ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر امور خارجه آمریکا: توافق تبادل زندانیان موضع واشنگتن نسبت به ایران را تغییر نداده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد تبادل زندانیان بین واشنگتن و تهران گفت: « توافق تبادل زندانیان با ایران موضع ایالات متحده نسبت به این کشور را تغییر نداده است. این توافق برای آزادی افرادی که ناعادلانه در ایران بازداشت شده بودند، انجام شد و به‌طور کامل موضوعی متفاوت است که می‌خواهیم به نتیجه موفقیت‌آمیز برسانیم.» او افزود: «به تلاش‌های خود برای مقابله با اقدام‌های ایران که مورد اعتراض سایر کشورها نیز است ادامه خواهیم داد.» بلینکن با اشاره به ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تقویت نیروی نظامی ایالات متحده در خلیج فارس برای «حفظ امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی» گفت که این اقدام‌ها با وجود اعتراض ایران ادامه خواهد داشت. ایران و آمریکا هفته گذشته بر سر تبادل زندانیان در قبال آزادسازی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و عراق به توافق رسیدند.

کانون کارگردانان سینمای ایران حکم سعید روستایی را «عجیب‌ترین حکم قضایی در تاریخ سینمای ایران» دانست

روز گذشته، سه‌شنبه ۲۴ مرداد شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران سعید روستایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس را به‌دلیل ساختن و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت پنج سال تعلیق می‌شود. دادگاه همچنین سعید روستایی را به خودداری از ارتباط و معاشرت با سینماگران و «گذراندن دوره فیلم‌سازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صداوسیمای قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق» محکوم کرد. کانون کارگردانان سینمای ایران چهارشنبه ۲۵ مرداد در واکنش به این حکم با انتشار بیانیه‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حکمی که برای سعید روستایی از سوی قوه قضائیه صادر شده عجیب‌ترین حکم قضائی در تاریخ سینمای ایران است.» این کانون چنین «حکم عجیبی» را «تلاش بیهوده در جهت تحقیر» سعید روستایی دانسته و گفته است فیلم «برادران لیلا» با مجوز ساخته شده و در جشنواره کن جایزه معتبری گرفته و پخش‌کننده خارجی فیلم را منتشر کرده است. کانون کارگردانان سینمای ایران ضمن محکوم کردن این حکم، از مدیریت سینمای ایران خواست تا «در این لحظه حساس کنار سعید روستایی بایستد و مانع اجرای چنین حکمی شود تا بیش از این فضای یأس و ناامیدی در سینمای ایران ایجاد نشود».

پس از ادعای توهین به قرآن، کلیساها و خانه‌های مسیحیان در پنجاب پاکستان به آتش کشیده شد

پس از آن‌که صفحات پاره‌شده قرآن در نزدیکی محله مسیحی‌نشین شهر جرانواله ایالت پنجاب پاکستان پیدا شد و گفته می‌شد روی آن‌ها مطالب توهین‌آمیز نوشته شده، یکی از رهبران مسلمانان این منطقه از آن‌ها خواست تا اعتراض کنند و خواستار دستگیری عاملان این اقدام شوند. صبح چهارشنبه ۲۵ مرداد / ۱۶ اوت صدها نفر از مسلمانان مسلح به باتوم و چماق به دو کلیسای جرانواله و خانه‌های مسیحیان حمله کردند و ضمن شکستن شیشه‌های آن‌ها خانه‌ها و کلیساها را به آتش کشیدند. پلیس پنجاب گفته است تلاش می‌کند کنترل را در دست بگیرد. همچنین پلیس اعلام کرده که علیه دو ساکن مسیحی به اتهام «توهین به مقدسات» درخواست پیگرد قضائی کرده است. اوایل ماه جاری میلادی، آموزگاری در تربت واقع در استان بلوچستان جنوبی پاکستان پس از متهم شدن به «توهین به مقدسات» در جریان یک سخنرانی کشته شد. در فوریه سال جاری نیز یک گروه خشمگین مسلمان یک نفر مظنون را در منطقه روستایی نانکانا ربودند و او را به اتهام «هتک حرمت قرآن» به قتل رساندند. گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند قوانین مربوط به «توهین به مقدسات» در پاکستان اغلب با انگیزه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرکز عدالت اجتماعی، نهاد مستقل مدافع حقوق اقلیت‌ها، داده‌هایی را در مورد پرونده‌های «توهین به مقدسات» در پاکستان جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد از سال ۱۹۸۷ بیش از دو هزار نفر به «توهین به مقدسات» متهم شده‌اند و دست‌کم ۸۸ نفر براساس این اتهامات کشته شده‌اند.

نازیلا معروفیان از زندان قرچک ورامین آزاد شد

‌نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگاری که تنها یک روز بعد از آزادی از زندان اوین مجددا بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، چهارشنبه ۲۵ مرداد آزاد شد. این روزنامه‌نگار با انتشار عکسی از حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آیا از عکسی که موقع آزادی گذاشتی، پشیمونی؟ قبول داری اشتباه کردی؟ خیر؛ من هیچ اشتباهی نکردم.» گزارش‌هایی درباره اعتصاب غذای نازیلا معروفیان بعد از بازداشت دوباره نیز منتشر شده بود. این روزنامه‌نگار ۲۲ مرداد با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شده بود و یک روز بعد از آزادی دوباره بازداشت شد. این سومین بازداشت نازیلا معروفیان در یک سال گذشته است. او روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی است و اولین بار سال گذشته به دلیل انتشار مصاحبه‌اش با امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بود.

سردار شکارچی: بسیج را برای سرکوب تجهیز کرده‌ایم

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت که آن‌ها برنامه‌های مفصلی برای تقویت بسیج اجرا کرده‌اند و اگر سطح تهدید موجودیت جمهوری اسلامی با اعتراضات مردمی افزایش یابد، بسیج را برای سرکوب به میدان می‌فرستند. او به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گفت: «بسیج آماده است و کارهای بسیار اساسی برای تقویت و ارتقای توانشان انجام شده است...بسیج کاملاً آماده است و در میدان حضور دارد و از آنجایی که از بدنه مردمی تشکیل شده ‌همواره با معاندان و منافقان در حال مبارزه است». سخنگوی نیروهای مسلح همچنین مدعی شد که در سرکوب قیام مهسا-ژینا از نیروهای بسیج به صورت مستقل استفاده نشده است چرا که جمهوری اسلامی آن اعتراضات را در سطح تهدید امنیتی نمی‌دانست: «در اغتشاشات سال گذشته اصلاً از وضعیت انتظامی عبور نکرد و به عبارتی دیگر اصلاً به حوزه امنیتی نرسید‌. ولی صحنه‌های کشور تاکنون وارد مرحله امنیتی نشده که بسیج بخواهد به‌طور مستقیم ورود کند. الحمدالله این‌قدر هم وضع کشور حاد نیست که بخواهد شرایط امنیتی پیش بیاید ولی در کل بسیج در هر شرایط از آمادگی بالایی برخوردار است.»

حکم بدوی طاهره نقی‌ئی دبیرکل سازمان معلمان صادر شد

کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شعبه ۲۶ داددگاه انقلاب تهران چهارشنبه ۲۵ مرداد طاهره نقی‌ئی، معلم و دبیرکل سازمان معلمان را به شش ماه حبس تعلیقی، منع خروج از کشور به‌مدت پنج سال، منع عضویت در گروه‌های سیاسی به‌مدت پنج سال و منع استفاده از گوشی هوشمند به‌مدت پنج سال، محکوم کرد. سایت «صبح ما» نوشته است که این فعال صنفی به پرداخت جزای نقدی در حق صندوق دولت به ارزش ۱۵ میلیون تومان با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده اما «با ملاحظه استحقاق متهم به دلالت فقدان سابقه، اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتکاب بزه، صداقت در گفتار، بازپذیری اجتماع و پیش‌بینی اصلاح مرتکب، اجرای تمام مجازات حبس را متناسب با شرایطش ندانسته و صرفاً حبس تعزیری را به مدت پنج سال معلق می‌نماید». براساس حکم صادره‌شده «هرگاه متهم در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم عمدی موجب حد قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت گردد یا از دستورات مرجع قضایی تبعیت نکند دادگاه قرار تعلیق را لغو و دستور اجرای مجازات تعلیق را صادر خواهد نمود». محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران حکم صادره «غیرمنتظره» خواند و گفت: «با توجه به این‌که فعالیت‌های سازمان معلمان و شخص دبیرکل با ملاحظات فراوان صورت گرفته و می‌گیرد انتظار تبرئه ایشان را داشتیم اما این حکم و انتساب اتهام تبلیغی علیه نظام و استناد به مصادیق عجیب و غریب همه ما را متعجب و متأسف ساخت.»

با تعطیلی شرکت داروسازی الحاوی در تهران ۵۰۰ کارگر بیکار شده‌اند

محمد آذری‌نیا، مدیرعامل شرکت داروسازی الحاوی دو روز پیش با انتقاد از «اقدام نامتعارف و غیرقانونی سازمان غذا و دارو در متوقف کردن کارتابل محصولات شرکت الحاوی» از تعطیلی این شرکت خبر داد. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) چهارشنبه ۲۵ مرداد به‌نقل از کارگران داروسازی الحاوی نوشته است: «اختلافات سازمان غذا و دارو با مدیریت شرکت، منجر به بیکاری ۵۰۰ کارگر شده است.» کارگران شرکت الحاوی ضمن انتقاد از بیکار شدن ناگهانی خود، نسبت به آینده این شرکت و وضعیت شغلی خود ابراز نگرانی کردند و گفتند: «امیدواریم فکری کنند که بیکاری کارگران به درازا نکشد.» آن‌ها تأکید کرده‌اند که «بایستی اختلافات به‌گونه‌ای حل شود که منجر به بیکاری کارگران نگردد». سازمان غذا و دارو روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای مدعی شد که شرکت داروسازی الحاوی ۲۲۰ میلیارد تومان گران‌فروشی کرده و به پرداخت جریمه ۱۱۰۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی متهم شده است. شرکت داروسازی الحاوی ۵۵ سال سابقه کار دارد و با تولید بیش از ۸۰ نوع محصول یکی از شرکت‌های مهم در صنعت داروسازی کشور است.

ده‌ها دانشجو در دانشگاه‌های مختلف ایران به کمیته انضباطی احضار شدند

شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کردند که در روزهای اخیر ۱۳ دانشجو در دانشگاه جندی‌‌شاپور اهواز، ۱۰ دانشجو در دانشگاه امیرکبیر و شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، علوم‌ پزشکی اصفهان و فردوسی مشهد به کمیته‌های انضباطی این دانشگاه‌ها احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند. شورای صنفی دانشجویان کشور دلیل این احضار‌ها را نزدیک شدن سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، بازگشایی دانشگاه‌‌ها و گرفتن تعهدنامه و تهدید دانشجویان عنوان کرده است.