ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید به اخراج مهاجران افغانستانی زن در قم در صورت رعایت نکردن حجاب اجباری

مسئولان استان قم همایشی با عنوان «حجاب و عفاف ویژه مهاجران افغانستانی» برگزار کردند و حدود ۲۰۰ نفر از اعضای هیأت‌های مذهبی افغانستانی‌های مقیم این استان را جمع کردند تا درباره حجاب اجباری تبلیغ کنند. به‌گزارش باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر زارعی، مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم در این گردهمایی گفت: «برنامه‌ای هست که اگر مهاجران حجاب را رعایت نکنند با آن‌ها برخورد خواهد شد. اولین اقدام این است که تمام خدمات اجتماعی‌ای که به آن‌ها داده می‌شود از آن‌ها سلب خواهد شد و چه بسا موجب اخراجشان از کشور هم بشود.» در این گردهمایی افغانستانی‌های حاضر در سالن از تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی، از جمله حجاب سخن گفتند و حتی در آغاز مراسم با سرود جمهوری اسلامی ایران از جا برخاستند و سرود را با هم خواندند.

روسیه، سوریه، ترکیه و ایران هفته آینده در آستانه گفت‌وگو خواهند کرد

خبرگزاری ریانووستی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد معاونان وزیران امور خارجه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران روز ۲۱ ژوئن/ ۳۱ خرداد در آستانه پایتخت قزاقستان دیدار خواهند کرد. این چهار کشور در مورد آینده سوریه پس از ۱۲ سال جنگ داخلی مذاکره خواهند کرد. در جریان جنگ داخلی سوریه، روسیه و ایران از رژیم بشار اسد حمایت کردند، در حالی که ترکیه که عضو ناتو است از گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرای مخالف اسد حمایت می‌کرد. وزرای خارجه چهار کشور در روز ۱۰ مه در مسکو ملاقات کردند و روسیه در آن زمان گفت که معاونان وزیر موظف به تهیه نقشه راه برای پیشبرد روابط سوریه و ترکیه خواهند بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: بعد از برجام اگر آمریکا از گذشته خود پشیمان شد، آمادگی برپایی سفارتخانه هم داریم

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با آمریکا گفت: «بعد از برجام اگر آمریکا از گذشته خود پشیمان شد، برای برپایی سفارتخانه هم آمادگی داریم اما تا زمانی که برجام به نتیجه نرسد با آمریکا مذاکره مستقیمی نخواهیم داشت.» حیدری افزود: «تحولات اخیر منطقه‌ای و همچنین همکاری آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] با سازمان انرژی اتمی ایران، این تحلیل را به ما می‌دهد که [مذاکرات] برجام در آینده نه‌چندان دور در یک کشور ثالث و یا وین برگزار خواهد شد.» او تأکید کرد که «طرفین برای برگزاری مذاکره برجام، اعلام آمادگی کردند».

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: مذاکرات بدون واسطه ولی غیررسمی با آمریکا داریم

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که ایران و آمریکا در مورد موضوعاتی با یکدیگر به صورت مستقیم مذاکره‌ می‌کنند ولی این مذاکرات رسمی نیست: «مذاکرات بدون واسطه با آمریکا داریم و مذاکرات باواسطه هم اگر موضوع خاصی باشد انجام می‌شود البته مذاکرات بدون واسطه به‌طور رسمی نیست، اما مواردی پیش بیاید معمولاً صورت می‌گیرد.» این نماینده مجلس گفت که مذاکره بر سر آزادی زندانیان دوتابعیتی در ازای آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران با دیدار مستقیم نمایندگان دیپلماتیک ایران و آمریکا در جریان بوده است: «مذاکرات (بدون واسطه) بیشتر برای این است که آن‌ها پو‌ل‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران را بدهند و در بحث زندانیان و مصادیق آن هم صحبت شده است و ایران هم موافق این مسائل است.» او گفت مذاکرات مستقیم دو کشور محدود به موضوعات خاصی است. پیش از این وب‌سایت اکسیوس در گزارشی اختصاصی از چندین دور دیدار رابرت مالی، مسئول میز ایران در دولت آمریکا با امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل خبر داده بود. این وب‌سایت هم محتوای دیدارهای انجام‌شده را مذاکره برای آزادی زندانیان ایرانی-آمریکایی محبوس در اوین در ازای آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌ جنوبی خوانده بود. حال این عضو مجلس شورای اسلامی می‌گوید مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بر سر همین موضوعات «به نتایجی رسیده است». عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی منابع ایران در عراق بر اساس مذاکرات بدون واسطه با آمریکا انجام شده است، گفت: «این مذاکرات هم تأثیر داشته است». آمریکا به‌تازگی مجوز پرداخت حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های گازی و برقی عراق به ایران را صادر کرده است. گفته می‌شود این پول‌ها تنها می‌تواند صرف خرید دارو و غذا با واسطه‌های مورد تأیید آمریکا شود.

ایرانی‌ها همچنان دومین خریداران مسکن در ترکیه هستند

مرکز آمار ترکیه با انتشار گزارش فروش مسکن در ماه مه سال جاری میلادی اعلام کرد که اتباع روسیه و ایران همچنان بیشترین خریداران مسکن در ترکیه باقی ماندند. بنا به این گزارش در ماه مه ۱۱۳ هزار و ۲۷۶ واحد در سراسر ترکیه به فروش رسیده است که سه هزار و ۱۶۷ واحد مسکونی، معادل ۲,۸ درصد آن را اتباع خارجی خریداری کرده‌اند. از میان شهروندان خارجی بیشترین شمار خانه به روس‌ها با ۹۹۱ واحد، ایرانی‌ها ۵۰۳، اوکراینی‌ها ۱۷۵ و آلمانی‌ها ۱۲۹ واحد مسکن فروخته شده است. بیشترین فروش مسکن به اتباع خارجی نیز به ترتیب در شهرهای آنتالیا با ۱۲۴۵ واحد، استانبول با ۹۳۴ واحد و مرسین با ۲۴۹ بوده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه به تهران سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفت که فیصل بن فرحان به دعوت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به زودی به تهران سفر خواهد کرد. فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان قرار است شنبه آینده به تهران سفر کند. تسنیم به نقل از یک منبع امنیتی نوشته است که وزیر خارجه سعودی در مراسم بازگشایی سفارت ریاض در تهران شرکت خواهد کرد. پیش از این ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از سفر آتی وزیر امور خارجه عربستان به ایران «در آینده نزدیک» خبر داده بود. این سفر سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ریاض و تهران توافق‌نامه عادی‌سازی روابط را با میانجی‌گری چین اعلام کردند که به سال‌ها خصومت بین دو کشور پایان داد. هفته گذشته ایران سفارت خود را در ریاض بازگشایی کرد. عربستان سعودی هنوز زمان افتتاح سفارت خود در تهران یا انتخاب سفیر خود را تأیید نکرده است. در اوایل ماه آوریل، یک هیئت سعودی از پایتخت ایران دیدن کرد. ایران همچنین از دعوت رسمی پادشاه عربستان از ابراهیم رئیسی برای سفر به عربستان سعودی خبر داده است.

آمریکا برای مقابله با «رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای» روسیه، جنگنده‌های اف-۲۲ در خاورمیانه مستقر می‌کند

مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جنگنده اف-۲۲ رپتورهای نیروی هوایی آمریکا به‌عنوان بخشی از نمایش حمایت و توانایی آمریکا در پی رفتارهای ناامن و غیرحرفه‌ای فزاینده هواپیماهای روسیه در منطقه، در حوزه فرماندهی مرکزی آمریکا مستقر شدند.» براساس این بیانیه، این جنگنده‌ها از پایگاه نیروی هوایی لنگلی در ویرجینیا در خاورمیانه مستقر شدند. همچنین اسکادران ۹۴ هوایی آمریکا در منطقه سنتکام با نیروهای ائتلاف در زمین و هوا ادغام خواهد شد. این اعلامیه در میانه تشدید تنش بین آمریکا و روسیه بر سر جنگ اوکراین و پس از چندین مورد از درگیری نزدیک بین دو کشور در آسمان سوریه منتشر شد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، در ماه آوریل، جت‌های جنگنده روسی تلاش کردند تا هواپیماهای نظامی آمریکا را به نبردی بر فراز سوریه بکشانند. ژنرال الکسوس گرینکویچ از سنتکام به ان‌بی‌سی نیوز گفت در ماه مارس جت‌های روسی هر روز بر فراز پایگاه نظامی ایالات متحده در سوریه پرواز می‌کردند. ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام گفت: «رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای نیروهای روسیه امری نیست که ما از یک نیروی هوایی حرفه‌ای انتظار داریم. نقض منظم اقدامات توافق شده برای رفع اختلاف‌ها در فضای هوایی توسط خلبان‌های روسیه، خطر تشدید یا اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد.» او افزود: «ما در کنار شرکا و متحدان خود به بهبود امنیت و ثبات در منطقه متعهد هستیم.»

یک چهارم صادرات تسلیحات اسرائیل از نظر ارزش به کشورهای عربی بوده است

وزارت دفاع اسرائیل از رکورد بالای فروش تسلیحات نظامی این کشور به ارزش ۱۲,۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ خبر داد. اسرائیل در این سال به کشورهای عربی امضاکننده «پیمان ابراهیم» تسلیحات دفاعی به ارزش بیش از سه میلیارد دلار فروخته است. سه سال پس از امضای «پیمان ابراهیم» و عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و مراکش، این میزان صادرات صنایع دفاعی اسرائیل بالاترین میزان از زمان تأسیس کشور اسرائیل در ۷۵ سال پیش است. بیشترین صادرات تسلیحات اسرائیل پهپاد‌، سامانه‌های دفاع هوایی و خودروهای کنترل از راه دور بوده است. در رکورد قبلی سال ۲۰۲۱، بحرین و امارات ۸۵۳ میلیون دلار از صادرات ۱۱,۴ میلیارد دلاری اسلحه اسرائیل را به خود اختصاص داده بودند. بر اساس گزارش وزارت دفاع اسرائیل صادرات تسلیحات این کشور از سال ۲۰۱۴ بیش از دو برابر شده و تنها در سه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. پهپادها ۲۵ درصد و موشک‌ یا سامانه‌های دفاع هوایی ۱۹ درصد از صادرات سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهند. در این گزارش گفته شده که درگیری‌های جهانی و منطقه‌ای در سرتاسر جهان و همچنین جنگ در اوکراین به افزایش صادرات تسلیحات اسرائیل کمک کرده است.

روستای هفت‌هزارساله در شمال غرب ایران به زودی با آبگیری سد چپرآباد زیر آب می‌رود

باستان‌شناسان در دومین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه پیش از تاریخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) در استان آذربایجان غربی در حوضه آبگیر سد «چپرآباد»، روستایی کوچک مربوط به نیمه دوم هزاره پنجم قبل از میلاد را کشف کرده‌اند که به زودی زیر آب می‌رود. حنان بحرانی‌پور، سرپرست دومین فصل کاوش نجات‌بخشیِ محوطه پیش از تاریخ چپرآباد (تپه گَرگَرو) در اُشنویه آذربایجان‌ غربی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «محوطه باستانی چپرآباد که در حدود ۸ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر اشنویه استان آذربایجان‌غربی و در بخش نالوس واقع شده، نزدیک‌ترین محوطه باستانی به ساختگاه سد چپرآباد بوده و فاصله آن تا تاج سد حدود ۵۰۰ متر است و با اطمینان می‌توان گفت که در اولین مرحله آبگیریِ سد، این محوطه به زیر آب خواهد رفت.» سد چپرآباد قرار است تا پایان تیر ۱۴۰۲ آبگیری شود. به گفته رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشنویه، احتمالا ۱۳ محوطه تاریخی با آبگیری این سد غرق می‌شود. باستان‌شناسان معتقدند یافته‌های پشت این سد نقطه عطفی برای باستان‌شناسی جنوب آذربایجان غربی است. حنان بحرانی‌پور به ایسنا گفت: «اگر امکان کاوش‌های بیشتر در این محوطه مهیا شود می‌توان امید داشت که اطلاعات بیشتری از این دوره ناشناخته پیش‌ از تاریخ شمال‌غرب کشور به‌دست آید.»