ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد در اعتراض به افزایش شدید شهریه تجمع اعتراضی برگزار کردند

در پی افزایش سه برابری شهریه، دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی سه‌شنبه ۲۴ مهر در مقابل سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند. پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، دانشگاه آزاد اسلامی بدون اطلاع قبلی شهریه دانشجویان ورودی ۱۴۰۳ را به‌شدت افزایش داده است. بدین ترتیب هزینه‌ی شهریه‌ رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی ۲۰۰ درصد افزایش داشته و از ترمی ۳۰ میلیون تومان به ترمی ۹۰ میلیون و سالی ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است. خبرگزاری دانشجو نوشته، این در حالی است که مصوبه افزایش شهریه‌ها ۲۵ درصد است. طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران نیز دانشگاه آزاد اسلامی مجاز است که شهریه را حداکثر تا سقف ۲۵ درصد افزایش دهد. همچنین مبلغ جدید شهریه باید در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری ذکر می‌شد اما در زمان انتخاب رشته آزمون سراسری هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نشده بود. شماری از پذیرفته‌شدگان رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی که در تجمع اعتراضی شرکت داشتند به خبرگزاری دولتی ایرنا گفتند که پرداخت این مبلغ شهریه از توان بیش از ۹۰ درصد خانواده‌های ایرانی، خارج است و مخصوصاً برای دانشجویان غیرتهرانی که باید هزینه‌های خوابگاه و تغذیه و ایاب و ذهاب را نیز متحمل شوند، کمرشکن خواهد بود. یک منبع آگاه که نام او منتشر نشده به خبرگزاری دانشجو گفته است که افزایش سه برابری شهریه مصوبه هیئت امنای دانشگاه آزاد است.

مهسا جلال بدیعی بازداشت و به زندان لاکان رشت منتقل شد

براساس اطلاعاتی که به دست زمانه رسیده است، یک شهروند ساکن رشت روز یکشنبه ۲۲ مهرماه برای اجرام حکم حبس صادر شده از دادگاه انقلاب دستگیر و به زندان لاکان این شهر منتقل شد. مهسا جلال بدیعی در روز یکشنبه ۲۲ مهرماه، پس از آنکه طبق ابلاغیه دریافتی به شعبه پنجم اجرای احکام دادگاه انقلاب رشت مراجعه کرده بود، بازداشت و به زندان منتقل شد. مهسا جلال بدیعی، در اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. او بعدتر در شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به ریاست مهدی راسخی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۷ ماه و ۱۶ روز حبس و بابت اتهام فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل شرع اسلام به سه سال و شش ماه زندان محکوم شد. براساس قانون مجازات اسلامی حداکثر حکم صادر شده برای این شهروند یعنی سه سال و شش ماه اجرایی خواهد شد. منبع زمانه در مورد دلیل پرونده‌سازی نهادهای امنیتی علیه مهسا جلال بدیعی گفت که او «به دلیل فعالیت‌های علمی و ترویج نظریه فرگشت در اینستاگرام و ضبط کتاب‌های صوتی بازداشت شده بود». مهسا جلال بدیعی، متولد ۱۳۶۴ و مادر یک فرزند است.

پروازهای ایران‌ایر به مقاصد اروپایی یکی یکی لغو می‌شوند

شامگاه دوشنبه ۲۳ مهرماه، تنها چند ساعت پس از اعلام عمومی تصمیم اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی، پرواز هواپیمایی ایران‌ایر به پاریس لغو شد. رسانه‌های داخلی ایران از قول مسافران نوشته‌اند که لغو این پرواز با یک پیامک به آن‌ها اطلاع داده شده است. اتحادیه اروپا در تصمیم جدیدش، سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان و سها را به دلیل نقش داشتن در ارسال موشک و تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تحریم کرد. هنوز برنامه اجرایی این تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا منتشر نشده است و مشخص نیست که اعمال این تحریم‌ها بلافاصله خواهد بود یا نه. با این حال در روز سه‌شنبه دو پرواز دیگر هواپیمایی ایران‌ایر به مقصد کلن و لندن هم لغو شد. سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی هنوز اطلاعیه‌ای در مورد سرنوشت پروازهای ماهان و ایران‌ایر در روزهای آینده به مقاصد اروپایی منتشر نکرده است.

مذاکره در اروپا بر سر واردات گاز از روسیه؛ اتریش و اسلواکی امیدوار به نرمش مسکو و کی‌یف هستند

در مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد واردات گاز، وزیران انرژی اروپا برای بحث درباره واردات گاز طبیعی روسیه، که هنوز به اروپا جریان دارد، دیدار می‌کنند. در نشست روز سه‌شنبه ۲۴ مهر / ۱۵ اکتبر در لوکزامبورگ، وزیران ۲۷ کشور بحث خواهند کرد که آیا اروپا برای تأمین انرژی در زمستان آماده است یا خیر. قرارداد کلیدی ترانزیت گاز بین مسکو و کی‌یف در ۳۱ دسامبر منقضی می‌شود. این وضعیت باعث بالا رفتن قیمت انرژی و فشار بر شبکه انرژی در اروپا خواهد شد. اروپا در سه سال گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین تلاش کرده است که از وابستگی به سوخت فسیلی روسیه خارج شود و با کاهش مصرف گاز و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، مدل مصرف انرژی‌اش را تا حدی تغییر داده است. هرچند خط لوله اوکراین یکی از دو مسیر باقی‌مانده برای جریان گاز روسیه به اروپا است، اما صادرات گاز طبیعی مایع همچنان به وفور ادامه دارد. مذاکرات برای جایگزینی مسیرهای ترانزیتی ادامه دارد، و یکی از گزینه‌های مطرح شده، جایگزینی روسیه با آذربایجان به عنوان تأمین‌کننده گاز اروپا است. جزئیات این فرآیند هنوز نامشخص است و به دلیل محدودیت‌های آذربایجان در عرضه گاز، لازم است توافقاتی با روسیه برای سوآپ گاز صورت گیرد که ممکن است از نظر سیاسی چالش‌برانگیز باشد. به گفته افراد آگاه، تصمیم نهایی ممکن است در آخرین لحظه یا حتی در اوایل سال آینده میلادی گرفته شود. اسلواکی که همراه با اتریش مشتری اصلی جریان ترانزیت گاز روسیه از اوکراین است، مایل است قرارداد استفاده از این مسیر ادامه یابد. ذخایر گاز اتحادیه اروپا برای زمستان تکمیل شده است و جریان گازی که اکنون از مسیر اوکراین عبور می‌کند کمتر از ۵ درصد از ذخایر این قاره را تشکیل می‌دهد. با این حال، برای کشورهایی از جمله اسلواکی و اتریش، یافتن جایگزین وارداتی جدید می‌تواند به معنای قیمت‌های بالاتر باشد.

پایان دو هفته ابهام در مورد سرنوشت فرمانده سپاه قدس؛ حضور قاآنی در مراسمی در تهران

صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه به ابهام‌ها در مورد اسماعیل قاآنی و سرنوشت او پایان داد. در تصاویر پخش مستقیم شبکه خبر جمهوری اسلامی از ورود تابوت عباس نیلفروشان، معاون عملیات سپاه پاسداران به فرودگاه مهرآباد تهران، برای دقایقی چهره فرمانده سپاه قدس هم نمایش داده شد. عباس نیلفروشان روز ۷ مهرماه در حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت و در کنار حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان کشته شد. قاآنی پس از آن رویداد و با اعلام رسمی کشته شدن نصرالله در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران دیده شده بود. پس از آن او غیبتی دو هفته‌ای داشت که به طیف وسیعی از شایعات دامن زده بود. برخی رسانه‌های خبری در این مدت از کشته شدن او در حمله دیگر اسرائیل به ضاحیه خبر داده بودند. حمله‌ای که اسرائیل برای کشتن هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی نصرالله انجام داد. البته هنوز مشخص نیست که در آن حمله صفی‌الدین کشته شده است یا نه. دو رسانه اسکای نیوز و میدل ایست آی در روزهای گذشته از قول منابعشان نوشته بودند که قاآنی پس از کشته شدن نصرالله به ظن جاسوسی تحت بازجویی قرار گرفته است. اسکای نیوز حتی مدعی شده بود که فرمانده سپاه قدس در حین بازجویی سکته قلبی کرده است.