ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیران خارجه اتحادیه اروپا حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را محکوم کردند

وزیران خارجه اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۳ مهر / ۱۴ اکتبر در نشست خود در لوکزامبورگ با انتشار بیانیه مشترکی حملات اسرائیل به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در جنوب لبنان را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است که حملات نیروهای اسرائیلی به یونیفل نقض جدی قوانین بین‌المللی است و کاملاً غیرقابل قبول است. آن‌ها از مقامات اسرائیلی خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر در این‌باره تحقیقات کاملی انجام شود. وزیران خارجه اتحادیه اروپا همچنین خواستار توقف فوری حملات موشکی حزب‌الله به اسرائیل شدند و در عین حال، در مورد شمار بالای تلفات غیرنظامیان و آوارگی ناشی از حملات اسرائیل در مناطق پرجمعیت فلسطین ابراز نگرانی کردند. پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده بود. همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش بە سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کە خواستار خروج فوری نیروهای یونیفل از مناطق جنگی شدە بود، گفت: «نیروهای حافظ صلح باید در لبنان بمانند». گوترش تأکید کرد که حضور این نیروها برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه ضروری است و تنها راه حل برای بحران‌های جاری، دیپلماسی و گفت‌وگو است. الی کوهن، وزیر انرژی دولت اسرائیل هم نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان را «بی‌مصرف» خواند و گفت این نیروها در حفاظت از شهروندان اسرائیلی در برابر حملات حزب‌الله ناتوان هستند. اخیراً چندین سرباز در حملات اسرائیل به پایگاه‌های یونیفل مجروح شدند.

چین در اطراف تایوان مانور نظامی برگزار کرد

ارتش چین امروز دوشنبه ۲۳ مهر/ ۱۴ اکتبر در اقدامی تحریک‌آمیز نزدیک جزیره تایوان مانور نظامی گسترده‌ای را اجرا کرد. این رزمایش شامل نیروهای متعدد نظامی، هواپیماها و کشتی‌ها، از جمله ناو هواپیمابر بود. یکی از فرماندهان ارتش چین اعلام کرد که تمامی شاخه‌های نظامی برای این رزمایش بسیج شده‌اند و هدف آن شبیه‌سازی حمله به جزیره تایوان از طریق زمین، دریا و هوا است. این رزمایش نظامی به عنوان «هشداری قاطع» به کسانی که به دنبال «استقلال» برای این جزیره هستند، توصیف شده است. مانور نظامی چین سه روز پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری تایوان به مناسبت «روز ملی تایوان» رخ می‌دهد. لای چینگ ته در این سخنرانی وعده داده بود که «علیه الحاق تایوان به چین مقاومت می‌کند» و و تأکید کرد که پکن و تایپه « به یکدیگر وابسته نیستند». در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه تایوان منتشر شد، از پکن خواسته شد که «عقب‌نشینی کند و فوراً به تحریکات نظامی خود پایان دهد». چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و تنش‌ها بین این دو در سال‌های اخیر به دلیل استقرار تقریباً مداوم کشتی‌های چینی در آب‌های نزدیک به این جزیره افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ نیز، چین موشک‌هایی را بر فراز این جزیره شلیک کرد. این رزمایش پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رخ داد که بازتاب‌های بین‌المللی گسترده‌ای داشت.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی از «عزم جدی پلیس برای اخراج دو میلیون تبعه خارجی غیرمجاز» خبر داد

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران به «عزم جدی پلیس برای خروج دو میلیون تبعه خارجی غیرمجاز تا پایان سال» جاری تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم احمدرضا رادان در مشهد گفت: «از زمانی که موضوع اخراج اتباع بیگانه اعلام شد، هم تعداد خود معرف‌ها و هم دستگیری اتباع خارجی غیرمجاز افزایش یافته است.» احمدرضا رادان پیش از این نیز بارها از اخراج تمامی اتباع غیرمجاز به کشورشان تا پایان سال سخن گفته بود. «اتباع غیرمجاز» در زبان مقام‌های دولتی ایران به آن دسته از مهاجرانی اشاره دارد که اجازه اقامت ندارند و بیشتر برای توصیف افغانستانی‌های گریخته از حکومت طالبان استفاده می‌شود. ایران در دو سال اخیر صدها هزار افغانستانی را اخراج کرده است. مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند تمام «اتباع» اخراج‌شده غیرمجاز بودند، با این حال مهاجران دارای کارت اقامت نیز همواره با خطر اخراج از ایران روبه‌رو هستند. افغانستانی‌ها که بیشترین جمعیت مهاجران در ایران را تشکیل می‌دهند هیچ‌گاه از سوی حکومت به‌عنوان پناهنده پذیرفته نشدند. دولت اقامت آن‌ها در دست‌کم ۱۹ استان را کاملاً ممنوع و اشتغال‌شان را به گروه‌های شغلی که «پست» خوانده می‌شوند، محدود کرده است.

در دو روز اول هفته در ایران دست‌کم ۵ کارگر جان خود را از دست دادند

در پی انفجار معدن طبس در ۳۱ شهریورماه و مرگ ۵۲ کارگر در این حادثه، کارگران در ایران همچنان بر اثر حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند. بنا به گزارشی که خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر کرده است، تنها در دو روز ابتدای هفته‌ جاری دست‌کم ۵ کارگر در حوادث کار کشته شدند. بنا به این گزارش، شنبه ۲۱ مهر، یکی از کارگران مجتمع مس سرچشمه به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست داد؛ این مرگ، پنجمین حادثه طی دو ماه گذشته در این مجتمع بوده است؛ در همان روز، بر اثر گاز گرفتگی در چاهی در تهران یک کارگر چاه‌کن جان خود را از دست داد و کارگر دیگری با مصدومیت به بیمارستان منتقل شد. در همان روز، در جریان وقوع حادثه انفجار در یک معدن سنگ لاشه در محور هفتکل به باغملک، سه کارگر مصدوم شدند. همچنین در همان روز، کارگر فصلی بخش کشاورزی مجتمع کشت صنعت هفت‌تپه که در محل کار خود اقدام به خودسوزی کرده بود، حوالی ظهر در بیمارستان جان باخت. در روز یکشنبه ۲۲ مهر، یک کارگر آرماتوربند شاغل در ایلام بر اثر سقوط از ارتفاع ساختمان دچار حادثه شد و جان باخت. در همان روز، خبر فوت یکی دیگر از کارگران حادثه انفجار کارخانه کرمان از راه رسید. پیش از آن، در روز چهارشنبه ۱۸ مهر نیز دو کارگر کشته و چند نفر مصدوم شدند؛ یکی از دو کارگر سیمبان مصدوم شرکت توزیع برق شهرستان رضوانشهر که بر اثر شکستگی تیرک بتنی برق دچار حادثه سقوط شده بودند، در بیمارستان جان باخت. همچنین مرگ یک کارگر کارخانه مواد شوینده واقع در شهرک صنعتی ایوانکی به علت گیر کردن در دستگاه تزریق پلاستیک رسانه‌ای شد و در جریان آتش‌سوزی‌ که در یک انبار چوب واقع در شهرک‌ صنعتی اصناف دلیجان رخ داد، ۵ کارگر مصدوم شدند. گزارش ایلنا افزوده است: «در هر روز حداقل دو یا سه کارگر جان خود را در اثر بی‌صدایی، محکومیت به کار در هر شرایطی و فشار اقتصادی از دست می‌دهند؛ در هر روز حداقل سه تا پنج کارگر بر اثر کار در چنین شرایطی مصدوم و روانه بیمارستان می‌شوند که اخبار فوت آن‌ها در روزهای بعد به تدریج به رسانه‌ها می‌رسد. و در هر هفته یک یا دو حادثه ریزش و انفجار معدن داریم.»