ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روسیه می‌گوید کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت

در پی برگزاری کنفرانس دو روزه صلح اوکراین در سوئیس با حضور نمایندگان ۷۸ کشور، دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دوشنبه ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن گفت نتایج این کنفرانس «نزدیک به صفر» بود. پسکوف افزود بسیاری از شرکت‌کنندگان می‌دانند که «هر بحث جدی بدون حضور روسیه آینده‌ای ندارد». کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس که بدون حضور روسیه و چین برگزار شد، روز یکشنبه در بیانیه پایانی خود «گفت‌وگو بین همه طرف‌ها» و احترام به تمامیت ارضی اوکراین را راهی دانستند که باید برای پایان دادن به جنگ اوکراین در پیش گرفت. بیانیه پایانی کنفرانس همچنین خواستار آزادی و «مبادله کامل» اسیران جنگی و همچنین همه کودکانی شد که «غیرقانونی از اوکراین به روسیه برده شده‌اند»، اما کشورهایی مانند هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی یا قدرت‌هایی که شرکای اقتصادی نزدیک مسکو محسوب می‌شوند، از این بیانیه حمایت نکردند. دمیتری پسکوف گفت با این حال، روسیه «همواره آماده گفت‌وگو و بحث‌های جدی و اساسی است». ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه جمعه گذشته گفت اگر نیروهای اوکراینی از چهار منطقه مورد ادعای او خارج شوند و کی‌یف از پیوستن به ناتو منصرف شود، با اوکراین مذاکره خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او این شرایط را رد کرد.

یک روحانی اهل سنت در سیستان و بلوچستان خواهان تحریم انتخابات شد

عبدالحکیم سیدزاده، روحانی اهل سنت بلوچ، دوشنبه ۲۸ خرداد در نماز عید قربان در گُشت سراوان، پس از آن‌که یکی از اعضای شورای شهر مردم را تشویق به مشارکت در انتخابات کرد، گفت: «اهل سنت زمانی رأی خواهد داد که عدالت حاکم باشد، در استان جایگاهی داشته باشد و در مدیریت استان و کشور به‌کارگرفته شود.» به‌گزارش کمپین فعالین بلوچ که خبرهای مربوط به بلوچستان را پوشش می‌دهد، عبدالحکیم سیدزاده همچنین افزود: «اهل سنت زمانی رأی می‌دهد که در هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد، بتواند قاضی عالی‌رتبه باشد، در صداوسیما سهمی داشته باشد.» او همچنین خواهان مجازات «خائنان در جمعه خونین زاهدان و خاش» شد. در پی مرگ ابراهیم رئیسی، چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران جمعه ۸ تیر سال جاری برگزار خواهد شد.

زنان برزیل علیه لایحه‌ای که حق پایان خودخواسته بارداری را محدود می‌کند راهپیمایی کردند

هزاران زن* در برزیل شنبه ۲۶ خرداد / ۱۵ ژوئن، علیه لایحه‌ای که کنگره‌ این کشور در جهت دشوارتر کردن پایان خودخواسته‌ی بارداری (سقط جنین) تصویب کرد راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. به گزارش رویترز، کنگره‌ برزیل به‌تازگی لایحه‌ای پیش گذاشته که پایان خودخواسته‌ بارداری پس از هفته‌ بیست‌ودوم بارداری را «قتل نفس» لحاظ می‌کند و برای آن مجازات شش ماه تا ۲۰ سال حبس در نظر می‌گیرد. پایان خودخواسته‌ی بارداری در برزیل تنها در موارد تجاوز، تغییر شکل جنین یا خطر داشتن بارداری برای جان مادر مجاز است. اگر این لایحه که مورد حمایت وکیلان و قانونگذاران مسیحی افراطی است تصویب شود، قربانیان تجاوز در صورت انجام سقط جنین پس از هفته‌ بیست‌ودوم مجرم شناخته می‌شوند.

کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس سوئیس: تمامیت ارضی اوکراین باید مبنای هر صلحی باشد

۷۸ کشور شرکت‌کننده در کنفرانس سوئیس یکشنبه ۲۷ خرداد / ۱۶ ژوئن توافق کردند که تمامیت ارضی اوکراین باید مبنا و اساس هر صلحی برای پایان دادن به جنگ دو ساله روسیه و اوکراین باشد. بیانیه مشترک این کشورها در روز پایانی کنفرانس دو روزه سوئیس منتشر شد. روسیه به این کنفرانس دعوت نشده بود. چین هم در آن شرکت نکرد. بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس ابراز امیدواری کردند که روسیه در آینده به نقشه راهی که منجر به صلح شود بپیوندد. جنگ دوساله روسیه و اوکراین که از فوریه سال ۲۰۲۲ با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد و همچنان ادامه دارد صدها هزار کشته یا زخمی برجای گذاشته، بر بازار غلات و کود اثر منفی گذاشته و سبب جابه‌جایی و فرار میلیون‌ها نفر از خانه‌هایشان شده است.

بحران آب، سودان جنگ‌زده را با درگیری‌های کشنده مواجه کرده است

سودان با وجود منابع آبی فراوان از جمله رودخانه نیل، با کمبود آب شدید مواجه است. دسترسی به آب از گذشته منبع درگیری در سودان بوده است. بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، جنگ و تغییرات آب و هوایی سودان را با انبوهی از وحشت و بحران مواجه کرده است. آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف هشدار داده است که در خارج از شهر، بر سر مخزن آب و خطر قطع آب سالم درگیری‌های زیادی ایجاد می‌شود و هزاران نفر از جمله کودکان در خطر هستند. دسترسی به آب و دیگر منابع کمیاب از دیرباز منبع درگیری در سودان بوده است. سازمان خیریه پزشکی «پزشکان بدون مرز» روز جمعه اعلام کرد که تنها یک درگیری در الفاشر بر سر آب حداقل ۲۲۶ کشته برجای گذاشته است. عیسی، پدر هفت فرزند، از ایالت دارفور شمالی به خبرگزاری فرانسه گفت: «از زمان شروع جنگ، دو نفر از فرزندان من هر روز ۱۴ کیلومتر را پیاده‌روی می‌کنند تا برای خانواده آب بیاورند.» مردم مجبورند پس از پیاده‌روی‌های طولانی در صف‌های آب که گاه به طول ۳۰۰ متر است، ساعت‌ها در آفتاب سوزان منتظر بمانند که باعث ایحاد درگیری بین آن‌ها می‌شود. به گفته یک دیپلمات اروپایی با سال‌ها تجربه در بخش آب سودان، آب وجود دارد اما در عمق بیش از ۶۰ متر و همین امر دسترسی را بسیار سخت می‌کند. این دیپلمات گفت: «سودان از تغییرات آب و هوایی به شدت آسیب دیده است و شما به وضوح آن را در افزایش دما و میزان بارندگی می‌بینید.» پایتخت سودان، خارطوم که در نقطه تلاقی رودخانه‌های نیل آبی و نیل سفید قرار دارد نیز خشک شده‌ است. از زمان شروع جنگ بسیاری از ایستگاه‌های آب از کار افتاده‌اند و صدها هزار نفر از به سمت شرق گریخته‌اند. بسیاری از آنها به سمت مناطقی نزدیک دریای سرخ رفته‌اند که خود با بحران آب رو‌به‌رو هستند و در این تابستان بدتر نیز خواهند شد. یک کارشناس بهداشت به خبرگزاری فرانسه گفته‌ است: «مراقبت‌های بهداشتی در سودان از بین رفته است، مردم آب کثیف می‌نوشند، گرسنه هستند و گرسنه‌تر نیز خواهند شد، به طوری که درگیری‌ها شدت بگیرد و بسیاری افراد یک‌دیگر را خواهند کشت.»

انتشار فصلی از رمان احمد دهقان نویسنده ژانر «دفاع مقدس» درباره شکست ایران در فاو در نشریه لیمز ایتالیا، ویژه روابط ایران و اسرائیل

نشریه لیمز که در ایتالیا منتشر می‌شود شماره ۵/ ۲۵ خود را به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی با توجه ویژه به روابط ایران و اسرائیل اختصاص داده است. ترجمه فرازی از رمان احمد دهقان درباره شکست ایران در فاو نیز در این نشریه منتشر شده است. نشریه لیمز که ۱۵ ژوئن روی پیشخوان کتابفروشی‌های ایتالیا قرار گرفته در سه بخش به تنش ایران و اسرائیل پرداخته است: در فصل «جبهه داخلی و تنش‌ها با اسرائیل» نویسندگان در مقالاتی به درگیری‌های جناحی در ایران با توجه به مسأله اسرائیل پرداخته‌اند، در فصل «مشتریان امپراطوری» به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی در خاورمیانه توجه شده و سرانجام در فصل «دوستان و دشمنان» روابط راهبردی جمهوری اسلامی با سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفته است. فصلی از رمان منتشر نشده «احمد دهقان» از نویسندگان سبک موسوم به «دفاع مقدس» نیز زیر عنوان «دریاچه ماهی» به ایتالیایی ترجمه و در این شماره از نشریه لیمز منتشر شده است. میکله مارلی مترجم متن در مقدمه این بریده‌رمان آورده است: «این قسمت از رمان با عنوان «دریاچه ماهی» که توسط نویسنده به لیمز سپرده شده، هنوز در ایران منتشر نشده است. قهرمانان داستان که در سال آخر جنگ ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸) اتفاق می‌افتد، سه دوست هستند که منتظرند تا دریاچه ماهی خشک شود و آن‌ها بتوانند جسد همرزم‌شان ناصر را بیابند و به خانه برگردانند. در میانه هر فصل، راوی تجربیات خود را در میدان‌های جنگ بازگو می‌کند و به شما امکان می‌دهد که در جنگ‌های خاورمیانه، چه در دوران معاصر و چه سالیان دور، غرق شوید.» موضوع رمان احمد دهقان شکست ایران از عراق در عملیات فاو است که سرانجام به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ انجامید. سندی ادبی از شکست ایران به قلم یک نویسنده دفاع مقدس در یک نشریه با توجه ویژه به اسرائیل، در بحبوحه جنگ غزه؟ این نشریه شبه‌جزیره کریمه را برخلاف سیاست‌های غرب جزو خاک روسیه می‌داند. احمد دهقان (متولد ۱۳۴۵) داستان‌های متعددی درباره دفاع مقدس منتشر کرده است. «سفر به گرای ۲۷۰» درجه مهم‌ترین رمان اوست که به انگلیسی هم ترجمه شده است. او به خاطر این رمان جایزه «بیست سال داستان‌نویسی وزارت ارشاد اسلامی» را هم به دست آورده است. دهقان در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی تسنیم خود را صاحبخانه ادبیات جنگ خوانده و گفته است: «من صاحب‌خانه ادبیات جنگ هستم، آنهایی که فریاد می‌زنند مستأجرند، می‌آیند در این خانه؛ یا قسمتی از این خانه را برمی‌دارند و می‌روند ویا این خانه را خط‌خطی می‌کنند و می‌روند، این من هستم که صاحب این خانه‌ام و حرص این خانه را می‌خورم.»

مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ از دوشنبه ۲۸ خرداد آغاز می‌شود

قرار است پنج مناظره انتخاباتی میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ از شبکه‌ یک سیمای جمهوری اسلامی پخش شود. نخستین بخش از این مناظره‌ها امشب دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ تا ۲۴ برگزار می‌شود. مناظره‌های بعدی به ترتیب در روزهای پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه یک تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار خواهند شد. در پی مرگ ابراهیم رئیسی، چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران جمعه ۸ تیر سال جاری برگزار خواهد شد. نامزدهای این انتخابات مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان هستند. در این انتخابات صلاحیت چهره‌های حکومتی همچون علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محمود صادقی و عبدالناصر همتی از سوی شورای نگهبان رد شد.