ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایتالیا برای نخستین‌بار پناهجویان را به آلبانی فرستاد

اولین کشتی نیروی دریایی ایتالیا حامل پناهجویانی از اتحادیه اروپا چهارشنبه ۲۵ مهر / ۱۶ اکتبر وارد آلبانی شد. ۱۶ پناهجو از بنگلادش و مصر به بندر شنگجین، واقع در ساحل دریای آدریاتیک در شمال تیرانا، پایتخت آلبانی منتقل شدند. این پناهجویان تا زمانی که در مورد درخواست پناهندگی‌شان تصمیم‌گیری شود در کانتینرهای مسکونی محصورشده اسکان داده می‌شوند. امنیت این اردوگاه برعهده آلبانی است اما در اردوگاه قوانین ایتالیا برقرار خواهد بود و مراحل پناهندگی توسط کارمندان ایتالیایی در محل انجام خواهد شد. این اردوگاه ظرفیت سه هزار پناهجو را دارد. دولت راست افراطی ایتالیا سال گذشته با آلبانی درباره چنین اقدامی مذاکره کرد. انتقادهای بسیاری به این رویکرد وجود دارد. با این حال این طرح آزمایشی در چندین کشور عضو اتحادیه اروپا با علاقه دنبال می‌شود. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از آن به‌عنوان «روشی نوآورانه» برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی سخن گفت.

ادامه فشارها بر زندانیان کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: احمدرضا حائری به «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» متهم شد

یک منبع مطلع به «زمانه» خبر داد که شعبه اول بازپرسی ناحیه یک دادسرای عمومی و انقلاب کرج، پس از چند بار احضار و ابلاغ، صبح چهارشنبه ۲۵ مهر، جلسه بازپرسی در پرونده‌ تازه‌ای که علیه احمدرضا حائری گشوده شده است را به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار کرد. به‌گفته این منبع آگاه، پرونده‌سازی علیه این زندانی سیاسی با فشار نهادهای امنیتی و براساس گزارش‌ها و شکایت‌های مقام‌های زندان قزل‌حصار کرج، به دلیل نامه‌ها و گزارش‌های احمدرضا حائری علیه شکنجه زندانیان و فعالیت او علیه مجازات اعدام در کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» تشکیل شده است. در این جلسه بازپرسی، احمدرضا حائری به «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «نشر اکاذیب» متهم شد. این فعال حقوق بشری پیش از این به دلیل افشاگری درباره قتل نظام‌مند ساسان نیک‌نقس، زندانی سیاسی و امیرحسین حاتمی، زندانی جرائم عمومی، با شکایت سازمان زندان‌ها به «نشر اکاذیب» متهم و به ۹۱ روز زندان محکوم شده بود. احمدرضا حائری در پرونده دیگری که با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تشکیل شد نیز به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در مجموع به چهار سال و چهار ماه زندان محکوم شده بود. رامین صفرنیا، وکیل احمدرضا حائری پیش‌تر اعلام کرده بود که حکم چهار سال و چهار ماه زندان موکلش در دیوان عالی کشور نقض شده است، اما این زندانی سیاسی با گذشت بیش از ۲۰ ماه از آغاز حبس خود، همچنان در زندان قزل‌حصار کرج به‌سر می‌برد. در حال حاضر مقام‌های امنیتی و قضائی با مرخصی کوتاه‌مدت احمدرضا حائری مخالفت می‌کنند و پرونده‌سازی‌های پی‌درپی نیز علیه او ادامه دارد.

افراد دارای معلولیت در چند شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند

جمعی از افراد دارای معلولیت چهارشنبه ۲۵ مهرماه در چند شهر در اعتراض به‌ اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان تجمع کردند. این تجمع در تهران مقابل سازمان ریاست ‌جمهوری، در اهواز مقابل استانداری خوزستان، در اردبیل مقابل اداره کل بهزیستی استان، در کرج مقابل استانداری، در چابهار، کرمان و قم نیز مقابل اداره بهزیستی، برگزار شد. آن‌ها به‌ عدم اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان معترض هستند. طبق این ماده «دولت مکلف است کمک‌هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور نماید.» آن‌ها در تجمع خود از وضع بدِ معیشتِ خود گفتند و خواهان تخصیص اعتبارات جداگانه در بودجه ۱۴۰۴ برای اجرای قانون حمایت از معلولان شدند.

برزیل مجازات زن‌کشی و خشونت خانگی را تشدید کرد

برزیل با تصویب قانونی جدید مجازات زن‌کشی را به ۴۰ سال افزایش داد. این قانون پاسخی به قتل زنان است که هر سال در این کشور افزایش یافته است. در سال گذشته میلادی یک‌هزار و ۴۶۷ زن در برزیل قربانی زن‌کشی شدند. بدین ترتیب در آینده زن‌کشی به‌عنوان اقدامی مجرمانه جداگانه طبقه‌بندی می‌شود. پیش از این، قتل زنان صرفاً به‌عنوان نوع جدی‌تر از قتل عادی طبقه‌بندی می‌شد. لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، در مورد تشدید مجازات زن‌کشی گفت: «این گام دیگری در مبارزه با زن‌کشی در برزیل است». هفته گذشته او گفته بود که دولتش به دنبال رساندن شمار زن‌کشی به صفر است. لولا در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «با همراهی سیدا گونسالوس، وزیر امور زنان [اکنون] قانونی وجود دارد که مجازات زن‌کشی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. حداقل مجازات این جرم از ۱۲ سال به ۲۰ سال افزایش می‌یابد. این تخلف هم‌اکنون می‌تواند تا ۴۰ سال حبس داشته باشد.» شمار بالای زن‌کشی در سال ۲۰۲۳ برزیل را نگران کرده است. مشخصات قربانیان نیز نگران‌کننده است: ۶۳,۳ درصد آمریکایی ـ آفریقایی تبار هستند و ۷۱,۱ درصد از قربانیان ۱۸ تا ۴۴ سال سن دارند. همچنین، ۶۳,۴ درصد زن‌کشی در خانه‌ رخ داده است. در همین حال، این قانون محکومیت‌های مربوط به خشونت خانگی را هم افزایش داده است. پیش از این، مجازات خشونت خانگی بین سه ماه تا سه سال حبس داشت اما در آینده این جرم بین دو تا پنج سال زندان خواهد داشت. هدف از تصویب قانون جدید حمایت بهتر از زنان و مهار خشونت علیه زنان در برزیل است.

رکورد مشارکت در رأی‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا شکسته شد

رأی‌گیری زودهنگام برای انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا آمریکا آغاز شد. گابریل استرلینگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی این ایالت اعلام کرد که در آغاز رأی‌گیری بیش از ۳۰۰ هزار نفر در مراکز رأی‌گیری رأی خود را صندوق‌ها ریختند. این میزان مشارکت تقریباً دو برابر بیشتر از آغاز آخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ است. در آن سال در نخستین روز رأی‌گیری در ایالت جورجیا ۱۳۶ هزار رأی ثبت شده بود. جورجیا یکی از ایالت‌های به اصطلاح نوسانی است که در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تأثیر بسیار مهمی خواهد گذاشت. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۵ آبان / ۵ نوامبر برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود که میان کامالا هریس، معاون کنونی رئیس‌جمهوری آمریکا و نماینده حزب دموکرات و دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان رقابت تنگاتنگی در پیش باشد. علاوه بر ایالت جورجیا، شهروندان سایر ایالت‌ها می‌توانند از طریق رأی پستی یا در مراکز رأی‌گیری رأی خود را به صندوق بیندازند.

دو نفر در کرمان و ارومیه اعدام شدند

دو نفر به نام‌های عمار آسیان و ناصر محمدی (هنگروانی) به اتهام «قتل عمد» در زندان مرکزی کرمان و زندان مرکزی ارومیه (دریا) اعدام شدند. به‌گزارش سازمان حقوق بشر ایران، عمار آسیان صبح روز یکشنبه ۲۲ مهر در کرمان اعدام شد و به‌گفته یک منبع آگاه، اتهام او قتل عمد یک زن بود. ناصر محمدی (هنگروانی)، زندانی کُرد نیز صبح روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در ارومیه اعدام شد. او اهل روستای نیچلان بود و به‌گفته یک منبع مطلع از شش سال پیش به اتهام قتل همسرش بازداشت و به قصاص محکوم شده بود. اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. در ایران هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.