ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن نصرالله: دشمن می‌توانست غیرنظامیان را نکشد؛ اسرائیل با خون خود هزینه خواهد داد

رهبر حزب‌الله لبنان، حسن نصرالله، روز جمعه ۲۷ بهمن / ۱۶ فوریه در سخنرانی‌ای زنده گفت که حمله روز چهارشنبه اسرائیل به جنوب لبنان که منجر به کشته‌شدن چندین شهروند غیرنظامی شد، «عامدانه» بوده است. نصرالله در این سخنرانی گفت که پاسخ حزب‌الله به حملات اسرائیل «تشدید مقاومت» خواهد بود. رهبر حزب‌الله افزود «دشمن می‌توانست از کشتن غیرنظامیان در جنوب لبنان خودداری کند.» در حملات روز چهارشنبه اسرائیل به شهر نبطیه در جنوب لبنان، ۱۰ شهروند غیرنظامی از جمله پنج کودک کشته شدند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، نصرالله گفت «دشمن» برای هر «زن و کودکی» که در حملات مرزی کشته شدند «با خون خود هزینه خواهد داد». او همچنین اضافه کرد که «موشک‌های هدایت‌شونده دقیق [حزب‌الله] می‌توانند تا ایلات برسند». ایلات شهری تفریحگاهی در ساحل دریای سرخ در اسرائیل است. جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان هم‌زمان با جنگ غزه شدت گرفته و به نگرانی‌هایی در رابطه با وقوع جنگی سراسری در منطقه دامن زده است. هر دو طرف می‌گویند به دنبال گسترش جنگ نیستند و درگیری‌های آنان تاکنون به مناطق مرزی بین اسرائیل و لبنان محدود مانده است. با این‌همه، رویترز به نقل از منبعی مطلع از سیاست حزب‌الله نوشته است که حمله به نبطیه نشانگر تشدید جنگ از جانب اسرائیل است اما همچنان در چارچوب «مقررات و تعهدات نانوشته» می‌گنجد.

نیروهای امنیتی رؤیا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات را بازداشت کردند

نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران رؤیا ثابت، شهروند بهائی ساکن امارات را پنج‌شنبه ۲۶ بهمن در شیراز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بازداشت وی پس از احضار و تفتیش خانه صورت گرفته است. حدود یک ماه پیش، رؤیا ثابت برای بازدید و مراقبت از پدر و مادرش به شیراز سفر کرده و قرار بود پنجم بهمن‌ماه به خانه‌اش در امارات بازگردد اما دو روز قبل از برگشت، مأموران اطلاعات با حکم بازرسی برای تفتیش خانه و بازجویی از رؤیا و دو تن دیگر از اعضای خانواده به منزل پدر و مادر او آمده و سپس بدون حکم بازجویی برای تفتیش خانه آن دو عضو دیگر خانواده به منزل آن‌ها رفته‌اند. تاکنون از دلیل بازداشت رؤیا ثابت، اتهام طرح‌شده علیه او و همچنین محل بازداشتش اطلاعاتی در دست نیست، اما به او گفته شده ممنوع الخروج است و باید منتظر احضاریه دادگاه باشد. نیروهای اطلاعات چهار تلفن همراه افراد خانواده و مدارک مختلف رؤیا ثابت مانند گذرنامه، بلیط هواپیما، گواهی‌نامه رانندگی و کارت هویت امارت را ضبط کرده‌اند. ایجاد محرومیت‌ها و فشارهای سیستماتیک بر شهروندان بهائی در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. طبق آمارهای غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار بهائی در ایران وجود دارد اما قانون اساسی ایران مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل دهه‌هاست که حقوق بهائیان به شکل‌های مختلفی نقض شده و در موارد زیادی مورد بازجویی و بازداشت قرار می‌گیرند.

یک سوخت‌بر دیگر در تلاش برای تأمین معاش در جریان تعقیب نیروی انتظامی کشته شد

به گزارش رسانه‌های بلوچستان، یک سوخت‌بر ۲۹ ساله به نام افشين خواجه محمودی در تعقیب و گریز با نیروی انتظامی در محور نهبندان کشته شد. بنا بر گزارش کمپین فعالین بلوچ، نیروی انتظامی با انداختن خارک زیر خودروی این شهروند بلوچ موجب واژگونی و آتش گرفتن خودروی او شد. بنابر این گزارش، افشين خواجه محمودی، اهل زابل بر اثر سوختگی و شدت جراحات جان خود را از دست داد. در جغرافیای بلوچستان با تبعیض‌های ساختاری که حکومت‌ها در ایران بر آن تحمیل کرده‌اند، بیکاری و فقر گسترده موجب می‌شود که افراد زیادی برای امرار معاش به شغل حمل «غیررسمی» سوخت در آن سوی مرز پاکستان مشغول شوند؛ شغلی که به دلیل حمله نیروهای نظامی و غیرنظامی و غیرایمنی بودن خودروها و شرایط حمل سوخت، امنیت جانی ندارد. بدین ترتیب سوخت‌بران بلوچ برای تأمین معاش، جانشان را در گذر از ایستگاه‌های ایست و بازرسی، تعقیب و گریز ماموران دولتی و حوادث جاده‌ای قمار می‌کنند. بنا بر گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۱۱ سوخت‌بر در سال ۲۰۲۳ در تعقیب و گریز نیروهای نظامی دچار حادثه شدند که هفت نفر آنها جانشان را از دست دادند. بنابر این گزارش، در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۱۲۰ شهروند بر اثر شلیک نیروهای نظامی در ایران کشته شدند که از این تعداد ۲۰ نفر به کار کولبری مشغول بوند و ۳۷ نفر سوخت‌بر بوده‌اند. ۲۸۲ نفر دیگر نیز در حمله ارگان‌های نظامی مجروح شده‌اند که از این تعداد ۲۲۸ نفر کولبر و ۲۳ نفر سوخت‌بر بوده‌اند.