ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آریا یوسفی، فرزند فاطمه داوند، از زندانیان سیاسی سابقِ کُرد، در بازداشتگاه وزارت اطلاعات ماکو مورد شکنجه و آزار قرار گرفت

کانون حقوق بشر ایران خبر داده است که آریا یوسفی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات ماکو، واقع در استان آذرباییجان غربی، مورد شکنجه و آزار قرار گرفته است. آریا فرزند ۱۸ ساله فاطمه داوند است، شهروند کُرد اهل بوکان و از بازداشتی‌های آبان ۹۸ که اخیراً در معرض خطر رد مرز از ترکیه به ایران قرار داشت. سوران منصور‌نیا، فعال سیاسی و دادخواه کُرد، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) امروز ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت نوشت که مأموران امنیتی جمهوری اسلامی او را به‌مدت سه روز شکنجه کرده تا محل مادرش، فاطمه داوند را «لو دهد». بازداشت و شکنجه آریا یوسفی درحالی رخ می‌دهد که «در همان روز دیپورت [از ترکیه]، او از مادرش جدا شده و کاملا از مادرش بی‌خبر است». فاطمه داوند پیشتر از سوی دادگاهی در ترکیه به ۲ سال و یک ماه حبس محکوم و برای اجرای حکم به دادگاه فراخوانده شده بود. او به دلیل این حکم و احضار به دادگاه ترکیه، روز شنبه ۱۳ مرداد به همراه فرزندش آریا یوسفی قصد خروج از ترکیه به صورت غیرقانونی را داشت، اما توسط پلیس این کشور بازداشت و مکانی نامعلوم منتقل شد. از سرنوشت این زندانی سیاسی سابق پس از بازداشت او در ترکیه اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد. حسین شیرزاد، فعال حقوق بشر، در شبکه اکس نوشت که او زودتر از فرزند خود از زندان ترکیه آزاد شده است. فاطمه داوند، ۲۵ آبان ماه ۹۸ بازداشت و در طی مدت بازداشت برای اخذ اعتراف تلویزیونی تحت شکنجه روحی و جسمی قرار گرفت. اعترافات او از سوی تلویزیون ایران پخش شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را در بهمن ‌۹۸ برای فعالیت‌هایش در دو پرونده جداگانه در شهرهای بوکان و مهاباد محاکمه کرد. شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ بوکان فاطمه داوند را به اتهام‌هایی چون «اخلال در نظم و آسایش عمومی با شرکت در اغتشاشات و کشف حجاب» به پنج ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد. در ادامه شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد هم در پرونده‌ای دیگر در سال ۹۹ برای او به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» حکم پنج سال حبس تعزیری دیگر صادر کرد؛ این حکم سپس به ۴۵ ماه زندان کاهش یافت. فاطمه داوند در سال ۱۴۰۰ پس از آزادی موقت از زندان، ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت. او یکی از شاهدان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان بود که به ابتکار سازمان‌های حقوق بشری در آبان ۱۴۰۰ در لندن برگزار شد.

توماج صالحی برنده جایزه «برهم‌زدن صلح» شد

مرکز واتسال هاول (VHC) جمعه ۲۶ مرداد/ ۱۶ اوت برندگان جایزه سالانه «برهم‌زدن صلح» را برای «نویسندگان شجاعی که در معرض خطر هستند» اعلام کرد. توماج صالحی از ایران و آرونداتی روی از هند این جایزه را امسال از آن خود کردند. جایزه «برهم زدن صلح» به نویسنده یا نویسندگانی اعطا می‌شود که آثار برجسته‌ای در زمینه داستان، زندگی‌نامه، خاطرات، نمایشنامه و شعر خلق کرده‌اند و عمدتاً به دلیل باور‌ها و آثارشان تحت تعقیب قرار گرفتند. «نویسندگان شجاعی که در معرض خطر هستند» به نویسندگانی دلالت می‌کند که با شجاعت به رژیم‌های سرکوبگر نظیر جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند، آن را به‌چالش کشیده اند، و متعاقباً مورد تنبیه و آزار قرار گرفتند. عبارت «برهم زدن صلح» دراینجا معنای منفی ندارد. این جایزه از این عبارت استفاده می‌کند تا از از فعالان، هنرمندان یا چهره‌های عمومی تقدیر کند که با اقداماتی جسورانه به دنبال برهم زدن صلحی دروغین هستند، صلحی که بر پایه نابرابری، تبعیض یا سرکوب مخالفان بنا شده و بر‌اساس سرکوب صداهای به‌حاشیه‌رفته استوار گشته است. این عنوان که شامل پنج‌هزار دلار جایزه نقدی است، توجه افکار عمومی جهانی را نویسندگانی که با نقض حقوق بشر مبارزه می‌کنند جلب می‌کند. دبیر این مرکز، سالی تریپاتی، در زمان اعلام جایزه گفت: «توماج صالحی در ایران با استفاده از کلمات و آهنگ‌های پرانرژی و پراشتیاق، دیکتاتوری دینی ایران را به‌چالش می‌کشد، دیکتاتوری‌ای که حقوق زنان را سرکوب می‌کند. او به حکم اعدام محکوم شد که بعداً توسط دیوان عالی کشور لغو گردید، اما همچنان در زندان به سر می‌برد.» او درمورد نویسنده هندی نیز گفت: «آرونداتی روی برای به‌حاشیه‌رانده‌شده و سلب‌مالکیت‌شدگان هند سخن می‌گوید که زمین‌هایشان توسط بنگاه‌های بزرگ تصرف شده است؛ کسانی که با سیاست‌های هسته‌ای هند مخالفند؛ کسانی که از دالیت‌ها حمایت می‌کنند؛ و کسانی که برای حق تعیین سرنوشت خود می‌جنگند، کسانی که آرامش راحت‌طلبان را بر هم می‌زنند و برای مصیبت‌زدگان آرامش را به ارمغان می‌آورند. آنها شایسته دریافت جایزه برهم زدن صلح امسال هستند.»

بازداشت گلاویژ محمدی ارشد، شهروند اهل مهاباد؛ چند شهروند دیگر را نیز در کرمانشاه دستگیر کردند

چهارشنبه ٢٤ مرداد ١٤٠٣، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یک شهروند کُرد به نام «گلاویژ محمدی‌ارشد» ٤٥ ساله فرزند ابراهیم و اهل مهاباد را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش آژانس خبری «کردپا»، این بازداشت بدون ارائه حکم قضائی انجام شده و تاکنون از دلایل بازداشت و اتهام‌های طرح‌شده علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه نیز از بازداشت گردانندگان دو کانال تلگرامی و اینستاگرامی در یکی از شهرستان‌های غربی این استان خبر داد. این مقام قضائی مدعی شد دلیل بازداشت این دو شهروند «تفرقه و تحریک مردم» بوده است. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا کریمی، دادستان کرمانشاه در این خصوص گفت: «از مدتی پیش، دو کانال در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام در یکی از شهرستان‌های غربی استان فعالیت خود را با اهداف تفرقه‌افکنانه بین مردم آغاز کردند. این دو کانال در فضای مجازی اقدام به توهین، تهدید، افترا و تحریک مردم به درگیری می‌کردند. همچنین، این کانال‌ها علیه برخی شخصیت‌ها مطالب کذبی را منتشر و از آنها درخواست مبالغی برای حذف مطالب منتشرشده می‌کردند». این مقام قضائی به تعداد شهروندان بازداشت شده و محل نگهداری آنها اشاره‌ای نکرد. بازداشت بی‌ضابطه شهروندان رویه‌ای ثابت در جمهوری اسلامی بوده است. افرادی که با برچسب‌های «امنیتی» بازداشت می‌شوند حق دسترسی به وکیل انتخابی ندارند و تحت شرایط پرفشار و نامناسبی در بازداشتگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

ترکیه و عراق تفاهم‌نامه‌ای نظامی و امنیتی امضا کردند؛ تمرکز بر مبارزه با حزب کارگران کردستان است

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، پنج‌شنبه ۱۵ اوت / ۲۵ مرداد اعلام کرد که ترکیه و عراق، پس از دو روز مذاکرات امنیتی سطح بالا در آنکارا، یک یادداشت تفاهم در زمینه همکاری‌های نظامی، امنیتی و «مبارزه با تروریسم» امضا کرده‌اند. این دو کشور همسایه در سال‌های اخیر بر سر عملیات نظامی فرامرزی ترکیه علیه گروه مسلح «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) که در منطقه کوهستانی شمال عراق نیز مستقر هستند، اختلاف داشتند. عراق می‌گوید این عملیات حاکمیتش را نقض می‌کند، اما آنکارا آن را برای «حفاظت از خود» ضروری می‌داند. روابط دو کشور از سال گذشته بهبود یافته است، به میانجی توافق بر سر برگزاری مذاکرات سطح بالا درباره مسائل امنیتی، و همچنین پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از بغداد در ماه آوریل سال جاری. آنکارا و بغداد این هفته چهارمین دور از نشست‌هایشان را به عنوان بخشی از سازوکار گفتگو بین دو کشور برگزار کردند. در ماه مارس سال جاری، عراق پ‌ک‌ک را به عنوان «سازمان ممنوعه» معرفی کرد؛ حرکتی که مورد استقبال ترکیه قرار گرفت. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک ترکیه می‌نویسد که با این توافقنامه، یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد و یک مرکز آموزش و همکاری مشترک در بعشیقه (در نزدیکی موصل) تأسیس خواهد شد. فواد حسین، وزیر خارجه عراق در خصوص اردوگاه آموزشی بعشیقه گفت که «مسئولیت آن بر عهده نیروهای مسلح عراق خواهد بود» اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. در روز دوشنبه ۱۲ اوت / ۲۲ مرداد، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه به رویترز گفته بود که آنکارا همچنین می‌خواهد بغداد یک گام دیگر بردارد و پ‌ک‌ک را هر چه زودتر به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند. پ‌ک‌ک که از سال ۱۹۸۴ در حال جنگ با دولت ترکیه است، از سوی ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.