ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدنوید بادامی، دانشجوی دانشگاه بهشتی را به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند

در ادامه سرکوب دانشجویان از سوی نهادهای امنیتی و قضایی، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاصی علی مظلوم، محمدنوید بادامی دانشجوی کارشناسی ارشد زبان‌شناسی دانشگاه بهشتی را به یک سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. به نوشته هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هفت ماه از حکم حبس به حالت تعلیق درآمده است. این دانجشو ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری در جریان تجمع شماری از دانشجویان که در اعتراض به اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» صورت گرفته بود، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. بادامی ۲۲ خرداماه ۱۴۰۲، با سپردن وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. نهاد حراست دانشگاه نیز در جریان تجمع دانشجویان در ۳۰ اردیبهشت به ضرب‌وشتم آن‌ها پرداخت و چند ساعت پس از برگزاری تجمع، شماری از دانشجویان را احضار کرد. نهاد‌های امنیتی در یک‌سال گذشته در پی «جنبش ژینا»، در اقداماتی سرکوبگرانه به دنبال انتقام‌گیری از دانشگاه‌ها و دانشجویان بوده‌اند و مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند. پیش‌تر کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در گزارشی درباره سرکوب دانشجویان، اسامی ۱۲۲ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف را منتشر کرده بود که به دلیل مشارکت یا حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از تحصیل محروم شده اند.

چین: اسرائیل مرزهای «دفاع از خود» را نقض کرده و باید به مجازات جمعی فلسطینی‌ها پایان دهد

به گزارش «تایمز اسرائیل» وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۲ مهر در تماس تلفنی با همتای سعودی خود، فیصل بن فرحان گفته است که اقدامات اسرائیل در غزه «از حدود دفاع از خود فراتر رفته» و دولت اسرائیل باید به «مجازات جمعی مردم غزه» پایان دهد. وانگ همچنین گفته که «همه طرف‌های درگیر نباید دست به عملی بزنند که به وخامت اوضاع بینجامد و باید هرچه زودتر به میز مذاکره برگردند.» در عین‌حال مسکو هم خواستار آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آغاز مذاکرات صلح از جانب شورای امنیت سازمان ملل، با چشم‌انداز تأسیس «دولت فلسطین» شد. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن متهم‌کردن ایالات متحده آمریکا به استمرار جنگ بین حماس و اسرائیل، تقاضای «آتش‌بس بشردوستانه» در نوار غزه و اسرائیل کرد. از سوی دیگر، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا ضمن تأکید دوباره بر حمایت بریتانیا از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» از تل‌آویو خواسته در عملیات نظامی علیه حماس «خویشتنداری» نشان دهد تا تلفات غیرنظامیان «به حداقل برسد.» کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هم در سفر خود به جنوب اسرائیل و دیدار با همتای اسرائیلی‌اش، الی کوهن با اسرائیل اعلام همدردی و همبستگی کرد.

علی‌رغم گذشت بیش از دو هفته از سرنوشت یک کارگر بازداشتی بلوچ اطلاعی در دست نیست

به گزارش خبرگزاری حال‌وش که اخبار و رویدادهای مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، از سرنوشت یک کارگر بازداشتی بلوچ پس از گذشت بیش از دو هفته از تاریخ بازداشت او هیچ اطلاعی در دست نیست. هویت این کارگر بلوچ سلمان جلازهی و ۳۲ ساله اعلام شده است. نیروهای امنیتی او را هفتم مهرماه در خیابان خیام زاهدان بازداشت کرده و با خود به مکان نامعلومی بردند. منابع حال‌وش گفته‌اند که نیروهای امنیتی یک روز پیش از سالگرد جمعه خونین زاهدان سلمان را حین بازگشت از مصلی بازداشت کرده‌اند. به گفته منایع حال‌وش سلمان جلازهی پیش‌تر دچار سکته قلبی شده است. هیچ اطلاعی علی‌رغم پیگیری‌های مکرر به خانواده او داده نشده و هیچ ارگانی تاکنون پاسخگو نبوده است. بر اساس منابع حقوق بشری بلوچ، طی روزهای هفتم و هشتم مهرماه سال جاری دست‌کم ۲۱۶ تن در شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و چابهار بازداشت شده‌اند که شمار زیادی از این شهروندان کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

آمریکا دومین ناو هواپیمابر خود را برای پشتیبانی از اسرائیل به شرق مدیترانه فرستاد

به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز» روز یکشنبه ۱۵ اکتبر / ۲۳ مهر، ارتش ایالات متحده دومین ناوگروه ضربت خود را به شرق مدیترانه در نزدیکی اسرائیل فرستاده است. این ناوگروه روز شنبه نورفولک در ایالت ویرجینیای آمریکا را به مقصد مدیترانه شرقی ترک کرد. ناوگروه ضربت یک واحد نظامی در نیروی دریایی ایالات متحده است که معمولاً از چندهزار پرسنل، دست‌کم یک ناو هواپیمابر و چندین کشتی و قایق جنگی تشکیل می‌شود. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به ناوگروه ضربت یو.اس.اس دوایت آیزنهاور دستور دادم که حرکت به مدیترانه شرقی را آغاز کند.» او در ادامه افزود: «این بخشی از اقدامات ما برای پیشگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل یا هر اقدام دیگری در جهت گسترش و تشدید جنگی است که در پی حمله حماس به اسرائیل آغاز شد.» ناوگروه ضربت آیزنهاور شامل یک ناو هواپیمابر، دو ناو حامل موشک هدایت‌شونده و دو ناوشکن می‌شود. ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام ارشد نظامی دیگر نوشته است که هدف مشخص این اقدام «جلوگیری از مداخله حزب‌الله یا جمهوری اسلامی در جنگ اسرائیل و حماس» بوده است. ناوگروه ضربت یو.اس.اس آیزنهاور قرار است در شرق مدیترانه به ناوگروه ضربت «یو.اس.اس جرالد آر. فورد» بپیوندد. ناوگروه جرالد فورد سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر وارد منطقه شده بود. ای‌بی‌سی نیوز همچنین به نقل از یک مقام دیگر نظامی نوشته است که پنتاگون در حال بررسی اعزام کشتی تهاجمی آبی‌خاکی «یو.اس.اس باتان» به محدوده‌ای نزدیک‌تر به اسرائیل است تا «در صورت لزوم» پشتیبانی بیشتری به عمل آورد.

کارگران شهرداری رودبار ماه‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند

کارگران شهرداری رودبار در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از عدم پرداخت حق بیمه و مطالبات مزدی چندماهه خود خبر داده‌اند. ایلنا شمار این کارگران را ۷۵ نفر اعلام کرده است. یکی از کارگران شهرداری رودبار در خصوص وضعیت کارگران این مجموعه، به ایلنا گفت: «در سال ۱۴۰۰ شرایط مالی شهرداری به گونه‌ای بود که پیمانکار امکان وصول صورت وضعیت‌های مالی خود را از شهرداری نداشت به همین دلیل در طول ۱۲ ماه از سال ۱۴۰۰ هر ماه مبالغ کمی را به عنوان علی‌الحساب از کارفرما دریافت کرده‌ایم که مجموع مطالبات در این سال به حدود ۴ تا ۵ ماه می‌رسد.» این کارگر شهرداری رودبار با اشاره به این‌که چندین ماه حق بیمه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ کارگران به حساب تامین اجتماعی واریز نشده، افزود: «به همین دلیل شماری از کارگران برای وصول این طلب قدیمی از پیمانکار وقت شکایت کرده‌اند اما پیمانکار حاضر به پرداخت طلب کارگران نیست». به گفته این کارگر، کارگران این مجموعه سابقه کاری ۱۰ تا ۱۵۰ ساه دارند و میزان دریافتی یک کارگر پیمانگاری در شهرداری رودبار با روزی ۸ تا ۱۲ ساعت کار با سه حق اولاد، ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده و این مبلغ دریافتی به نسبت سایر همکاران قرارداد مستقیم و رسمی حداقل چهار تا پنج میلیون کمتر است. کارگران به‌ویژه کارگران شهرداری در سال‌های گذشته بارها به دلیل تعویق دستمزد و عدم امنیت شغلی دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند.

جنگ اسرائیل و حماس: شمار کشته‌شدگان در غزه از ۲۳۰۰ نفر گذشت

در آغاز نهمین روز جنگ اسرائیل و حماس، شبکه الجزیره گزارش کرد که در نتیجه حملات هوایی اسرائیل شمار کشته‌شدگان فلسطینی به حداقل ۲هزار و ۳۲۹ نفر از جمله ۷۲۴ کودک رسیده است. اکنون دست‌کم ۹ هزار و ۷۰۰ فلسطینی هم مجروح شده‌اند. بر مبنای همین گزارش، در نتیجه حملات حماس شمار کشته‌شدگان در اسرائيل به هزار و ۳۰۰ نفر و شمار مجروحان به حداقل سه هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است. ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۲ مهر از آمادگی برای مرحله بعدی جنگ گفت و به حمله زمینی نیز اشاره کرد. پیشتر نیز مقام‌های اسرائیلی به ۱,۱ میلیون جمعیت ساکن غزه ضرب‌الاجل داده بودند که منطقه را در ۲۴ ساعت ترک کنند. به گفته کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی، این جابجایی و حمله زمینی اسرائیلی به یک فاجعه انسانی به مراتب بزرگتر خواهد انجامید. اسرائیل می‌خواهد تصمیم به حمله را علی‌رغم انتقادها و هشدارها و تهدیدهای بین‌المللی اجرایی کند.

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش به قتل رسیدند

جنازه‌های داریوش مهرجویی، کارگردان به‌نام سینمای ایران، و وحیده محمدی‌فر، همسر هنرمند او در خانه آنها در کرج پیدا شده‌اند. خبرگزاری ایسنا به‌نقل از محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات‌رئیسه خانه سینما این خبر را تایید کرد و نوشت «هنوز جزییات بیشتری از این حادثه، عاملان آن و انگیزه آن‌ها به صورت رسمی منتشر نشده است».