ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه پاسداران اهدافی را در خاک پاکستان هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داد

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد که سپاه دو مقر گروه جیش العدل را در خاک پاکستان با موشک و پهپاد هدف قرار داده است. تسنیم نوشت هدف‌ها در منطقه «کوه سبز در استان بلوچستان پاکستان است که یکی از بزرگ‌ترین مقرهای گروهک جیش العدل در آن قرار دارد». کمپین فعالین بلوچ گفت که «این موشک‌ها به منازل مسکونی در روستاها اصابت کردند». تا زمان نوشتن این خبر، سپاه پاسداران هنوز بیانیه‌ای رسمی در موضوع این حمله منتشر نکرده است. حمله به خاک پاکستان یک روز پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به اهدافی در کردستان عراق و منطقه ادلب در سوریه است.

وزارت میراث فرهنگی ایران به احتمال نمایش منشور کوروش در موزه ملی اسرائيل در بیت‌المقدس اعتراض کرد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌گوید قرار است منشور کوروش از موزه بریتانیا به کتابخانه ملی اسرائیل منتقل شود و در اورشلیم (بیت‌المقدس) به نمایش درآید. رسانه‌های اسرائیلی درباره این موضوع سکوت کرده‌اند.  بر مبنای گزارش ایسنا روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اطلاع داده است که اداره‌کل موزه‌ها در نامه‌ای به امیرحسین غریب‌نژاد، معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های وزارت امور خارجه و علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران، مراتب نگرانی خود را نسبت به «انتقال منشور کوروش به کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی» اعلام کرده و خواستار «جلوگیری از این اقدام» شده است. در این نامه اداره‌کل موزه‌ها با تاکید بر «حق مالکیت معنوی ایران بر منشور کوروش» درخواست کرده که نظر به «ممنوعیت ارسال و اقدامات حقوقی بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۵ در خصوص حمایت از اموال فرهنگی در صورت بروز منازعات مسلحانه» از انتقال منشور کورش به کتابخانه ملی اسرائيل در اورشلیم جلوگیری شود.  این اولین بار نیست که منشور کوروش سبب‌ساز تنش‌های دیپلماتیک می‌شود. در سال ۲۰۱۰ در دولت محمود احمدی‌نژٰاد نیز اداره کل موزه‌ها روابط خود با موزه بریتانیا بر سر این منشور قطع کرد تا اینکه موزه بریتانیا سرانجام موافقت کرد که منشور برای مدتی به ایران منتقل شود. این بار اداره کل موزه‌ها بدون ارائه دلیل مشخصی انتقال منشور به اسرائیل را با غارت میراث فرهنگی در غزه مرتبط کرده است. استوانه کوروش یا منشورِ کوروش لوحی از گِل پخته‌است که در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به فرمانِ کوروش هخامنشی نگاشته شد. این استوانه در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود و بخش‌هایی از آن شکسته و مفقود شده‌ است. نسخه دیگری از متنِ استوانه بر روی دو قطعه لوحِ گِلی یافت شده که آن‌ها نیز در مجموعه بابِلیِ موزه بریتانیا هستند و بازمانده نسخه بایگانی‌شده همین استوانه دانسته می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد پرونده بازداشت‌شدگان شهرک اکباتان در مرحله «انشاء رای» است و اتهام آنها «محاربه» و «مشارکت در قتل»

سخنگوی قوه قضاییه ایران می‌گوید پرونده افرادی که در جریان اعتراض‌ها به قتل ژینا (مهسا) امینی در شهرک اکباتان تهران در پیوند با کشته شدن یک بسیجی بازداشت شدند، در مرحله صدور رای قرار دارد. مسعود ستایشی در نشست خبری هفتگی خود گفت که اتهامی که برای متهمان «قتل آرمان علی‌وردی» در نظر گرفته شده است، «محاربه، مشارکت در قتل و اجتماع و تبانی به علیه امنیت کشور است». انتساب این اتهام‌ها به بازداشت‌شدگان می‌تواند به صدور حکم اعدام برای هر یک از آنها بیانجامد. در این پرونده که به پرونده «شهرک اکباتان» نیز شهره شده است میلاد آرمون، علیرضا کفایی، امیرمحمد خوش‌اقبال، علیرضا برمرز پورناک، محمد مهدی حسینی، حسین نعمتی، مهدی ایمانی و نوید نجاران بازداشت و محاکمه شدند. آخرین جلسه دادگاه آنها کمتر از دو هفته قبل برگزار شد. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پیش از این گفته بود که پرونده این افراد به دو بخش تقسیم و یک بخش آن به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی و یک بخش دیگر به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران ارجاع شده است. هشت متهم این پرونده به گفته فعالان حقوق بشر در ایران، در بازداشتگاه شکنجه شده‌اند. تلویزیون جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی سال گذشته یک ویدیو از آنچه که «اعتراف» متهمان به قتل بسیجی کشته‌شده خوانده شد، منتشر کردند. در این ویدیو صورت مصاحبه شوندگان محو شده بود.

علی خامنه‌ای در آستانه انتخابات: «مردم را دوست داشته باشیم»

در فاصله کمتر از دو ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی زبان به تعریف و تمجید از مردم گشود و گفت «حتی کسانی که به برخی ظواهر ملتزم عملی نیستند، دلشان با خدا و معانی و مفاهیم معنوی است». او «مردم ایران» را مردمی دانست که «عمیقاً دوست‌داشتنی» و «بسیار خوب و مؤمن» هستند. خامنه‌ای که پیش از این نیز نگران کاهش مشارکت در انتخابات شده بود، در ادامه تعریف و تمجیدهایش گفت: «مردم ما در هر موقعیتی که کشور و انقلاب نیاز به دفاع داشته است با به خیابان آمدن، صبر، شعار و حمایت و حتی با رفتن به میدان جنگ، وفاداری خود را نشان داده‌اند». عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در حالی این سخنان را بیان می‌کند که در سال‌های اخیر و به صورت ویژه در سال ۱۴۰۲ در سراسر ایران مدت‌ها شعارهایی علیه شخص او و حکومتش سر داده شده و حکومت با زور سرکوب معترضان را به خانه بازگردانده است. رهبر جمهوری اسلامی که نیروهای تحت فرمانش در معابر عمومی به زنان، دستفروشان، کارگران، معلمان، بازنشستگان و دیگر اقشار جامعه هجوم می‌برند، در اجتماع «ائمه جمعه» گفت: «به معنی واقعی باید قدردان مردم مؤمن، علاقه‌مند، وفادار و هوشمند ایران باشیم و آنها را عمیقاً دوست داشته باشیم». او در بخش دیگری از سخنانش شرکت در انتخابات را «هم وظیفه و هم حق» برشمرد و سپس از همه خواست تا مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند و توصیه کرد: «دعوت زبانی کافی نیست، عمل، روی خوش، زبان پاسخگو و حضور در جمع‌های گوناگون مردم بخصوص جمع‌های جوانان ضروری است.» انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در روز ۱۱ اسفند برگزار می‌شود. علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، دیگر مقام‌های حکومتی هم در هفته‌های گذشته از مشارکت پایین در این دو انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند.

حملات سپاه به اقلیم کردستان: عراق سفیر خود در تهران را فراخواند و کاردار ایران را احضار کرد ـ مسعود بارزانی می‌گوید «صبر ما حدی دارد»

وزارت امور خارجه عراق سه‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نصیر عبدالمحسن، سفیر خود در تهران را در پی حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به اربیل فراخواند. این وزارتخانه عراق پیش از این نیز اعلام کرده بود که ابوالفضل عزیزی، کاردار ایران در بغداد را احضار و یادداشت اعتراضی عراق را به او تسلیم کرده است. در پی حملات سپاه پاسداران در آخرین ساعت دوشنبه ۲۵ دی / ۱۵ژانویه به اهدافی در حومه شهر اربیل در اقلیم کردستان، دست‌کم چهار غیر نظامی کشته و شش نفر زخمی شدند. در این بمباران ساختمان‌های مسکونی از جمله خانه پیشرو دزه‌یی، تاجر کُرد هدف قرار گرفت و دزه‌یی کشته شد. چیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای حملات سپاه پاسداران را «جنایتی» خواند که «توجیه ندارد و در تعارض با قوانین و اصول حسن همجواری و ارزش‌های انسانی است». او گفت اقلیم کردستان عراق منبع تهدید برای هیچ طرفی نبوده و نخواهد بود. مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان نیز در واکنش به حمله موشکی سپاه به اربیل گفت که «تهمت‌ها، بهانه‌ها و ادعاهای ایران بی‌اساس است». او افزود: «صبر ما حد و اندازه‌ای دارد.»

حوادث کار جان شش کارگر را گرفت، ۱۵ کارگر دیگر مصدوم شدند

طی روزهای ۲۴ و ۲۵ دی دست‌کم شش کارگر بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست دادند و ۱۵ کارگر هم مصدوم شدند. دو کارگر کارخانه نساجی کویر سمنان به دلیل گازگرفتگی در واحد تصفیه خانه کشته شدند. یکی از آتش‌نشانانی که برای نجات کارگران به کارخانه رفت بود هم مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. با گذشت دو روز از وقوع این حادثه هنوز جزئیات بیشتری از آن فاش نشده است. در همدان نیز یک سیمبان اداره برق به دلیل برق‌گرفتگی و سقوط از ارتفاع جان باخت. همچنین در یک حادثه کاری در فاز چهاردهم عسلویه، یک تکنسین به علت تماس با برق فشار قوی ۶ هزار ولت کشته شد. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، ادعا کرد علت این حادثه عدم اجرای هماهنگی‌های مربوط به بحث «مجوزهای کار» بوده است. آتش‌سوزی کارخانه «صنایع فلزی کوشا نوین پارس» در شهرک صنعتی مامونیه ساوه نیز موجب مصدومیت هشت کارگر شد. به گفته فعالان کارگری، وضعیت جسمی دو تن از کارگران مصدوم وخیم است. در یک حادثه دیگر در استان سمنان، دو کارگر کارخانه آرمان صنعت پویش کیمیا گرمسار به دلیل انفجار مخزن شیمایی جان باختند. حداقل سه کارگر دیگر این کارخانه نیز مصدوم شدند. در مشهد نیز سه کارگر ساختمانی که مشغول تخریب دیوارهای یک ساختمان قدیمی بودند، به علت ریزش دیوار زیر آوار ماندند. هر سه این کارگران به دست ماموران امداد و نجات از زیر آوار بیرون آورده شده و به بیمارستان منتقل شدند. بر اساس گزارش‌های رسمی سالانه نزدیک به دو هزار کارگر در ایران جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی شمار کارگران جان‌باخته بر اثر حوادث کار در نیمه نخست امسال را ۱۰۷۷ نفر اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۵٬۷ درصدی را نشان می‌دهد.