ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های بهداشتی غزه: دست‌کم ۵۰۰ تن در حمله هوایی اسرائیل به بیمارستان الاهلی کشته شدند ــ به‌روزرسانی: اسرائیل حمله به بیمارستان را تکذیب کرد

به گزارش مقام‌های بهداشتی نوار غزه، دست‌کم ۵۰۰ تن در حمله هوایی اسرائیل به بیمارستان الاهلی العربی، با نام دیگر بیمارستان المعمدانی، در این باریکه تحت محاصره کشته شدند. بسیاری کماکان زیر آوار قرار دارند. صدها تن از فلسطینیان آواره بر اثر حمله‌های اسرائیل، به این بیمارستان در شهر غزه، مرکز نوار غزه پناه آورده بودند. صدها مجروح جنگ هم آنجا تحت مداوا بودند. در پی این حمله، صدها فلسطینی در کرانه باختری در اعتراض به اسرائیل به خیابان آمدند. بیمارستان هنوز در حال سوختن است. اسرائیل در حمله دیگری همچنین مدرسه‌ای را هدف قرار داد که تحت مدیریت سازمان ملل قرار دارد. (به‌روزرسانی: اسرائیل حمله موشکی به این بیمارستان را تکذیب کرده است. همچنین مقام‌های بهداشتی غزه شمار کشتگان را به دست کم ۴۷۱ تن کاهش داده اند. اظهارنظرهای کارشناسان نظامی و متخصص سلاح و فورنزیک در رسانه‌های مختلف تا کنون بر سر منبع شلیک به اجماع نرسیده اند.)

مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز و صفا عائلی، دایی مهسا (ژینا) امینی از زندان آزاد شدند

روز سه‌شنبه ۲۵ مهر مهدی یراحی، خواننده و آهنگساز معترض و همچنین صفا عائلی، دایی مهسا (ژینا) امینی با سپردن وثیقه از زندان آزاد شدند. مهدی یراحی در زندان اوین و صفا عائلی در زندان سقز زندانی بودند. پیش از این مصطفی نیلی، وکیل مهدی یراحی گفته بود که جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های موکلش ۲۴ مهرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. اتهام‌های یراحی در کیفرخواست علیه او «فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشویق مردم به فساد، ساخت و انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی و ترغیب و تحریک افراد به جرایم منافی عفت از طریق سامانه‌های رایانه‌ای» عنوان شده بود. نیروهای امنیتی در پی انتشار ترانه «روسریتو» که ترانه‌ای علیه حجاب اجباری بود او را ششم شهریورماه با دستور دادستان بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. صفا عائلی نیز ۱۴ شهریور سال جاری در موج بازداشت خانواده‌های دادخواه کُرد در آستانه سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد. او در زمان بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بود.

ندا تولایی، استاد دانشگاه الزهرا هم اخراج شد

ندا تولایی، استاد رشته نقاشی و تاریخ در دانشگاه الزهرا در صفحه اینستاگرام خود نوشت که از این دانشگاه اخراج شده است. تولایی در این یادداشت آورده است: هفته‌ پیش از دانشگاه با من تماس گرفتند و گفتند: «به دلیل نوساناتی که در تأیید صلاحیت شما از سوی حراست پیش آمده این ترم را نمی‌توانیم در خدمتتان باشیم» ساده‌ترش می‌شود «تو اخراجی». این در حالی‌ست که به‌گفته تولایی سه ماه پیش تمام استادان دانشگاه بار دیگر صلاحیتشان مورد بازبینی قرار گرفت و صلاحیت او نیز تأیید شد و این ترم هم دو جلسه از کلاس‌هایش را برگزار کرد. ندا تولایی خطاب به فرد چایگزین خود نوشته است: من تا آخر قرون وسطی را گفته‌ام. از این‌که مسیح، پیامی جز محبت برای مردمش نداشت اما کلیسا هزار سال روزگار اروپا را به نام او سیاه کرد و هرکس حرف جدیدی زد سوزانده شد. برایشان از سازمان‌های اَنکیزیسیون گفتم که چنان به تفتیش عقاید و کندوکاو در خصوصی‌ترین اعمال شهروندانش پرداخت که هر بذری برای خلق هنر در خاک خفه ماند و چنین بود که تاریخ هنر به نسب ۱۰ قرن این‌چنین ناچیز ماند. من تا این‌جا را درس دادم. تا آخر قرون وسطی…تو برایشان از «رنسانس» بگو، از زایش دوباره؛ مبادا فکر کنند تاریکی پایانی ندارد.» ندا تولایی هشت سال در دانشگاه الزهرا درس داده بود. اخراج استادان دانشگاه در ایران، پس از جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» و همبستگی شمار زیادی از آن‌ها با این جنبش، شدت کم‌سابقه‌ای یافته است و تقریباً هر هفته خبرهایی از اخراج آن‌ها منتشر می‌شود.

مقام‌های فلسطینی: شمار کشته‌شدگان غزه به سه هزار نفر رسید

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین تعداد فلسطینی‌های کشته‌شده در نوار غزه به سه هزار نفر رسیده است. این وزارتخانه افزود بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در غزه زخمی شده‌اند. در کرانه باختری اشغالی ۶۱ فلسطینی کشته و بیش از یک‌هزار و ۲۵۰ نفر زخمی شده‌اند. مقام‌های فلسطینی می‌گویند حدود یک سوم از افرادی که در بمباران نوار غزه کشته شدند، کودکان هستند. تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در حملات هوایی شب گذشته اسرائیل به جنوب غزه نیز به ۸۰ نفر رسیده است. در حمله حماس به اسرائیل هم تاکنون بیش از یک‌هزار و نفر۴۰۰ کشته شده‌اند.

سازمان ملل: آخرین کارخانه شیرین‌سازی آب دریا در غزه تعطیل شد

به‌گزارش روزنامه هاآرتص اسرائیل، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر از تعطیلی آخرین کارخانه شیرین‌سازی آب دریا در غزه خبر داد. این آژانس سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به کم‌آبی و شیوع بیماری‌ها از طریق آب آلوده شدیداً ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که «بدون آب، مرگ مردم آغاز خواهد شد». آژانس امدادرسانی سازمان ملل ضمن تکرار و تأکید بر نگرانی نسبت به پایان یافتن ذخایر سوخت در تمام بیمارستان‌های غزه در مدت ۲۴ ساعت، در بیانیه خود آورده است: «خاموش شدن ژنراتورهای جایگزین، جان هزاران بیمار را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد». آژانس امدادرسانی سازمان ملل پیش از این گفته بود که روز سه‌شنبه بخش‌هایی از جنوب غزه به‌مدت سه ساعت آب دریافت کردند. این آژانس افزوده بود که تنها ۱۴ درصد از جمعیت نوار غزه از این آب بهره می‌برند. پزشکان بیمارستان ناصر در خان‌یونس، واقع در جنوب غزه به شبکه الجزیره گفته‌اند که کل فعالیت‌های یک بخش از این بیمارستان به‌دلیل کمبود ذخایر و منابع، به‌ویژه کمبود سوخت، به حالت تعلیق درآمده و در حال حاضر بیماران به بخش‌های شلوغ دیگری منتقل شده‌اند که هنوز سوخت دارند.

محکومیت محمدصالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا (مهسا) امینی به یک سال زندان و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری هرانا، دادگاه انقلاب تهران محمدصالح نیکبخت، وکیل دادگستری را به یک سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم کرده است. بر اساس حکمی که شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد صادر و بە علی رضایی، وکیل آقای نیکبخت ابلاغ کرده، او برای اتهام «فعالیت تبلیغی علیە نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. دادگاه انقلاب همچنین محمدصالح نیکبخت را به مجازات تکمیلی دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم کرده است. هرانا به نقل از یک «منبع آگاه» نوشته که عدم پذیرش نظریه پزشک قانونی در خصوص علت مرگ ژینا (مهسا) امینی، از دلایل گشایش این پرونده علیه این وکیل دادگستری بوده است. اولین جلسه دادگاه آقای نیکبخت در تاریخ هفتم شهریور و دومین جلسه رسیدگی به اتهام‌های او روز دوشنبه دهم مهرماه در شعبه مذکور برگزار شده بود. این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات و به اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل «مصاحبه با رسانه‌های خارج از ایران» گشوده شد. آقای نیکبخت در تاریخ بیستم اسفند ماه سال گذشته، در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین مورد تفهیم اتهام گرفته و نهایتاً با قرار کفالت آزاد شده بود. صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری، وکالت پرونده ژینا (مهسا) امینی و وکالت بسیاری از پرونده‌های زندانیان و متهمان سیاسی از جمله جعفر پناهی، اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه را بر عهده داشته است.

کنار کشیدن ناشران اندونزیایی، مالزیایی، مصری و اماراتی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت: «با جانبداری انحصاری از اسرائیل، آرمان‌های گفت‌و‌گو و تلاش برای فهم متقابل نقض شده‌اند»

بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان به دلیل موضع سرسختانه‌اش در حمایت از اسرائیل و لغو اهدای جایزه به یک نویسنده عرب فلسطینی، هدف بایکوت شماری از ناشران از کشورهای با اکثریت مسلمان قرار گرفت. کسانی که از نمایشگاه کنار کشیده اند، به فرصت دادن انحصاری به صداهای حامی اسرائیل و لغو مراسم مربوط به عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی معترضند. انجمن ناشران اندونزی درباره تصمیم به بایکوت نمایشگاه اعلام کرد که «جانبداری و دادن پلتفرم به اسرائیل، آرمان‌های گفت‌و‌گو و تلاش برای فهم متقابل را نقض کرده است. جانبداری از اسرائیل همزمان با فراموش کردن رنج مردم فلسطینی شبیه خواندن تنها یک کتاب برای فهمیدن سرتاسر جهان است.» وزارت آموزش و پرورش مالزی هم به دلیل «موضع پرواسرائیلی» نمایشگاه کتاب فرانکفورت از آن کنار کشید. نهاد کتاب شارجه در امارات متحده عربی و انجمن ناشران اماراتی و نیز انجمن ناشران عرب در مصر نیز تصمیم مشابهی گرفته‌اند. عدنیه شبلی نویسنده‌ فلسطینی که مراسم اعطای جایزه به او لغو شد، پیش‌تر نامزد دریافت «جایزه‌ی ملی کتاب» و «جایزه‌ی بین‌المللی بوکر» بود. موضوع کتاب این نویسنده فلسطینی این‌بار درباره‌‌ «تجاوز گروهی و یک دختر فلسطینی به‌دست سربازان اسرائیلی» بود. در پی این رویداد چندین نویسنده و ناشر برجسته از سراسر جهان، نمایشگاه کتاب فرانکفورت را متهم کردند که صدای فلسطینی‌ها را خاموش کرده است.

۸۰ روز بی‌خبری از وضعیت وریشه مرادی، فعال بازداشت‌شده کُرد

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه دهم مرداد ۱۴۰۲ وریشه مرادی، فعال زن کُرد را در جاده مریوان به سنندج بازداشت کرده‌اند. به گزارش «کردپا» تاکنون از سرنوشت این فعال مدنی اطلاعی در دسترس نیست. او طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل، تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم بوده است. تاکنون پیگیری‌های خانواده مرادی برای اطلاع از سرنوشت وریشه بی‌نتیجه بوده و این نگرانی آنان را در پی داشته است. وریشه مرادی، عضو «جامعه زنان آزاد شرق کردستان» (کژار) بوده و این سازمان سه‌شنبه چهارم مهر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به افکار عمومی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر اعلام کرد که وریشه مرادی برای «انجام فعالیت‌های سیاسی و سازماندهی زنان» در کردستان حضور داشته است. جامعه‌ی زنان آزاد شرق کردستان تأکید کرده است: «با توجه به ناپدیدسازی قهری رفیق جوانا سنه از سوی نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، مسئولیت جان این عضومان را بر عهده جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.» همچنین این بیانیه از «افکار عمومی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و سازمان‌های مدافع حقوق بشر» خواسته در خصوص ناپدیدسازی وریشه مرادی و «سناریوسازی‌های نهادهای امنیتی» علیه او اقدامات لازم را انجام دهند.

آمیار فتح‌اللهی، دانش‌آموز ١٦ ساله اهل قروه به دلیل ضرب و شتم در اداره اطلاعات دچار خون‌ریزی کلیه شد

به گزارش آژانس خبری کُردپا، آمیار فتح‌اللهی، دانش‌آموز ١٦ ساله اهل شهرستان قروه در استان کردستان که روز یکشنبه ۲۳ مهر توسط یکی از کارمندان آموزش و پروش به اداره اطلاعات این شهر تحویل داده شد، بر اثر ضرب و شتم شدید دچار «خون‌ریزی کلیه» شده است. یک منبع آگاه به کُردپا گفت که آمیار فتح‌اللهی به دلیل ارتباط با دایی‌اش به نام «عارف نادری» که از فعالان سیاسی خارج از کشور است و پیش‌تر عضو شورای شهر قروه بوده، طی تماسی تلفنی توسط کارمند آموزش و پرورش به بهانه گفت‌وگو درباره وضعیت تحصیلی‌اش به این اداره احضار و سپس به اداره اطلاعات قروه تحویل داده شده است. به گفته منبع آگاهی که با کُردپا گفت‌وگو کرده است، این دانش‌آموز از سوی نیروهای اداره اطلاعات به «مرگ» تهدید شده است. کُردپا نوشته آمیار فتح‌اللهی چندین ساعت مورد شکنجه قرار گرفته است و نیروهای امنیتی جهت اخذ اعتراف اجباری مبنی بر اینکه «دایی‌اش او را تحریک به انجام اقدامات خرابکارانه» کرده، ضرب و شتم کرده‌اند. به‌گفته منبع آگاه کُردپا، آمیار فتح‌اللهی پس از برگشت به منزل از لحاظ جسمی و روحی در وضعیت نامناسبی قرار داشته است. تلفن همراه این دانش‌آموز توسط نیروهای امنیتی ضبط شده است. آمیار فتح‌اللهی، دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستان کاردانش مفتح در شهرستان قروه است.

مقام بانک مرکزی: ذخایر ارزی ایران در پی افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در حال افزایش است

خبرگزاری دولتی «ایسنا» سه‌شنبه ۲۵ مهر به نقل از معاون بانک مرکزی نوشت که وضعیت ذخایر ارزی جمهوری اسلامی به دلیل رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در حال افزایش است و ایران بدهی خارجی ندارد. از سوی دیگر، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت از فروش ۲۲ میلیارد فرآورده نفتی و پتروشیمی در شش‌ماهه نخست امسال خبر داد. محمد شیریجیان، معاون بانک مرکزی در طی سخنانی در نشست معاونین و مدیران بانک‌های مرکزی کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول مدعی شد که «وضعیت کنونی اقتصاد ایران با وجود شوک‌های اخیر جهانی، نسبت به قبل بهبود یافته است» و «تولید ناخالص داخلی حقیقی در سال ۲۰۲۲، به میزان چهار درصد رشد کرده است.» شیریجیان همچنین افزود که نرخ رشد اقتصاد ایران در سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۵,۳ و ۶,۲ درصد بوده است. «تسنیم»، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران هم به نقل از احمد معروف‌خانی، رئیس هیئت مدیره «اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران» نوشت: «در شش‌ماهه نخست امسال نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار صادرات و ۳۰ میلیارد دلار واردات در مجموع در کشور داشتیم.» معروف‌خانی همچنین افزود که «میزان صادرات اعضای اتحادیه در بخش قیر، هیدروکربن و روغن در ۶ ماهه نخست امسال، ۲,۶ میلیارد دلار بوده است.» صادرات نفت جمهوری اسلامی از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای «برجام» در سال ۲۰۱۸ و تشدید تحریم‌ها به شدت محدود شده بود. با این‌همه، گزارش‌های ماه‌های اخیر حاکی از آن است که به دنبال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای باواسطه و غیررسمی میان ایران و ایالات متحده آمریکا، با وجود تحریم‌های ایالات متحده میزان صادرات نفت خام و تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسیده است.

شوهر یک زن ۴۰ ساله در اراک به بهانه «اختلاف‌های خانوادگی» جان او را گرفت

برمبنای گزارش خبرگزاری «رکنا» و به نقل از رئیس پلیس آگاهی استان مرکزی مردی در اراک زنش را به قتل رساند. نام آن‌ها مشخص نیست و تنها سن زن ۴۰ ساله اعلام شده است. کامیار چهری، رئیس پلیس آگاهی استان مرکزی درباره این «زن‌کشی» گفت گفت: «روز هشتم مهر ماه سال جاری، گزارشی از وقوع قتل زنی حدود ۴۰ ساله در یکی از محله‌‌های شهر اراک به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اعلام و کارآگاهان پلیس آگاهی برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.» او افزود: «مشخص شد که فرد ضارب همسر مقتول است. وی پس از بازداشت ضمن اعتراف به قتل اذعان داشت که به خاطر اختلافات خانوادگی اقدام به قتل همسرش کرده است.» به گفته این مقام پلیس زن بر اثر جراحات ناشی از خفگی به قتل رسیده است. سالانه تعداد نامعلومی از زنان در سراسر ایران به‌دست مردان نزدیکشان به قتل می‌رسند. قوانین ایران با تصویب مجازات‌های سبک برای قتل زنان به‌دست مردان از جمله فرزندکشی نقش مهمی در آمارهای تکان‌دهنده زن‌کشی در ایران بازی می‌کنند. مقام‌ها و رسانه‌های رسمی تحت عنوان «اختلاف‌های خانوادگی» بر نقش تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان و عادی‌سازی خشونت به زنان در خانواده و محیط خانه سرپوش می‌گذارند. در هفته‌های گذشته ده‌ها زن در نقاط مختلف ایران به‌دست پدر، شوهر، برادر یا دیگر مردان خانواده به‌قتل رسیده‌اند.

اعتراض دانشجویان به کیفیت بد غذای دانشگاه شیراز

شورای صنفی دانشگاه شیراز نوشت که «دانشجویان دانشکده کشاورزی در اعتراض به کیفیت بد غذای سلف، امروز دوشنبه ۲۴ مهر ماه، ظرف غذای خود را مقابل سلف رها کردند تا شاید صدای اعتراض آن‌ها به مسئولین دانشگاه برسد». این شورا همچنین نوشت: «حامی اعتراضات مسلمات‌آمیز و به‌حق دانشجویان تا حصول نتیجه به پایداری موردقبول در کیفیت غذا می‌باشد». شورای صنفی دانشگاه شیراز در «ترم جاری جلسات مختلف با مسئولین معاونت دانشجویی» مصالح کیفیت غذا را مطرح کرده بود. به‌رغم اینکه پیمانکار سلف تغییر کرده، اما «نتوانسته آنچه انتظار دانشجویان است را برآورده کند».

درخواست آزادی شش هزار زندانی فلسطینی در ازای آزادی اسیرهای حماس

خالد مشعل رئیس دفتر امور خارجه حماس به رویترز گفت که حماس درخواست آزادی «شش هزار زندانی مرد و زن از زندان‌های اسرائیل را دارد» تا در ازای آن، اسیرهای حمله غافلگیرکننده به اسرائیل را آزاد کند. آسیوشیتد پرس همچنین نوشت که ولادیمیر پوتین با مقامات ارشد چندین کشور از جمله ایران صحبت کرده و خواستار پایان گروگان‌گیری در نواز غزه شده است. این خبرگزاری به نقل از وزارت خارجه ایران گفت که این اسیرها آزاد خواهند شد، اگر «اسرائیل به بمباران نوار غزه خاتمه دهد». حماس همچنین باری دیگر ادعا کرد ۹ اسیر جنگی در بمباران‌های نوار غزه توسط ارتش اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند و بدین‌شکل تاکنون ۲۲ اسیر در بمباران‌ها جان باخته‌اند. ارتش اسرائیل این ادعا را رد می‌کند و الجزیره نوشت «نمی‌تواند مستقلا این تعداد کشته‌ها را تایید کند». علاوه بر اسیرهای جنگی، تعداد نامشخصی افراد دو تابیعتی در نوار غزه هستند. از جمله در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر فلسطینی-آمریکایی که دولت آمریکا تخمین می‌زند هم‌اکنون در این منطقه جنگی باشند. گاردین به‌نقل از یک سخنگوی حماس نوشت که تعداد اسیرهای اسرائیلی، «۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر» است. مقامات ارتش اسرائیل تاکنون تعداد ۱۹۹ اسیر را تایید کرده‌اند. این سخنگوی حماس که نام او عنوان نشده اما گفته می‌شود در یک ویدیو این داده‌ها را اعلام کرده است، همچنین تایید کرد که تعدادی اسیر از دیگر کشورها دارند، آنها «میهمان» ما هستند و «وقتی شرایط به ما اجازه دهد»، آنها را آزاد خواهیم کرد.