ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو مراسم اهدای جایزه به عدنیه شبلی، نویسنده‌ فلسطینی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

پس از حمله غافلگیرانه شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل و حمله گسترده‌ ارتش اسرائیل به نوار غزه، موجی از فشارها و محدویت‌های شدید سیاسی علیه جامعه فلسطینی در کشورهای اروپایی به راه افتاده است. از جمله اینکه داوران نمایشگاه کتاب فرانکفورت اهدای جایزه به عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی را لغو کردند. لغو جایزه این نویسنده فلسطینی در حالی از سوی داوران نمایشگاه فرانکفورت عنوان شده است که از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، بالغ بر دو هزار و ۸۱۰ نفر در اثر حملات اسرائیل کشته و حدود ۱۰ هزار نفر زخمی و یک‌هزار نفر نیز ناپدید شده‌اند. عدنیه شبلی نویسنده‌ فلسطینی پیش‌تر نامزد دریافت «جایزه‌ی ملی کتاب» و «جایزه‌ی بین‌المللی بوکر» بود. موضوع کتاب این نویسنده فلسطینی این‌بار درباره‌‌ «تجاوز گروهی و قتل دختر فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی» بود. در پی این رویداد چندین نویسنده و ناشر برجسته از سراسر جهان، نمایشگاه کتاب فرانکفورت را متهم کردند که صدای فلسطینی‌ها را خاموش کرده است. عدینه شبلی قرار بود ۲۸ مهرماه/ ۲۰ اکتبر جایزه LiBeraturpreis ۲۰۲۳ را دریافت کند، جایزه‌ای سالانه که به نویسندگان زن از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین یا جهان عرب داده می‌شود.

مهدی اعتمادسعید را با وثیقه یک میلیارد تومانی موقتاً آزاد کردند

مهدی اعتمادسعید، بازیگر و نمایش‌پرداز تئاتر و تسهیلگر مهارت‌های اجتماعی آزاد شد. به گزارش خبرگزاری «هرانا»، وابسته به شبکه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتمادسعید دوشنبه ۲۴ مهر با وثیقه یک میلیاردتومانی موقتاً آزاد شده است. او را ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در پارک لاله تهران بازداشت کردند. نرگس سرداری، همسر مهدی اعتمادسعید، نیز صبح چهارشنبه ۲۵ مرداد با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی آنها بازداشت شده بود. این زوج که هر دو فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف تهران هستند، دختری خردسال نیز دارند. به گفته منبع آگاه زمانه در آن زمان، دختر آنها به نام افرا هم تا ظهر ۲۵ خرداد به همراه مادرش در بازداشت به سر برده بود: «نهایتاً زنگ زدند به مادربزرگش و به آنها گفتند بیایید نوه‌تان را ببرید.» مهدی اعتمادسعید نزدیک به هفت سال است پروژه‌‎‌ اجتماعی «پرتآپ» را با هدف شاد کردن کودکان راه‌اندازی کرده است. او به‌صورت داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه وابستگی به هیچ نهاد یا سازمانی در پارک‌ها یا مناطق کم‌برخوردار و سانحه‌دیده، به کمک نیروهای مردمی، به بازی با کودکان می‌پردازد. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی او را به «تشویق به فساد و فحشا» متهم کرده است.

سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی: شمار مظنونان بازداشت‌شده پرونده قتل مهرجویی و همسرش به هفت نفر رسید

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی بعد از ظهر دوشنبه ۲۴ مهر اعلام کرد که هفت نفر از مظنونان پرونده قتل داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز نامدار کشور و همسرش وحیده محمدی‌فر،فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر، بازداشت شده‌اند. او گفت این افراد «طی عملیات‌ جداگانه تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور» دستگیر شدند. شنبه شب ۲۲ مهر، جسد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در ویلایشان واقع در شهرک زیبادشت منطقه فرخ‌آباد در حوالی کرج یافت شد. آن‌ها با ضربه‌های چاقو به طرز فجیعی به قتل رسیده‌ بودند. سخنگوی فراجا افزود: «شواهد و قرائن حکایت از خبرهای امیدوارکننده در قطعیت در کشف جرم را دارد.» منتظرالمهدی پیش از این از بازداشت پنج نفر در ارتباط با این پرونده خبر داده بود. او همچنین گفته بود مهاجمان افزون بر استفاده از سلاح سرد با چوب به سر مهرجویی کوبیده بودند. سخنگوی فراجا افزوده بود که هنوز اطلاعی از دزدی از ویلای مهرجویی ندارد. به‌گفته او «دوربین‌های ورودی شهرک هم کار نمی‌کرد و البته این کارنکردن مربوط به یکی دو روز اخیر نیست و از مدت‌ها قبل دوربین‌ها غیرفعال بودند. اما دوربین‌های دیگری که در این شهرک وجود داشت از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات موجود در آن تخلیه شد.» بسیاری از از بازیگران و سینماگران ایران خواستار رسیدگی فوری به قتل مهرجویی و محمدی‌فر شده‌اند.

یک‌سوم جمعیت افغانستان امنیت غذایی ندارند

برنامه جهانی غذا (WFP) در روز جهانی غذا اعلام کرد که ۱۵ میلیون نفر معادل یک‌سوم جمعیت افغانستان، نمی‌دانند که آیا وعده بعدی غذا خواهند داشت یا نه. ۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهرماه مصادف با روز جهانی غذا است. برنامه جهانی غذا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «در روز جهانی غذا به دنیا یادآوری می‌کنیم که در افغانستان، ۱۵ میلیون نفر نمی‌دانند وعده بعدی غذایی‌شان از کجا می‌آید. یعنی یک‌سوم جمعیت.» این سازمان افزود که زمین‌لرزه در هرات فاجعه‌ی دیگری افزون بر بحران انسانی وخیم در افغانستان است. افغانستان یکی از کشورهایی با بالاترین سطح ناامنی غذا در جهان است. پس از آنکه طالبان قدرت را در این کشور به دست گرفت فقر و گرسنگی گسترش سریع‌تری پیدا کرده است. نهادهای کمک‌رسان در افغانستان با کمبود بودجه مواجه‌اند و بسیاری از کمک‌کننده‌های سابق از بیم سوءاستفاده طالبان پرداخت‌های جدید را متوقف کرده‌اند. پیش از این، اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان یا اوچا اعلام کرده بود که کاهش ۱,۳ میلیارد دلاری بودجه این نهاد سبب خواهد شد که شماری از افراد آسیب‌پذیر در افغانستان در فصل سرما با گرسنگی، بیماری و حتا مرگ روبه‌رو شوند. این نهاد گفته بود که به‌دلیل پایین آمدن سقف بودجه‌اش، اکنون از ۹ میلیون افغان آسیب‌پذیر تنها پنج میلیون تن آن‌ها کمک دریافت می‌کنند.

نسرین ستوده: قتل مهرجویی و همسرش در خوش‌بینانه‌ترین حالت نشان می‌دهد که این حکومت قادر به برقراری امنیت نیست

نسرین ستوده، حقوق‌دان و فعال حقوق بشر در صفحه فیس‌بوک خود نسبت به قتل داریوش مهرجویی، فیلم‌ساز نامدار ایران و همسرش وحیده محمدی‌فر واکنش نشان داد و نوشت: «داریوش مهرجویی و همسرش را به قتل رساندند. این خبر در حافظه‌ی تاریخی هر ایرانی، یادآور قتل فجیع داریوش فروهر و همسرش (پروانه اسکندری) است که به سالگرد قتل آنان نزدیک می‌شویم.» ستوده با پرسیدن این سئوال که «آیا این قتل هم سیاسی است؟» افزوده است: «این قتل سیاسی باشد یا نباشد، علت پافشاری ما برای رفراندوم جهت برقراری حکومتی معمولی را توضیح می‌دهد. چون در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این حکومت قادر به برقراری امنیت نیست.» شنبه شب ۲۲ مهر، جسد داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در ویلایشان واقع در شهرک زیبادشت منطقه فرخ‌آباد در حوالی کرج یافت شد. آن‌ها با ضربه‌های چاقو به طرز فجیعی به قتل رسیده‌ بودند.

مهشید گوهری، استاد دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شد

مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، با دستور هیأت رئیسه دانشگاه از ادامه همکاری منع و اخراج شد. این استاد اخراج‌شده دانشگاه، این خبر را در حساب کاربری اینستاگرامش منتشر کرده است. خبرگزاری هرانا هم این خبر را به نقل از همین منبع اعلام کرده است. مهشید گوهری کاخکی در اینستاگرامش با اعلام این خبر نوشت: «هنوز نخستین گام‌ها را برای رفتن به کلاس درس برنداشته بودیم که دوباره خبر قطع همکاری آمد. بعد از قطع همکاری کامل دانشگاه فردوسی با ما در بهمن‌ماه گذشته به دلیل حمایت از دانشجویان، این بار با پیگیری گروه ادبیات و گذشتن از هفت‌خان دانشگاه و دانشکده و گروه، ناباورانه دیدیم که قطع همکاری و تدریس ما تأیید شد. بهت ما بی‌‌دلیل نبود؛ درست در هفته اول کلاس‌ها، از هیأت رئیسه دانشگاه فرمان میی‌رسد و این‌‌چنین دوباره ما را از خانه خودمان، دانشگاه بیرون کردند.» این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، سال گذشته به‌دلیل حمایت از اعتراضات سراسری، از ادامه فعالیت علمی خود در این دانشگاه منع شده بود. هرانا گزارش داده است که از ابتدای اعتراضات پس از قیام ژینا، دست‌کم ۳۶ نفر از اساتید منتقد در دانشگاه‌های مختلف کشور اخراج و یا با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند. هفته گذشته نیز روزنامه اعتماد اعلام کرد که از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون، ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی از واحدها و رشته‌‌های مختلف دانشگاه آزاد حذف شدند.

برآورد اولیه انتخابات پارلمانی لهستان: پایان کار راست افراطی پس از هشت سال

نظرسنجی‌های انجام‌شده در خروجی حوزه‌های رأی‌گیری انتخابات پارلمانی در لهستان نشان می‌دهد که حزب قانون و عدالت (PiS) که دست‌‌راستی است و در هشت سال گذشته دولت را در اختیار داشته گرچه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به نسبت احزاب دیگر به‌دست آورده است ولی نمی‌تواند به‌تنهایی دولت تشکیل دهد. از دیگر سو، ائتلاف رقیب حزب حاکم به رهبری دونالد تاسک که جریان‌های میانه‌رو را نمایندگی می‌کند با رشد قابل توجه در آرا به اندازه‌ای موفق بوده که در اتحاد با دیگر احزاب مخالف حزب حاکم قادر خواهد بود دولت را در اختیار بگیرد. براساس این نظرسنجی‌های اولیه، حزب قانون و عدالت حدود ۳۶ درصد و حزب دونالد تاسک به نام ائتلاف مدنی ۳۲ آرا را به‌دست آورده‌اند. اگر این نتایج بازتابی از نتیجه نهایی انتخابات باشد، ائتلاف مدنی در اتحاد با حزب راه سوم (راست میانه) و چپ خواهد توانست دولت تشکیل دهد. راه سوم و حزب چپ لهستان هم در این انتخابات نتایج به‌نسبت خوبی به‌دست آوردند و ۱۴ درصد و ۹ درصد رأی‌دهندگان به آن‌ها اقبال نشان دادند. دونالد تاسک پس از انتشار این نظرسنجی در جمع حامیانش گفت که «ما دموکراسی را به‌دست آوردیم، آزادی را به‌دست آوردیم، ما لهستان عزیز و آزاد خود را به‌دست آوردیم ... این روز در تاریخ به‌عنوان یک روز روشن، تولد دوباره لهستان، به یاد خواهد ماند.» ناظران این انتخابات پارلمانی را بسیار مهم ارزیابی کردند. گفته می‌شود میزان مشارکت در این انتخابات خدود ۷۳ درصد بود. بیشترین مشارکت انتخاباتی پس از فروپاشی بلوک شرق. یاروسلاو کاچینسکی، رهبر راست افراطی لهستان که احتمالاً به رؤیای تشکیل دولت سوم همفکرانش نرسیده است هم گفت که دونالد تاسک «عروسک دست‌نشانده برلین و بروکسل» است و حزب او در رقابت سیاسی می‌ماند و سیاست ضد مهاجران را با قدرت پی‌می‌گیرد.

بایدن: اگر اسرائیل غزه را مجدد اشغال کند، اشتباه بزرگی کرده است

ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به خبر احتمال حمله نظامی اسرائیل به غزه و در گفت‌وگو با برنامه «۶۰ دقیقه» سی‌بی‌اس که روز یکشنبه پخش شد، گفت که اگر اسرائیل مجدد غزه را اشغال کند، «اشتباهی بزرگ» خواهد بود. «فکر می‌کنم این یک اشتباه بزرگ است. ببینید، آنچه در غزه اتفاق افتاد، به نظر من، حماس و عناصر افراطی حماس نماینده همه مردم فلسطین نیستند. و من فکر می‌کنم که اگر اسرائیل دوباره غزه را اشغال کند، اشتباه است.» بایدن در ادامه گفت که اما از بین بردن عناصر افراطی حماس و حزب‌الله لبنان «یک نیاز ضروری است.» این دومین پیام بایدن به اسرائیل برای تحدید احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه است. هفته گذشته بایدن به گروهی از رهبران یهودی آمریکایی گفت که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که از قوانین جنگی پیروی کند. در پی حمله حماس به اسرائیل تاکنون بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی و دست‌کم ۲۹ آمریکایی کشته شدند.

دادسرای اوین برای لیلا حسین‌زاده پرونده جدید ایجاد کرد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز ۲۳ مهر ۱۴۰۲، نوشت که نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی برای لیلا حسین‌زاده، زندانی سیاسی سابق و فعال دانشجویی، پرونده جدید باز کردند. تشکیل پرونده جدید در راستای حملات نیروهای حکومتی به او در رابطه با جلسه دفاع از پایان‌نامه این فعال دانشجویی در دانشگاه تهران در شهریورماه است. دادسرای امنیت اوین، حسین‌زاده را برای اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» فراخوانده است. پرونده حسین‌زاده را شعبه چهارم بازپرسی این مرجع قضایی رسیدگی می‌کند و این شعبه از او خواسته که در تاریخ ششم آبان ۱۴۰۲ در این نهاد قضایی حاضر باشد. دادسرای اوین که دفتر دادستان تهرانی در اوین است، معمولا نهاد قضایی درگیر در ایجاد پرونده‌های جدید برای زندانی‌های سیاسی‌ای است که زیر حکم هستند. این پرونده‌سازی‌های جدید، پس از محکومیت‌های قبلی، مدت زندان را با پرونده‌های جدید افزایش می‌دهد. لیلا حسین‌زاده دانشجوی دانشگاه تهران، پس از انتشار یک ویدئو کوتاه از جلسه دفاعش در دانشگاه تهران، با حکم اخراج از دانشگاه مواجه شد. از ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ و پس از انتشار یک ویدئو کوتاه از جلسه دفاع حسین‌زاده با عنوان «هویت ملی و هویت قومی در شهر معاصر ایرانی، مطالعه‌ی موردی نقده» حملات به او آغاز شد. او پایان‌نامه را «تقدیم مردم نقده و خواستشان برای زندگی؛ به یاد سید جعفر پیشه وری و قاضی محمد» آغاز کرد. پس از این، ناسیونالیست‌های راست مخالف حکومت، راست‌های درون حکومت و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی حملات سازمان‌یافته به لیلا حسین‌زاده را آغاز کردند. دانشگاه تهران در واکنش به این حملات، استادان دانشگاه علوم اجتماعی را که در جلسه دفاع حاضر بودند تعلیق کرد و حسین‌زاده و دیگر حاضران در جلسه را هم به نهاد‌های امنیتی مستقر در دانشگاه فراخواندند.