ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیدا شدن پیکرهای دو کارگر معدن شازند؛ جست‌وجو برای یافتن دو کارگر دیگر ادامه دارد

علیرضا شهرجردی، مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان مرکزی عصر ۲۷ خرداد به وقت تهران مرگ دو تن از چهار کارگر محبوس شده در زیر آوار معدن شازند را تایید کرد. او گفت امدادگران پیکر دومین کارگر را از زیر آوار بیرون آوردند و جستجو برای یافتن دو کارگر دیگر ادامه دارد. چهار کارگر معدن منطقه پل دو آب شازند صبح ۲۷ خرداد زیر آوار حبس شدند. مدیران دولتی گفتند که ۱۹ تیم امداد نجات برای یافتن کارگران به منطقه اعزام شده‌اند. حجت‌الله کاظمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی به فاصله کوتاهی پس از این حادثه گفت چهار کارگر محبوس «راننده ماشین آلات معدنی بودند». به گفته او حدود چهار هزار تن سنگ بر روی کارگران ریخته شد. او گفت چند تیم امدادنجات از استان‌های قم و لرستان برای کمک به معدنچیان محبوس در زیر آوار به شازند اعزام شدند. مهدی هشترودی، دادستان عمومی و انقلاب شازند هم به رسانه‌های داخلی ایران گفت که صاحب معدن با دستور قضایی بازداشت شده است. سازمان پزشکی قانونی مرگ دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری در سال ۱۴۰۲ ثبت کرده است. معدنکاران از جمله کارگرانی هستند که قربانی سودجویی پیمانکاران و صاحبان معادن می‌شوند که برای سود بیشتر از تامین ابزار ایمنی استاندارد و رعایت اصول ایمنی سر باز می‌زنند. ۱۰ خرداد نیز دو کارگر معدن آبنیل در استان کرمان زیر آوار زغال‌سنگ حبس شدند. کارگران توانستند یکی از همکاران خود را زنده از زیر آوار بیرون بیاورند اما یک کارگر دیگر به نام علی فروغی در این حادثه جان باخت.

چهار نفر در پی ریزش معدن در شازند ناپدید شده‌اند

فرزاد مخلص الائمه، روابط عمومی استانداری مرکزی از حادثه ریزش معدن در شازند خبر داده و اعلام کرده است که «حجم ریزش کوه بسیار بالاست و متأسفانه تعداد محدودی از عوامل اجرایی داخل معدن، گرفتار شده‌اند که اولویت اصلی در حال حاضر نجات جان این افراد است». این حادثه صبح روز یکشنبه ساعت ۹:۴۵ دقیقه رخ داده و خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، از احتمال مفقودی چهار نفر، شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند و زیر آوار ریزش کوه حبس شده‌اند، خبر داده است. برمبنای این گزارش، تاکنون هفت تیم واکنش سریع، یک تیم کوهستان و شش تیم سگ‌هاى جست‌وجو در منطقه حضور دارند. عملیات جستجو و دسترسی به افراد محبوس ادامه دارد. هم‌چنین رسانه‌های داخل ایران نوشته‌اند که روز گذشته در محدوده معدن عملیات انفجار بوده و احتمال اینکه ریزش به علت «اصولی نبودن انفجارها و نیز بارش‌های اخیر» اتفاق افتاده باشد وجود دارد. گفته می‌شود پس از این حادثه صاحب معدن شازند با دستور قضایی بازداشت شده است.

حبیب‌الرحمن مطهری، روحانی اهل سنت و مدیر حوزه علمیه احناف خواف را به اداره اطلاعات سپاه مشهد احضار کردند

پس از بازداشت چهار تن از روحانیان اهل سنت به دست نیروهای امنیتی، اداره اطلاعات سپاه پاسداران مشهد روز یکشنبه ۲۷ خرداد، حبیب الرحمن مطهری، روحانی اهل سنت و مدیر حوزه علمیه احناف خواف را که فرزند او نیز در میان بازداشت‌شدگان است، احضار کرده است. شبکه جهانی کلمه به نقل از یک منبع آگاه خبر داده که دستگاه حکومتی با تحت‌فشار قراردادن، تهدید و ارعاب از خانواده‌های روحانیان بازداشت‌شده اهل سنت، خواسته‌اند که خبر دستگیری این افراد رسانه‌ای نشود. ماموران امنیتی چهار استاد حوزه علمیه احناف خواف را روز چهارشنبه ۲۳ خرداد پس از سفر به ارومیه، در مسیر بازگشت به خواف بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. هویت این چهار روحانی اهل سنت مولوی شمس‌الدین مطهری، فرزند مولانا حبیب‌الرحمن مطهری (مدیر حوزه علمیه احناف) به همراه مولوی گل‌محمد منصوری، مولوی حسین‌احمد شهیدی و مولوی فاضل مرادی عنوان شده است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست. حکومت ایران پس از اعتراضات ۱۴۰۱ و حمله به نمازگزاران مسجد مکی که به «جمعه خونین» معروف شد، به شیوه‌های مختلف روحانیان اهل سنت را در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان تحت فشار قرار داده است.

دو شهروند بلوچ را به دلیل «برگزاری مراسم عروسی در زمان مرگ ابراهیم رئیسی» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند

مأموران امنیتی چهارشنبه ۲۳ خرداد، در شهرستان رمشک از توابع شهرستان قلعه گنج دو شهروند بلوچ را به دلیل آنچه «فعالیت در فضای مجازی و برگزاری مراسم عروسی در زمان مرگ ابراهیم رئیسی» (عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰) عنوان شده، بازداشت کردند. رسانک هویت این دو شهروند بلوچ را محمد پیرایش، ۱۹ ساله، بلاگر و دارای معلولیت جسمی و سعید بلوچ، فعال اجتماعی، اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش، از محل نگهداری این دو شهروند بازداشتی بلوچ تا این لحظه خبر دقیقی در دست نیست. در حادثه سقوط بالگرد رئیسی، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در تبریز، سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت از رئیسی و سه خلبان بالگرد با نام‌های سیدطاهر مصطفوی، محسن دریانوش و بهروز قدیمی نیز کشته شدند. پیش از این نیز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چندین نفر را به‌دلیل اظهارنظر درباره این حادثه بازداشت کرده بود.

پسر حمید نوری در مورد «نقش ابراهیم رئیسی در آزادی پدرش»: آقای رئیسی مورد اتهامی پرونده بود، هدف بی‌آبرو کردن او بود

مجید نوری، پسر حمید نوری در گفتگو با صداوسیما در مورد نقش امیر عبدالهیان و ابراهیم رئیسی در آزادی پدرش گفت که وزیر خارجه متوفی پیگیر وضعیت پدرش بوده و رئیس‌جمهور سابق و عضو هیئت مرگ در کشتار ۶۷ خود «مورد اتهامی پرونده» بوده است. مجید نوری پسر نوری در توصیف عبداللهیان گفت که او «واقعا وزیر محور مقاومت» بوده و به خانواده دلگرمی داده است. او در مورد نقش ابراهیم رئیسی گفت: «آقای رئیسی مورد اتهامی پرونده بودند، همه نقشه‌ها برای بی‌آبرو کردن او بود، همانطور که آنروز آقا گفت این شهید مظلوم بوده و دل من سوخت، واقعا دل من می‌سوخت برای ایشان.» حمید نوری معروف به حمید عباسی از عاملان کشتار ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت در دادگاهی در سوئد به حبس ابد محکوم شد، اما در جریان مذاکرات دولت این کشور با جمهوری اسلامی با دو زندانی سوئدی تبار مبادله شد و به ایران بازگشت. نوری در آبان ۱۳۹۸/ نوامبر ۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد بازداشت شد. محاکمه او با حضور بازماندگان، خانواده زندانیان اعدام شده و زندانیانی که او را در زندان دیده بودند ۹۲ جلسه طول کشید. او نخستین فرد از دست‌اندرکاران شکنجه و کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ است که محاکمه و محکوم می‌شود. در جریان رسیدگی به اتهام او چندین مرتبه نام ابراهیم رئیسی، از اعضای هیئت مرگ و رئیس‌جمهوری پیشین ایران مطرح شد. او پس از پنج سال بازداشت و محکومیت به حبس ابد در سوئد، با میانجیگری عمان با دو تبعه سوئدی مبادله شد.

مأموران امنیتی چهار روحانی اهل سنت را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند

ماموران امنیتی چهار استاد حوزه علمیه احناف خواف را روز چهارشنبه ۲۳ خرداد که به ارومیه سفر کرده بودند، در مسیر بازگشت به خواف بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. سایت شبکه جهانی «کلمه» با انتشار این خبر، هویت این چهار روحانی اهل سنت را مولوی شمس‌الدین مطهری، فرزند مولانا حبیب‌الرحمن مطهری (مدیر حوزه علمیه احناف) به همراه مولوی گل‌محمد منصوری، مولوی حسین‌احمد شهیدی و مولوی فاضل مرادی اعلام کرده است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطرح شده علیه این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست. حکومت ایران پس از اعتراضات ۱۴۰۱ و حمله به نمازگزاران مسجد مکی که به «جمعه خونین» معروف شد، به شیوه‌های مختلف روحانیان اهل سنت را در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان تحت فشار قرار داده است. پشتیبانی روحانیان اهل سنت از اعتراضات مردمی خشم حکومت ایران را برانگیخته است و از این‌رو برای جلوگیری از گسترش اعتراضات سراسری به‌ویژه در سیستان و بلوچستان و کردستان به بازداشت روحانیان اهل سنت روی آورد. پیش از این، محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت در بوکان به دلیل حمایت از معترضان در خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. در نهایت حکم اعدام محمد خضرنژاد در روزهای گذشته با یک درجه تخفیف به حبس ابد تغییر یافت.

یک کودک شش ساله بلوچ بر اثر غرق شدن در هوتگ جان خود را از دست داد

شنبه ۲۶ خرداد، یک کودک دیگر بلوچ بر اثر سقوط به داخل یک هوتگ در روستای کوه دیم از توابع بخش پیرسهراب شهرستان دشتیاری جان خود را از دست داد. کمپین فعالین بلوچ که به صورت ویژه اخبار مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، هویت این کودک را هلینا جدگال اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش، این کودک در اطراف هوتگ در حال بازی بوده که به داخل آب آن سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. در بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به دلیل فقدان شبکه آب‌رسانی و لوله‌کشی، مردم از طریق هوتگ‌ها آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند. هوتگ در زبان بلوچی به گودالی طبیعی یا دست‌ساز گفته می‌شود که آب باران در آن جمع شده و اهالی منطقه به‌صورت مشترک با حیوانات از آب آن استفاده می‌کنند. هوتگ‌ها و گاندوها (گونه‌ای از تمساح بومی) هرساله جان تعداد زیادی از کودکان و شهروندان بلوچ را هنگام برداشتن آب می‌گیرند.

تلفات ارتش اسرائیل در غزه به ۳۰۷ نفر رسید: هشت سرباز اسرائیلی در رفح و دو سرباز در شمال غزه کشته شدند

روز شنبه ۱۵ ژوئن/ ۲۶ خرداد ۱۰ سرباز اسرائیلی در غزه کشته شدند، به این ترتیب بدترین روز برای ارتش اسرائیل از ماه ژانویه به این سو رقم خورد. بنا بر گزارش‌ها هشت سرباز اسرائیلی در رفح در حمله انفجاری به خودروی حامل آنها کشته شدند. شاخه نظامی حماس می‌گوید که جنگجویانش با استفاده از آر‌پی‌جی خودروی ارتش اسرائیل را در جنوب غزه هدف قرار داده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌‌گوید که جنگ اسرائیل علیه غزه علی‌رغم آنچه که او «هزینه جنگ» می‌نامد ادامه خواهد یافت. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که روز شنبه دو سرباز دیگر اسرائیلی نیز در شمال غزه بر اثر برخورد جسم انفجاری به تانک حامل آنها کشته شدند. بنا بر این گزارش دو سرباز اسرائیلی دیگر نیز در این حمله به شدت زخمی شده‌اند. به این ترتیب با کشته شدن ۱۰ سرباز اسرائیلی در روز شنبه تعداد کل سربازان اسرائیلی که از شروع حمله زمینی به غزه کشته شدند به ۳۰۷ نفر رسید.