ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض دانشجویان دانشگاه تهران به بازداشت و اجرای حکم غیابی محمد شباهتی، فعال دانشجویی

به گزارش کانال شورای صنفی دانشجویان کشور، گروهی از دانشجویان دانشکده‌های علوم‌ اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم و فناوری‌های میان رشته‌ای و پردیس مرکزی دانشگاه تهران به بازداشت دوباره محمد شباهتی و اجرای حکم پرونده غیابی او اعتراض کردند. دانشجویان با نصب و انتشار پوستر در دانشکده‌های دانشگاه تهران اعتراض خود به حکم غیرقانونی و بازداشت محمد شباهتی را نشان دادند. محمد شباهتی فعال صنفی-دانشجویی و دانشجوی دانشگاه تهران است. او هفته‌ گذشته در سال‌روز آزادی‌اش بار دیگر بازداشت شد. به گزارش کانال شورای صنفی دانشجویان کشور این بازداشتِ بدون ابلاغیه و اطلاع قبلی و در راستای اجرای حکم پرونده‌ای صورت‌گرفته که او از طریق ضبط کارت بانکی‌اش در مهرماه ۹۹ از آن مطلع شده بود. بنا بر این گزارش تمامی مراحل آن از تشکیل پرونده در سال ۹۸ تا اجرای حکم در هفته‌ گذشته، غیابی و بدون اطلاع این فعال دانشجویی صورت گرفته است. محمد شباهتی پیش‌تر اقدام به دادخواهی کرده بود اما تقاضای او را بررسی نکردند.

عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان آزاد شد

عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان، چهارشنبه ۲۷ دی پس از پایان دوران محکومیت از زندان وکیل‌آباد مشهد آزاد شد. به گزارش کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، این فعال صنفی آذر ۱۴۰۲ از سوی شعبه ۲۱ اجرای احکام مشهد برای اجرای حکم حبس تعزیری فراخوانده شده بود و او آذر ماه خود را به دادگاه جهت اجرای حکم معرفی کرده بود. این فعال صنفی که در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» با انتشار ویدئوهایی از اعتراضات مردم و به‌ویژه زنان و کودکان حمایت کرده بود، از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده بود. او همچنین در اعتراض به سرکوب معترضان و مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس، اعتصاب غذا کرده و گفته بود که حاضر به همکاری با آموزش و پرورش نیست. رجبی در زمان بازداشت با اعتصاب غذا به رویکرد دستگاه‌های امنیتی با بازداشت‌شدگان اعتراض کرده بود. دادگاه رسیدگی به اتهام‌های او ۳۰ مرداد ماه در شعبه هفتم دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد. قاضی شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی او را به تحمل دو ماه حبس تعزیری و چهار ماه حبس تعلیقی محکوم کرده بود.

رئیس بانک مرکزی اروپا: نرخ بهره در تابستان کاهش خواهد یافت

کریستین لاگارد گفت که بانک مرکزی اروپا احتمالاً در تابستان نرخ بهره را کاهش خواهد داد. رئیس بانک مرکزی اروپا چهارشنبه ۲۷ دی/ ۱۷ ژانویه در مصاحبه‌ای در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در پاسخ به پرسشی که آیا حمایت کافی در این نهاد مالی اروپا برای کاهش نرخ بهره وجود دارد یا خیر گفت که احتمال آن وجود دارد. او گفت: «اما من باید محتاط باشم، زیرا ما همچنین می‌گوییم که به داده‌ها وابسته هستیم و هنوز سطحی از عدم قطعیت وجود دارد و برخی شاخص‌های اقتصادی به سطحی که انتظار داریم نرسیده‌اند.» لاگارد هشدار داد که نبرد برای کاهش تورم به ۲ درصد در منطقه یورو هنوز به پیروزی ختم نشده است و شاخص تورم نقطه‌ای در دسامبر به ۲,۹ درصد افزایش یافت. نهادهای مالی در اروپا و آمریکا پس از بحران همه‌گیری کرونا و البته جنگ اوکراین سیاست افزایش نرخ بهره را با هدف مهار تورم در پیش گرفتند. این سیاست اکنون مخالفانی دارد که می‌گویند سکتور‌های بنیادین اقتصاد از جمله تامین مالی برای پروژه‌های زیربنایی مانند مسکن به دلیل نرخ بهره بالا با رکود مواجه شده‌اند و این رکود می‌تواند به افزایش نرخ بیکاری گسترده و دیگر بحران‌های جانبی منجر شود. با این وجود برخی از سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا، مانند رئیس بانک مرکزی پرتغال گفته‌اند که تورم همچنان ادامه دارد و باید تغییر در سیاست‌های مالی با احتیاط همراه باشد. برخی هم بدبین‌اند و می‌گویند اکنون زمان صحبت از کاهش نرخ بهره نیست. رابرت هولزمن، رئیس بانک مرکزی اتریش این هفته هشدار داد که بانک مرکزی اروپا ممکن است در سال ۲۰۲۴ به هیچ وجه نرخ بهره را کاهش ندهد. لاگارد در مورد این اظهارنظرهای متناقض گفت: «هر یک از آنها (روسای بانک مرکزی کشورهای اروپایی) دیدگاه خود را دارند که من کاملاً به آن احترام می‌گذارم. ما معمولاً در تصمیماتی که بر اساس داده‌های اقتصادی می‌گیریم متحد می‌شویم. برخی از روسای بانک مرکزی داده‌های داخلی محلی خود را دارند، آن‌ها نرخ تورم مربوطه خود را دارند که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.»

معلمان خرید خدمات در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع اعتراضی برگزار کردند

شماری از معلمان خرید خدمات استان‌های مختلف چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی پس از ۱۰ سال تدریس در مناطق محروم و عملی‌نشدن وعده‌ وزیر آموزش و پرورش در مورد تبدیل وضعیت قراردادها‌یشان به قرارداد معین، تجمعی برگزار کردند. معلمان در تجمع اعتراضی خود شعار «وزیر بی‌کفایت، استعفا استعفا» سر دادند. یکی از معلمان معترض به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «ما سال‌ها در استان‌های مختلف کشور به امید تبدیل وضعیت و آینده بهتر شغلی، با حقوق ناچیز زحمت کشیده‌ایم؛ عادلانه نیست تبدیل وضعیت ما را منتفی بدانند.» به‌گفته این معلمان، سازمان امور استخدامی با تبدیل وضعیت معلمان خرید خدماتی کشور مخالفت می‌کند. در چند سال اخیر معلمان خرید خدمات خواستار آن بودند که به‌دلیل سال‌ها کار و تجربه در کلاس‌های درس بدون برگزاری آزمون استخدامی یا دست‌کم با یک آزمون استخدامی جداگانه به‌صورت رسمی عضو آموزش و پرورش شوند. در ماه‌های گذشته مسئولان آموزش و پرورش بارها از تصمیم برای تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی خبر دادند اما هیچ‌گاه به وعده خود عمل نکردند.

یک کارگر در قزوین در اثر غرق‌شدگی جان باخت

یک کارگر در قزوین بر اثر غرق شدن در یک استخر ذخیره آب کشاورزی جان خود را از دست داد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲، یک کارگر در قزوین در حین انجام کار جان خود را از دست داد. براساس این گزارش یک کارگر ۵۸ ساله در حاشیه یک حوضچه آب کشاورزی در محدوده روستای قمیک، در نزدیکی پل دولت‌آباد قزوین مشغول به کار بوده و گویا به‌دلیل لغزندگی لبه خارجی استخر، به داخل آب سقوط کرده است. حمیدرضا ململی، سرپرست معاونت عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین دراین‌باره گفت: «غواصان سازمان آتش‎نشانی بلافاصله پس از رسیدن به محل با استفاده از لوازم و تجهیزات ویژه غواصی وارد استخر شده و پس از دقایقی جست‌وجو در عمق پنج متری این استخر موفق به کشف جسد بی ‌جان غریق شدند و نسبت به خارج کردن غریق از داخل استخر و انتقال آن به خشکی اقدام کردند.» در روزهای ۲۴ و ۲۵ دی شش کارگر دیگر نیز در اثر حوادث کاری کشته و ۱۵ کارگر دیگر نیز مصدوم شدند. بر اساس گزارش‌های رسمی سالانه حدود دو هزار کارگر در ایران جانشان را بر اثر حوادث کاری از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی شمار کارگران جان‌باخته بر اثر حوادث کار در نیمه نخست امسال را ۱۰۷۷ نفر اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۵,۷ درصدی را نشان می‌دهد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از ایالت آلابامای آمریکا خواست تا اولین اعدام با گاز نیتروژن را متوقف کند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از مسئولان ایالت آلابامای آمریکا خواست تا اولین اعدام برنامه‌ریزی‌شده یک زندانی با خفگی گاز نیتروژن را متوقف کند. کنت اسمیت، که به‌دلیل قتل در سال ۱۹۸۸ محکوم شد، قرار است ۵ بهمن / ۲۵ ژانویه در آلاباما با استفاده از روشی اعدام شود که در آن مقام‌ها، ماسکی را به صورت او می‌بندند که به یک سیلندر نیتروژن وصل است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید این می‌تواند به منزله شکنجه و نقض تعهدات ایالات متحده آمریکا به قوانین بین‌المللی باشد. راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «ما نگرانی‌های جدی داریم که اعدام اسمیت در این شرایط ممنوعیت شکنجه یا سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز و همچنین حق او برای درمان مؤثر را نقض کند.» او افزود: «این‌ها حقوقی هستند که در دو معاهده بین‌المللی حقوق بشر که ایالات متحده به آن‌ها متعهد است، تصریح شده است.» شمدسانی گفت درخواست تجدیدنظر در حکم اعدام اسمیت به نتیجه نرسیده است. او همچنین ابراز نگرانی کرد که در برنامه‌ریزی اعدام کنت اسمیت هیچ ماده‌ آرام‌بخشی پیش از اعدام پیش‌بینی نشده است؛ اقدامی که به‌گفته شمدسانی حتی توصیه رسمی انجمن دام‌پزشکان آمریکا برای مرگ حیوانات بزرگ است. در آمریکا برخی از ایالت‌ها به‌دنبال احیای روش‌های قدیمی‌تر اعدام مانند جوخه‌های تیراندازی هستند، در حالی که ایالت‌های آلاباما، می‌سی‌سی‌پی و اوکلاهاما برنامه‌های جدیدی برای اعدام با گاز معرفی کرده‌اند. شمدسانی نسبت به گسترش این نوع اعدام ابراز نگرانی کرد. به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۲ در ایالات متحده آمریکا ۱۸ نفر اعدام شدند.

دو نفر مامور یگان ویژه ارتش آمریکا در جریان بازرسی کشتی حامل موشک‌های ایرانی برای حوثی‌ها ناپدید شدند

ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که در بازرسی دو کشتی در نزدیکی سواحل سومالی، به گستره‌ای از موشک‌های پیشرفته ایرانی دست یافته است که برای استفاده حوثی‌های یمن ارسال شده بودند. همزمان ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا یا سنتکام در ایکس نوشت دو نفر از یگان ویژه نیروی دریایی ارتش آمریکا در این عملیات ناپدید شده‌اند و جست‌وجو برای یافتن آنان ادامه دارد. سنتکام سه تصویر در ایکس منتشر کرد که در یکی از آنها کشتی باری‌ای بازرسی شده دیده می‌شود و در دو تصویر دیگر، قطعات مونتاژ موشک، یک موشک کوچک و تجهیزات هدایت راداری دیده می‌شوند. در روزهای اخیر، ارتش آمریکا و بریتانیا مواضع حوثی‌ها در یمن را بمباران کردند. حوثی‌ها به کشتی‌های حاوی بار در مسیر دریای سرخ منتهی به کانال سوئز در مصر حمله می‌کنند و می‌گویند این کار را علیه اسرائیل و حامیانش انجام می‌‌دهند. سنتکام گفت در این کشتی، برای نخستین مرتبه پس از نوامبر ۲۰۲۱ میلادی، موشک‌های بالستیک با برد متوسط و موشک‌های ضدتانک ساخت ایران را ضبط کرده‌اند. آمریکا بدنبال این است تا سلاح‌های ضبط شده ایرانی سال‌های اخیر را برای کمک به ارتش اوکراین در جنگ با روسیه ارسال کند. به گفته سنتکام، این «عملیات پیچیده» در ۱۱ ژانویه برابر با ۲۱ دی ماه، در تلاش برای صحت‌سنجی پرچم این کشتی و در پناه هلیکوپترها و پهپادهای این ارتش صورت گرفته است. سنتکام گفت ضبط این سلاح‌ها نشان دهنده «حمایت مستقیم و غیرمستقیم، فروش و ارسال اسلحه‌ها به حوثی‌ها در تضاد با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است». سنتکام گفت این دو مامور یگان ویژه در این عملیات ناپدید شده‌اند و «جستجوی گسترده» برای یافتن آنان ادامه دارد.