ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرعبداللهیان می‌گوید جمهوری اسلامی از حق‌آبه‌ رودخانه هیرمند کوتاه نخواهد آمد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۸ فروردین در توییتی نوشت در مذاکرات اخیر خود با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان در شهر سمرقند درباره‌ حق‌آبه‌ رودخانه هیرمند به تفصیل صحبت کرده است. امیرعبداللهیان افزود: «افغانستان هم بر پایبندی خود به حق‌آبه ایران تأکید داشت. بر انجام اقداماتی فوری توافق کردیم. از حق‌آبه ایران کوتاه نخواهیم آمد.» مسئله آب یکی از موضوع‌های مورد چالش ایران با طالبان است. سال گذشته امیرعبداللهیان گفته بود که آب رودخانه‌ هیرمند یکی از شاخص‌های تهران در تعامل با طالبان است. ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند، در سال ۱۳۵۱ معاهده‌ای امضا کردند. تهران مدعی است که دولت‌های افغانستان حق‌آبه‌ ایران را براساس این پیمان برآورده نکرده‌اند. از سوی دیگر گفته می‌شود که ایران در سال‌های اخیر چند برابر بیشتر از حق‌آبه‌ خود از رودخانه هیرمند استفاده کرده است. افغانستان در سال ۱۴۰۰ در مسیر رودخانه هیرمند در ولایت نیمروز با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سد ساخت. این سد به‌نام کمال‌خان ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون مترمکعب آب را دارد و می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری وقت افغانستان هنگامی که این سد را افتتاح می‌کرد، تأکید کرده بود که همسایه‌های افغانستان در ازای دریافت آب، باید نفت یا پول به افغانستان بدهند. ایران اما می‌گوید سد کمال‌خان مانع رسیدن آب به این کشور می‌شود.

یک مداح حکومتی: این بی‌حجابی‌ها دارد ما را می‌کشد، خفه‌مان می‌کند

در یک فایل شنیداری که در ایران منتشر شده، منصور ارضی، نوحه‌خوان و از مداحان معروف حکومتی در محفلی به موضوع حجاب زنان پرداخته و گفته است: «این بی‌حجابی‌ها داره مارو می‌کشه، داره خفه‌مون می‌کنه!» عده‌ای از جمع حاضر نیز با این سخنان گریه می‌کنند. منصور ارضی افزوده است: «دعا کنیم برای این‌هایی که قراره مجری کار بشن که بتونن عرضه‌شون رو نشون بدن و جمع کنن این بساط بی‌حجابی رو!» این مداح گفت: «حالا ما چهار تا را در خیابان بی‌حجاب می‌بینیم، ببینید امام زمان که احاطه بر عالم داره، اون چه غضه‌ای می‌خوره؟ .... شرمنده‌ایم که هم باید برای حسین و اجدادت گریه کنی و هم برای ما..!»

عربستان سعودی ۱۰۴ اسیر از حوثی‌های یمن را آزاد کرد

ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی دوشنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل از آزادی ۱۰۴ زندانی اسیر وابسته به حوثی‌های یمن خبر داد و آن را «اقدامی بشردوستانه» خواند. ترکی المالکی گفت این اقدام در راستای اقدامات پیشین عربستان سعودی و پشتیبانی از تلاش‌های جاری برای تثبیت آرامش و فراهم ساختن فضای گفت‌وگو میان طرف‌های یمنی برای دستیابی به راه حل جامع و پایدار سیاسی است که به بحران یمن پایان دهد. او همچنین این اقدام را با هدف دعوت طرف‌های درگیر برای حمایت از تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان و پایان دادن به این پرونده دانست. المالکی افزود آزادی این ۱۰۴ اسیر با هماهنگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ صورت گرفته و انتقال آن‌ها به صنعا روز دوشنبه انجام خواهد شد. حوثی‌ها و دولت یمن در مذاکرات خود توافق کرده بودند که بیش از ۸۸۰ اسیر را مبادله کنند. اسرای حوثی‌های یمن ۱۸۱ نفر هستند که در بین آن‌ها سربازان سعودی و سودانی وجود دارند و در مقابل ۷۰۶ زندانی هم در دست نیروهای دولتی هستند.

شش کارگر در آتش‌سوزی کارگاهی در تهران مصدوم شدند، حال یکی از کارگران مصدوم وخیم است

شش کارگر شاغل در یک کارگاه آبکاری در خیابان دماوند تهران در آتش‌سوزی که بعد از ظهر یکشنبه ۲۷ فروردین روی داد. مصدوم شدند. حال یکی از کارگران مصدوم وخیم اعلام شده است. جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران درباره حادثه گفت کارگاهی که در آن آتش‌سوزی رخ داد حدود ۶۰ متر مساحت دارد و در جوار کارگاه‌های دیگری قرار دارد. او درباره قربانیان حادثه گفت شش مرد مصدوم شده‌اند. چهار تن از مصدومان به‌علت شدت جراحات به بیمارستان منتقل شده‌اند و حال یکی از آنان وخیم است.

بازنشستگان شرکت مخابرات در چند شهر و پرستاران در قزوین تجمع کردند

بازنشستگان شرکت مخابرات در تداوم تجمعات اعتراضی قبل، دوشنبه ۲۸ فرودین ماه ۱۴۰۲ در چند شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند. تصاویری از تجمع بازنشستگان مخابرات در اهواز، کرمانشاه، زنجان، تهران، اصفهان، کرج، گرگان و بجنورد منتشر شده است. جمعی از پرستاران هم دوشنبه ۲۸ فروردین در قزوین مقابل استانداری تجمع کردند. خواست بازنشستگان مخابرات، پرداخت مطالبات عقب افتاده، پرداخت خسارت ناشی از تعویق مطالبات و برقراری بیمه تکمیلی است. در شرایطی که وضعیت معیشت بازنشستگان در اثر افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید بازنشستگان روز به روز بدتر می‌شود شرکت مخابرات از پرداخت مطالبات بازنشستگان سر باز می‌زند. بازنشستگان خواستار اجرای آیین نامه استخدامی و پرسنلی مصوب سال ۸۹ و پرداخت مطالبات انباشت شده‌شان هستند. پرستاران به تخلف دولت در پرداخت تعرفه پرستاری معترضند. آن‌ها روز شنبه ۲۶ فرودین در پنج شهر و یکشنبه ۲۷ فروردین در قم تجمع کردند. پرستاران در تجمع قزوین در حالی که شعار می‌دادند خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. روزنامه اعتماد نوشته است دومین سری «معوقات تعرفه خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱» به حساب پرستاران واریز شده که این ارقام هیچ تناسبی با حجم کار موظف و اضافه کار نداشته و در اغلب موارد این ارقام حتی از رقم اضافه‌کاری یا کارانه پرستاران هم کمتر بوده است. اعتماد به نقل از یک پرستار معترض نوشته است: «به ازای ۱۹۷ ساعت کار موظف و ۱۵۵ ساعت اضافه‌کار، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعرفه خدمات پرستاری گرفتیم!».

آب در ۱۶ روستای تربت ‌جام جیره‌بندی شد

مرتضی اشراقی، رئیس اداره آب و فاضلاب تربت‌ جام، واقع در استان خراسان رضوی، اعلام کرد که در ۱۶ روستای توابع این شهرستان آب جیره‌بندی شده است. اشراقی گفت: «چون در خط انتقال اصلی آب اتفاق رخ داده بود و تا زمانی که توانستیم آن را رفع کنیم چند روزی زمان برد ۱۶ روستای این شهرستان به لحاظ شرایط آبی با مشکل مواجه شدند.» او افزود: «این‌که گفته می‌شود ۱۵ روز این تعداد روستا بی‌آب بوده‌اند صحت ندارد بلکه اگر یک روز بی‌آب بودند روز دیگر ۵ تا ۶ ساعت از آب شرب برخوردار شدند، در واقع قطعی آب مداوم نبوده است.» به‌گفته او اتفاق پیش‌آمده «کاملاً» رفع شده، اما تا اطلاع بعدی آب ۱۶ روستا جیره‌بندی است و «به صورت روز در میان یا دو روزی یک بار به مشترکین آب می‌رسد». کاریزدره، کلاته قاضی، کمرچه، موسی‌آباد، درس آخوند از جمله این روستاها هستند. اشراقی گفت: «روستاییان باید بدانند آبی که برای‌شان تأمین می‌کنیم فقط برای مصرف شرب و بهداشت روستاها است و برای مصرف دام و آبیاری باغچه و درخت نیست.»

سازمان بهداشت جهانی: روزانه ۱۶۷ نوزاد در افغانستان جان خود را از دست می‌دهند

سازمان بهداشت جهانی دوشنبه ۲۸ فروردین / ۱۷ آوریل در بیانیه‌ای اعلام کرد که روزانه ۱۶۷ نوزاد در افغانستان بر اثر عواملی که قابل‌ پیش‌گیری هستند جان خود را از دست می‌دهند. این سازمان افزوده است که تأثیر ناامنی شدید غذایی در افغانستان ویرانگر است، به‌طوری که ۲۰ میلیون نفر در این کشور در معرض خطر سوء تغذیه و بیماری‌های عفونی قرار دارند. همچنین نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی مواجه‌اند و ۲۸ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. سازمان بهداشت جهانی گفت: «ما باید برای نجات جان و بهبود سلامت مادران و کودکان سریع عمل کنیم.» این در حالی است که دفتر سازمان ملل برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه (اوچا) گفته است بودجه این دفتر برای عملیات بشردوستانه در حال اتمام است و کمک‌های غذایی اوچا در افغانستان به نصف کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از ۱۲ سال به سوریه می‌رود

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه سوریه به میدل ایست نیوز گفته است فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به‌زودی به دمشق سفر می‌کند. این منبع افزوده است که این سفر تا پایان هفته جاری انجام خواهد شد. فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، چهارشنبه گذشته، ۲۳ فروردین/ ۱۲ آوریل به عربستان سعودی سفر کرده بود. در این سفر وزیران امور خارجه دو کشور در بیانیه مشترکی از سر گیری فعالیت کنسولی و پروازهای مستقیم بین دو کشور را اعلام کردند.

محمود عباس برای مذاکره به عربستان سعودی می‌رود

به ‌گزارش خبرگزاری آناتولی، محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگردان فلسطین، روز دوشنبه ۲۸ فروردین/ ۱۷ آوریل برای گفت‌وگو با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به این کشور سفر می‌کند. این دیدار در حالی انجام می‌شود که اسماعیل هنیه، رئیس بخش سیاسی حماس نیز روز دوشنبه برای اولین بار پس از سال‌ها از عربستان سعودی دیدار خواهد کرد. باسم الآقا، سفیر فلسطین در ریاض در گفت‌وگو با رادیو رسمی صدای فلسطین گفت: «عباس در جریان سفر خود درباره تحولات فلسطین با مقامات سعودی گفت‌وگو خواهد کرد.» او افزود عباس «درباره جنایات صهیونیست‌ها (اسرائیلی‌ها) در مسجد الاقصی و کلیسای مقبره [در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس] و فلسطینی‌هایی که از اشغال اسرائیل رنج می‌برند» صحبت خواهد کرد. عربستان سعودی روز جمعه میزبان نشست وزیران مصر، اردن، عمان، کویت، بحرین، عراق و امارات متحده عربی بود که طی آن شرکت‌کنندگان حملات اسرائیل به مسجد الاقصی و اقداماتی که راه‌حل تشکیل دو کشور را تضعیف می‌کند، به شدت محکوم کردند. تنش‌ها در سراسر سرزمین‌های فلسطینی هفته گذشته پس از آن تشدید شد که نیروهای اسرائیلی به نمازگزاران در داخل مسجد الاقصی در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) حمله کردند. حملات اسرائیل به این مسجد سپس منجر به شلیک موشک از نوار غزه و لبنان به خاک اسرائیل شد و اسرائیل نیز با گلوله‌باران هوایی و توپخانه‌ای پاسخ داد.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس: قیمت مسکن در تهران طی پنج سال ۱۰ برابر افزایش یافته است

علی فرنام، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی تسنیم گفت: «ابتدای سال ۹۷ متوسط قیمت مسکن ۶ میلیون تومان بود، اما امروز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران از ۶۰ میلیون تومان عبور کرده یعنی طی ۵ سال قیمت مسکن در تهران ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.» به گفته این مقام مسئول تولیدکنندگان مسکن به خاطر ناامیدی از فروش واحد ساخته‌شده رغبت چندانی به ساخت‌وساز ندارند. فرنام یکی از دلایل عدم رغبت تولیدکنندگان تولید مسکن را عدم استطاعت مالی مصرف‌کنندگان دانست. فرنام در ادامه این مصاحبه گفت: دلیل دوم ناامیدی سازندگان مسکن، بازارهای سوداگری است. تولیدکنندگان می‌گویند من سازنده به‌چه‌دلیل باید امروز واحد مسکونی ساخته‌شده را به بازار عرضه کنم؟ یک تولیدکننده واحد مسکونی دارد و چشم‌اندازش از بازار می‌گوید ۶ ماه دیگر ۳۰ درصد به قیمت آن افزوده می‌شود و تا آخر سال نیز ۶۰ درصد، می‌گوید پس چرا امروز این واحد را به بازار عرضه کند.» این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بازار مسکن تهران گفت: «آن‌جایی که تقاضای مصرفی داریم مانند مناطق جنوبی ساخت‌وساز بسیار کم است و رغبت سازندگان به تولید مسکن در این مناطق پایین است، اما در مناطقی که مسکن متری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است که اعداد نجومی است سازندگان برای ساخت مسکن سر و دست می‌شکنند، این که زمین را به متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان یعنی رقم‌های باورنکردنی خریداری کنند و آن را بسازند.»

کاهش حمایت‌های بیمه‌ای از بیماران تالاسمی

یونس عرب، دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «مشکلات بیماران مبتلا به تالاسمی و پرداخت هزینه‌های درمان از جیب بیماران به مراتب نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.» دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی کشور یادآوری کرد: «پرداخت از جیب بیماران برای تامین دارو و لوازمی که نیاز است برای درمان و تزریق دارو استفاده‌ کنند و سایر موارد افزایش پیدا کرده است، همچنین در زمینه آزمایش‌ها و اقدامات پاراکلینیکی به شدت هزینه‌ها برای بیماران تالاسمی رشد داشته است. حتی در برخی از مواقع تا سه الی چهار برابر این هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و بیمه‌ها از پرداخت این هزینه‌ها شانه خالی می‌کنند.» عرب در ادامه این مصاحبه گفت: «امروز یک بیمار تالاسمی اگر بخواهد یک درمان معمولی و نه درمان استاندارد انجام دهد، ماهانه ۵ تا ۸ میلیون تومان باید از جیب هزینه کند.» دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ایران همچنین از افزایش میانگین سنی بیماران تالاسمی در کشور خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه میانگین سنی بیماران تالاسمی بالاتر می‌رود و باید خدمات بهتری به آن‌ها ارائه شود و چتر حمایتی را بیشتر و بزرگ‌تر کنیم اما متأسفانه نه تنها خدمات بیشتری به این بیماران ارائه نمی‌شود بلکه هم خدمات کمتر شده است و هم چتر حمایتی از این بیماران کوچک‌تر شده است.» به گفته عرب، کانون تولد تالاسمی در ایران، استان‌های سیستان و بلوچستان در محدوده بلوچستان، جنوب کرمان، بخشی از هرمزگان و بخش‌هایی از خوزستان است. در این مناطق ازدواج‌های فامیلی بسیار مرسوم است.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سرود حکومتی «سلام فرمانده» را به عنوان رویداد برگزیده سال ۱۴۰۱ انتخاب کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم اختتامیه «هفته هنر انقلاب» سرود حکومتی «سلام فرمانده» را به عنوان رویداد برگزیره سال ۱۴۰۱ انتخاب کرد. «سلام فرمانده» سرودی به خوانندگی ابوذر روحی، آهنگسازی مهیار طالبی و شعر سید مهدی بنی‌هاشمی با مضامین ایدئولوژیک، سیاسی و مذهبی در راستای پروپاگاندای جمهوری اسلامی ایران است که برای همخوانی کودکان دهه نودی در ایران استفاده می‌شود. نماهنگ این سرود با اجرای گروه سرود ماح در اسفند ۱۴۰۰ ساعاتی پیش از تحویل سال پخش شد و سپس در اردیبهشت ۱۴۰۱ در استادیوم آزادی اجرا شد. محسن برمهانی معاون سیمای جمهوری اسلامی و محمود پورسالاری معاون امور هنری در مراسم حوزه هنری از ابوذر روحی خواننده «سلام فرمانده» تجلیل کردند و در ادامه محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی از کم‌کاری در زمینه پروپاگاندا در ایران گلایه کرد. علی خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه، ۲۰ مهر گفته بود دشمنان او و نظامش از نفوذ «سرود سلام فرمانده» در بین «ده‌ها میلیون جوان در سراسر منطقه و جهان» ناراحت بودند و به همین دلیل به دنبال «ایجاد اغتشاش در اول مهر» رفتند. در این فاصله همزمان با آغاز حملات شیمیایی به مدارس ایران سرود سلام فرمانده ۲ هم منتشر شده است. کودکان در این سرود تبلیغی دوم می‌گویند می‌خواهند کاری کنند که دوباره به چشم سید علی بیایند، برای او مانند «عمار» پای کار باشند و کاری کنند که نام او «جهانی» شود.

موارد ابتلا به بیماری پارکینسون در ایران رو به افزایش است

محمدمحسن میرمحمدی، نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از افزایش موارد ابتلا به بیماری پارکینسون در کشور خبر داد و گفت: «در حال حاضر بیشتر بیماران پارکینسون در کشور متولدین دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هستند اما زنگ خطر برای دهه ۵۰ و ۶۰ به صدا در آمده است.» نایب رئیس انجمن پارکینسون ایران از همفکری با فراکسیون سالمندی در مجلس شورای اسلامی برای توجه به وضعیت بیماران پارکینسون خبر داد و افزود: «تلاش می‌کنیم بیماران پارکینسون پیش از موعد بازنشسته شوند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم ۲۵۰ هزار مبتلا به پارکینسون در کشور داشته باشیم که البته این آمار رو به افزایش است.» او در ادامه مصاحبه با ایسنا از شهرداری‌ها خواست نسبت به «مناسب‌سازی معابر» و همچنین ارائه امکانات ورزشی برای بیماران پارکینسون تلاش کنند و گفت: «حداقل شش میلیون هزینه ماهانه یک بیمار پارکینسون است. متأسفانه بیمه‌ها از خدمات کاردرمانی و … برای بیماران پارکینسون حمایت نمی‌کنند.» محمدمحسن میرمحمدی یادآوری کرد که بیمه‌ها برای همه بیماران به یک اندازه دارو را پوشش می‌دهند در حالی که بعضی از بیماران به تعداد بیشتری قرص نیاز دارند که مجبورند آن‌ها را آزاد تهیه کنند. بیماری پارکینسون (به انگلیسی: Parkinson’s Disease) اختلال پیش‌رونده، مخرب و درازمدت دستگاه عصبی مرکزی است. درمان اولیه معمولاً با تجویز داروهای لوودوپا، داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز، یا داروهای آگونیست دوپامین شروع می‌شود. مهری سالاری، متخصص مغز و اعصاب در مصاحبه با ایسنا گفت: «نیمی از بیماران مبتلا به پارکینسون سهمیه داروی خود را کم می‌آورند و مجبورند مازاد نیاز خود را آزاد تهیه کنند.» این پزشک متخصص خبر داد که سهمیه قرص لوودوپا در ماه برای هر فرد مبتلا به پارکینسون در ایران یک بسته ۱۰۰ تایی است که هر بسته آن خارج از پوشش بیمه‌ای بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه برای بیمار دارد. به گفته او امکانات درمانی برای بیماران پارکینسون فقط در شهرهای بزرگ وجود دارد و این بیماران در شهرستان‌های کوچک با مشکلات زیادی مواجه هستند.