ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان خواهان شفافیت درباره کشتار پناهجویان افغانستانی در مرز ایران شد

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با انتشار بیانیه‌ای خواهان بررسی «کامل و شفاف» گزارش‌های منتشرشده در مورد تیراندازی مأموران جمهوری اسلامی به سوی پناهجویان افغانستانی در منطقه مرزی کله‌گان سراوان شد. در بیانیه یوناما آمده است: «یوناما نسبت به گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از یک حادثه در تاریخ ۱۴ تا ۱۵ اکتبر در ولایت سیستان، ولسوالی سرباز، منطقه مرزی کله‌گان ایران، نگرانی عمیق خود را ابراز می‌دارد.» یوناما افزوده است: «در این حادثه ادعا شده است که یک گروه بزرگ از مهاجران افغانستان مورد تیراندازی قرار گرفتند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنان شده است.» پیش از این چند شاهد عینی افغانستانی خبر داده بودند که حدود ۲۶۰ افغانستانی شامگاه یکشنبه ۲۲ مهرماه در منطقه مرزی کله‌گان سراوان کشته شدند. آن‌ها «هنگام ورود به ایران» هدف تیر‌اندازی نیرو‌های نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفتند و بسیاری نیز زخمی شدند. چندین ویدئو از جسدهای کشته‌شدگان و روایت شنیداری جان‌به‌دربردگان نیز منتشر شد. شمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌شدگان روشن نیست و مقامات جمهوری اسلامی خبر را رسماً تأیید نکردند. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان نیز در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) این موضوع را رد کرد و آن را محصول «هیاهوی رسانه‌های دروغ‌آفرین» خواند. یوناما افزوده است که به تمام طرف‌ها یادآوری می‌کند که حقوق مهاجران، پناهندگان و پناهجویان توسط قوانین بین‌المللی محافظت می‌شود. طالبان گفته‌اند که هیئتی را مسئول بررسی این رویداد کرده‌اند.

ناامنی غذایی فاجعه‌بار ۳۴۵ هزار فلسطینی را در غزه تهدید می‌کند

از آغاز حملات اسرائیل به غزه که بیش از یک سال است ادامه دارد، همواره سازمان‌های بین‌المللی در باره استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی از سوی اسرائیل هشدار داده‌اند. در تازه‌ترین مورد آمریکا می‌گوید که اسرائیل به واشنگتن اطمینان داده است از قحطی به عنوان ابزار جنگی استفاده نمی‌کند. بر خلاف این ادعا، نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد می‌گویند ورود کاروان‌های امدادی به غزه به کمترین میزان از مارس ۲۰۲۴ رسیده است. بر اساس گزارش امنیت غذایی یکپارچه که با حمایت سازمان ملل متحد تهیه شده است، ورود مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه به غزه در سپتامبر ۲۰۲۴ به کمترین میزان رسید و بر همین اساس برآورد می‌شود ۳۴۵ هزار نفر از ساکنان این باریکه در فاصله نوامبر ۲۰۲۴ تا آوریل ۲۰۲۵ با ناامنی غذایی فاجعه‌بار روبرو شوند که ۱۶ درصد ساکنان این باریکه را شامل می‌شود. در باریکه غزه بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از ۴۲ هزار تن به دست اسرائیل کشته و نزدیک به ۱۰۰ هزار تن مجروح شده‌اند. گروهی از پزشکان و پرستاران آمریکایی که در یک سال گذشته در غزه حضور داشتند در نامه‌ای به کاخ سفید شمار کشته‌شدگان را نزدیک به ۱۱۹ هزار نفر برآورد کرده و گفته بودند ۶۲ هزار تن که اکثرا کودک بودند بر اثر گرسنگی و سوء تغذیه کشته شدند.

کارگران شهرداری خاش پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند

۳۰۰ کارگر شهرداری خاش در استان سیستان و بلوچستان پنج ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند و چندین ماه هم حق بیمه آن‌ها به تأمین اجتماعی پرداخت نشده است. یکی از کارگران شرکتی شهرداری خاش با بیان این‌که از مردادماه سال جاری دستمزدی دریافت نکرده‌اند، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «تأخیر در پرداخت حقوق شرایط زندگی ما را بسیار سخت کرده و در واقع به عالم و آدم بدهکاریم.» به‌گفته این کارگر در شهرداری خاش حدود ۷۰ کارگر قراردادی و حدود ۱۵۰ کارگر شرکتی مشغول کارند که کارگران قراردادی سه ماه و کارگران شرکتی ‌تا پنج ماه حقوق معوقه پرداخت نشده، دارند. در پنج ماه گذشته کارفرما تنها شش میلیون تومان علی‌الحساب واریز کرده که موجب نارضایتی کارگران شده است. کارگر شهرداری خاش در این‌باره گفت: «دریافت این مبلغ علی‌الحساب در حالی ما کارگران شهرداری را به تنگنا کشاند که اکثر طلبکارانمان که مغازه‌دار و کسبه شهر هستند، با این باور که ما حقوق کامل دریافت کرده‌ایم، به‌دنبال وصول طلب خود از ما بودند.» درخواست‌های کارگران شهرداری خاش برای رسیدگی به خواسته‌هایشان تاکنون از سوی مسئولان بی‌پاسخ مانده است.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا بازداشت شد

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی از کشته‌شدگان جوان جنبش زن، زندگی، آزادی، چهارشنبه ۲۵ مهر در خرم‌آباد لرستان بازداشت شد. آیدا شاکرمی، فرزند دیگر نسرین شاکرمی این خبر را در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد و نوشت از علت دستگیری و اتهام او اطلاعی ندارد. از محل نگهداری نسرین شاکرمی نیز هنوز اطلاعی در دست نیست. نیکا شاکرمی که ۱۷ سال سن داشت در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در تهران کشته شد. علت مرگ او «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» عنوان شد.

جمهوری اسلامی ایران دو زندانی دیگر را اعدام کرد

فعالان حقوق بشر از اجرای حکم اعدام دو زندانی دیگر در زندان‌های ایران خبر دادند. یکی از زندانیان اعدام شده، زن بود. «هرانا»، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صبح ۲۶ مهر گزارش کرد حکم اعدام دو زندانی، از جمله یک زن که پیشتر بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، سحرگاه چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ در زندان همدان اجرا شده است. این گزارش هویت یکی از زندانیان را «رسول فیلی» اعلام کرد اما هویت زنی که همراه او اعدام کردند، هنوز احراز نشده است. منابع رسمی جمهوری اسلامی نیز تا به حال اعدام این دو زندانی را تأیید کرده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌هایی را که منابع حکومتی تأیید نمی‌کنند، «مخفیانه» تلقی می‌کند. بر اساس گزارش این سازمان مستقر در نروژ، جمهوری اسلامی ایران از آغاز سال ۲۰۲۴، ۵۶۰ زندانی را اعدام کرده است. این سازمان اعدام ۸۳۴ تن را در سال ۲۰۲۳ مستند کرده و گفته بود که اجرای حکم اعدام در این سال نسبت به یک سال قبل‌تر ۴۳ درصد افزایش یافته است.