ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸: به دلیل فشار نیروهای امنیتی، اغلب مجبور به لغو سالگرد عزیزان‌مان شده‌ایم

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان از لغو مراسم سالگرد کشته‌شدگان به دلیل فشار شدید نیروهای امنیتی بر این خانواده‌ها خبر داد. این انجمن در پستی اینستاگرامی نوشت: «به دلیل فشار نیروهای سرکوب‌گر، تعداد زیادی از ما خانواده‌های دادخواه آبان۹۸، مجبور به لغو مراسم سالگرد عزیزان‌مان شده‌ایم. حتی خانواده‌هایی که موفق به برگزاری مراسم شده‌اند، با احضار و بازجویی مواجه شده‌اند.» فشارها بر خانواده‌های دادخواه آبان پس از سرکوب خونین اعتراض‌های پاییز ۱۳۹۸ در ایران، همواره ادامه داشته است. انجمن نیز در پست خود نوشته است: «چهار سال از آبان خونین گذشت و ما خانواده‌های آبان هنوز نتوانسته‌ایم سالگرد برگزار کنیم حتی برای تسکین دل دردمندمان.» خانواده‌های دادخواه آبان با بازداشت‌های دسته‌جمعی و غیرقانونی هم روبه‌رو بوده اند. جمعی از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ که فرزندان یا عزیزان آنها در جریان این اعتراضات به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» را خرداد ۱۴۰۲ تشکیل دادند. آنها هدف از تشکیل این انجمن را «یادآوری جنایات رخ داده در آبان ۹۸، مستندسازی و تشکیل پرونده برای دادخواهی آن قتل‌عام» اعلام کردند.

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از بازداشت پریسا آزاده، فعال حقوق زنان در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل جمعه ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که به‌شدت نگران بازداشت پریسا آزاده، عضو جنبش زنان برای آزادی و عدالت در کابل است. عفو بین‌الملل نوشته است که پریسا آزاده و دیگر فعالان حقوق زنان، از جمله منیژه صدیقی، ژولیا پارسی، ندا پروانی و رسول پارسی، استاد دانشگاه باید فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند. این نهاد مدافع حقوق بشر افزوده است که ادامه‌ محدودیت‌های شدید طالبان و سرکوب حقوق زنان و دختران می‌تواند جنایت علیه بشریت مبتنی بر آزار و اذیت جنسیتی باشد. پریسا آزاده چهارمین فعال زن است که طالبان در روزهای اخیر آن‌ها را بازداشت کرده‌اند. عفو بین‌الملل همچنین خواستار ایجاد سازوکاری بین‌المللی برای جمع‌آوری و حفظ شواهد جنایت‌ها به‌منظور پاسخگوکردن افراد مسئول شد. نیروهای طالبان صبح سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ پریسا آزاده را در محله دشت پرچی کابل هنگامی که برای تحویل گرفتن یک بنر به چاپخانه رفته بود، بازداشت کردند. جنبش زنان افغانستان برای عدالت در نظر داشت در روز ۲۴ آبان یک برنامه اعتراضی برگزار کند. طالبان از تابستان ۱۴۰۰ که دوباره بر افغانستان سلطه یافتند، زنان را از عرصه عمومی حذف کرده‌اند و به آنها اجازه تحصیل و کار نمی‌دهند. آن‌ها همچنین حجاب کامل را اجباری کرده‌اند و فعالان حقوق زنان را بازداشت و مجازت می‌کنند.

جوزپ بورل: اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر گفت: «اتحادیه اروپا خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه و فرصت‌های بیشتر برای رسیدن کمک‌ها به غیرنظامیان در غزه است.» بورل که در نشست خبری مشترک با محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگران فلسطین سخن می‌گفت، افزود: «هزاران قربانی غیرنظامی در غزه وجود دارد. اسرائیل از خود دفاع می‌کند اما باید به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارد.» او همچنین از حماس خواست تا کسانی را که گروگان گرفته و از اسرائیل به غزه برده است، به صلیب سرخ تحویل دهد. بورل جنگ اسرائیل و غزه را «نتیجه شکست سیاست عمومی جامعه بین‌المللی» دانست و افزود: «این جنگ به اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که نمی‌تواند مسئله فلسطین را بدون راه حل رها کند.» به‌گفته جوزپ بورل، «خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری رو به افزایش است و اتحادیه اروپا به اسرائیل تأکید کرد که باید این خشونت‌ها را کنترل کند».

حمله نظامی ترکیه به خاک اقلیم کردستان

وزارت دفاع ملی ترکیه روز جمعه ۱۷ نوامبر/۲۶ آبان اعلام کرد که طی عملیاتی هوایی در شمال عراق ۱۳ نفر از اعضای پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) را کشته است. این حمله هوایی منطقه خاکورک در شمال عراق را هدف قرار داد و بخشی از عملیات نظامی است که طبق بیانیه وزارت دفاع ترکیه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، ادامه‌دار خواهد بود. براساس اعلام منابع امنیتی ترکیه، علی سوباشی، مسئول عقیدتی پ‌ک‌ک در سوریه که سابق بر این در لیست «تروریست‌های تحت تعقیب» ترکیه قرار داشت در این عملیات کشته شده است. پ‌ک‌ک در ترکیه پایگاه‌هایی در کردستان عراق دارد و از نزدیک به ۴۰ سال پیش تاکنون در حال مبارزه مسلحانه با ارتش ترکیه است. این حزب در اتحادیه اروپا، آمریکا و ترکیه به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود. از سال ۱۹۸۴ تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در دیگری‌های میان این حزب و ارتش ترکیه جان باخته‌اند. پس از بمب‌گذاری یکم اکتبر در نزدیکی یک ساختمان دولتی در آنکارا، ترکیه حملاتش به نیروهای کرد در سوریه و عراق را شدت بخشیده است. ماه گذشته، پارلمان ترکیه اجازه عملیات نظامی ارتش در مرزهای سوریه و عراق را دو سال دیگر تمدید کرد. این اجازه از سال ۲۰۱۳ و با هدف حمایت مبارزه علیه داعش صادر شد و از آن سال هر ساله تمدید می‌شود.

راهپیمایی سکوت در پی تشدید کنترل امنیتی در زاهدان

مردم زاهدان در پی درخواست عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان جمعه ۱۷ نوامبر/۲۶ آبان مانند هفته پیش با سکوت از مصلی زاهدان خارج شدند. عبدالحمید قبلا از مردم خواسته بود به دلیل شرایط حاکم بر کشور با سکوت از مصلی خارج شوند. به گزارش حال‌وش که رویدادهای بلوچستان را پوشش می‌دهد، فضای شهر همچون جمعه‌های گذشته به شدت امنیتی است و نیروهای نظامی در حال گشت‌زنی در خیابان‌ها هستند. تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهند که نیروهای نظامی پرتعدادند و ده‌ها خودرو و موتور نظامی در شهر تردد می‌کنند. همچنین گزارش‌ها حاکی از استقرار تک‌تیراندازهای نظامی روی کوه‌های مجاور مصلی است. با این وجود تصاویر نشان می‌دهند که لحظه‌ی ورود مولوی عبدالحمید به مصلی زاهدان با استقبال شهروندان و تکبیرهای مکرر حاضران همراه بوده است.

کلاهبرداری ۲۰۰ میلیارد ریالی در پوشش صادرات رب گوجه

شخصی با هویت «سجاد.م» با ادعای صادرات رب گوجه به عراق محموله‌های رب گوجه از عمده‌فروشان مواد غذایی خریداری کرده و هرگز وجه آن‌ها را پرداخت نکرده است. به گزارش شبکه شرق، یکی از شهروندان صاحب عمده‌فروشی مواد غذایی با شکایت به پلیس آگاهی هرمزگان اعلام کرده است که این شخص متهم به کلاهبرداری، دو کامیون با ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد تومان برای صادرات به کشور عراق درخواست کرده و با جلب اعتماد عمده‌فروشان برای پرداخت وجه مهلت گرفته و سپس متواری شده است. این متهم که در کرمانشاه مخفی شده بوده، به ۲۰۰ میلیارد ریال کلاهبرداری اعتراف کرده و گفته است که خسارت مال‌باختگان را جبران خواهد کرد. این پرونده تاکنون دو شاکی دارد و متهم اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس: ۱۸ هزار معلم بدون حقوق و بیمه مشغول تدریس هستند

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «حدود ۱۸ هزار معلم خرید خدمات به کلاس‌های درس بدون معلم رفتند، اما این افراد هنوز قرارداد، حقوق و بیمه ندارند.» وحیدی افزود: «معلمان خرید خدمات در حالی حقوق ندارند که برخی برای تدریس باید به مناطق روستایی و دوردست رفته و هزینه رفت‌وآمد بالایی پرداخت کنند.» در پنج سال اخیر در ایران بیشترین معلمان جذب‌شده به روش «خرید خدمات» بوده است و بیشترین جذب معلم خرید خدمات در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ رخ داده است. کمبود معلم یکی از بحرانی‌ترین مسائل آموزش و پرورش در ایران است. به‌گفته محمد وحیدی مهرماه امسال ۲۳ هزار کلاس درس دوره ابتدایی بدون معلم بودند و آموزش و پرورش شماری از معلمان خرید خدمات را که از نظام آموزشی حذف کرده بود، بار دیگر به تدریس دعوت کند. شماری از معلمان خرید خدمات گفته‌اند که در سال تحصیلی جدید نیز از پرداخت به‌موقع حقوق و بیمه بی‌بهره بوده‌اند و از مهرماه تا کنون نه حقوق دریافت کرده‌اند و نه حق بیمه داشته‌اند.