ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبکه حقوق بشر کردستان: نیروهای سپاه دامدار اهل اقلیم کردستان را هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران، با گلوله کشتند

نیروهای سپاه پاسداران شهروند ۵۰ ساله اهل اقلیم کردستان عراق را هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران کشتند. شبکه حقوق بشر کردستان با اعلام این خبر گزارش داد که قاضی مصطفی علی در خاک اقلیم در منطقه مرزی «بمو» بخش «ازگله» ‌ شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه هدف گلوله سپاه قرار گرفته اما اعضای سپاه او را در حالی که زخمی بود، روی زمین کشیدند و به داخل خاک ایران منتقل کردند. این اتفاق سه‌شنبه ۲۰ تیر، زمانی که قاضی مصطفی برای مهار آتش‌سوزی به منطقه کوهستانی نزدیک روستای کانی‌پاشا رفته بود، رخ داده است. منابع شبکه حقوق بشر کردستان گفته‌اند که خانواده و بستگان قاضی مصطفی به ایران رفتند و دریافتند او در تیراندازی نیروهای سپاه کشته شده و جسدش را به پزشکی قانونی کرمانشاه منتقل کرده‌اند. این شهروند را یکشنبه ۲۵ تیر پس از طی فرآیند قانونی به خانواده او تحویل دادند. قاضی مصطفی، دامدار ۵۰ ساله و پدر دو فرزند، اکنون در آرامستان بخش «زەڕایەن» حلبچه به خاک سپرده شده است. بنا به این گزارش، سه شهروند دیگر اقلیم کردستان عراق هم در روزهای اخیر هنگام مهار آتش‌سوزی در مناطق مرزی با ایران هدف گلوله نیروهای سپاه قرار گرفته‌ و مجروح شدند.

بورس تهران به کانال ۱,۹ میلیونی سقوط کرد

به‌گزارش اقتصادنیوز، معاملات بورس تهران در روز دوشنبه ۲۶ تیر باز هم سقوط کرد. در این روز شاخص کل ۶۴ هزار و ۶۶۳ واحد معادل ۳,۲ درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و تا سطح یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۲۶ واحد پایین آمد. شاخص کل هم وزن بورس نیز با ریزش ۲۰ هزار و ۷۴۳ واحدی معادل ۲,۹۳ درصد در رقم ۶۸۷ هزار و ۷۵۲ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز با افت ۶۷۳ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۸۰۵ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش چهار هزار و ۵۴۸ واحد به سطح ۱۲۴ هزار و ۳۶۱ واحد رسید. روز دوشنبه اغلب نمادهای بازار افت قیمت داشتند. اما در میان گروه‌های بزرگ، گروه خودرو و ساخت قطعات از همه بیشتر سقوط کردند و تمامی نمادهای این گروه ریزش قیمتی داشتند. بورس تهران دیروز (یکشنبه) هم روز بدی را پشت سر گذاشت و شاخص‌های مهم بورس و فرابورس همگی بین ۲ تا ۳ درصد کاهش داشتند. اقتصادنیوز نوشته است که گسترده شدن ترس در میان سرمایه‌گذاران منجر به سقوط شاخص‌ها شده است. بنا به این گزارش بیشتر فعالان بازار معتقدند اگر این کف شاخص‌ها و قیمت سهام باشد، احتمالاً مدتی بازار درجا خواهد زد. رشد بازار در شرایط فعلی بسیار دشوار است و بعید به نظر می‌رسد که تزریق پول جدید به بازار رخ دهد که بتواند منجر به حرکت شاخص‌ها شود.

دانشگاه تهران: کمیته انضباطی ده‌ها دختر دانشجو را به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری احضار و تهدید کرد

کمیته انضباطی دانشگاه تهران ده‌ها دختر دانشجو را به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری احضار کرده است. به گزارش کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشجویان کشور»، دست‌کم ۵۰ دانشجو هفته گذشته با اتهام «رعایت نکردن قوانین پوشش» احضار شده‌اند. کمیته انضباطی در تماس‌های تلفنی با آنها گفته که علت احضار «شکایت اولیای دانشگاه» است. کمیته انضباطی همچنین به دانشجویانی که به گفته این نهاد سرکوب، به تماس‌های کمیته انضباطی پاسخ‌گو نبوده‌اند، پیامکی تهدیدآمیز ارسال کرده و نوشته است: «این پیامک را به عنوان آخرین اخطار تلقی نموده و چنانچه در تاریخ ۲۷/۰۴/۱۴۰۲... به این کمیته... مراجعه ننمایید، پرونده شما به صورت غیابی بررسی خواهد شد. بدیهی است عدم رعایت ضوابط و مقررات انضباطی، توقف کلیه عملیات آموزشی و خدمات رفاهی دانشجو را در پی خواهد داشت.» اما شوراهای صنفی گزارش داده که اغلب دانشجویان احضارشده خوابگاهی هستند و در فصل تابستان تهران نیستند که امکان حضور در دانشگاه را داشته باشند.

چهار زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی زندان قزلحصار منتقل شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۶ تیر چهار زندانی در زندان قزلحصار کرج به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شدند. بنا به این گزارش، انتقال این زندانیان جهت اجرای حکم اعدام آن‌ها انجام شده است. اتهام این چهار زندانی که هویت آن‌ها هنوز روشن نیست مربوط به مواد مخدر است. در ماه‌های اخیر اعدام‌ها در زندان‌های ایران افزایش یافته است و بیشتر اعدام‌شدگان زندانیانی هستند که اتهام آن‌ها یا مربوط به مواد مخدر بوده و یا مرتکب قتل شده بودند. در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۱ و ۲۲ تیر شش زندانی در زندان‌های جیرفت، ایلام و ماکو اعدام شدند. پنج زندانی از جمله سه زن نیز در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۸، ۲۰ و ۲۱ تیر در زندان‌های رجایی‌شهر کرج، دیزل‌آباد کرمانشاه، دستگرد اصفهان و زاهدان اعدام شدند. همچنین دو نفر پنج‌شنبه ۲۲ تیر در فولادشهر اصفهان در برابر دیدگان مردم اعدام شدند و یک نفر نیز در زندان ارومیه اعدام شد. براساس آمار سازمان حقوق بشر ایران در شش‌ماه نخست ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۸۷ نفر در در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند.

به‌دلیل اجرای قطعه‌ای از ترانه‌های قبل از انقلاب، یک تالار برگزاری کنسرت در اهواز پلمب و برای خواننده آن پرونده قضایی تشکیل شد

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان دوشنبه ۲۶ تیر از پلمب یک سالن کنسرت در اهواز خبر داد و گفت: «در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی از بازخوانی قطعه‌ای از آهنگ‌های غیرمجاز قبل از انقلاب در یک اجرای صحنه‌ای، برای خواننده و عوامل برگزارکننده پرونده قضایی تشکیل شد.» دادستان خوزستان افزود: «این خواننده برای اجرای آهنگ‌های مجاز خود مجوز گرفته بود.» هفته گذشته تصاویری در فضای مجازی از اجرای ترانه «لب کارون» نعمت‌الله آغاسی، خواننده پیش از انقلاب توسط گرشا رضایی، خواننده پاپ در کنسرت جمعه ۱۶ تیر در سالن سینما فردوسی اهواز منتشر شد که در آن جمعیت حاضر نیز با خواننده این ترانه را می‌خواندند. به‌نظر می‌رسد منظور دادستان خوزستان این کنسرت است.

تسنیم می‌گوید گشت‌های جدید نیروی انتظامی برای مقابله با پوشش اختیاری زنان بدون نام «گشت ارشاد» در خیابان‌ها حضور خواهند داشت

روز یکشنبه سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده نیروی انتظامی در سراسر کشور برای مقابله با پوشش اختیاری زنان خبر داد؛ امروز، دوشنبه ۲۶ تیر خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی درباره گشت‌های جدید نوشت: «به هیچ عنوان ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها برنمی‌گردند و هیچ خودرویی با بغل‌نویسی گشت ارشاد در خیابان‌ها دیده نخواهد شد.» این خبرگزاری افزوده است: «بر این اساس اگر از این پس، فیلمی از حضور ون‌ها در خیابان یا درگیری‌‌هایی در سوار کردن افراد به این خودروها منتشر شد یا ساختگی است یا آرشیوی که با اهداف خاص منتشر شده است.» این گزارش افزوده است: «تمامی مأموران پلیس شرکت‌کننده در این طرح به دوربین البسه مجهز خواهند بود و در صورت نداشتن دوربین البسه از دوربین‌های دیگر برای ثبت و ضبط صحنه (مستندسازی) استفاده خواهند کرد تا در صورت نیاز از این فیلم‌ها استفاده شود.» در ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از جنبش «زن، زندگی، آزادی» دور تازه‌ای از آزار، تحقیر و مجازات مالی برای زنانی که در برابر حجاب تحمیل‌شده مقاومت می‌کنند، آغاز شده است.

اولین آزمایشگاه تولید ماده مخدر کاپتاگون در عراق کشف شد

مقام‌های عراقی از توقیف یک آزمایشگاه تولید ماده مخدر کاپتاگون در استان مثنی، واقع در جنوب این کشور خبر دادند. ژنرال سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق یکشنبه ۲۵ تیر / ۱۶ ژوئیه با انتشار ویدئوی کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «امروز شاید برای نخستین بار یک آزمایشگاه تولید مواد مخدر به‌ویژه کاپتاگون کشف و ضبط شد.» عراق مدت‌هاست که محل ترانزیت مواد مخدر کاپتاگون در خاورمیانه است اما مقام‌های عراقی می‌گویند این کشور به بازار مصرف کاپتاگون نیز تبدیل شده است. گفته می‌شود که عربستان سعودی بزرگترین بازار کاپتاگون است. جمعه گذشته نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که در استان مثنی یک «باند بین‌المللی قاچاق مواد مخدر» را متلاشی کرده و سه تن از اعضای آن را دستگیر کرده‌اند. دو میلیون قرص کاپتاگون نیز کشف و ضبط شد. کاپتاگون یک ماده مخدر شبیه آمفتامین و ارزان است که به‌گفته مقام‌های سیاسی خاورمیانه، در سوریه و بخشی از مرز لبنان تولید می‌شود و سپس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. آن‌ها حزب‌الله لبنان را به نقش داشتن در تولید و تجارت این ماده مخدر متهم می‌کنند. در ماه مارس دو فرد وابسته به این گروه به همین دلیل تحریم شدند. پیش از این، پژوهشکده آمریکایی نیولاینز نیز در گزارشی اعلام کرده بود که بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت سوریه، از جمله ماهر اسد، ‌ برادر بشار اسد، در تولید و قاچاق ماده مخدر کاپتاگون دست دارند.

می‌خواهند لایحه حجاب را خارج از نوبت در مجلس بررسی کنند

با افزایش شمار زنانی که بدون توجه به تهدیدهای حکومت با پوشش اختیاری در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۶ تیر ابراز امیدواری کرد ‌که «تا پایان ماه محرم و صفر» لایحه عفاف و حجاب در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شود. او گفت: «لایحه عفاف و حجاب در صحن علنی خارج از نوبت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.» قالیباف افزود: «شکی نیست که لایحه قضایی ارسال‌شده موضوع مهمی است و به دلیل همین اهمیت با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.» قالیباف با اشاره به گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره وظایف دستگاه‌ها در اجرای قوانین مربوط به حجاب گفت: «طبق گزارش کمیسیون فرهنگی ۳۱ دستگاه به وظایف قانونی خود عمل نکرده‌اند که یک بخشی از آن به این موضوع برمی‌گشت که صراحتی در قانون نبود. نمونه این است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از لحاظ قانونی الزام‌آور نبود. حال سوال این است که آیا نباید این موارد در لایحه عفاف و حجاب شفاف شود؛ برهمین اساس مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که لایحه عفاف و حجاب به صورت یک‌فوریتی بررسی شود.» رئیس مجلس تأکید کرد که «قطعاً ما قانون ناقص تصویب نخواهیم کرد ولی لایحه را خارج از نوبت رسیدگی خواهیم کرد.» بین مسئولان حکومتی بر سر همین لایحه اختلاف نظرهایی وجود دارد. گروهی از آن‌ها خواهان تصویب قوانین سخت‌گیرانه‌تری هستند.

بازداشت ۱۷ شهروند در شیراز و دشتی در یک ماه؛ ۱۳ نفر همچنان بلاتکلیف در بازداشت هستند

در فاصله ۲۲ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی ۱۷ شهروند را در شهرهای شیراز و دشتی بازداشت کرده‌اند. با وجود این‌که تعدادی از آن‌ها به قید وثیقه آزاد شده‌اند، همچنان بسیاری‌شان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. خبرگزاری هرانا هویت این ۱۷ نفر را حسن محمودی، علی محمودی،‌ محمدامین احمدی، دانیال علیپوریان، عبدالواحد محمدی،‌ محمود رسا، نیما خدابنده، شایان محمدی،‌ سینا یوسفی، عبدالله آریانفر، علی خاکی، آریا واثفی، طه دشتیان، مصطفی مکاری،‌ عبدالرحمان جابری، احمد بحری و عبدالرحمن قنبری عنوان کرده است. در آخرین مورد از این بازداشت‌ها، نیروهای امنیتی ۲۰ تیر ماه عبدالواحد محمدی و محمود رسا، شهروندان اهل شهرستان دشتی را بازداشت و سپس به زندان بندرعباس منتقل کردند. پیش از آن نیز نیما خدابنده، شایان محمدی و سینا یوسفی در ۳۰ خرداد در شیراز بازداشت و به زندان بندرعباس منتقل شده بودند. عبدالله آریانفر و علی خاکی نیز ۲۵ خرداد در شیراز دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت دانیال علیپوریان، محمدامین احمدی، آریا واثقی، طه دشتیان، مصطفی مکاری، حسن محمودی، عبدالرحمان قنبری، عبدالرحمان جابری و احمد بحری نیز ۲۲ خرداد در شیراز صورت گرفت. از محل نگهداری آقایان واثقی، دشتیان، مکاری، قنبری، جابری و بحری اطلاعی در دست نیست. به گزارش هرانا این افراد از زمان بازداشت تاکنون تماسی با خانواده‌های خود نداشته‌اند. هرانا به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرده که «مراجعه خانواده‌ها به دادسرا برای کسب اطلاعات از محتویات پرونده تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است. دستگاه قضایی و همین‌طور اداره اطلاعات شهرستان که گمان می‌رود عامل این بازداشت‌ها باشند، تاکنون حاضر به پاسخگویی به خانواده‌های نگران نشده‌اند.» به گفته این منبع، بازداشت شایان محمدی و سینا یوسفی در این شهرستان همراه با خشونت، بدون نشان دادن حکم بازداشت صورت گرفته است. از میان این بازداشت‌شدگان تاکنون حسن محمودی، علی محمودی،‌ محمد امین احمدی و دانیال علیپوریان در ۲۱ تیر با تودیع وثیقه آزاد شدند، اما سایر افراد همچنان در بازداشت به سر می برند. تا لحظه تنظیم این خبر از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. همچنین مشخص نیست آیا بازداشت این افراد تحت یک پرونده صورت گرفته است یا این‌که دارای پرونده‌های مستقل از هم هستند.

تونس و اتحادیه اروپا تفاهم‌نامه مهاجرتی امضا کردند

تفاهم‌نامه «همکاری استراتژیک» بین تونس و اتحادیه اروپا با هدف مبارزه با قاچاقچیان انسان و افزایش روابط اقتصادی میان تونس و اتحادیه اروپا امضا شد. اورزولا فُن ‌درلاین رئیس کمیسیون اروپایی، مارک روته نخست‌وزیر هلند و جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا یکشنبه ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر در جریان مذاکراتی با قیس سعید، رئیس جمهوری تونس به این تفاهم دست یافتند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید موافقت خود را با این تفاهم‌نامه اعلام کنند. طی ماه‌های اخیر شمار مهاجرانی که از راه تونس راهی اروپا می‌شوند افزایش یافته است. از ابتدای سال جاری تاکنون تنها ایتالیا مقصد ۷۵ هزار مهاجری بوده که با قایق خود را به سواحل این کشور رسانده‌اند.

الیزابت تسورکوف، پژوهشگر اسرائیلی ربوده‌شده در عراق احتمالاً توسط افرادی که با آن‌ها ملاقات کرده بود ربوده شده است

چهار ماه پس از ربوده‌شدن الیزابت تسورکوف، پژوهشگر اسرائیلی ـ روسی در عراق، جزئیات تازه‌ای از چگونگی ناپدید شدن او منتشر شده است. نشریه تایمز اسرائیل به‌ نقل از منابع عراقی نوشته است که تسورکوف ممکن است توسط کسانی که او برای تحقیقاتش با آن‌ها در بغداد ملاقات کرده بود ربوده شده باشد. براساس این گزارش، تسورکوف که بخشی از تحقیقات دکترای خود را در مورد جنبش‌های شیعی در عراق انجام می‌داد در تماس با یک روحانی شیعه به نام احمد علوانی خواهان دیدار با پسرعموی او محمد علوانی، یکی از مقام‌های بلندپایه کتائب حزب‌الله عراق شد. این دو مرد در دومین ملاقات خود با تسورکوف متوجه شدند که او اسرائیلی است و تصمیم به ربودن او گرفتند. به دنبال ربوده‌شدن تسورکوف ظاهراً تلاش‌هایی برای انتقال او به ایران صورت گرفت. تسورکوف که از منتقدان دولت اسرائیل است و با گذرنامه روسی خود به عراق رفته بود، از اواخر مارس ناپدید شده است. یک شبکه تلویزیونی عراق تصاویری از او با یک مرد منتشر کرده که ظاهراً لحظات قبل از ربوده‌شدن او را نشان می‌دهد. هفته گذشته، روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد که این آدم‌ربایی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل به‌منظور آزادی یک ایرانی زندانی انجام شده است.