دو هفته گذشته در جریان اعتراضات سالگرد «جمعه خونین زاهدان» دست‌کم ۵۱ نفر بازداشت و ۲۹ نفر از جمله چندین کودک مجروح شدند. رسانه‌های بلوچ فضای شهر را در آغاز این روز مثل هفته‌های گذشته امنیتی گزارش کردند. به گزارش «حال‌وش» نیروهای نظامی با برپایی چادر و بازدید بدنی شهروندان بلوچ معابر منتهی به مسجد مکی و مصلای زاهدان را مسدود کرده بودند.

موزه لوور به خاطر تهدید به بمب‌گذاری بسته شد

موزه لوور فرانسه شنبه ۱۴ اکتبر در روز تعطیل آخر هفته که معمولاً بازدیدکنندگان زیادی دارد، به دلیل تهدید به بمب‌گذاری تعطیل شد. ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که بازدیدکنندگان را هراسان در حال تخلیه و دور شدن از موزه نشان می‌دهد. منابع ناشناس پلیس به رسانه‌ها گفته‌اند که تهدید به بمب‌گذاری به موزه ارسال شده بود. روز گذشته نیز یک متهم چچنی‌تبار معلمی را در شمال فرانسه با چاقو کشت و سه تن دیگر را مجروح کرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای تقویت امنیت کشور از بسیج هفت هزار سرباز خبر داد. این حادثه‌ها در فضای تنش‌آلود پس از حمله حماس به اسرائیل و حمله‌های شدید اسرائیل به غزه رخ می‌دهد. بنا به آخرین گزارش‌ها، دست‌کم دو هزار و ۲۱۵ فلسطینی در غزه و ۵۳ فلسطینی در کرانه‌ی باختری کشته شده‌اند. بیش از ۷۲۰ تن از آنها کودک و دست کم ۴۵۸ تن از آنها زن هستند. بیش از هشت هزار و ۷۰۰ فلسطینی در غزه و دست کم یک هزار و ۱۰۰ فلسطینی در کرانه باختری مجروح شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل حمله‌های اسرائیل به نوار غزه را «مجازات دسته‌جمعی» خوانده‌اند که ناقض کنوانسیون ژنو است. شمار کشته‌شدگان اسرائیلی پس از حمله ناگهانی حماس در شنبه گذشته بیش از ۱۳۰۰ تن و شمار مجروحان‌ اسرائیلی دست‌کم سه هزار و ۴۰۰ تن گزارش می‌شود.

جنگ حماس و اسرائیل: شمار کشته‌شدگان فلسطینی از دو هزار و ۲۰۰ تن عبور کرد، بیش از ۷۰۰ تن از آنها کودک‌اند

حمله‌های هوایی و توپخانه‌ای اسرائیل به نوار غزه و نیز حمله‌های اسرائیل و سرکوب اعتراض‌ها در منطقه‌هایی در کرانه باختری، شمار کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ حماس و اسرائیل را به بیش از دو هزار و ۲۰۰ تن رساند. بنا به آخرین گزارش‌ها، دست‌کم دو هزار و ۲۱۵ فلسطینی در غزه و ۵۳ فلسطینی در کرانه‌ی باختری کشته شده‌اند. بیش از ۷۲۰ تن از آنها کودک و دست کم ۴۵۸ تن از آنها زن هستند. بیش از هشت هزار و ۷۰۰ فلسطینی در غزه و دست کم یک هزار و ۱۰۰ فلسطینی در کرانه باختری مجروح شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل حمله‌های اسرائیل به نوار غزه را «مجازات دسته‌جمعی» خوانده‌اند که ناقض کنوانسیون ژنو است. شمار کشته‌شدگان اسرائیلی پس از حمله ناگهانی حماس در شنبه گذشته بیش از ۱۳۰۰ تن و شمار مجروحان‌ اسرائیلی دست‌کم سه هزار و ۴۰۰ تن گزارش می‌شود. به گزارش خبرگزاری «الجزیره»، اسرائیل شنبه مهلتی شش ساعته برای فرار ساکنان شمال غزه به سمت جنوب غزه بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر داده و مسیرهای امن برای تخلیه را معین کرده است. سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری از این دستور تخلیه انتقاد کرده‌اند و خواهان بازپس گرفتن آن شده‌اند.

دیوان عالی کشور حکم اعدام در ملأعام متهم پرونده قتل حمیدرضا الداغی را تأیید کرد

بنا بر گزارش رسانه‌های دولتی، دیوان عالی کشور حکم اعدام در ملأعام برای یکی از متهمان پرونده قتل حمیدرضا الداغی را تایید کرد. دیگر متهم این پرونده از سوی شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به تحمل ده سال زندان محکوم شد. بر اساس رای دادگاه «حمیدرضا- آ» (جوان ۱۸ ساله) به اتهام ارتکاب قتل در نزاع دسته جمعی به قصاص نفس و به جرم قتل حمیدرضا الداغی نیز به قصاص در ملأعام محکوم شد. دادگاه متهم دیگر این پرونده «ابوالفضل-ر» را نیز به جرم شروع به قتل در پرونده الداغی را به تحمل ۱۰ سال زندان و پرداخت دیه در دو درگیری محکوم کرد. به روایت رسانه‌های دولتی، حمیدرضا الداغی، هشتم اردیبهشت‌۱۴۰۲ در یک درگیری «برای دفاع از یک دختر در مزاحمت خیابانی» کشته شد. شمار مجازات غیرانسانی اعدام در ایران رو به افزایش است. دست‌کم ۵۸۲ تن ۲۰۲۲ در ایران اعدام شدند که ۷۵ درصد بیشتر از ۲۰۲۱ با ۳۳۳ مورد اعدام است.

حکم زندان پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری در دادگاه تجدیدنظر تایید شد

بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم بدوی پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری که پیش‌تر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود، پس از رد درخواست واخواهی عینا تأیید شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات پیمان فرهنگیان ۲۳ مرداد، در شعبه مذکور بدون حضور او و وکیل مدافعش برگزار شده بود. اواخر تیرماه ۱۴۰۲، پرونده این فعال کارگری را به دلیل «عدم صلاحیت رسیدگی» از شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به دادگاه انقلاب ارجاع داده بودند. دوم مهرماه ۹۹، شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ریاست قاضی سیدصادق حسینی این فعال کارگری را به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. در نهایت این حکم ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ توسط شعبه هجده دادگاه تجدیدنظر استان، به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت. هفت سال از این محکومیت به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است. پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در استان گیلان است. او پیش از این به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

راه‌حل فرماندهی انتظامی یزد برای کاهش تصادف‌ها:‌ توزیع تخمه‌ی شور بین رانندگان برون‌شهری ــ کارشناس: عامل ۷۱ درصد تصادف‌ها جاده‌های ناامن و خودروهای بی‌کیفیت داخلی است نه خواب‌آلودگی راننده‌

فرماندهی انتظامی یزد گفته که برای کاهش تصادف‌ها بین راننده‌های برون‌شهری تخمه شور توزیع کرده‌اند. یک کارشناس حمل و نقل چنین ابتکار عملی را بی‌فایده و ناشی از اطلاعات نادرست می‌داند. عباسعلی بهدانی‌فرد، فرمانده انتظامی استان یزد، سه‌شنبه گذشته گفت: «امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان این مسیر‌ها توزیع شد.» به گفته او، فرماندهی کل نیروی انتظامی از این ابتکار عمل استقبال کرده و می‌خواهد آن را در مرکزهای دیگر استان‌ها هم اجرا کند. بهدانی‌فرد مدعی شد «خواب‌آلودگی» مهم‌ترین دلیل تصادف‌ها است. سامان بنیادی، کارشناس حمل و نقل اما در پاسخی ویدئویی که در کانال «اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان ایران» منتشر شده، با انتقاد از چنین راه‌حلی برای کاهش تصادف در ایران گفت که سال جاری از سال گذشته هم شمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی در یزد بیشتر بوده و توزیع تخمه شور کاری نکرده است. او همچنین گزارش داد که ۵۱ درصد عامل تصادف‌ها خودروهای بی‌کیفیت داخلی و ۲۰ درصد جاده‌های بی‌کیفیت ایران است و تنها ۲۹ درصد خطای انسانی از جمله خواب‌آلودگی است. به عبارت دیگر، ۷۱ درصد تصادف‌ها به دلیل سوء مدیریت و ناتوانی دولت در فراهم کردن زیرساخت جاده‌ای امن و تولید خودروهای امن رخ می‌دهد. از سوی دیگر، خواب‌آلودگی رانندگان به دلیل شرایط دشوار کاری آنهاست. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، هر روز ۵۰ تن در تصادف‌های رانندگی در ایران جان‌شان را از دست می‌دهند و در ۲۰ سال گذشته، ۴۰۰ هزار تن در تصادف‌ها در ایران کشته شده‌اند و بیش از شش میلیون تن مجروح.

جواد امامی و آرمان ذاکری، دو استاد دیگر دانشگاه را ممنوع‌التدریس کردند

در ادامه فشارها و اخراج استادان دانشگاه، جواد امامی، استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت از ادامه تدریس منع شد. او پیش از این در مصاحبه‌ای با نشریه «سوفیا» اعلام کرده بود که حراست او را به بازداشت تهدید کرده بود و حال با بازنشستگی اجباری مواجه شده است. به گفته امامی، پس از امضاء بیانیه‌ای در محکومیت حملات شیمیایی به مدارس دخترانه، با شکایت ریاست دانشگاه برای سه استاد در هیئت انتظامی اساتید، پرونده‌هایی باز شده و جز او، دو استاد دیگر این دانشگاه نیز در معرض اخراج از دانشگاه قرار دارند. هم‌چنین کانال تلگرام دانشجویان متحد گزارش کرده آرمان ذاکری، استادیار گروه جامعه‌شناسی هم از تدریس منع شده است. بر اساس این گزارش، آرمان ذاکری را از حضور در کلاس درس محروم و حقوقش را قطع کردند. پیش از این، «روزنامه اعتماد» روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه طی گزارشی خبر داد که از ابتدای مهر ۱۴۰۲ به دستور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی از واحدها و رشته‌های مختلف این دانشگاه از کار برکنار شده‌اند. به نوشته روزنامه اعتماد شماری از این استادان اخراج شده «بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی»، حذف شده‌اند و «۲۰ هزار دانشجوی ترم اول يا دوم مقطع دكتری دانشگاه آزاد كه هنوز در حال تحصيل هستند، برای تدريس به دانشجويان مقطع كاردانی و كارشناسی اين دانشگاه جذب شده‌اند.» در پی جنبش «ژن، ژیان، ئازادی» و همراهی و حمایت استادان دانشگاه با اعتراضات سراسری در ایران، احکام «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه به شدت گسترش یافته است. پیش‌تر نیز شوراهای صنفی دانشجویان کشور آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده بود.