ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۲مستندساز در اعتراض به محکوم کردن حمایت از فلسطین از سوی برگزار کنندگان، از جشنواره ایدفا کناره‌گیری کردند

۱۲ مستندساز از کشورهای مختلف در واکنش به اقدام برگزارکنندگان جشنواره فیلم مستند ایدفا که حمایت از فلسطین را از سوی شرکت‌کنندگان محکوم کرده بودند، از این جشنواره کناره‌گیری کردند. در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم‌های مستند ایدفا که در آمستردام هلند برگزار می‌شود، سه معترض با در دست داشتن بنری که شعار «از رودخانه تا دریا فلسطین باید آزاد شود» روی آن نقش بسته بود، در محل برگزاری حاضر شدند. دبیر این جشنواره و بخشی از حاضران در محل برگزاری برای معترضان حامی فلسطین روی صحنه، دست زدند اما او بعداً گفت از جایی که نشسته بوده نمی‌توانسته کلمات روی بنر را ببیند و به همین دلیل «برای آزادی بیان، و نه حمایت از شعار از رودخانه تا دریا کف زده است». ۱۶ فیلمساز اسرائیلی در ادامه، در نامه‌ای به برگزارکنندگان جشنواره تشویق فعالان حامی فلسطین را موجب «ناامیدی بسیار و نگرانی زیاد» خود دانستند. در واکنش به این نامه و دیگر اظهارنظرها برگزارکنندگان جشنواره در یک بیانیه مخالفت خود را با این شعار اعلام کردند. آنها گفتند استفاده از این کلمات خلاف هدف آنها برای «ایجاد یک فضای امن مدنی» است و «معتقدند این شعار به هیچ وجه توسط هیچ فرد دیگری نباید استفاده شود». صبح سه‌شنبه ۱۴ اکتبر ۱۲ مستندساز و داور این جشنواره در بیانیه‌ای اعلام کردند که به تبعیت از پی‌اف‌ای که یک نهاد مروج سینمای فلسطینی است، فیلم‌های خود را از جشنواره پس گرفته‌اند. در میان فیلمسازانی که از جشنواره ایدفا انصراف دادند نام بسمه الشریف، فیلمساز فلسطینی نیز به چشم می‌خورد.

«تسنیم» از دستگیری یک نفر در خوزستان به اتهام ارتباط با داعش خبر داد

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران سه‌شنبه ۲۳ آبان از اهواز گزارش داد که مأموران سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) یک نفر را به اتهام ارتباط با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بازداشت کرده‌اند. این گزارش بدون اعلام نام فرد دستگیرشده او را «سرپل‌ ارتباطی با جریان جهانی تکفیری و تروریستی در ایران» معرفی کرده و نوشته است که فرد بازداشت‌شده «در سطح استان خوزستان در حال جذب، تبلیغ و آموزش نیرو برای جریان تکفیری بود» و در «مخفیگاهش» دستگیر شده است. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برخی از افرادی را که در ایران دستگیر می‌کنند به گروه داعش نسبت می‌دهند اما از آن‌جا که روند رسیدگی به اتهام‌ها در ایران شفاف نیست درستی این اتهام‌ها نیز مورد تردید است. دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کُرد که پس از ۱۴ سال حبس یکشنبه ۱۴ آبان‌ماه در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد نیز همین اتهام را زده بودند.

وزارت کشور فعالیت دو گروه «جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه» و «ایران قوی» را غیرقانونی اعلام کرد

وزارت کشور در اطلاعیه‌ای، فعالیت دو تشکل سیاسی به نام‌های «جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه» و حزب «ایران قوی» را غیرقانونی اعلام کرد. دفتر امور سیاسی وزارت کشور در اطلاعیه‌ خود گفته است که فعالیت این دو گروه «فاقد هرگونه مجوز» است و با توجه به قانون «فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» غیرقانونی اعلام می‌شود. «جبهه پیروان ولایت مطلقه فقیه» با ریاست سردار غلامرضا شهبازی بهمن‌ماه ۱۳۹۱ تأسیس شد. این جبهه در بیانیه تأسیس خود نوشته بود «پیروی محض از فرمایشات و منویات مقام عظمای ولایت مطلقه فقیه» را در پیش خواهد گرفت. حزب «ایران قوی» نیز به ریاست خشایار نادی، بازرس ویژه شهرداری تهران در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد تأسیس شد. فاطمه کبیری، قائم مقام این حزب شهریورماه سال گذشته گفته بود «این حزب ولایی و به‌دنبال عمل به فرمایشات رهبری است».

جسد اولین قاضی نان باینری مکزیک در خانه‌اش پیدا شد

جسد اوسیل بائنا، نخستین قاضی نان‌باینری مکزیکی در خانه‌اش در مرکز ایالت آگوئاس‌کالینتس پیدا شد. رزا ایسلا، وزیر امنیت مکزیک گفت مقام‌ها در حال بررسی علت مرگ این قاضی‌اند که فعالیت چشمگیری برای حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس در آمریکای لاتین داشته است. رزا ایسلا گفت که هنوز نمی‌داند که مرگ او قتل عمد بوده یا یک حادثه. دفتر دادستانی ایالت آگوئاس‌کالینتس در اطلاعیه‌ای گفت جسد این قاضی را به همراه فرد دیگری پیدا شده است. رسانه‌های محلی فرد دوم را شریک زندگی اوسیل بائنا معرفی کردند. دادستانی اعلام کرد که در بررسی‌های اولیه نشانه‌ای مبنی بر حضور «شخص سوم» در محل قتل دیده نشده و مرگ او ممکن است «یک مسئله شخصی باشد». فعالان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس در مکزیک در واکنش به اعلام این خبر شامگاه دوشنبه به وقت محلی در چند شهر به خیابان آمدند و با روشن کردن شمع یاد او را گرامی داشتند. آنها در حال تدارک یک تظاهرات سراسری‌اند. سازمان‌های حقوق بشری نیز خواهان تحقیقات مستقل شده‌اند درباره این‌که آیا «قتل بائنا در ارتباط با هویت جنسی او بوده است یا خیر». اوسیل بائنا یک سال قبل، در اکتبر ۲۰۲۲ در برابر پرچم رنگین‌کمان به عنوان قاضی سوگند یاد کرد.

شقایق مرادی، فعال مدنی و روزنامه‌نگار بازداشت شد

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه، شقایق مرادی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی و سیاسی سابق صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان با یورش نیر‌وهای امنیتی به منزلش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گفته منابع آگاه نیر‌وهای امنیتی حین بازداشت منزل شقایق مرادی را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کردند. نیروهای امنیتی سپس همراه با این فعال مدنی به منزل مادرش مراجعه کرده و آنجا را نیز مورد تفتیش قرار دادند. تاکنون اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده، علت بازداشت و محل نگهداری شقایق مرادی اطلاعی در دست نیست.

دیوان عالی کشور حکم اعدام یک فرد متهم به کشتن نیروی اطلاعات سپاه را تأیید کرد

خبرگزاری‌های رسمی در ایران از تأیید حکم اعدام یک فرد متهم به قتل نیروی اطلاعات سپاه خبر دادند. هویت این متهم مشخص نیست. براساس اطلاعیه سپاه پاسداران علی نظری، سرگرد اطلاعات سپاه همدان چهارم آبان ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری در یک عملیات تعقیب و گریز در ملایر، با شلیک گلوله کشته شده است. روابط عمومی سپاه انصار الحسین همدان روز پنجم آبان در یک بیانیه اعلام کرده بود به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت پنج نفر را دستگیر کرده و چهار نفر دیگر را هم تحت تعقیب قرار داده است. طبق گزارش خبرگزاری مهر دادگاه همدان در اوایل سال جاری رأی به «قصاص» فرد متهم به کشتن نیروی اطلاعاتی سپاه داده است. حکم اعدام اکنون در یکی از شعبه‌های دیوان عالی کشور تأیید شده است.