ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مأموران امنیتی در فرودگاه تهران از پرستو فروهر بازجویی کرده و گذرنامه‌اش را توقیف کردند

بنا به گزارش‌های دریافتی، شب گذشته، چهارشنبه ۲۴ آبان مأموران امنیتی در فرودگاه تهران پرستوفروهر، فرزند داریوش فروهر و پروانه اسکندری را مورد بازجویی قرار دادند. آن‌ها همچنین چمدان‌ او را تفتیش و گذرنامه و وسایل الکترونیکی‌اش (موبایل و سیم‌کارت و...) را ضبط کردند. پرستو فروهر به‌رسم هر سال با نزدیک شدن به سالروز قتل پدر و مادرش به‌دست دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از آلمان به ایران می‌رود و این بار نیز به‌مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد این رویداد به ایران رفت. گفته می‌شود که تلفن خانه‌ داریوش فروهر و پروانه اسکندری هم قطع است و پرستو فروهر امکان تماس ندارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که حال پرستو فروهر خوب است. در سال‌های گذشته نیز مأموران امنیتی هنگام ورود پرستو فروهر به ایران رفتار مشابهی با او داشتند و گذرنامه او را توقیف کرده بودند. داریوش فروهر و پروانه اسکندری از رهبران حزب ملت ایران پاییز ۱۳۷۷ در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در خانه خود در شهر تهران واقع در خیابان هدایت به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیدند.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان: علی عبدی در بازداشتگاه سپاه پاسداران زندان اوین در خطر از دست دادن بینایی قرار دارد

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان از وخامت وضعیت جسمانی علی عبدی، فعال مدنی که از تیر ماه امسال بازداشت و در زندان حبس شده است، خبر داد. عبدی را ماموران امنیتی اول تیر ۱۴۰۲ در اصفهان بازداشت و به بند دو الف زندان اوین که زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران است، منتقل کردند. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان می‌گوید که وضعیت جسمی علی عبدی نامناسب شده است و او به دلیل عدم دریافت خدمات پزشکی مناسب در آستانه نابینایی کامل قرار دارد. علی عبدی، فعال مدنی در سال‌های اخیر برای پژوهش‌های مرتبط با پایان نامه‌اش از آمریکا به افغانستان رفت و در آنجا به پژوهش و تدریس پرداخت. پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان او که برای یک دوره کوتاه بازداشت شده بود، به ترک افغانستان مجبور شد و مدتی در ترکیه ساکن شد و سپس تصمیم به بازگشت به ایران گرفت.

طالبان پریسا آزاده، فعال برابری جنسیتی در کابل را بازداشت کردند

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان از بازداشت پریسا آزاده، عضو جنبش زنان برای آزادی و عدالت در کابل، پایتخت افغانستان خبر داد. یک منبع مطلع به این روزنامه گفت که استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان بازداشت آزاده را تأیید کرده اما محل نگهداری او را مشخص نکرده‌ است. نیروهای طالبان صبح سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ پریسا آزاده را در محله دشت پرچی کابل هنگامی که برای تحویل گرفتن یک بنر به چاپخانه رفته بود، بازداشت کردند. جنبش زنان افغانستان برای عدالت در نظر داشت در روز ۲۴ آبان یک برنامه اعتراضی برگزار کند. طالبان از تابستان ۱۴۰۰ که دوباره بر تمامی افغانستان سلطه یافتند زنان را از عرصه عمومی حذف کرده‌اند. به آنها اجازه تحصیل و کار نمی‌دهند. حجاب با برقعه را اجباری کرده‌اند و فعالان حقوق زنان را بازداشت و مجازت می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان: ایران به کشتی آمریکا در دریای سرخ حمله نکرده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نقش داشتن تهران در حمله پهپادی به کشتی آمریکایی در دریای سرخ را رد کرد. پنتاگون گفته بود در ساعات نخست چهارشنبه ۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان پهپاد پرتاب شده از یمن توسط ناو یواس‌اس توماس هادنر سرنگون شد. هرچند که پنتاگون به صورت مستقیم نگفته بود که چه گروهی مسئول این حمله است اما واشنگتن از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه بارها ایران را به «واکنش متناسب» در برابر حمله به نیروهای آمریکا در منطقه تهدید کرده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این تهدیدها به خبرگزای سی‌بی‌اس گفت: «یمن تصمیم‌هایش را مستقل می‌گیرد و به آن عمل می‌کند». آمریکا و غرب نیروهای نیابتی ایران در عراق، لبنان، سوریه و یمن را مسئول افزایش حملات به پایگاه و نیروهای آمریکایی در منطقه می‌دانند. امیرعبداللهیان اما با رد این ادعا، مدعی شد این نیروها که در عراق و سوریه به منافع آمریکا حمله می‌کنند «تصمیمشان را خودشان گرفته‌اند».

یک شرکت هلندی به دلیل فروش مواد شیمایی به عراق در زمان جنگ با ایران به پرداخت جریمه به پنج ایرانی محکوم شد

۳۴ سال پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق یک دادگاه در هلند شرکتForafina Beleggingen I B.V را به پرداخت خسارت به پنج ایرانی به دلیل صدمات ناشی از سلاح شیمیایی محکوم کرد. این شرکت به فروش مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت گاز خردل به عراق در دوره جنگ با ایران متهم شده بود. پنج ایرانی که نامشان فاش نشد از دو شرکت هلندی به دلیل فروش این ماده شیمیایی به عراق شکایت کردند. دادگاه شرکت Otjiaha B.V که در آن دوره با نام «Melchemie» فعالیت می‌کرد را تبرئه کرد اما شرکت «Forafina Beleggingen I B.V» که آن زمان نامش «KBS Holland» بود را به پرداخت غرامت محکوم کرد. میزان غرامت هنوز اعلام نشده است. رسانه‌ها علت محکومیت این شرکت را «عدم حضور» در دادگاه عنوان کردند. شرکت دیگر که در دادگاه تبرئه شد ادعا کرده است که محصولات صادر شده آن به عراق «کاربرد تولید سم کشاورزی» داشته و در آن زمان «هنوز مطلع نبوده است که عراق از این مواد برای ساخت گاز شیمیایی استفاده می‌کند». دادگاه نیز بر پایه همین ادعا استدلال کرده است در آن زمان اطلاع گسترده‌ای از استفاده عراق از گاز خردل و کلیرید تیونل در جنگ با ایران وجود نداشت و هنوز محدودیتی برای تجارت با عراق در هلند وضع نشده بود. شاکیان ایرانی این پرونده که در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۶ در جنگ ایران و عراق مصدوم شدند آن زمان ۱۶ تا ۲۲ سال سن داشتند.

وزیر آموزش و پرورش از استخدام ۱۹ هزار مربی پرورشی خبر داد

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در شرایطی که در برخی مدارس کلاس‌های درس به دلیل کمبود معلم تشکیل نمی‌شود با گروهی از دانش‌آموزان یک هیئت مذهبی به نام «هیئت انصار المهدی» شهرکرد دیدار کرد و به آنها گفت: «مدرسه قوی، مدرسه‌ای است که با مساجد، کانون‌ها، ادارات و کارخانه‌های نزدیک خود ارتباط برقرار کند». او به دانش‌آموزان توصیه کرد به هیئت‌های مذهبی بروند «تا نور در دل آنها تابانیده شود». صحرایی که از بهار امسال جایگزین یوسف نوری، وزیر برکنار شده آموزش و پرورش شد همچنین به دانش‌آموزان گفت: بیش از گذشته «به قرآن و نماز توجه کردیم چرا که اگر قرآن و نماز به مدارس بیاید دانش‌آموزان بیمه می‌شوند». او در بخش دیگری از سخنانش گفت که در سال تحصیلی جاری «یک میلیون نفر به اردوهای راهیان نور و پیشرفت خواهند رفت». اردوی راهیان نور به اعزام دانش‌‌آموزان به مناطق جنگی اشاره دارد که در سال‌های گذشته با حوادث مرگبار همراه بوده است و انتقاد معلمان و خانواده دانش‌آموزان را برانگیخته است. صحرایی که در روزهای گذشته از «تفکیک جنسیتی کتب درسی» به عنوان یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش نام برده بود، گفت در سال تحصیلی جاری نزدیک به ۱۹ هزار مربی پرورشی استخدام خواهند شد. استخدام ۱۹ هزار مربی پرورشی که مسئولیت آنها آموزش‌های مذهبی ایدئولوژیک در مدارس است در حالی در انجام می‌شود که سازمان امور استخدامی با استخدام معلمان شرکتی برای جبران کمبود معلم موافقت نکرده است. تشکل‌های صنفی معلمان در سال‌های اخیر بارها با آموزش ایدئولوژیک در مدارس مخالفت کرده‌اند.

رهبر اپوزیسیون اسرائیل: زمان برکناری نتانیاهو فرا رسیده است

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ آبان گفت، زمان آن فرا رسیده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه راست افراطی او کنار گذاشته شوند. او گفت: «ما نیاز به ایجاد یک دولت بازسازی ملی داریم. لیکود آن را رهبری خواهد کرد، نتانیاهو و افراط گرایان برکنار خواهند شد.» این سیاستمدار گفت که ارتش و مردم اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر پایداری و استقامت نشان داده‌اند، اما «حلقه ضعیف در شرایط کنونی، دولت و به‌ویژه نخست‌وزیر است». اظهارات لاپید آخرین نشانه از اختلافات فزاینده در فضای سیاسی اسرائیل است. یکی از مسائل مهم، امتناع نتانیاهو از قبول هرگونه مسئولیت در قبال شکست‌هایی است که منجر به حمله حماس شد. با این حال، برخی دیگر می‌گویند که پس از پایان درگیری باید به این موضوع رسیدگی شود. بنی گانتز، یکی از وزیران کابینه جنگ، روز دوشنبه گفت که درخواست‌ها برای تغییر نخست‌وزیر «احمقانه» است. لاپید گفت: «صداهایی را می‌شنوم که می‌گویند وقتش نیست. ما ۴۰ روز منتظر ماندیم، دیگر زمانی باقی نمانده. آنچه ما در حال حاضر به آن نیاز داریم دولتی است که بر امنیت و اقتصاد متمرکز باشد. ما نمی‌توانیم تا سال آینده و برگزاری یک انتخابات دیگر صبر کنیم.»

دادخواست هنرمندان افغانستانی به دادگاه عالی پیشاور برای توقف روند اخراج پناهجویان

گروهی از هنرمندان افغانستانی با ارسال دادخواستی به دادگاه عالی پیشاور، تصمیم دولت پاکستان مبنی بر اخراج پناهجویان افغانستانی را به چالش کشیدند. این هنرمندان افغانستانی در دادخواست خود استدلال کردند که دولت پاکستان در سال ۲۰۰۳ توافقنامه‌ای را با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل امضا کرده است که بر اساس آن پاکستان نمی‌تواند پناهجویان افغانستانی را به زور از کشور بیرون کند. در دادخواست همچنین به تصمیم پیشین دادگاه عالی پاکستان استناد شده است که براساس آن پناهجویان افغانستانی از حقوقی برابر با پاکستانی‌ها برخوردارند. این هنرمندان گفتند که پس از اعلام اخراج مهاجران غیرقانونی، بازداشت پناهجویان افغانستانی شدت گرفته است. آن‌ها از دادگاه عالی پیشاور خواستند تا موافقتنامه‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را اجرا کند و بازداشت اتباع افغانستانی متوقف شود. از دادگاه عالی خواسته شده است تا به دولت دستور دهد تا دستگیری و اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را تا تصمیم نهایی در مورد این دادخواست متوقف کند. در هفته‌های گذشته سرفراز بوگتی، وزیر کشور پاکستان اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته است تمامی اتباع خارجی از جمله افغان‌هایی را که به طور غیرقانونی در کشور اقامت دارند، اخراج کند. از روز اول نوامبر ضرب‌الاجل پاکستان به پایان رسیده و این کشور موجی از اخراج پناهجویان عمدتا افغانستانی را به راه انداخته است. در همین مدت، ۶۴ هزار و ۷۹۵ پناهجوی افغانستانی به کشورشان که تحت سلطه گروه طالبان است، بازگردانده شده‌اند.