ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۹ فرد و نهاد حکومتی از جمله خبرگزاری‌ فارس، تسنیم و پرس‌تی‌وی در لیست تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس قرار گرفتند

روز جمعه ۲۴ شهریور / ۱۵ سپتامبر، یک روز مانده به سالگرد ژینا، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ۲۹ شخص و نهاد حکومت جمهوری اسلامی را در لیست تحریم‌های جدید قرار داده است. در لیست جدید تحریم آمریکا علیه نهادهای حکومتی نام رسانه‌هایی از جمله، خبرگزاری فارس و تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران و نیز شبکه برون مرزی «پرس‌تی‌وی» که در طی سال‌های اخیر بارها ویدئوها و مستندهایی از پرونده‌سازی دستگاه‌های امنیتی علیه فعالان سیاسی و اعترافات اجباری زندانیان سیاسی را منتشر کرده، قرار گرفته است. همزمان با تحریم‌های دولت آمریکا، وزارت خارجه انگلیس نیز تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ارشد ایرانی و سرویس اینترنتی ابرآروان اعمال کرد. بر اساس بیانیه وزارت خارجه انگلیس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد هاشمی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا زاکانی شهردار تهران و سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا از جمله مقامات حکومتی هستند که به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی دست به اعتصاب غذای تر و دارو زده است

بر اساس اطلاعاتی که از طریق منابع آگاه به دست زمانه رسیده، رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی، به اعتصاب غذای تر و دارو دست زده است. رضا سلمان‌زاده اعلام کرده به دلیل قتل سیستماتیک فرزند چهارده ساله‌اش و در حمایت از همه خانواده‌های دادخواه ایران دست به اعتصاب غذا و دارو به مدت ۶ روز از تاریخ ۲۱ تا ۲۸ شهریور دست زده است. رضا سلمان‌زاده اعلام کرده روزانه تنها نیم لیتر آب و یک عدد قند مصرف خواهد است. رضا سلمان‌زاده به همراه ۱۲ زندانی سیاسی دیگر، صبح روز یکشنبه ۱۲ شهریورماه به دلیل «تنبیه» از زندان اوین به زندان قزل‌حصار تبعید شد. این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را به مجموعاً ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم کرده است.

علیرضا عظیمی، عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان البرز را به بازنشستگی اجباری محکوم کردند

علیرضا عظیمی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز به بازنشستگی اجباری و کسر گروه محکوم شد. بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز اواخر سال گذشته توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کل کارمندان وزارت آموزش و پرورش البرز به بازنشستگی اجباری با تقلیل گروه محکوم شده است. این حکم در نهایت توسط هیات وزارت آموزش و پرورش عینا تایید شد. فعالیت در فضای مجازی و حمایت از اعتراض‌های سراسری در سال گذشته از دلایل صدور این حکم عنوان شده است. از اردیبهشت سال گذشته تاکنون سرکوب معلمان و فعالان صنفی در ایران همچنان ادامه دارد. در این مدت دستگاه سرکوب حکومت ایران به شیوه‌های مختلف فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده تا آن‌ها را در پی‌گیری خواسته‌های صنفی‌شان ناتوان سازد.

اسپانیا یک خانواده ایرانی را که در فرودگاهی در اسپانیا درخواست پناهندگی کرده بودند، اخراج کرد

محمد رحمتی‌نیا، همسرش زینب که دو ماهه باردار است و پسر هفت ساله آنها پس از رد درخواست پناهندگی سیاسی از سوی مقامات اسپانیا، امروز در فرودگاه بارسلونا به مقصد دوحه سوار هواپیما شدند. این هواپیما در ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی از فرودگاه ال‌پرات، جایی که این خانواده از روز پنج سپتامبر در آن بازداشت بودند، بلند شد. منابعی از جامعه ایرانی در کاتالونیا این موضوع را تایید کرده‌اند. رحمتی‌نیا اعلام کرده بود یکی از اعضای حزب دمکرات کردستان ایران است و جانش به دلیل سابقه‌دار بودن و شرکت در تظاهرات در خطر است. با این حال، پلیس اسپانیا در تصمیمی که دادگاه ملی تایید کرد، درخواست پناهندگی او را نپذیرفت. علی‌رغم ارائه درخواست تجدیدنظر وکیلان آنها به دادگاه حقوق بشر اروپا، این خانواده به قطر اخراج شده‌اند. دادگاه ملی اظهارات رحمتی‌نیا را «قابل قبول» ندانسته و مدعی شده است او به دلیل فعالیت سیاسی به ۱۵ سال زندان محکوم شده اما پس از پرداخت رشوه توانسته است آن را به شش ماه حبس تعلیقی کاهش دهد. با وجود بازداشت هزاران نفر در ایران به دلیل شرکت در اعتراضات علیه جمهوری اسلامی، آنها همچنین مدعی شده‌اند شناسایی رحمتی‌نیا در تظاهرات مشکلی ایجاد نمی‌کند: «به طور خلاصه، ما معتقد نیستیم که در این مورد، در صورت بازگشت، خطر آسیب جدی یا آزار و اذیت او وجود دارد.» حکم اخراج دادگاه اسپانیا هزاران نفری را که به خاطر اعتراضات یک سال گذشته در ایران دستگیر و حتی به اعدام محکوم شده‌اند در نظر نگرفته است. همزمان مقامات اسپانیایی در حال مذاکره با تهران برای آزادی سانتیاگو سانچز، توریستی هستند که ۲۲ اکتبر سال گذشته در ایران دستگیر شد.

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی زندانی تا «سالگرد کشته شدن ژینا امینی» دست به اعتصاب غذای تر زدند

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی محبوس در زندان اوین تا شنبه، سالگرد کشته شدن ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند. پنج‌شنبه ۲۳ شهریور، آیدا یونسی، خواهر علی یونسی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «برادرم علی یونسی و دوست و همبندش امیرحسین مرادی در زندان اوین از امروز تا شنبه سالگرد کشته شدن ژینا (مهسا) در اعتصاب غذای تر هستند. هم‌چنین صفحه «آزادی علی و امیرحسین» در شبکه اجتماعی ایکس، «همراهی با قیام ژینا از سالگرد دستگیری تا کشته شدن مهسا»، را دلیل اعتصاب غذای این دو دانشجوی زندانی اعلام کرد. علی یونسی و امیرحسین مرادی،‌ دو دانشجوی دانشگاه شریف در فروردین‌ماه ۹۹ به دست نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند. این دو دانشجوی زندانی بیش از دو سال در سلول‌های انفرادی و سلول‌های در بسته تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی نگهداری شدند. در نهایت دادگاه انقلاب این دو دانشجو را به اتهام «افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه و به ده سال زندان محکوم کرد.

نیروهای سپاه پاسداران در مرز کله‌گان سراوان ده‌ها رأس قاطر سوخت‌بران بلوچ را کُشتند

نیروهای سپاه پاسداران در مرز کله‌گان سراوان، چهارپایان متعلق به سوخت‌بران بلوچ را که در این منظقه مشغول به سوخت‌بری بودند هدف تیراندازی قرار داده است. در همین ارتباط خبرگزاری «حال‌وش» که خبرها و رویدادهای مربوط به سیستان و بلوچستان را رصد می‌کند با انتشار ویدئویی گزارش کرده که ده‌ها قاطر روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران کشته شدند. در این گزارش به نقل از یک منبع آگاه آمده است، «حوالی ساعت ۶ صبح روز پنج‌شنبه نیروهای سپاه در منطقه مرزی کله‌گان به سمت چهارپایان سوختبرانی که در حال تردد از مسیر همیشگی خود بودند شلیک کردند که حداقل صد رأس قاطر در مسیر رودخانه کله‌گان با تیراندازی مستقیم مأمورین کشته شدند.» پیش از این نیز در تابستان سال جاری ده‌ها رأس قاطر سوخت‌بران بلوچ در منطقه مرزی کله‌گان با این ادعا «که بار قاطرها موادمخدر بوده» با شلیک ماموران نظامی کشته شدند. این اقدام نیروهای سپاه پاسداران در سال‌های گذشته بارها نیز در مرزهای کردستان با هدف ایجاد رعب و وحشت بین کولبران مرزی اتفاق افتاده است. در برخی از مناطق مرزی بلوچستان و کردستان این حیوانات بارکش تنها سرمایه سوخت‌بران و کولبران مرزی هستند که از طریق آن‌ها امرار معاش می‌کنند.

علی غلامی، فعال دانشجویی را بازداشت کردند

در ادامه موج اخیر بازداشت فعالان مدنی و اعضای خانواده‌های دادخواه در آستانه اولین سالگرد خیزش ژینا، پنج‌شنبه ۲۳ شهریور، دانشجویان متحد از بازداشت علی غلامی، فعال دانشجویی و عضو سابق انجمن آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در منزل خود در شهرستان شیروان خبر داده است. تا این لحظه از نهاد بازداشت کننده و اتهام این فعال دانشجویی اطلاعی در دست نیست. در همان روز نیز نیروهای امنیتی سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودکان را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. با نزدیک شدن به سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» و بازگشایی دانشگاه‌ها، تعداد احضارها، بازداشت و تعلیق‌های غیرقانونی دانشجویان رو به افزایش است.

سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان با یورش نیروهای امنیتی بازداشت شد

در ادامه موج بی‌سابقه فشارها و بازداشت فعالان مدنی و اعضای خانواده‌های دادخواه در آستانه اولین سالگرد قیام ژینا، سایت بیدارزنی از بازداشت سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان به دست نیروهای امنیتی خبر داده و نوشته است که نیروهای حکومتی پس از تفتیش و بازداشت این فعال حقوق کودکان او را به زندان اوین منتقل کردند. سمانه اصغری در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، در تاریخ ۱۹ مهرماه در منزل شخصی‌اش توسط شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مامور زن که خود را مامور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شد. سمانه اصغری ابتدا ۳۵ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند. او پس از پایان بازجویی‌ها در تاریخ ۲۳ آبان ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد و تا پایان آزادی در همین زندان نگهداری شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران را به ۱۸ سال و سه ماه حبس محکوم کرده بود. طی روزهای گذشته هم نیروهای امنیتی هیرو قدیمی، سمیر احمدی، و طاهر سلطانی از فعالان مدنی در سقز، احمد معزز، امید توتی، قادر فتح‌اللهی، حسن چاکوچ و حسین چاکوچ از فعالان مدنی در بوکان و اسماعیل برخورداری، کوروش عبدی و امید کریمی، از فعالان اجتماعی در دیواندره را بازداشت کرده بودند.