ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شش زندانی سیاسی عرب در زندان شیبان اهواز به اعدام و شش زندانی دیگر به حبس طولانی مدت محکوم شدند

بنا بر گزارش سازمان حقوق بشر اهواز شش زندانی سیاسی عرب محبوس در زندان شیبان اهواز به اعدام محکوم شدند. این نهاد حقوق بشری در حساب توییتر خود اسامی این افراد را «علی مجدم»، «معین خنفری»، «محمدرضا مقدم»، «سید سالم موسوی»، «سید عدنان موسوی» و «حبيب دريس» اعلام کرده است. تا لحظه تنظیم این خبر جزئیات بیشتری از وضعیت و پرونده این افراد منتشر نشده است. سازمان حقوق بشر اهواز هم‌چنین خبر داده است شش زندانى اهوازی ديگر نيز به زندان طولانی‌ مدت محکوم شدند. به نوشته این سازمان «فارس عموری» به ۳۵ سال زندان، «جاسم البوغبيش» به ۱۵ سال زندان و «قاسم مقدم»، «اسكندر مقدم»، «رعد منيعات» و «توفیق منیعات» هر یک به ۵ سال زندان محکوم شده‌اند. این احکام صبح سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است. صدور این احکام سنگین و هم‌چنین حکم غیرانسانی و بی‌رحمانه اعدام در حالی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صورت گرفته که در روزهای اخیر خبر «عفو عمومی» به فرصتی برای تبلیغات رسانه‌های حکومتی و بازوهای رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران برای نشان دادن چهره‌ای متفاوت از نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. به نظر می‌رسد «عفو عمومی» که رسانه‌های حکومتی از آن به‌عنوان «عفو گسترده رهبری» یاد می‌کنند و مقامات حکومتی نیز آن را «لطف و محبت» می‌خوانند، نه فرصتی برای آزادی همه بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی که به نمایشی برای دستگاه قضایی و شخص رهبری تبدیل شده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری در دادسرای اهواز برگزار شد

بنا بر گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، جلسه رسیدگی به اتهامات فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری در دادسرای اهواز برگزار شد. بر اساس این گزارش فرزانه زیلابی از بابت اتهامات «توهین به رهبری، عضویت در گروه های معاند، اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب «تفهیم» شد. به نوشته سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در این جلسه به فرزانه زیلابی «فرصت دفاع کافی» داده شد. براساس این گزارش، فرزانه زیلابی از حق داشتن وکیل انتخابی در این جلسه محروم بوده است. هم‌چنین در این گزارش آمده است که در حال حاضر قرار کفالت ۲۰۰ میلیون تومانی برای این وکیل دادگستری صادر شده و لیلا خسروی، از وکلای دادگستری کفیل او شده است. پیش‌تر سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه از احضار فرزانه زیلابی، وکیل پیشین کارگران این مجموعه خبر داده بود. فرزانه زیلابی که پیش‌تر وکالت کارگران هفت تپه و برخی فعالان خوزستان را به عهده داشت، در حال حاضر وکالت برخی از بازداشت‌شدگان و معترضان جنبش زن زندگی آزادی، چندتن از خبرنگاران و بازنشستگان تأمین اجتماعی و پیروز نامی، دبیر کانون صنفی معلمان را برعهده دارد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تاکنون بارها علیه فرزانه زیلابی برای قبول وکالت فعالان و کارگران از جمله اسماعیل بخشی، پرونده‌سازی کرده است.

آمریکا پهپاد جاسوسی ایرانی را بر فراز پایگاهش در شمال شرق سوریه سرنگون کرد

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۵ فوریه/۲۶ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ایالات متحده در سوریه یک پهپاد ساخت ایران را در حالی که قصد جمع‌آوری اطلاعات بر فراز پایگاهی در شمال شرق سوریه داشت، سرنگون کردند. سنتکام گفت این پهپاد «در تلاش برای انجام شناسایی پایگاه عملیات پشتیبانی کونوکو» بود. پایگاه کونوکو یک پایگاه عملیاتی است که آمریکا می‌گوید نیروهای ضد تروریسم آمریکا در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه برای کمک به جلوگیری از ظهور مجدد داعش و مقابله با نفوذ ایران در منطقه در آن مستقر هستند. نیروهای آمریکایی گهگاه مورد هدف گروه‌های وابسته به سپاه قدس در سوریه قرار می‌گیرند و این اولین بار نیست که سایت کونوکو هدف شناسایی و یا حمله قرار می‌گیرد. در ژانویه سال جاری، دو موشک به سمت این پایگاه شلیک شد، اما هیچ خسارت یا تلفاتی نداشت. دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، یک روز پس از برگزاری سومین سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، گروه‌های وابسته به ایران را به انجام آن حمله متهم کرد. قدرت‌های غربی به‌طور فزاینده‌ای نگران برنامه پهپادی جمهوری اسلامی هستند، به‌ویژه با توجه به عرضه پهپادهای «انتحاری» به روسیه برای استفاده در جنگ آنها علیه اوکراین. روزنامه بریتانیایی گاردین روز سه‌شنبه به نقل از تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نوشت که جمهوری اسلامی از یک تأمین‌کننده پهپاد برای ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه پا را فراتر گذاشته و به «مهم‌ترین حامی نظامی مسکو» تبدیل شده است. بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی معتقدند تهران به سرعت در حال بهبود کارایی پهپادهای خود براساس داده‌های به دست آمده از عملیات‌های واقعی نظامیشان در اوکراین است.

انجمن قلم آمریکا احضار رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، برای اجرای حکم حبسش را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا احضار رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، برای اجرای حکم حبسش را محکوم کرد و اعلام کرد این اقدام تلاشی برای ارعاب و ساکت کردن ستوده است. کارین دویچ کارلکار، مدیر برنامه‌های آزادی بیان در خطر انجمن قلم آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد احضار رضا خندان تلاش دیگری برای ارعاب و ساکت کردن نسرین ستوده است. در این بیانیه آمده است: «بیش از یک دهه است که نسرین ستوده، همسر رضا خندان علیه بی‌عدالتی و در حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون تلاش می‌کند، می‌نویسد و سخن می‌گوید.» کلکار در ادامه خواستار تجدید نظر و لغو حکم خندان شد. رضا خندان ۲۲ بهمن برای گذراندن دوران حبس خود از سوی قوه قضائیه احضار شد. او در سال ۱۳۹۸ به همراه فرهاد میثمی، پزشک و فعال مدنی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد اما اجرای حکم او به تعویق افتاد. پیش از آن نسرین ستوده در مصاحبه با سی ان ان تاکید کرده بود که با وجود سرکوب‌های حکومتی، مردم ایران همچنان خواهان رفراندوم و تغییر نظام هستند. ستوده در بخش دیگری از این مصاحبه گفته بود بعد از قیام ژینا مقام‌های امنیتی قصد قدرت‌نمایی بیشتری دارند، اما نافرمانی مدنی در حال گسترش است و زنان زیادی شجاعانه بدون حجاب به خیابان می‌آیند.

آرین کوخایی‌ جوان ۲۲ ساله ایلامی با دوختن لب‌هایش اعتصاب غذا کرد

به گزارش هه‌نگاو، آرین کوخایی‌، جوان بازداشت‌شده اهل ایلام، در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌اش با دوختن لب‌های خود در زندان مرکزی ایلام اقدام به اعتصاب غذا کرد. بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایلام کوخایی را به «تشکیل گروه مجرمانه، تخریب و قدرت‌نمایی با سلاح گرم و اخلال در نظم عمومی» متهم کرده است. بر اساس گزارش هه‌نگاو، آرین کوخایی‌ در آذر سال جاری نیز، در پرونده‌ دیگری به اتهام «توهین به مقدسات» در دادگاه کیفری ایلام به جزای نقدی محکوم شده بود. کوخایی‌ شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از بازجویی همراه با شکنجه به زندان مرکزی ایلام انتقال داده شد.

دبیرکل ناتو: سوئد و فنلاند می‌توانند جداگانه به پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند

دبیرکل ناتو گفت پیوستن هرچه سریع‌تر فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی در اولویت است و نه الزاماً با توجه به اختلافات ترکیه و سوئد پیوستن همزمان هر دو کشور اسکاندیناوی به این ائتلاف نظامی. ینس استولتنبرگ قبل از نشست وزیران دفاع ناتو در مقر این ائتلاف در بروکسل گفت: «سوال اصلی این نیست که عضویت فنلاند و سوئد با هم به تصویب برسد. سوال اصلی این است که عضویت هر دو کشور به عنوان اعضای کامل در ناتو در اسرع وقت تصویب شود.» اظهارات استولتنبرگ اولین اعتراف آشکار ناتو بود مبنی بر اینکه دو کشور ممکن است به طور جداگانه به پیمان آتلانتیک شمالی ملحق شوند. فنلاند و سوئد در واکنش به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سیاست عدم تعهد و بی‌طرفی را کنار گذاشته و فوریه سال گذشته درخواست عضویت در ناتو را داده‌اند. همه اعضای ناتو به جز مجارستان و ترکیه با درخواست عضویت آن‌ها موافقت کرده‌اند. از آن‌جا که عضویت یک کشور در ناتو نیازمند حمایت همه اعضای پیمان است، مخالفت ترکیه تاکنون مانع از عضویت این دو کشور در ناتو شده است. ترکیه این شرط را برای سوئد گذاشته که باید عوامل مرتبط با کودتای هفت سال پیش ترکیه و همچنین فعالان کرد ترکیه‌ای را اخراج کرده و برای محاکمه به ترکیه مسترد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد، به زودی قیمت دلار بالاتر می‌رود

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت دولت در بودجه سال جاری با کسری بزرگی روبه‌رو شده است: «در بودجه سال ۱۴۰۱ با کسری شدیدی مواجه شدیم. درست است که ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت بخشی از این مشکل را حل کرده‌ اما با احتساب کسری تبصره ۱۴ و برداشت از صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق مشارکت که حاصل کسری است و سایر موارد در مجموع بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد.» این عضو مجلس شورای اسلامی از سیاست ارزی رئیس کل جدید بانک مرکزی در اعلام نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات کالا هم انتقاد کرد و گفت به زودی شاهد افزایش قیمت ارز خواهیم بود: « متاسفانه آقای فرزین با غرور و بدون مطالعات عمقی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را برای واردات اعلام می‌کند که این خود عامل فساد و ایجاد مشکلات دیگری است و دولت هم این قدرت را ندارد که برای واردات تمام کالاها ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص دهد و در نتیجه با کاهش عرضه، قیمت دلار بالا می‌رود.»

۱۱۷ دختر دانش‌آموز دیگر هم در قم مسموم شدند، فرمانده سپاه دستور نمونه‌برداری از مدارس داد

روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه، ۱۱۷ دختر دانش‌آموز در قم به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شدند تا سریال مسمومیت دختران دانش‌آموز در این شهر برای چندمین هفته متوالی ادامه داشته باشد. مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد مسمومیت‌های روز سه‌شنبه گفت: «در پی اعلام گزارش حوادثی در مدارس قم ۱۱۷ دانش آموز از طریق اورژانس به بیمارستان‌های استان منتقل شدند.» او در مورد دلیل این مسمومیت گفت که «در بررسی‌های صورت گرفته در این حادثه و حوادث مشابه هیچ دلیل و عامل خطرناکی دیده نشده است.» معاون علوم‌پزشکی قم در مورد وضعیت دانش‌آموزان مسموم هم گفت که «حال تمام دانش آموزانی که در بیمارستان بستری شده‌اند خوب است، ولی برای بررسی بیشتر و اطمینان خاطر خانواده‌ها در بیمارستان تحت نظر هستند.» او در مورد وضعیت دانش‌اموزانی که پیش از این مسموم شده بودند هم گفت که پنج نفر آن‌ها در بیمارستان در حال طی کردن درمان تکمیلی هستند. این مقام دانشگاه علوم پزشکی قم در مورد عوارض این مسمومیت سخنی نگفت. مسمومیت‌های روز سه‌شنبه در حالی رخ داد که والدین دانش‌آموزان قمی همان روز در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده بودند. ماموران امنیتی با این تجمع هم برخورد کردند و مانع ورود این خانواده‌ها به ساختمان فرمانداری شدند. عباس ذاکریان، فرماندار قم که عملکردش با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو است شامگاه سه شنبه به صداوسیمای استانی گفت که «سازمان پدافند غیر عامل از همان ابتدا نمونه برداری‌های لازم برای آزمایش را انجام داد که هیچ عامل ایجاد کننده مسمومیت در خون دانش آموزان مشاهده نشد.» فرماندر قم گفت که تمامی دوربین مدارس قم هم به منظور بررسی احتمال حضور افراد مشکوک بازبینی شده است و با دستور فرمانده سپاه پاسداران، «تیم‌های رصد و پایش در دو نوبت ۲۳ و ۱۱ مدرسه قم را بررسی کردند که به جز یک مورد که هنوز پاسخش مشخص نشده سایر نمونه‌ها منفی اعلام شده است.»

سازمان ملل خواستار کمک ۳۹۷ میلیون دلاری کشورها برای بازماندگان سوری زلزله شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درخواست ۳۹۷ میلیون دلاری برای کمک به زلزله زدگان در سوریه را اعلام کرد و گفت که این بودجه برای نزدیک به ۵ میلیون سوری «امداد نجات بخش» به همراه خواهد داشت و یک دوره سه ماهه را پوشش می‌دهد. «یک هفته پس از زمین لرزه‌های ویرانگر، میلیون‌ها نفر در سراسر منطقه، بی‌خانمان و در دمای انجماد برای بقا تلاش می‌کنند. ما تمام تلاش خود را برای تغییر این وضع انجام می‌دهیم. اما به پول بیشتری نیاز داریم.» او از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا «بدون تأخیر به این درخواست کمک پاسخ دهند» و گفت که این پول «کمک‌های امدادی به شدت مورد نیاز و نجات بخش برای نزدیک به پنج میلیون سوری - از جمله سرپناه، مراقبت‌های بهداشتی، غذا و حفاظت» را فراهم می‌کند. گوترش همچنین تاکید کرد که به امدادگران اجازه داده شود آزادانه در سوریه درگیر جنگ و نزاع فعالیت کنند. وی افزود: «سازمان ملل در آخرین مراحل آماده سازی کمک‌ها برای مناطق زلزله زده جنوب ترکیه است.»

یک دانش‌آموز بلوچ در شهرستان خاش توسط دبیر مدرسه مورد ضرب و جرح قرار گرفت

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، یک دانش‌آمور بلوچ در تاریخ ۱۸ بهمن‌ما ۱۴۰۱، توسط معلم خود در شهرستان خاش در مدرسه «حضرت قائم» مورد ضرب و جرح قرار گرفت. در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده اما نوشته شده در این رویداد دست چپ این دانش‌آموزشکسته است. این نهاد حقوق بشری هویت این دانش‌آموز بلوچ را اسحاق قلندزهی، اهل شهرستان خاش و هویت معلم را علی کیخا، دبیر ادبیات فارسی اعلام کرده است. بر بنیاد این گزارش خانواده دانش‌آموز به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کرده‌اند تا با متخلف برخورد قانونی شود، اما تاکنون مسئولان پاسخگوی شکایت این خانواده نشدند. هم‌چنین کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «مقامات قضایی با همکاری آموزش و پرورش خانواده این دانش‌آموز را تهدید کردند تا شکایت خود را پس گرفته و رضایت دهند.». پیش‌تر کمپبن فعالین بلوچ گزارش کرده بود در تاریخ پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱، یک دانش‌آموز بلوچ به نام علی محمدزهی ۱۰ ساله پایه چهارم ابتدایی، اهل روستای نصرت‌آباد خاش به دلیل تنبیه بدنی با شیلنگ ۲۰ درصد بینایی‌اش را از دست داد. ماده ۷۷ آیین‌نامه مدارس تأکید می‌کند «هر گونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکلیف درس به منظور تنبیه ممنوع است». هم‌چنین براساس ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری، چنانچه تخلف کارکنان دولت به گونه‌ای باشد که با یکی از مصادیق مجرمانه ذکر شده در قوانین جزایی مطابقت کند علاوه بر پیگیری در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری باید برای رسیدگی به جنبه کیفری موضوع مراتب به مراجع قضایی ذی صلاح ارسال شود.