ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای حکومتی به یک شهروند در سقز شلیک کردند

نیروهای حکومت در ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ به سر فردین جعفری، شهروند ساکن سقز شلیک کردند و حال او در بیمارستان وخیم گزارش شده است. فردین جعفری، شهروند ۲۸ ساله سقزی که با معلولیت ذهنی زندگی می‌کند، هدف گلوله نیروهای سرکوب قرار گرفت. به او جایی در نزدیکی آرامستان آیچی، جایی که مزار ژینا (مهسا) امینی، قرار دارد، شلیک می‌کنند. مهدی رمضانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در گفت‌وگو با تسنیم خبر شلیک به فردین جعفری را تأیید کرد اما خبر کشته شدن او در بیمارستان را تکذیب کرد. این مقام امنیتی نهاد استانداری در کردستان به تسنیم درباره شلیک به این شهروند سقزی گفت: «پس از ورود به منطقه ممنوعه برابر مقررات از سوی ماموران مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شده است». نیروهای نظامی حکومتی در شهر سقز، زادگاه ژینا امینی و در سالگرد قتل حکومتی او، حضور گسترده دارند. آنها اجازه نداده‌اند که مردم شهر به آرامستان آیچی دسترسی داشته باشند و در سطح شهر حدفاصل شهر تا این آرامستان را منطقه ممنوعه اعلام کردند. فردین جعفری پس‌ازاینکه از ناحیه سر هدف گلوله نیروهای سرکوب قرار گرفت، به بیمارستان شفا در شهر سقز منتقل شد. خانواده فردین جعفری از سوی نیروهای امنیتی تحت‌فشار هستند. برخی از منابع داخلی از جمله شبکه‌ای از کادر درمان که با عنوان «پزشکان و پرستاران داوطلب کوردستان» فعالیت می‌کنند نوشتند که گلوله شلیک شده به فردین جعفری جنگی بوده و به منطقه تمپورال (گیجگاه) او شلیک شده است. در شبکه‌های اجتماعی برخی گزارش‌های تأیید نشده مبنی بر کشته شده فردین جعفری منتشر شده است. زمانه در صورت تأیید خبر کشته شدن فردین جعفری این گزارش را به‌روز خواهد کرد.

نیروهای امنیتی اعضای خانواده حدیث نجفی از جان‌باختگان خیزش زن، زندگی، آزادی را بازداشت کردند

در ادامه فشارها، سرکوب و بازداشت اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان خیزش (ژن، ژیان، ئازادی)، افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری ۱۴۰۱، با انتشار استوری در صحفه اینستاگرام خود از بازداشت اعضای خانواده‌اش خبر داده است. افسون نجفی نوشته است که از دیروز (جمعه ۲۴ شهریور) ساعت پنج عصر خانواده نجفی «به طور غیرقانونی و بدون ابلاغیه یا احضاریه» در بازداشت به‌سر می‌برند. او در ادامه نیز با اشاره به ‌این‌که نیروهای امنیتی، «ریختن خونه و کل خونه رو گشتن و گوشی‌ها رو گرفتن و با خود بردن»، درخواست کرده این خبر رسانه‌ای شود. حدیث نجفی، جوان ۲۲ ساله اهل مهرشهر کرج یکی از کشته‌شدگان اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امنینی بود. حدیث نجفی چهارشنبه‌شب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱، حوالی ساعت ۲۰ در بلوار ارم مهرشهر کرج، از جانب نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و جان باخت.

تداوم بازداشت‌ها در کُردستان- دو شهروند کُرد دیگر را در سنندج بازداشت کردند

بازداشت شهروندان و فعالان مدنی کُرد کماکان ادامه دارد. همزمان با سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی که در روزهای گذشته به امنیتی‌تر شدن شهرهای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام منجر شده، نیروهای امنیتی با بازداشت شهروندان، فعالان مدنی و اعضای خانواده‌ کشته‌شدگان در پی سرکوب احتمالی هر نوع تحصن و تجمع احتمالی در ساعت‌های آینده است. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان که تمرکز آن روی اخبار و رویدادهای کردستان است، حوالی ساعت چهار صبح امروز شنبه ۲۵ شهریور، کاروانی از نیروهای امنیتی به یکی از باغ‌های اطراف روستای آرنان سنندج یورش برده و دو شهروند کُرد به نام‌های علی احمدی و دیار احمدی را بدون ارایه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. تا این لحظه از سرنوشت و وضعیت این دو بازداشتی اطلاعی در دست نیست. بر پایه گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و طی هشت روز اخیر دست‌کم ۸۰ شهروند و فعال کُرد در شهرهای مختلف به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

جمعی از زنان زندانی سیاسی در حیاط زندان اوین دست به تحصن زدند

جمعی از زنان زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین اعلام کرده بودند که در «حمایت از مردم علیه حکومت و هم‌صدا با مردم ایران» از ۲۴ شهریور در حیاط زندان دست به تحصن خواهند زد. نرگس محمدی، سپیده قلیان،‌ آزاده عابدینی، شکیلا منفرد،‌ گلرخ ایرایی،‌ محبوبه رضایی و ویدا ربانی از جمله زنان زندانی معترض هستند که پیش‌تر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند: «یک سال از کشته شدن دختر ایران زمین، ژینا (مهسا) امینی به دست مأموران حکومت جمهوری اسلامی گذشت. بغض کشته شدن و اعدام مظلومانه دختران و پسران سرزمین‌مان در خیابان‌ها و زندان‌ها، کور کردن معترضان، بازداشت، شکنجه و زندان به پاخاستگان، زخمی است بر جان و روانمان، اما شعله امید و انگیزه‌ای است برای تداوم مبارزه تا لحظه پیروزی‌مان». خبرهایی که به تازگی به دست زمانه رسیده حاکی از آن‌اند که تحصن اعتراضی زنان زندانی در زندان اوین برگزار شده و آن‌ها در روز شنبه ۲۵ شهریور همزمان با اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا، شال‌ها را آتش زدند. این هفت زندانی سیاسی از مردم ایران و جهان خواسته‌ بوند که «صدای معترضان و مخالفان و مردم باشند و ما را یاری کنند».

به مناسبت سالگرد ژینا، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های خواجه نصیر، علم و صنعت و بهشتی بیانیه‌ای صادر کردند

دانشجویان دانشگاه‌های خواجه نصیر، علم و صنعت و بهشتی در نخستین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و آغاز جنبش ژن، ژیان، آزادی، بیانیه‌ای صادر کردند. دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در بیانیه‌ خود با اشاره به این‌که کشته شدن ژینا شبیه «زخم» بوده نوشته‌اند: «زخمی که هم کُشت و هم قوی کرد. قدرتی که امروز همراه با نفرت شده است؛ نفرتی نه‌تنها برآمده از سالیان سال جور دوران، بلکه به پا خاسته از اتحاد، هشیاری و آگاهی از بازی‌های سیاسی جمهوری اسلامی، که با خواسته‌ای مشخص همراه است؛ زن زندگی آزادی». در قسمتی دیگر از این بیانیه آمده است: «مبارزهٔ امروز، برگرفته از اهدافی‌ست برای زندگی، برای محیط زیست؛ برای مبارزه با تبعیض جنسیتی، فقر، فساد، گرانی، اقتصاد خراب و البته برای برابری؛ این جنبش، "قدرتِ بی‌قدرتان" است برای زندگی، و به هدف آزادی». دانشجویان دانشگاه علم و صنعت هم با بیان این‌که، می‌جنگیم! فریاد می‌زنیم! کشته می‌شویم! ما مبارزه را با سکوت آغاز کردیم اما با سکوت پایان نمی‌دهیم آورده‌اند: «دانشجویان، فرزندان این ملت، خیابان‌ها را تنها نگذاشتند و با مردم همراه شدند. مشعل اعتراضات از زنان به خیابان، از خیابان به دانشگاه و از دانشگاه به خیابان دست به دست می‌شد. دانشجویان بهشتی هم خیزش ژینا را «امیدآفرین» دانسته‌اند و نوشته‌اند: بار دیگر «نه» می‌گوییم. تا پایان شکاف قومیتی، ستم طبقاتی و استبداد دینی، تا رسیدن به دموکراسی، عدالت و برابری. ما ادامه داریم. مبارزه، زندگی ماست. طی یک سال اخیر در پی «جنبش زن، زندگی، آزادی» و در واکنش به مقاومت دانشجویان در برابر سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری بر محیط دانشگاه‌ها، مسئولان انضباطی و آموزشی دانشگاه‌ها موجی از فشارها و صدور احکام اخراج، تعلیق، ممنوع‌الورودی و حتی بازداشت دانشجویان را به راه انداخته‌اند.

با وجود انتشار خبرهایی درباره بازداشت امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی، او به خانه بازگردانده شده است

همزمان با اولین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، حساب ۱۵۰۰ تصویر درایکس (توییتر سابق) از بازداشت امجد امینی، پدر مهسا امینی خبر داده است. تا این لحظه از جزئیات این خبر اطلاع دقیقی در دست نیست اما در همین ارتباط آژانس خبررسانی کُردپا نوشته است که امجد امینی به دست نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شده است. برخی خبرها حاکی از آن‌اند که پدر ژینا امینی صبح امروز شنبه ۲۵ شهریور، به محض خروج از منزل بازداشت و سپس او را به خانه بازگردانده‌اند. از چند روز پیش قبل از سالگرد ژینا امینی، نیروهای امنیتی اطراف خانه او، در خیابان ماموستا هه‌ژاژ در شهرک دانشگاه،‌ مستقر شده‌اند. امجد امینی، پدر ژینا (مهسا) امینی که قتل حکومتی او در شهریور گذشته به اعتراض‌های گسترده ضدحکومتی در ایران انجامید، چهار بار در دو هفته گذشته از سوی اداره اطلاعات سقز احضار و بازجویی شده بود. در روزهای گذشته تصاویر بسیاری از انتقال نیروهای امنیتی و ضد شورش به شهر سقز و حضور سنگین این نیروها در خیابان‌های این شهر و دیگر شهرهای کردستان منتشر شده بود. ‌‌

بازداشت دو فعال کرد در مهاباد

شبکه حقوق بشر کردستان خبر داده که بامداد روز جمعه ۲۴ شهریور دو فعال کُرد به نام‌های اشکان فهیم و رضا اندیشه با ضرب و شتم شدید بازداشت شده‌اند. یک منبع مطلع در مهاباد با تایید این خبر گفته:«ساعت ۴ بامداد روز جمعه ۲۴ شهریور، بیش از ۶۰ مامور مسلح سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یکی از کوچه‌های نزدیک میدان استقلال شهر مهاباد را محاصره کرده و با شکستن در و پنجره‌های منزل یکی از شهروندان، اشکان فهیم و رضا اندیشه را بازداشت کردند. به گفته او، ماموران امنیتی در زمان بازداشت با قنداق سلاح این دو فعال را به شدت شکنجه کرده‌اند به طوریکه هر دو به شدت دچار خونریزی شده‌اند.اشکان فهیم، نویسنده و رضا اندیشه، فعال مدنی، هر دو اهل مهاباد هستند. از اتهامات مطرح شده علیه آنان اطلاعی نیست اما نیروهای امنیتی در آستانه برگزاری مراسم سالگرد مهساژینا امینی، تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی، خانواده‌های دادخواه، دانشجویان و … را در اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش اعتراضات دستگیر کرده‌اند.