ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماشاالله کرمی، پدر دادخواه، به بیش از هشت سال و ۱۰ ماه حبس، جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شد

ماشاالله کرمی، پدر محمد مهدی کرمی، از معترضین اعدام شده ژن ژیان ئازادی، توسط دادگاه کیفری دو شهرستان نظرآباد به هشت سال و ۱۰ ماه حبس، جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شد. این پدر دادخواه پیش‌تر در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج، با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس و با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بود. بنا به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس حکمی که اخیراً توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان نظرآباد صادر و به ماشاالله کرمی ابلاغ شده، او بابت اتهام «پولشویی» و «تحصیل مال نامشروع» به هشت سال و ۱۰ ماه حبس، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شده است. پیش‌تر علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ماشاالله کرمی، از صدور حکم توقیف اموال برای او خبر داده و تأکید کرده بود که دادگاه انقلاب در شرایطی که هنوز شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ نظرآباد حکمی بابت اتهام «پولشوئی و تحصیل مال نامشروع» صادر نکرده می‌خواهد اموال این پدر دادخواه را توقیف کند. ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی (کومار) کرمی، معترض اعدام‌شده است. نهادهای امنیتی و قضایی حکومت ایران ماشاالله کرمی را، که به یاد فرزندش غذای خیریه پخش می‌کرد و پای پیاده مسیر ۹۰ کیلومتری خانه‌ تا مزار فرزندش را پیموده بود، در آستانه سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی بازداشت کرده و در جریان پرونده‌ای که در سایه فشارهای نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دنبال می‌شود، او را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تحصیل مال نامشروع» و پولشویی متهم و به شش سال حبس محکوم کردند.

رادان: «طرح نور» را در دولت پزشکیان هم ادامه‌ می‌دهیم!

احمد‌رضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، امروز شنبه ۲۷ مرداد/۱۷ اوت اعلام کرد که «طرح نور» در دولت چهاردهم به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان نیز اجرا خواهد شد و مسئله صرفاً بر سر نحوه اجرای آن است. مسعود پزشکیان، به‌عنوان ریاست جمهوری که خود را بارها «مطیع رهبری» خوانده و اذعان داشته که هیچ «برنامه‌ای ندارد»، در جریان انتخابات درمورد گشت ارشاد گفته بود: «این برخورد‌ها و زدن‌ها، کرامت انسانی را به خطر انداخته است. من گردنم را گرو خواهم گذاشت اگر کاری که گفتم را انجام ندهم. من مدافع زنان خواهم بود». محمد خاتمی نیز ۲۴ مرداد در واکنش به موج انتقادها از کابینهٔ پیشنهادی مسعود پزشکیان، که ۸ وزارت خانه را به اصول‌گرایان و سپاهیان اختصاص داده، خواستار ادامه حمایت از رئیس‌ دولت جدید شده و برای توجیه این کار گفته بود وقتی پزشکیان «می‌گوید طرح نور طرح سیاهى است، طبعاً جلوى آن خواهد ایستاد». اما به رغم وعده‌های توخالی و انتخاباتی پزشکیان، احمدرضا رادان گفت: «در خصوص اجرای طرح نور باید به قانون مراجعه کنیم زیرا هر چیزی که قانون باشد، پلیس مجری آن بوده و باید طبق قانون آن را انجام دهد، مگر اینکه از همان مسیر قانونی تکلیف از پلیس برداشته شود». او در پاسخ به این پرسش که «روش اجرای طرح نور با توجه به سیاست‌های گفته‌شده دولت در زمان انتخابات چه تغییری می‌کند؟» افزود: «ما روی چرایی موضوع بحث نداشتیم، ممکن است در چگونگی موضوع نکته‌ای وجود داشته باشد. پس چرایی هست و چگونگی می‌تواند در هر مقطعی، تفاوت‌هایی در اجرا داشته باشد». جمهوری اسلامی از ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ دور جدیدی از سرکوب زنان و تداوم آپارتاید جنسیتی را با عنوان «طرح نور» آغاز کرد. به‌رغم گسیل نیروهای انتظامی و لباس شخصی در فضای عمومی و ایجاد فضای امنیتی، مقاومت‌ زنان دربرابر گشت ارشاد و حجاب اجباری ادامه دارد. علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، ۲۲ فروردین در سخنرانی نماز عید فطر با فرمانی جدید به «آمران به معروف» که پیش‌تر آنها را «آتش به اختیار» توصیف کرده بود، از آنها خواست تا «با هنجارشکنی دینی برخورد کنند». همزمان با جنگ علیه زنان، خامنه‌ای همچنین حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه را حمله به خاک ایران تلقی کرد و فرمان جنگ علیه اسرائیل را صدور کرد. طرح مقابله با پوشش اختیاری زنان از شنبه ۲۵ فروردین، همزمان با حمله نظامی به اسرائیل، به اجرا گذاشته شد.

حکم ۶۲ ماه حبس مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد، به یک سال حبس تعزیری تبدیل شد

با موافقت شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور و با درخواست اعاده دادرسی وکلای مژگان کاوسی، نویسنده و پژوهشگر کُرد، حکم او از ۶۲ ماه حبس به یک سال حبس تعزیری تبدیل شد. بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نهاد حقوق بشری مستقر در فرانسه، در هفتەهای گذشتە درخواست اعاده دادرسی نسبت بە پرونده مژگان کاوسی از سوی وکلای او، مازیار طاطایی و عثمان مزین، در دیوان عالی کشور ثبت شد. مژگان کاوسی ۲۷ آذر ۱۴۰۲، برای اجرای حکم حبس به زندان تنکابن استان مازندران منتقل شده بود. کاوسی از ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ پس از موافقت شورای طبقه‌بندی و قاضی ناظر بر زندان تنکابن مابقی محکومیت خود را به صورت «رای باز» سپری می‌کند. مژگان کاوسی، شهروند کُرد یارسان اهل کلاردشت استان مازندران ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به دست ماموران امنیتی در منزل خانوادگی‌اش در نوشهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل شد. این نویسنده کُرد ۱۳ دی همان سال با سپردن وثیقه سه میلیارد تومانی از زندان قائم شهر آزاد شد. این نویسنده، فعال مدنی و پژوهشگر کُرد در دی ماه سال ۱۴۰۰ پس از تحمل ۲۱ ماه حبس از زندان کچوئی کرج آزاد شده بود.

آتش‌سوزی در ازمیر ترکیه؛ ۴۰۰ هزار نفر در معرض خطر هستند

آتش‌سوزی در جنگل‌های ازمیر، پرجمعیت‌ترین استان ترکیه بعد از آنکارا و استانبول، از پنج‌شنبه ۲۵ مرداد / ۱۵ اوت آغاز شد و به‌دلیل گرمای هوا و وزش باد‌های شدید با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت، خیلی سریع به مناطق مسکونی و اداری تسری یافت. دود ناشی از آتش‌سوزی بر فراز شهر‌ها آمده و بادهای شدید تلاش برای مهار آتش را دشوارتر ساخته است. به رغم اعزام ۵ هواپیما، ۱۵ هلیکوپتر، ۴۶ تانکر آب، ۱۰ خودروی تأمین آب، ۴ بولدوزر و ۱۴۰۰ نیروی زمینی آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. ژاندارمری و پلیس ترکیه اقدامات امنیتی سرسختانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند. جاده‌های منتهی به محل آتش‌سوزی بسته شده و بسیاری از ساکنین منطقه وادار به ترک خانه‌های خود شدند. ۱۶ خانه در حریق آتش سوخته است و تا کنون ۸۷ خانه و ۴۵ مرکز اداری تخلیه شده‌اند. وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده است که ۹۰۰ نفر از کارشیاکا و بایندر، واقع در ازمیر، از منطقه تخلیه شدند. تاکنون هیچ جراحت جدی یا کشته‌ای از این حادثه گزارش نشده است. با‌این‌حال، نزدیک به ۱۰۰ نفر از آتش‌سوزی متأثر و مصدوم شدند که ۲۸ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند. ترکیه طی چند روز اخیر با مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌های بزرگ دست‌وپنجه نرم کرده است. ۷۲ آتش‌سوزی در سرتاسر ترکیه شعله‌ور گشته که از آنها ۴۵ آتش‌سوزی تحت کنترل در‌آمده‌اند. طی سال‌های اخیر آتش‌سوزی بزرگ در جنگل‌ها با گرمایش جهانیِ ناشی از سوخت‌های فسیلی افزایش چشمگیری داشته است. افزایش دمای هوا، خشکی مراتع و درختان، در کنار باد‌های شدید منجر به شعله‌ور‌ شدن بیشتر آتش می‌شود. وزیر محیط زیست ترکیه در شبکه اکس (توئیتر سابق) پیشتر نوشته بود ماه ژوئیه امسال گرم‌ترین ماه طی ۵۳ سال اخیر در ترکیه بوده است.

کوکب بداغی پگاه، معلم و فعال صنفی معلمان ایذه را به چهار ماه انفصال از خدمت محکوم کردند

در تداوم فشارهای امنیتی و سرکوب معلمان و فعالان صنفی در ایران، کوکب بداغی پگاه، فعال صنفی معلمان ایذه با رای هیئت تخلفات اداری به چهار ماه انفصال از خدمت محکوم شد. به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، مصادیق صدور حکم «عضویت در گروه واتساپی صنفی، همکاری و ارتباط با کانال شورای غیر قانونی هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران و ارسال تصاویر و متن به این کانال در حمایت از محکومین امنیتی (معلمان زندانی)» عنوان شده است. پیش‌تر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان برخورد هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش را ادامه «سرکوبگری حاکمیت و همدستی تام و تمام وزارت آموزش و پرورش» خوانده بود. در طی دو سال گذشته، هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری ده‌ها تن از معلمان و فعالان صنفی را با محکومیت‌های انفصال، اخراج یا بازنشستگی پیش از موعد از امکان اشتغال محروم کرده است. پس از خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی که با حمایت و اعتراضات سراسری معلمان همراه شد، فشارهای امنیتی و اذیت و آزار فعالان صنفی معلمان بیش از پیش افزایش یافته است. شوراهای صنفی معلمان بارها این نوع فشارهای امنیتی و نیز بازداشت و پرونده‌سازی‌های امنیتی علیه معلمان را محکوم کرده است.

یک کارگر ساختمانی در پاوه به دلیل نبود ایمنی کار جان خود را از دست داد

در جریان حادثه کاری به خاطر فقدان شرایط کاری ایمن در پاوه یک کارگر ساختمانی جان خود را از دست داد. آژانس خبررسانی کُردپا هویت این کارگر را ناصر راوند، اهل روستای دودان از توابع بخش باینگان پاوه اعلام کرده است. بر مبنای این گزارش این کارگر ۲۶ مرداد سال جاری، در حین کار در منطقه چورژی پاوه، دچار حادثه شده و بر اثر «سقوط از داربست» جان خود را از دست داده است. کارگران ساختمانی بالاترین نرخ حوادث کاری منجر به مرگ را دارند. فقدان تجهیزات ایمنی و نادیده‌گرفتن ایمنی کارگران در ایران هر سال منجر به مصدومیت و در مواردی مرگ کارگران حین کار می‌شود. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۲ مرگ دست‌کم دو هزار و ۱۱۵ کارگر را بر اثر حوادث کاری ثبت کرده است.